Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mikä häiritsee ihmisten puheessa eniten?

Vierailija
31.08.2023 |

Kiroilu? Mutina? Itse en kestä jos toinen henkilö ei puhu selkeästi vaan jonnekin puseron sisään ja on vaikeaa kuulla mitä sanoo!

Kommentit (401)

Vierailija
381/401 |
02.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vocal fry. Eli etenkin naisten äänen narina kun sitä madalletaan liikaa (ja puhutaan lisäksi jotenkin puolihaluttoman oloisesti). Ääni ei pelaa silloin oikein.

Youtubesta näin videon, jossa suomen kieli otettiin oikein varta vasten tikun nokkaan esimerkkinä kielestä jossa vocal fry on yleistä.

Jatkuva niinkutus on myös ärsyttävää, ei siksi että se on hesitation marker, vaan siksi että joka asiaan lisätään sillä epävarma sävy tai varauma.

Miten vocal frysta pääsee eroon? Puhun välillä sillä tavalla, ihan tahattomasti siis. Olen kiusallisen tietoinen siitä miten ärsyttävän kuuloista se on. Yskäisen, juon vettä, puhun vähän kovempaa tai hiljempaa, mutta narina jatkuu...

Vierailija
382/401 |
02.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämä! Kiroilu muutenkin on niin tympeää kuunneltavaa. Kuvitellaanko tosiaan, että katu-uskottavuus lisääntyy jatkuvalla vittua hokemalla. Kiroilu erottaa ihmiset fiksuihin ja typeryksiin.

Tilanne erään kaupan pihassa: olin menossa sisälle ja kuului keskustelua muutamien henkilöjen kohdalla , asiasta en selvää saanut mutta se oli v.ttu sitä ja.ttu tätä aivan koko ajan. Minulla kiehahti ja sanoin että sanokaa nyt välillä jo kyr..Kin välillä , yksi tyttöpä sen sanoi ja minä totesin että eikö suussa jo maistu kun kantaa suupielessään alati naisen sukupuoli elintä. Porukka oli täysin vaiti...🤭

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
383/401 |
02.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jatkuva puhe,olen "saanut"työkaverikseni naisen joka on hiljaa n.3sek maksimissaan,jollei muuta keksi sanomista niin sanoo jo ennen puhumiaan lauseita ja ääni on kammottavaa viinan ja tupakan polttamaa rääkyntää,itse itroverttinä ihmisenä olen kauhuissani.

Vierailija
384/401 |
02.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joillain ihmisillä on sellainen mariseva tapa puhua... Se on kamalinta!

Hillary on tässä ehkä "parhaimmistoa".

Vierailija
385/401 |
02.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vocal fry. Eli etenkin naisten äänen narina kun sitä madalletaan liikaa (ja puhutaan lisäksi jotenkin puolihaluttoman oloisesti). Ääni ei pelaa silloin oikein.

Youtubesta näin videon, jossa suomen kieli otettiin oikein varta vasten tikun nokkaan esimerkkinä kielestä jossa vocal fry on yleistä.

Jatkuva niinkutus on myös ärsyttävää, ei siksi että se on hesitation marker, vaan siksi että joka asiaan lisätään sillä epävarma sävy tai varauma.

Miten vocal frysta pääsee eroon? Puhun välillä sillä tavalla, ihan tahattomasti siis. Olen kiusallisen tietoinen siitä miten ärsyttävän kuuloista se on. Yskäisen, juon vettä, puhun vähän kovempaa tai hiljempaa, mutta narina jatkuu...

Käytä hieman enemmän äänenpainetta, puhu siis voimakkaammin. Voit googlata "äänen projisoiminen".

Vierailija
386/401 |
02.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se häiritsee, kun kaikki sanat pitää vääntää uuteen muotoon esim. elari, päättäri, sivari. 

Vierailija
387/401 |
02.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun oma ääni on maailman ärsyttävin! Omaan korvaan se kuulostaa puhuessa vielä ihan normaalilta ja siedettävältä, mutta jos kuulen sitä nauhalta niin se on sellaista kauheaa nasaalihonotusta, äänenkorkeus nousee lauseen loppua kohden ja kaiken lisäksi mun ääni on tosi hiljainen, vaikka yrittäisin puhua tavallista kuuluvammalla äänellä.

Inhottaa puhua missään julkisesti, kun tiedän että oma ääni kuulostaa niin hirveältä. Miettinyt että menisin jollekin puheterapeutille, mutta auttaako ne tällaisiin?

Kuvailemasi kokemus on universaali.

Vierailija
388/401 |
02.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Julkisella paikalla puhelimeen kailottaminen. 

Vierailija
389/401 |
02.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mennään sijaista kirjoitetaan usein "mennää" ja vastaavalla tavalla ännän poisjättö kirjoitettaessa. Ärsyttää ja näyttää tyhmältä. Ymmärrän, ettei puhekielessä tietenkään sanottaisi "menemme", mutta vaikuttaisi fiksummalta, jos jaksaisi kirjoittaa edes "mennään".

Vierailija
390/401 |
02.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eniten häiritsee toisten arvostelu, haukkuminen, mustamaalaaminen ja kiroilu. 

Vierailija
391/401 |
02.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kerron tässä nyt teille mikä on oikeasti kaikkein ärsyttävintä. Humalaisen sösellys, kiekuminen ja sekava mökeltäminen.

Joku oma läheinen tekemässä tuota ja vielä julkisesti.

Ei haittaa niikuttelut, narinat ja ketä ketät. Tuo on miljoona kertaa ärsyttävämpi.

Vierailija
392/401 |
10.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En osaa sanoa muuta kuin että naisen pitää tuottaa ääntä hieman reippaammin (hieman lisää volyymiä ja intoa sanomiseen) plus että pitää nostaa äänen tuottamisen taso astetta tai paria ylemmäksi: tiedät varmaan sävelasteikon  do-re-mi-fa-so-la-ti-do. Suomalaiset naiset madaltavat ääntään koko ajan (ehkä pyrkiessään "miehiseen uskottavuuteen") ja kuulostavat haluttomilta puhujilta. Joten ääni narisee, aivan kuin kiinan kielen kolmannessa toonissa (jossa sen pitää mennä mahdollisimman alas ja sitten ylös -- tässä on kyse yksittäisistä tavuista).

Naisen ääni on kaunis! Puhukaa kuin naiset!

Vierailija
393/401 |
10.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Puhuminen asiantuntijana asiassa, josta ei tosiasiassa ymmärrä höykäsen pölähtämääkään!

Vierailija
394/401 |
10.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Möläyttely. Esim. juhlissa möläytetään esim. mitä nuo tekevät täällä. Tai latistetaan juhlissa hyvä tunnelma puhumalla asioista jotka ei ole tilanteeseen sopivia esim. toisten ihmisten ongelmista tai suututaan puolisolle jostain mitättömästä. 

Vierailija
395/401 |
10.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaikki, ellei ole tasainen ääni. Viime aikoina kauhistuttanut miesten kurkkuääni, mietin onko heidän hengityksen esteenä kitarisat vai nielurisat. Jokin resonoi kurkussa. Siis jos ei ole astmaa.

Helsingin 20-40-vuotiaat miehet narisee kaikki kurkulla. Aivan hirveää. Puheterapeutille laittaisin firman puolesta. 

Vierailija
396/401 |
10.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niinku ja muut täytesanat. Jargoni eli puhe joka ei merkitse oikeasti mitään ellei kyse ole sarkasmista. Epäselvä puhe pitkään kuunneltuna. Lässyttävä puhetapa aikuisella.

Vierailija
397/401 |
10.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Todellakin, kelatkaa kohtaan 16:20

Vierailija
398/401 |
10.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nämä jotka puhuvat toisten ns. päälle.

Adhd:na tulee tehtyä tätä.. nyt yrittänyt pysyä vain kuuntelijan roolissa. Keskustelut tuppaavat välillä vain olemaan niin hidasveteisiä, että alkaa omat sanat tulvimaan ulos tilanteessa.

Hitaita tai pitkäveteisiä, hidasveteinen ei ole oikea suomen kielen sana.

Vierailija
399/401 |
10.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Se, jos joutuu kuuntelemaan Porin murretta.

Terveiset täält Porist. 😆

-mää vaa

Vierailija
400/401 |
10.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Englannin ja suomenkielen sekoittaminen puhekielessä häiritsee. Nuoret tuntuu käyttävän tän tyylistä puhuessaan.

Opettele englantia, niin et ole salty.

Siitä ei ole kysymys, joko puhutaan suomea tai sitten enkkua, ei niitä sekaisin. 

Kieliä sekoittava vaikuttaa pelleltä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme neljä yksi