Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Terveydenhoitaja sanoi, että lääkäri varmasti suosittelee hormonikierukka minipillereiden sijaan koska mulla on ylipainoa

Minipilleri
31.08.2023 |

Mä sanoin kuitenkin, että en halua kierukkaa ja terkkari tämän kirjasi lääkärille tiedoksi ja laittoi reseptipyynnön minipillereihin. Aurallinen migreeni sulkee pois vaihtoehtoja.

Eihän lääkäri voi mua pakottaa hormonikierukkaan vaan pillerit haluan niin ne on saatava. Tiedostan kyllä, että ehkäisyteho voi olla huonompi ylipainon vuoksi. Kerroin kyllä terkkarille, että painonpudostus on menossa ja paino onkin tippunut jo reilu 10kg. Paljon toki on vielä pudotettavaa.

Toivottavasti saan reseptin koska menkat alkaa ensi viikolla ja silloin pitää minipillerit aloittaa.

Kommentit (97)

Vierailija
81/97 |
31.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos teillä olisi endometrioosi. Kuukautiskivut kovat ja niihin ok e-pillerit nyt. Syön tauotta niitä. Kuitenkin pelkään, että kuukautiset alkavat yhtäkkiä syystä tai toisesta. Kipu ahdistaa. Jatkaisitteko pillerien syöntiä vai kokeilisitteko horm kierrukkaa (pelkään kipua ja komplikaatioita, koska voimakkaasti taaksepäin kallistunut kohtu) vai menisittekö poistamaan kohdun. Siinä pelkään mahdollisia laskeumia ja niiden leikkauksia, jotka eivät vält korjaa asiaa

Vierailija
82/97 |
31.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hormonitoiminta tapahtuu aivoissa. Aivojen koko ei vaihtele ylipainon mukaan, joten ihan hyvin ylipainoinen voi käyttää minipillereitä.

T. Lääkäri, jota ärsyttää, miten moni lääkäri ei päivitä ammattitaitoaan ja elää 1900-luvun alun opeilla.

Lääkäri varmasti tietää, että paino/ihmisen koko vaikuttaa lääkkeen jakautumiseen kehossa ja ne suun kautta otettavat hormonit eivät erity aivoista vaan tulevat siitä tabletista. Lisäksi steroidit, mitä monet lisääntymistä säätelevät hormonitkin on, on rasvaliukoisia mikä saattaa tässä olla nyt vaikuttavana tekijänä. Ihan hyvä pointti tuo muuten on.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/97 |
31.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Rasittaa e pillerit, kun pelottaa kaikki nämä taudit mitä taas on liikkeellä. Ykskin pilleri jää imeytymättä voi alkaa todella suuretkivut. Olen miettinyt kohdunpoistoakin. Hankala asia. Olispa vaan joku piikki jonka vois ottaa ja kuukautiset vaan loppuis seinään

Kohdunpoistoa ei saa, jos kohdussa ei ole kasvaimia tms. Pelkkä toive kuukautisten loppumisesta ei ole syy kohdunpoistoon. Valitettavasti, itsekin haluaisin.

yhdellä tutullani oli runsaat kuukautiset ja hän sai kohdunpoiston ihan sillä perusteella. Ei halunnut ottaa kierukkaa, eikä halunnut käyttää vuotoa hillitseviä lääkkeitä, koska niissä oli kohonnut veritulppariski. 

Minulla sama tilanne eikä kohdunpoistoa sallittu. Jännää, miten tämä vaihtelee eri henkilöiden kohdalla.

Sairaanhoitopiirikohtaisia eroja nuo. Toisissa tehdään kohdunpoistoja hyvin helposti, toisissa vasta viimeisenä keinona.

Vierailija
84/97 |
31.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oysissa oltiin heti poistamassa kohtu..

Vierailija
85/97 |
31.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos teillä olisi endometrioosi. Kuukautiskivut kovat ja niihin ok e-pillerit nyt. Syön tauotta niitä. Kuitenkin pelkään, että kuukautiset alkavat yhtäkkiä syystä tai toisesta. Kipu ahdistaa. Jatkaisitteko pillerien syöntiä vai kokeilisitteko horm kierrukkaa (pelkään kipua ja komplikaatioita, koska voimakkaasti taaksepäin kallistunut kohtu) vai menisittekö poistamaan kohdun. Siinä pelkään mahdollisia laskeumia ja niiden leikkauksia, jotka eivät vält korjaa asiaa

Kokeilisin ensin hormonikierukkaa (siis siinä tilanteessa, jos pillereistä pitäisi luopua syystä tai toisesta. Jos pillerit toimii todella hyvin, niin en näkisi mitään syytä niistä luopua, ellei sitten rahansäästö) ja ennen asennusta puhuisin asentavan lääkärin kanssa peloistani ja korostaisin täysin rehellisesti miltä se pelko tuntuu ja mitä se saa minussa aikaan. Ihan sen vuoksi, että lääkäri saisi mahdollisimman realistisen kuvan pelon suuruudesta.

Vierailija
86/97 |
31.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minua aina ilahduttaa nämä, jotka tietävät aina paremmin kuin alansa ammattilaiset: "minä haluan niin onhan ne saatava!".

Ihan vähintäänkin kunnioittaisin sen lääkärin ammattitaitoa sen verran, että keskustelisin hänen kanssaan miksi hänestä jokin muu vaihtoehto olisi parempi, ja mikä minua siinä huolettaa.

Minuun sattui lääkärin ottama pipelle-näyte niin hirvittävästi, että ikipäivänä en suostu kierukan laittoon. Sellainen ammattitaito oli sillä lääkärillä, joka otti näytteen ja joka kierukkaa puoliväkisin "suositteli" vielä puhelimitsekin. 

minullekin pipelle näyte teki todella kipeää. Kierukan laitto oli se mielessä pitäen ihan lastenleikkiä.

Vierailija
87/97 |
31.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pillerit ihan ok. Luulen että kaikista pillereistä tulee minulle mieliala vaivoja. Se on ihan siedettävää. Ahdistaa esim noro.. Viimeksi keväällä tuli ja yksi pilleri ei ehtinyt imeytyä. Alkoi tiputteluvuoto. En uskaltanut kipupelon takia pitää taukoa.. Koko kesän oli ja on vähän vieläkin häpyluussa pistävää kipua. Sain varalle tramal lääkeen. En ole koskaan kokeillut sitä. Kiitos vastauksestasi :) On mukavaa kuulla ihmisten mielipiteitä eikä yksin miettiä

Vierailija
88/97 |
31.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kondomi!

Vierailija
89/97 |
31.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kierukan saa pois myös vaikka puoliso jos haluaa kotona ottaa sen pois🙄 .

Voi hyvää päivää tätä tietämystä.

No joo, kyllähän ennen muinoin on aborttejakin tehty ihan vaan takakujalla. Että sillä perusteella, kuka tahansa voi ilman mitään osaamista nykäistä tavaraa kohdun sisältä pois, eikä naisen käy kuinkaan. 

Mitenhän kävisi, pyörtyisikö nainen kivusta heti vai viiden sekunnin päästä. 

Alleviivaan vielä että kierukka ei ole sama kuin vaikkapa pessaari. Kierukka on kohdussa.

Mun kierukka tuli ihan itekseen ulos enkä huomannut mitään.

Ei sattunut, en pyörtynyt.

Paitsi tietenkin vuodot runsastui entisestään.

Kierukka ei siis vähentänyt vuotoa tipan tippaa. Kirjaimellisesti.

Tiesin tämän etukäteen mutta niin vain gyne pakotti hormonikierukkaa kokeilemaan ja seuraamaan miten vuodot vähenee.

Tää gyne olis voinut tulla seuraamaan kun lähes kuolin runsaaseen vuotoon.

Ongelma/hengenvaara poistui vasta kun sain kohdunpoiston.

Vierailija
90/97 |
31.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kondomi!

Ei kiitos. Tuntuu paremmalta ilman.

Vierailija
91/97 |
31.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minua aina ilahduttaa nämä, jotka tietävät aina paremmin kuin alansa ammattilaiset: "minä haluan niin onhan ne saatava!".

Ihan vähintäänkin kunnioittaisin sen lääkärin ammattitaitoa sen verran, että keskustelisin hänen kanssaan miksi hänestä jokin muu vaihtoehto olisi parempi, ja mikä minua siinä huolettaa.

Minuun sattui lääkärin ottama pipelle-näyte niin hirvittävästi, että ikipäivänä en suostu kierukan laittoon. Sellainen ammattitaito oli sillä lääkärillä, joka otti näytteen ja joka kierukkaa puoliväkisin "suositteli" vielä puhelimitsekin. 

minullekin pipelle näyte teki todella kipeää. Kierukan laitto oli se mielessä pitäen ihan lastenleikkiä.

Mulla sattui siksi että kohtuun pääsy taisi olla hankalaa, ihan toimenpiteen alusta asti. Taaksepäin kallistunut kohtu, tunsin miten kohdunkaulasta (napukasta kiinni jollain) nyittiin alaspäin, kunnon rempaisuja. Sattui koko ajan jalkapohjiin asti. Mun kohdalla, luulen, että kierukan laitto sattuisi tuosta syystä ihan samalla tavalla. 

Vierailija
92/97 |
31.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No joo, kyllähän ennen muinoin on aborttejakin tehty ihan vaan takakujalla. Että sillä perusteella, kuka tahansa voi ilman mitään osaamista nykäistä tavaraa kohdun sisältä pois, eikä naisen käy kuinkaan. 

Alleviivaan vielä että kierukka ei ole sama kuin vaikkapa pessaari. Kierukka on kohdussa.

Tiesin tämän etukäteen mutta niin vain gyne pakotti hormonikierukkaa kokeilemaan ja seuraamaan miten vuodot vähenee.

niin se minullekin asennettiin, vaikka olin synnyttänyt aiemman kierukan jo pois, mutta se nyt kuului minun sairaanhoitopiirini ohjeisiin, että mitä tehdään runsaasti vuotavien naisten kanssa. toisen kierukan yhteydessä sitten määräättiin myös vuotoa vähentävää ja kohdun supisteluja vähentävää lääkettä. Niillä sitten kierukka pysyi sisällä ja vuodot vähenivät. Joskus tulevaisuudessa mitä luultavimmin on edess kohdunpoisto, koska suvussani on niin monia naisia, joille niin on tehty nimenomaan runsaiden vuotojen vuoksi, mutta nyt mennään näin niin kauan kuin tarpeen. meidän sairaanhoitopiirissä kohdunpoisto on viimeinen hoitokeino ja sitä ennen on pitänyt kokeilla kaikki muut hoidot.

Vierailija
93/97 |
31.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minkälainen olo on ollut kohdunpoiston jälkeen? Huomaatko/tunnetko sen jotenkin ettei sitä ole enää?

Vierailija
94/97 |
31.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin kauan jo siitä, kun viimeksi harrastanut, niin en enää muistakaan, mitä kaikkea siihen liittyy, kuten ehkäisyasiat.

Vierailija
95/97 |
01.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kohdunpoisto on viimeinen hoitokeino, ensin pitää kokeilla muut vaihtoehdot. Elimiä ei lähdetä poistamaan ilman erittäin painavia syitä. Ikävää että sulle kävi noin, mutta gyne toimi todennäköisesti täysin ohjeistusten mukaan ja toisekseen ei hän voinut mitenkään tietää, että juuri sinun kanssasi kierukka ei toimi ja se tulee huomaamatta ulos (mikä on harvinaista).

Vierailija
96/97 |
01.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hormonitoiminta tapahtuu aivoissa. Aivojen koko ei vaihtele ylipainon mukaan, joten ihan hyvin ylipainoinen voi käyttää minipillereitä.

T. Lääkäri, jota ärsyttää, miten moni lääkäri ei päivitä ammattitaitoaan ja elää 1900-luvun alun opeilla.

Paitsi että kehon rasva vs vesimäärä vaikuttaa monien lääkkeiden biologiseen tehoon, esim. jos lääke on rasvaliuokoinen niin sen teho alkaa hotaammin ja voi jäädä heikommaksi rasvakudokseen kertymisen vuoksi.

Vierailija
97/97 |
01.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

nykytiedon mukaan minipillereita nimenomaan suositellaan naisille, joilla on laskimotukoksen riski suurempi esim. ylipainon vuoksi. Eli niillä siis on ehkäisytehoa, vaikka olisi ylipainoakin. Käsittääkseni minipillereitäkin on eri vahvuuksia ja ehkä painavimmille määrätään pillerit, joissa on enemmän hormonia. Ja jos lääkäri ne ap:lle jo määräsi, niin kaipa se lääkäri on katsonut, että niin voi tehdä. Minulla oli yhdistelmäpillerienkin kanssa vaikeuksia saada otettua niitä samaan aikaan, joten minipillereitä en ole koskaan siitä syystä edes pohtinut. Yhdistemissä ei haittaa, jos joskus vähän viivästyykin pillerin ottaminen vaikka parilla tunnilla. kierukkaa nyt ollaan asentamassa, koska en todetun aurallisen migreenin vuoksi saa enää yhdistelmiä käyttää ja koska kk:t ovat runsaat ja haittaavat normaalia elämää. hormonikierukkaa siis kokeillaan ennenkuin   sen kuumapallohoito  tjsp (en aio hankkiutua raskaaksi, joten tuokin on sitten vaihtoehto). Kondomeihin en 100 % luota, eikä ne hoida vuotojani. Pessaari sama juttu ja sen kanssa pitäisi sitten suunnitellakin seksiä enkä jaksa sellaista säätämistä, menee halut  lopulta siihen. Mies olisi ollut valmis hankkimaan sterilisaation, mutta koska minullla on ongelmana myös runsaat kuukautiset (lääkärinkin toteamana), niin tuntui järkevämmältä sitten, että "minut ehkäistään". mies ehkä kuitenkin menee siihen sterilisaatioon, mutta se ei nyt tähän sillei kuulu.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme seitsemän neljä