Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Terveydenhoitaja sanoi, että lääkäri varmasti suosittelee hormonikierukka minipillereiden sijaan koska mulla on ylipainoa

Minipilleri
31.08.2023 |

Mä sanoin kuitenkin, että en halua kierukkaa ja terkkari tämän kirjasi lääkärille tiedoksi ja laittoi reseptipyynnön minipillereihin. Aurallinen migreeni sulkee pois vaihtoehtoja.

Eihän lääkäri voi mua pakottaa hormonikierukkaan vaan pillerit haluan niin ne on saatava. Tiedostan kyllä, että ehkäisyteho voi olla huonompi ylipainon vuoksi. Kerroin kyllä terkkarille, että painonpudostus on menossa ja paino onkin tippunut jo reilu 10kg. Paljon toki on vielä pudotettavaa.

Toivottavasti saan reseptin koska menkat alkaa ensi viikolla ja silloin pitää minipillerit aloittaa.

Kommentit (97)

Vierailija
41/97 |
31.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ylipaino on jo oikein tehokas ehkäisykeino.

M32

Eli 70 % miehistä ja 60 % naisista ei harrasta seksiä? :___D

Osa näistä käskeistä äheltää keskenään, mutta norsunpainia se on eikä seksiä.

Takaapäin on vissiin ainoa asento, jolla saa pippelin sinne poimuihin.

Vierailija
42/97 |
31.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ilkeää

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/97 |
31.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

M32

Eli 70 % miehistä ja 60 % naisista ei harrasta seksiä? :___D

Osa näistä käskeistä äheltää keskenään, mutta norsunpainia se on eikä seksiä.

Takaapäin on vissiin ainoa asento, jolla saa pippelin sinne poimuihin.

Sulla menee nyt iloisesti sekaisin ylipaino ja lihavuus. Vähän eroa onko painoa liikaa 5kg vai 25kg.

Vierailija
44/97 |
31.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun ensimmäinen kierukka täytyi poistaa naistentautien polilla humautuksesta, koska 3 gyneä yritti poistaa ennen, mutta kierukka oli liikkunut pois paikoiltaan ja kapseloitunut kohdunseinämään kiinni niin ettei se ilman hirveää kipua irronut. Poiston yhteydessä laitettiin uusi. Tämä tarina siis näille jotka sanoo että sen poisto on helppo homma.

Vierailija
45/97 |
31.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minipillereistä sain kiertohäiriöitä, samoin ehkäisykapselista mutta hormonikierukka on ollut ihan huippu. Pieni vihlaisu asennettaessa, muuten ei mitään ongelmia. Vaivaton siis minusta, suosittelen kokeilemaan. Vuoto on ollut vain pientä tiputtelua eli säästöäkin kertyy.

Vierailija
46/97 |
31.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minun ensimmäinen kierukka täytyi poistaa naistentautien polilla humautuksesta, koska 3 gyneä yritti poistaa ennen, mutta kierukka oli liikkunut pois paikoiltaan ja kapseloitunut kohdunseinämään kiinni niin ettei se ilman hirveää kipua irronut. Poiston yhteydessä laitettiin uusi. Tämä tarina siis näille jotka sanoo että sen poisto on helppo homma.

Suurimmalla osalla kierukan poisto on helppo homma. Aina on sitten poikkeuksia, joille laitto on painajainen ja pois ottamiseen tarvitaan humautus. Ikävää että sulle kävi noin, mutta edustat hyvin minimaalista ryhmää joilla kierukan kanssa tulee isoja komplikaatioita.

Vierailija
47/97 |
31.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kierukan saa pois myös vaikka puoliso jos haluaa kotona ottaa sen pois🙄 ylipäätään kemialliset hormonit oli ne sitten pillerit tai kierukka ei tee keholle hyvää.

Täällä toinen iloinen hormonikierukan käyttäjä. Minulla keho voimaantui kierukan asentamisen jälkeen. Veriarvot paranivat ja muutenkin yleisvointi parani, sekä alapään ihon ja limakalvojen kunto. Sain seksihalutkin takaisin.  Ja sitä kierukkaa ei oteta itse kotona pois ellei halua leikkiä hengellään. Useimmin se voikin lähteä helposti, mutta se voi myös tehdä tuhoa.

Vierailija
48/97 |
31.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varmaan ihan siksikin suosittelee, että ylipaino ja epillerit jo erikseen nostavat laskimotukoksen riskiä. Yhdessä vielä enemmän. Kierukka sopii myös niille, joilla on ollut laskimotukos.

Vierailija
49/97 |
31.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Piti kans vaihtaa minipillereihin migreenin takia, ja lääkäri alkoi sit suosittelemaan kierukkaa. Että käy kyllä myös vaikkei oo synnyttänyt. Varattiin aika ja ostin kierukan ( melkein 200€). Vastaanotolla toinen lääkäri zoomaili vähän aikaa ja sanoi että pitää asentaa nukutuksessa (joka maksoi taas lisää). Varattiin uus aika päiväkirurgiselle. Ja sieltä kun heräsin sanoivat että puskivat kierukalla kohtuun reiän, mutta ei hätää: parantuu nopeasti ja sitten voidaan yrittää uudelleen. Sanoin ei kiitos, ja jatkoin mineillä. Olin ajatellut säästäväni pidemmän päälle, mut siinä meni pienituloisen rahat ihan hukkaan ja vatutti niiiiiin maan...!

Vierailija
50/97 |
31.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

"pillerit haluan niin ne on saatava". Lääkäri on vastuussa jos tulee ongelmia ja lääkäri kyllä harkitsee tarkkaan ennenkuin reseptin tekee. Ei lääkäriä voi pakottaa tekemään reseptiä jos haittariski on suuri. Se on sitten lääkärin vastuulla ja virhe.

Vierailija
51/97 |
31.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minipilleri kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi et halua kierukkaa? Itselleni hormonikierukka ei sopinut, mutta kuparikierukka on huippu kapistus. Toinen kierukka jo menossa.

No pelkona just tuo, että ei sovi ja sitten sitä ei saakaan noin vain pois. Lisäksi jos haluaakin yrittää raskautta, niin pillerit voi lopettaa nopeasti. Kuparikierukassa omat haittavaikutuksensa. 

Mulla oli joskus ehkäisyrengas ja se aiheutti ylimääräisiä vuotoja ja lopulta alavatsakipuja.

Kierukan voi poistaa ihan ensiavussakin jos siitä on jotain harmia. 

Tasan eivät ensiavussa poista ylimääräisten vuotojen ja kipujen takia, jos eivuoda kuin seula tai taju mene kipujen vuoksi.

kyllä poistavat, jos potilas pyytää ja on jo siinä tutkittavana jalat levällään/tai jos siätukimus pitää tehdä. Siinä se samalla menee. Lääkäri poistaa sen noin 2 sekunnissa, kun ei tarvitse kuin ottaa pihdeillä kiinni langoista ja vetää oikealla tekniikalla ulos. Voivat käännyttää, jos hakeutuu ensiapuun vain kierukan poistoon. Sitten sanovat, että seuraavana arkipäivänä yhteys omaan terveyskeskukseen, niin siellä hoiitavat asian.

Vierailija
52/97 |
31.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

tuo ap:n otsikko... tutkimusten mukaan ylipainoisilla pillerien teho ei ole välttämättä yhtä hyvä kuin normaalipainoisilla (ne pillerit on aikoinaan tutkittu normaalipainoisilla potilailla, jostain oudosta syystä, ikäänkuin ennen ei olisi ollut liikapainoisia olemassa,  ja nyttemmin on sitten huomattu, että ehkäisyteho ei ole yhtä hyvä, jos on liikapainoa. Kannattaa ehkä uskoa lääkäriä ettei tule ikäviä yllätyksiä lapsen muodossa)

Vierailija
53/97 |
31.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tukosriski on vakava uhka ylipainoisilla minipillerien käyttäjällä. Sukulaiseni, nuori nainen, jolla ylipainoa ja minipillerit käytössä sai keuhkoembolian ja hengenlähtö oli tosi lähellä. Ihan tuurilla selvisi.

Mikä on prioriteetti, ehkäisy, kuukautisvuodon väheneminen vai oma henki?

Vierailija
54/97 |
31.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minipillereissä ei ole tukosriskiä niinkuin yhdistelmäpillereissä, siksihän niihin migreenistä kärsivät vaihtavat!

Vierailija
55/97 |
31.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minipillereiden ongelma on niiden kellontarkka ottoaika. Mulle ei olisi onnistunut vuorotyön vuoksi, että otan joka päivä melkein tunnilleen samaan aikaan lääkkeen jotta teho pysyy mahdollisimman hyvänä. Lisäksi pillerin unohduksen riski on aina olemassa, siksi mieluummin kierukka.

Vierailija
56/97 |
31.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tukosriski on vakava uhka ylipainoisilla minipillerien käyttäjällä. Sukulaiseni, nuori nainen, jolla ylipainoa ja minipillerit käytössä sai keuhkoembolian ja hengenlähtö oli tosi lähellä. Ihan tuurilla selvisi.

Minipillerit/pelkkää progesyerokia,sisltävät valnisteet ei edelleenkään lisää tukosriskiä. Tuossa kombossa se tukosriskiä lisäävä seikka on lihavuus.

Vierailija
57/97 |
31.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minipillerit/pelkkää progesterokänia sisältävät valmisteet ei edelleenkään lisää tukosriskiä. Tuossa kombossa se tukosriskiä lisäävä seikka on lihavuus.

Vierailija
58/97 |
31.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kondomit sopivat myös ylipainoisille miehille.

Miten ylipainoiset miehet liittyy tähän aloitukseen jossa kyse mun eli ap:n ehkäisystä ja olen nainen? 

Vierailija
59/97 |
31.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mikä siinä mällien saamisessa on niin hienoa?

Tuntuu paremmalta ilman kortsua.

Vierailija
60/97 |
31.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

M32

Oletpa lapsellinen ja typerä. Suurin osa mun miehistä on ollut normaalipainoisia, että koita kestää se. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän yksi seitsemän