Terveydenhoitaja sanoi, että lääkäri varmasti suosittelee hormonikierukka minipillereiden sijaan koska mulla on ylipainoa
Mä sanoin kuitenkin, että en halua kierukkaa ja terkkari tämän kirjasi lääkärille tiedoksi ja laittoi reseptipyynnön minipillereihin. Aurallinen migreeni sulkee pois vaihtoehtoja.
Eihän lääkäri voi mua pakottaa hormonikierukkaan vaan pillerit haluan niin ne on saatava. Tiedostan kyllä, että ehkäisyteho voi olla huonompi ylipainon vuoksi. Kerroin kyllä terkkarille, että painonpudostus on menossa ja paino onkin tippunut jo reilu 10kg. Paljon toki on vielä pudotettavaa.
Toivottavasti saan reseptin koska menkat alkaa ensi viikolla ja silloin pitää minipillerit aloittaa.
Kommentit (97)
Vierailija kirjoitti:
Te kenellä on hormoonikierrukka: tunnetko sen itse seksin aikana tai muuten? Loppuiko kuukautiset tai kuukautiskivut? Jos on kuukautiset ja aikaisemmin ollut koviakipuja, niin joudutko kierrukan kans käyttämään särkylääkkeitä? Itsella voimakkaasti taaksepäinkallistunut kohtu ja endometrioosi. Aihe kiinnostaa
Tunnen sen seksin aikana, tai oikeammin orgasmin aikana, mutta se ei ole häiritsevä tunne, enemmänkin sellainen, että tiedostan kohdun olemassaolon ja että jotain on siellä. Ei kyllä häiritse mitenkään. (varmaan siksi, että kohtu supistelee orgasmin aikana ja kun siellä on ylimääräinen esine, niin tottakai kohdun seinämät sitten ottavat siihen kiinni). Minulla myös hiukan taaksepäin kallistunut kohtu, lääkäri sanoi kierukkaa asentaessa, että se vaikuttaa lähinnä siihen, että hänen pitää vetää kohdunkaulaa enemmän toiseen asentoon, jotta asennus onnistuisi paremmin ja se voi tuntua epämukavalta. Käsittääkseni taaksepäin kallistuneilla kohduilla on hiukan suurempi riski asennusvirheille, mutta kierukan asennuksen onnistuminen tarkistetaan ultralla ja sitten vielä asennuksen jälkeen x viikon kuluttua on jälkitarkastus. (mies vähän valitteli siitä, että langat pistelee, mutta tämä ongelma sitten ratkottiin jälkitarkastuksen yhteydessä (kirjoitan siitä tuohon alemmas)
Minulla hormonikierukka on lopettanut kuukautisvuodot kokonaan. Voi että on helpottavaa, kun voi lähestulkoon huoletta lähteä matkoille tai kylään pelkäämättä, että kuukautiset alkaa ja sitten on sohvat ja tuolit veressä. Laukussa on mukana aina varuilta side kuitenkin. Kuukupin käytöstä suositeltiin luopumaan (ja myös tamponin), koska niitä poistaessa kierukan langat voivat tarttua niihin ja kierukka voi lähteä pois, mutta itseltä on langat lyhennetty kohdunkaulan sisään ihan siitä syystä, että sanoin lääkärille, että en tiedä voinko luopua kupin käytöstä ja kun mies niistä valitteli (kierukan käyttäjiä suositellaan kai nykyisinkin tarkistamaan sen paikallaan olo langoista, tätä en minä nyt uonnollisestikaan voi tehdä, mutta kun vuosittain pitää käydä tarkastuksessa tämän kanssa, niin siinähän tuo samalla tulee tarkistetuksi ja olen kuullut joltain tutultani, että hälle lääkäri oli sanonut, että ei tarvitse erikseen tarkistella lankoja, että sen tuntee kyllä, jos kierukka tipahtaa kohdunkaulakanavaan, tai sitten alkaa vuodot runsastumaan ja jos pelkää raskautta kierukan poisluiskahtamisen vuoksi, niin voi tehdä vaikka kerran kuussa raskaustestin) .
Sitä kuppia ei ole kuitenkaan tarvittu. Kierukan asentamisen jälkeen kyllä tuli ehdoton kupin ja tamponin käyttökielto joksikin aikaa, koska silloin asentamisen jälkeen tulehdusriski ja kierukan uslotuloriski on niin suuri, piti myös seksistä pidättäytyä hetkeksi aikaa (tuo suostisu voi kyllä sitten olla myös potilaskohtainen, en tiedä). Mutta sitten ne vuodot alkoi vaan koko ajan pienenemään ja aika pian selvisi vuodoista pelkällä pikkuhousunsuojalla. Nyt en enää edes muista milloin viimeksi tuli mitään vuotoa.
Olossa on hurja parannus, siis jos olisin joskus nuorempana tiennyt miten hyvin tämä hormonikierukka sopii minulle ja miten paljon jaksan tehdä ja olla ilman rajuja vuotoja, niin olisin ehdottomasti valinnut tämän ehkäisyksi ja kuukautisen hoidoksi pitkän aikaa sitten. Ymmärrän, että kaikille kierukka ei sovi, mutta minulle tämä on olut ihan täydellinen ratkaisu.
Seksielämä on parantunut huomattavasti.
Ennen kierukan asentamista jouduin kokeilemaan Caprilonia ja sitten kierukan asentamisen jälkeen lääkäri halusi, että jatkan sen käyttöä pahimpina vuotopäivinä, koska oli oikeasti pahat vuodot ja jos on runsaita vuotoja, niin niillä naisilla kierukat helposti myös poistuu vuodon mukana pois. Nyt ei enää sitäkään tarvitse luonnollisestikaan käyttää, koska ei vuotojakaan ole.
kipulääkkeistä olen voinut luopua kokonaan. Käytin niitä kierukan asetamisen jälkeen muutaman kuukauden ajan aina kivun tullessa.
Sairaudenhoitoon sitä hormoonikierrukkaa käytetään myös. Kuukautisvuoto pitää saada pois
Vierailija kirjoitti:
Miksi tällaisia kierukoita yleensäkään käytetään? Kondomi käyttöön, helppo kantaa mukana ja laittaa paikoilleen ennen seksiä. Ei aiheuta oireita.
Ei aiheuta oireita, paitsi vie kaiken kosteuden välistä ja hiertää. Lisäksi pitää aina tarkistaa päivämäärät ja stressata onko kumi ehjä laitettaessa ja pois otettaessa. Kondomin ehkäisyteho vain kohtuullinen verrattuna kierukoihin, joissa alle prosentin mahdollisuus ehkäisyn pettämiseen. Ainoa plussa on suoja yleisimmiltä seksitaudeilta.
Mikä siinä mällien saamisessa on niin hienoa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sattuuko kuparikierukan laitto. En ole uskaltanut vaihtaa niihin, koska kipu pelottaa. Tiedän, olen ihan nössö, mutta kärsin myös piikki pelosta, kaikki kirurginen pelottaa.
Kierukan laitto kokemukset on ihan yksilöllisiä. Täällä kuulee kauhutarinoita, mutta enemmistölle laitto ei ole mikään pahoinpitelyyn verrattava kokemus. Itselle kahdesti laitettu kuparikierukka, etukäteen kipulääkkeet otin hyvissä ajoin (buranaa & panadolia) ja lääkäri tarjosi vielä kuumapakkauksen vatsalle laiton ajaksi. Omalla kohdallani en kuvailisi laittoa kivuliaaksi, hetken tuntui painetta ja nipistyksen tunnetta, kierukka oli sisällä alle puolessa minuutissa. Jälkikäteen illan aikana menkkoihin verrattavaa kipua, johon kipulääkkeet auttoi hyvin.
joo, ei ollut minullakaan kauhea kokemus kierukan asentaminen. Ärsyttävin kipu oli ne pihdit, joilla kohdunkaulasta otetaan kiinni. Polttelevaa tunnetta tuli, kun piti vähän laajentaa kohdunkaulakanavaa. Ei puudutettu, mutta olin ottanut ohjeen mukaan kotona kipuääkkeet. Siitä asenuskivusta/epämukavuudesta selvisin ihan vain hengittämällä - lääkäri neuvoi hengitystekniikan ja se auttoi paljon. Kun siitä kohdunkaulakanvan laajennuksesta päästiin eroon, niin oikeastaan itse asennus ei juurikaan tuntunut. Sen jälkeen sitten kohtu supisteli pari päivää. ne kivut tuntuivat kuukautiskivuilta. Särkylääke auttoi. Kaikille ei tarvita kohdunkaulakanavan laajentamista lainkaan, minulle ei suositeltu puudutusta, koska minulle oli riski saada allerginen reaktio niistä aineista (tämä on harvinaista), mutta luvattiin, että puudutusta saan varmasti, jos yhtään tuntuu ettei kestä kipua.
Itsellä seksiasiat viimesenä mielessä, kun mietin kierrukkaa hoidoksi vaivoihin. Sinä mällityyppi hoh hoijaa
Rasittaa e pillerit, kun pelottaa kaikki nämä taudit mitä taas on liikkeellä. Ykskin pilleri jää imeytymättä voi alkaa todella suuretkivut. Olen miettinyt kohdunpoistoakin. Hankala asia. Olispa vaan joku piikki jonka vois ottaa ja kuukautiset vaan loppuis seinään
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sattuuko kuparikierukan laitto. En ole uskaltanut vaihtaa niihin, koska kipu pelottaa. Tiedän, olen ihan nössö, mutta kärsin myös piikki pelosta, kaikki kirurginen pelottaa.
Kierukan laitto kokemukset on ihan yksilöllisiä. Täällä kuulee kauhutarinoita, mutta enemmistölle laitto ei ole mikään pahoinpitelyyn verrattava kokemus. Itselle kahdesti laitettu kuparikierukka, etukäteen kipulääkkeet otin hyvissä ajoin (buranaa & panadolia) ja lääkäri tarjosi vielä kuumapakkauksen vatsalle laiton ajaksi. Omalla kohdallani en kuvailisi laittoa kivuliaaksi, hetken tuntui painetta ja nipistyksen tunnetta, kierukka oli sisällä alle puolessa minuutissa. Jälkikäteen illan aikana menkkoihin verrattavaa kipua, johon kipulääkkeet auttoi hyvin.
joo, ei ollut minullakaan kauhea kokemus kierukan asentaminen. Ärsyttävin kipu oli ne pihdit, joilla kohdunkaulasta otetaan kiinni. Polttelevaa tunnetta tuli, kun piti vähän laajentaa kohdunkaulakanavaa. Ei puudutettu, mutta olin ottanut ohjeen mukaan kotona kipuääkkeet. Siitä asenuskivusta/epämukavuudesta selvisin ihan vain hengittämällä - lääkäri neuvoi hengitystekniikan ja se auttoi paljon. Kun siitä kohdunkaulakanvan laajennuksesta päästiin eroon, niin oikeastaan itse asennus ei juurikaan tuntunut. Sen jälkeen sitten kohtu supisteli pari päivää. ne kivut tuntuivat kuukautiskivuilta. Särkylääke auttoi. Kaikille ei tarvita kohdunkaulakanavan laajentamista lainkaan, minulle ei suositeltu puudutusta, koska minulle oli riski saada allerginen reaktio niistä aineista (tämä on harvinaista), mutta luvattiin, että puudutusta saan varmasti, jos yhtään tuntuu ettei kestä kipua.
En tiedä missä tapauksissa tuo kohdunkanavan laajennus tehdään, onko anatomisista syistä vai jonkun tietyn merkkisen kierukan vuoksi? Itsellä flexi-t 300 kuparikierukka ja mitään laajennuksia ei tehty, syvyys vaan mitattiin että miten pitkälle pitää kierukka tuikata. Se mittaus ei tuntunut oikeastaan miltään.
Vierailija kirjoitti:
Miksi tällaisia kierukoita yleensäkään käytetään? Kondomi käyttöön, helppo kantaa mukana ja laittaa paikoilleen ennen seksiä. Ei aiheuta oireita.
Epävarma ehkäisy
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En tiedä missä tapauksissa tuo kohdunkanavan laajennus tehdään, onko anatomisista syistä vai jonkun tietyn merkkisen kierukan vuoksi? Itsellä flexi-t 300 kuparikierukka ja mitään laajennuksia ei tehty, syvyys vaan mitattiin että miten pitkälle pitää kierukka tuikata. Se mittaus ei tuntunut oikeastaan miltään.
minulla kohdunkaulakanava oli niin ahdas/kapea, että se asennusoputki ei olisi millään mennyt siitä läpi ja vielä kuukautisten aikana asennettiin, jolloin kohdunkaulakanava on luonnostaanki enemmän auki. (tuo kohdunkaulakanavan ahtaus todettiin jo siinä alkutarkastuksessa, jossa mitattiin kohtu ja ja takistettiin muutenkin, että kierukka voidaan asentaa)
Vierailija kirjoitti:
Rasittaa e pillerit, kun pelottaa kaikki nämä taudit mitä taas on liikkeellä. Ykskin pilleri jää imeytymättä voi alkaa todella suuretkivut. Olen miettinyt kohdunpoistoakin. Hankala asia. Olispa vaan joku piikki jonka vois ottaa ja kuukautiset vaan loppuis seinään
On olemassa pistoksena annettava ehkäisy. Muutaman kuukauden välein annetaan. Pitää myös kuukautiset pois.
Ylipaino on jo oikein tehokas ehkäisykeino.
M32
Vierailija kirjoitti:
Sairaudenhoitoon sitä hormoonikierrukkaa käytetään myös. Kuukautisvuoto pitää saada pois
Se on ihan vaan hormonikierukka.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On olemassa pistoksena annettava ehkäisy. Muutaman kuukauden välein annetaan. Pitää myös kuukautiset pois.
Onko kellään tietoa miten sellaisen voi saada?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
tuo onkin hauska sitten, jos jotain sivuvaikutuksia tulee, niin niiden kanssa pitää elää niin kauan kun pistetyt hormonit pysyy kehossa.
ja onhan sitten muuten myös hormonikapseli, joka asennettan käsivarteen (vai onkohan niitä enää käytössä?)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko kellään tietoa miten sellaisen voi saada?
lääkäriltä/paikkauntasi ehkäisyneuvolasta/opiskelijaterveydenhuollosta/yksityiseltä sektorilta. Yleensä sitä ennen suosittelevat tekemään minipillerikokeilun, jossa siis on samoja hormoneja. Sivuvautusten varalta (pillerien käytön voi lopettaa, mutta sen ruiskeen vaikutus loppuu vain ajan kanssa)
Vierailija kirjoitti:
M32
Eli 70 % miehistä ja 60 % naisista ei harrasta seksiä? :___D
Vierailija kirjoitti:
M32
se on hyvin yksilöllistä