Mikä häiritsee ihmisten puheessa eniten?
Kiroilu? Mutina? Itse en kestä jos toinen henkilö ei puhu selkeästi vaan jonnekin puseron sisään ja on vaikeaa kuulla mitä sanoo!
Kommentit (401)
Liian nopeasti puhuminen ilman taukoja lauseiden jälkeen ja täytesanat lauseiden välissä kuten öö (pidä mielummin tauko, ei kuulosta hölmöltä). Jopa eräs ylen toimittaja harrasti öö-sanoja. Nämä paljastavat heti henkilön esiintymistaidon.
Muminaääni ei itsessään vielä tee henkilöstä huonoa puhujaa.
"Olimme ylioppilasjuhlissa viikonloppuna. Juhlakalun kummitädin Maaritin mieskin oli siellä juhlissa, se Mika. Sillä on se rakennusfirma. Ei kun Jouni se taisikin olla, se mies. Ei kun olikos se sähköfirma? Joo sähköfirma se oli. Oli minun poikani kanssa samalla luokalla koko peruskoulun. Vai olikos se sittenkään koko peruskoulua, vai muuttiko perhe tänne silloin kuin Mika oli alakoulussa? Kyllä se niin oli, nelosluokalla muuttivat tänne. Ja se perheen äiti on sairaanhoitaja, siellä keskussairaalassa. Ei kun olikos se sittenkin lähihoitaja? Joo niin se oli, lähihoitaja siellä hoivakodissa. Olin siellä hoivakodissa työharjoittelussa vuosina 95-96. On niin paljon muuttunut koko hoivakoti. Enää siellä ei ole johtajana sitä Koivistoa, ei ole. Vai Nieminenkö se olikin? Joo niinhän se Nieminen oli. Niin sitä olin sanomassa, että olivat kauniit juhlat, siellä oli livemusiikkiakin, ylioppilaan ystävä soitti pianoa. Vai oliko se ystävä, vai oliko tuosta musiikkiopistosta palkattu? Joo niin se olikin, jotain pientä maksoivat hänelle soitosta. Vai oliko se sittenkin työväenopiston musiikkikurssin soittaja? Joo niin se oli, opettaa tuolla nuorisotalolla tiistaisin."
Minua inhottaa myös nuo niiku, niinku, ääää, öööö- puhujat mutta suurin ongelma on nykyajan nuoret naislaulajat, jotka eivät laula vaan huokuvat ja huokailevat mikrofoniin. Kappaleiden sanoista ei saa selvää ja hyvätkin kappaleet kuulostavat ihan hirveiltä.
Vierailija kirjoitti:
Minua inhottaa myös nuo niiku, niinku, ääää, öööö- puhujat mutta suurin ongelma on nykyajan nuoret naislaulajat, jotka eivät laula vaan huokuvat ja huokailevat mikrofoniin. Kappaleiden sanoista ei saa selvää ja hyvätkin kappaleet kuulostavat ihan hirveiltä.
Nykypäivänä popmusiikin tahtiin laulaminen autossa on hirveän hankalaa. Niistä hemmetin sanoista ei saa mitään selvää! Täytyy ensin luntata laulun sanat. "Äiti hyyhel silmähhä katsoo lisääh ainah kun mä saah huohen hihäääh. Hyvää syntymäpäivääääh, näytät huuhi hilhä milhä pihäääh". Ar-ti-ku-laa-tio, arvon laulajat, kiitos.
Persumainen kitinä ja käninä :(
Vierailija kirjoitti:
Ilkeys. Esimerkiksi nyt on palstalla suurta muotia haukkua inceleitä- jotka kehtaavat törkeästi olla yksinäisiä!
Silti kukaan ei ymmärrä olevansa törkeä kiusaaja joka lyö jo valmiiksi lyötyä.
Modekin hanakasti poistamassa mun kannanottojani.
Tukouhreilu, hyhhyh.
Eilen just tapasin kaverin joka puhuu yhtäjaksoisesti pitkään, ei anna toiselle suunvuoroa, hänen huonokuuloisuus vaikuttaa siihen.
Kun sekoitetaan suomea ja englantia. Antaa kuvan, ettei osaa kumpaakaan kieltä.
Vierailija kirjoitti:
Omakehu ja toisten haukkuminen. Myöskin kalliin omaisuuden nostaminen esiin keskusteluissa on häiritsevää.
Joo, juuri näin! Kovin suppea keskustelu.
Sivistyssanojen ja lainasanojen käyttö normaalitoiminnoissa. Kiidettävä markettiin shoppaamaan dinneriä, duunais spessumpaa.
Vierailija kirjoitti:
Minun tapani puhua varmasti ärsyttää ihmisiä. Puhun jostain syystä huonoa suomea, vaikka olen siis täysin pelkästään suomenkielinen. Ajatukseni kuin muuttuu lennosta kesken virkkeen, ja pää- ja sivulause eivät sovi yhteen lainkaan. Joskus ytimekkään lyhyen lauseenkin onnistun mokaamaan. Lisäksi sijapäätteet ovat omituisen vaikeita. On muuten erittäin noloa vastata "ihan suomenkielinen suomalainen olen", kun joku tuntemattomampi pohtii että taidan olla suomenruotsalainen tai jonkin toisen kielinen puheesta päätellen. Lisäksi änkytän hirveästi. Lapsena ja teininä luin aivan hirveästi kirjallisuutta, ja olin hyvin vähäpuheinen, siitä tämä varmaan johtuu...
"Olin katsomassa jalkapalloa siinä tuolla uudessa stadionilla, lähellä sitä jäähallilla."
"Kesälomalla käyn kotiseudussa katsomassa sukulaisia."
"Pyysin Ramitaa soittamaan sinulle pikimmiten. Siis Ramitaa, siis Ratimaa. Krhm, Ma-ti-raa, siis Ma-ri-taa."
Onko sinulla aivovamma? Voisitko leikata kielesi irti, lähimmäisesi kiittävät.
tätönen23 kirjoitti:
Eniten kyllä kohteliaisuuden puute ja se että osataan joka asiaan kommentoida vain vittusaatanaa. Vähänkö pieni sanavarasto.
Huomionkipeät nimipellet
En yleensä anna kenenkään puheen häiritä itseäni, jos ei tarvitse sellaisen puhujan kanssa elää.
Mulla oli aikoinaan naapuri, jolla oli ehkä joku neurologinen häiriö. Hän toisti aina sanomansa lauseet.
Siis tervehti: Huomenta mitä kuuluu, huomenta mitä kuuluu! ! !
Lähden nyt kauppaan, lähden nyt kauppaan.
Tämä! Kiroilu muutenkin on niin tympeää kuunneltavaa. Kuvitellaanko tosiaan, että katu-uskottavuus lisääntyy jatkuvalla vittua hokemalla. Kiroilu erottaa ihmiset fiksuihin ja typeryksiin.
Vierailija kirjoitti:
"Olimme ylioppilasjuhlissa viikonloppuna. Juhlakalun kummitädin Maaritin mieskin oli siellä juhlissa, se Mika. Sillä on se rakennusfirma. Ei kun Jouni se taisikin olla, se mies. Ei kun olikos se sähköfirma? Joo sähköfirma se oli. Oli minun poikani kanssa samalla luokalla koko peruskoulun. Vai olikos se sittenkään koko peruskoulua, vai muuttiko perhe tänne silloin kuin Mika oli alakoulussa? Kyllä se niin oli, nelosluokalla muuttivat tänne. Ja se perheen äiti on sairaanhoitaja, siellä keskussairaalassa. Ei kun olikos se sittenkin lähihoitaja? Joo niin se oli, lähihoitaja siellä hoivakodissa. Olin siellä hoivakodissa työharjoittelussa vuosina 95-96. On niin paljon muuttunut koko hoivakoti. Enää siellä ei ole johtajana sitä Koivistoa, ei ole. Vai Nieminenkö se olikin? Joo niinhän se Nieminen oli. Niin sitä olin sanomassa, että olivat kauniit juhlat, siellä oli livemusiikkiakin, ylioppilaan ystävä soitti pianoa. Vai oliko se ystävä, vai oliko tuosta musiik
Tiedän ihmisiä, ketkä puhuu näin... varsinainen asia sekaantuu ns sivulauseisiin...
Ps oliko se kuitenkin harmoni???🤔🙂
Tämmöinen jutustelija valtaa puheellaan koko pöytäseurueen minuuttitolkulla, muut ei tajua tästä yhtikäs mitään... olis oiva sketsin aihe, vois pöytäseuruekin vaihtua ja toi yks vaan jatkais... Forest Gumpin tyyliin...
Viimeisen tavun painottaminen ärsyttää. Se ei ole suomen kielen mukaista vaan kuulostaa tylsältä jankuttamiselta.
- mutina ... ei saa selvää millään
- tilkasanojen käyttö ... esim. niinku
- ääntely miettiessä seuraavaa sanaa tyyliin öö öö ... ää ää
-väärin lausuminen esim. pieno (sen on piano!!!)
-nariseva ja kuiva ääni
Vierailija kirjoitti:
Tämä! Kiroilu muutenkin on niin tympeää kuunneltavaa. Kuvitellaanko tosiaan, että katu-uskottavuus lisääntyy jatkuvalla vittua hokemalla. Kiroilu erottaa ihmiset fiksuihin ja typeryksiin.
https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/tutkijat-kiroilu-voi-olla-merkki-ki…
Minun tapani puhua varmasti ärsyttää ihmisiä. Puhun jostain syystä huonoa suomea, vaikka olen siis täysin pelkästään suomenkielinen. Ajatukseni kuin muuttuu lennosta kesken virkkeen, ja pää- ja sivulause eivät sovi yhteen lainkaan. Joskus ytimekkään lyhyen lauseenkin onnistun mokaamaan. Lisäksi sijapäätteet ovat omituisen vaikeita. On muuten erittäin noloa vastata "ihan suomenkielinen suomalainen olen", kun joku tuntemattomampi pohtii että taidan olla suomenruotsalainen tai jonkin toisen kielinen puheesta päätellen. Lisäksi änkytän hirveästi. Lapsena ja teininä luin aivan hirveästi kirjallisuutta, ja olin hyvin vähäpuheinen, siitä tämä varmaan johtuu...
"Olin katsomassa jalkapalloa siinä tuolla uudessa stadionilla, lähellä sitä jäähallilla."
"Kesälomalla käyn kotiseudussa katsomassa sukulaisia."
"Pyysin Ramitaa soittamaan sinulle pikimmiten. Siis Ramitaa, siis Ratimaa. Krhm, Ma-ti-raa, siis Ma-ri-taa."