Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Finnairin lentojen maksullinen istumapaikan valinta - kokemuksia

Vierailija
31.08.2023 |

Olen lähdössä "lomalentokohteeseen" Kreikkaan Finnairin lennolla kahdestaan kaverin kanssa. Emme aio maksaa 19 euroa istumapaikan valinnasta per hlö per lento vaan katsotaan miten käy. 200-paikkaisessa koneessa on nyt 10 paikkaa maksettu ja siis varattu, loput kait arvotaan joko vanhaan tyyliin vierekkäin tai lentoyhtiön rahanhimossa mahdollisimman kauas toisistaan.

Millaisia kokemuksia muilla on tältä kesältä? Oletteko päässeet lähekkäin istumaan ilman paikasta maksamista?

Kommentit (224)

Vierailija
41/224 |
31.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kreikkaan lennettiin, tehtiin lähtöselvitys netissä ja päästiin istumaan vierekkäin mennen tullen.

Lyhyille lennoille en meinaa maksaa vierekkäistä paikoista.

Vierailija
42/224 |
31.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oikein toivon, että koneessa tulee kauhea paikkojenvaihtohärdelli. Vituttaa tämä rahastus.

Voisihan se olla siinä lipun hinnassakin valmiina. Itse maksan paikan mielelläni. Toisaalta minulle sopii, että lippu kaikille olisi sen verran kalliimpi. Nyt kyllä oöösee aika hyvin valkkaamaan sopivan paikan, koska kaikki ei osta paikkaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/224 |
31.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Myin oman paikkani lentokoneessa jollekin mummelille joka olisi halunnut istua aviomiehensä vieressä 15 eurolla.

Kamalan hävytöntä. Rahastaa .....Kai laitat sen verotaloon tulotietona. 

Vierailija
44/224 |
31.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Menomatkalla istuttiin vierekkäin ja paluumatkalla peräkkäin.

Vierailija
45/224 |
31.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eipä se maksaminenkaan aina auta. Meidän kuuden hengen perheen maksetut istumapaikat oli pitkin konetta. Oli kiva lasten istua yksinään. Saatiin toki hakemuksesta rahat takas parin kk kuluttua. Ei paljon lohduttanut. Tämä siis tänä vuonna.

Eikö se maksettu paikka pitäisi näkyä boarding passilla? Istuiko niillä joku muu vai tuliko siis boarding passiin eri paikat kuin mitkä oli valittu ja maksettu?

Kyllä, boarding passissa oli eri paikat kuin ostamamme. Teimme heti valituksen, mutta sanoivat että kone on täynnä eivätkä voi mitään. Pahoittelivat kovasti ja pyysivät hakemaan korvausta. Ei ole pahaa sanottavaa henkilökunnasta, paikoista kylläkin.

Vierailija
46/224 |
31.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo eri riville jouduttiin ja sitten mentiin kyselemään muilta matkustajilta että voidaanko vaihtaa paikkaa, mutta kukaan ei suostunut.

Vierailija
47/224 |
31.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lentoyhtiö rahastaa. Paikan saat kyllä maksamattakin. Välimeren lennot max 5 tuntia menee missä päin konetta tahansa.

Vierailija
48/224 |
31.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Matkailija kirjoitti:

Kävimme vaimon kanssa kesällä Vienissä ja Köpenhaminassa ja molemmilla kerroilla tein itse check-innin etukäteen ja valitsin meille vierekkäiset paikat. Maksua vastaan olisi saanut enemmän jalkatilaa tai jotain muuta kivaa.

Ei siis kannata maksaa ja sitä paitsi mitä väliä, jos lyhyen lennon istuu erillään?

Vienissä ja Köpenhaminassa?

Vierailija
49/224 |
31.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on nyt vuoden sisään sattunut jo 3 kertaa niin, että etukäteen maksettu paikka ei sitten lennolla enää pidäkään. Näin on tapahtunut kahdella finskin lennolla ja yhdellä lufthansan lennolla. Suurin vaara tälle näyttä olevan, jos ostaa istumapaikan läheltä koneen keulaa.

Lentoyhtiöt myyvät jo ostetut paikat enemmin business-paikoiksi koneen edessä, jos kysyntää on. 

Esimerkkinä mainittakoon, että mulla oli etukäteen maksettu paikka 5A finskillä lennolle Milano-Hki. No tämän rivin paikat olikin sitten konessa business-paikoiksi myyty ja sain paikan 25B boardingissa. 

Kyllä v#tutti. Olin maksanut yli kolmekymppiä siitä etten vain joudu keskiriville ja saan ikkunapaikan koneen edestä. Nyt sitten jouduin kököttämään keskipaikalla ahtaasti koneen takana.

Sain toki jälkikäteen rahat takaisin tästä hyvästä, mutta nekin pitää itse hakea netin kautta "ei niin helpon polun jälkeen". Maksamani summan palautus ei lohduttanut eikä poistanut aiheutunutta v#tutusta. 

Lufthansalla sentään sijoittivat koneessa uudelleen minut ikkunapaikalle koneen takaosaan. Olin maksanut ikkunapaikasta koneen etupuolelta. Lennolla jo lentoemännät huomioi tämän harmin ja antoivat pientä purtavaa ja juotavaa ilmaiseksi hyvityksenä. Sen lisäksi hain jälkikäteen lufthansalta maksamani summan takaisin ja se palautettiin minulle nopeasti. 

Summa summarum. Aina se etukäteen ostettu istumapaikka ei sitten pädekään lennoilla. 

Vierailija
50/224 |
31.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En maksaisi.

Jos suuri osa jättää maksulliset lisäpalvelut käyttämättä, kai sekin toimii viestinä firmalle.

Moni maksaa paikoista etukäteen siksi, ettei tarvitse koneessa istua keskipaikalla. 

Vierailija
51/224 |
31.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aika usein ihmiset ripotellaan miten sattuu. Paikoista maksaminen on uusi rahastuskeino.

Ikinä ei ole noin käynyt, jos liput samalla kertaa tilattu.

Vierailija
52/224 |
31.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kokemusta on. Lontoon lennolla jouduin keskipaikalle. Todella kurja lento.

Seuraavalla kerralla olen viisaampi ja maksan käytäväpaikasta.

Vierailija
53/224 |
31.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hintoihin 19 euroa lisää hintaa ja jokainen saa koneeseen noustessa vapaasti valita paikkansa. Näin, ongelma ratkaistu, ihmiset pääsevät haluamalleen paikalle ja yhtiö saa otettua katteensa.

Vierailija
54/224 |
31.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä maksoin paikasta, mutta en saanut sitä paikkaa. En voinut valittaa, koska paikka oli kuitenkin viiden rivin säteellä maksamastani paikasta. Joku toinen nainen sillä minun maksamallani paikalla istui sitten. Tämä kolme viikkoa sitten. Eli vaikka maksat, et välttämättä saa haluamaasi paikkaa ja valitusoikeutta ei ole.

Sama täällä. Varasin paikan, jotta en joutuisi vessan oven viereen (loppumatkast koko ajan jonkun takapuoli naaman edessä, yäk). Enkä myöskään halunnut varauloskäynnin viereen, koska olen aika lyhyt ja siinä on kaikki tavarat laitettava ylälokeroon. Ja tiedän että, hätätilanteessa minusta ei olisi mitään apua. Kone tyyppi oli varauksen jälkeen vaihtunut ja meidät osoitettiin uudelle paikalle nimen omaan siihen varauloskäynnin kohdalle, jota yritin paikan varaamalla välttää. Tuntuu, että eikö järki olisi sanonut, että uudessa koneessa varataan vastaavanlainen paikka kuin asakas oli varannut. Tämän jälkeen en ole varannut paikka. Ei noihin voi luottaa.

Vierailija
55/224 |
31.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ei ole tasoasiakas, niin ainoa keino saada haluamansa paikka koneessa on maksaa siitä. Ja kuten tämä ketju osoittaa, sekään ei aina ole tae siitä.

Vierailija
56/224 |
31.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tilasimme kaukolennot ja samalla varasimme paikat ilmaiseksi, meno ja paluu.

Vierailija
57/224 |
31.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kalliiksi käy lentäminen, kun kaikesta pitää maksaa erikseen. Varattiin hiljattain lennot kahdelle Hki-Tokio-Hki niin, että 2 laukkua menee ruumaan ja vierekkäiset paikat economy-luokassa. Hinta vaatimattomasti 3200 euroa näille lennoille.

Vierailija
58/224 |
31.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Finnairin uusin kusetus. Matkustan lightilla enkä maksanut paikasta niin sain koneen huonoimman paikan vikasta rivistä laidasta käytän puolelta. Tein checkinnin ekojen joukossa jolloin vapaata kyllä oli paljon mutta Finnair antoi tarkoituksella huonoimman mahdollisen. Maksoin sitten saadakseni kelvollisen paikan.

Vierailija
59/224 |
31.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Finnairin uusin kusetus. Matkustan lightilla enkä maksanut paikasta niin sain koneen huonoimman paikan vikasta rivistä laidasta käytän puolelta. Tein checkinnin ekojen joukossa jolloin vapaata kyllä oli paljon mutta Finnair antoi tarkoituksella huonoimman mahdollisen. Maksoin sitten saadakseni kelvollisen paikan.

Siis sait käytäväpaikan? Tuohan on tosi hyvä paikka. 

Vierailija
60/224 |
31.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En maksaisi.

Jos suuri osa jättää maksulliset lisäpalvelut käyttämättä, kai sekin toimii viestinä firmalle.

Moni maksaa paikoista etukäteen siksi, ettei tarvitse koneessa istua keskipaikalla. 

Joo ihan sama missä yleensä istuu, mutta pitkille lennoille pitää olla ehdottomasti käytäväpaikka. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan seitsemän seitsemän