Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kuinka isoja niiden annosten tulisi olla, jos syö 5 krt pv?

Vierailija
31.08.2023 |

Itse olen syönyt harvoin, ja joskus kokeilin tuota useammin syömistä, niin lihoin. Söin vissiin liikaa, vaikka pienensin ateriakokoa.

Osaisiko joku kuvailla sanallisesti, kuinka paljon on paljon? Lautasmalli-ohje ei toimi, koska lautaset on eri kokoisia ja lautasen voi täyttää littanasti tai kekoon.

Vai pitääkö laskea kaloreita, eli tärkeintä on, ettei nuo viisi ateriaa ylitä 1500 tms kaloria.

Kommentit (66)

Vierailija
61/66 |
31.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tee niin kuin bodarit. Valmista etukäteen ruoka rasioihin. Mittaa kaikki ruoat ja laske niiden kalorit. Silloin ei tule yllätyksiä.

Vierailija
62/66 |
31.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Annoskokohan riippuu täysin ruuan sisällöstä. Ei sitä voi määritellä millään grammamäärällä tai kouralla.

No sitä juuri tässä kyselenkin.

Itse voisin elää jälkiuunileivällä. Tarkoittaako se, että syön viidesti kokonaisen palan ylä- ja alaosineen, vai vain puolikkaan palan joka aterialla? Olettaen, että leivän päällä on aina hieman voita, kinkkusiivu, juustosiivu ja kasviksia.

Tuo taitaa olla ongelma - oletko hahmottanut, mitä tuo 5 x päivässä tarkoittaa? Se ei tarkoita viittä isoa ateriaa päivässä, vaan aamupala, lounas, PIENI välipala, päivällinen ja PIENI iltapala. Pieni tarkoittaa esimerkiksi yhtä hedelmää, tai kämmenelle mahtuvaa määrää pähkinöitä tai puolikasta leipää joko kinkulla TAI juustolla - leivän päälle EI molempia minkään aterian yhteydessä...

Sopiva lautaskoko on Teeman matala lautanen (ei tarjoilulautanen vaan se 23 cm halkaisijaltaan oleva - tai sitä pienempi. Tähän lautaselle puolet lautasen pinta-alasta kasviksia, sitten siitä lopusta puolikkaasta puolet hiilihydraattilisäkettä ja sitten se loppu sitä kastiketta/lihaa/kanaa/kalaa - "yhtenä kerroksena" eli tavaraa ei kasata kukkuroileen (paitsi kasviksia voi kasata). Tällaisen aterian kanssa voi syödä yksi tai kaksi erillistä palaa ruisleipää, jossa päällä levitettä (olipa se voita tai jotain margariinia, en puutu siihen) ja jotain kasviksia. Ruuan kanssa syötävälle leivälle ei laiteta juustoa tai lihaa tms, vain kasviksia.

Onko jälkiuunileipä sinusta iso ateria?

Työpaikalla syön tuon esimerkin lautasmallin mukaisesti, paitsi että en syö leipää ruoan kanssa.

Mutta jos olen kotona, elän usein koko päivän vain leivällä. Siksi annoin jälkiuunileipäesimerkin.

Ok, ymmärsin väärin, koska ymmärsin, että syöt sen leivän aterian yhteydessä eikä ateriana. My bad!

Eli jos ateria koostuukin leivästä, niin silloin tuo on ok, eli kaksi leipää, joissa päällysteet. Tuleehan sitä aina välillä sellaisia päiviä itsellekin. SIlloin kannattaa miettiä se annoskoko ihan samalla tavalla: kasviksia puolet, sitten se hiilihydraattiosuus (eli leipä) ja se proteiiniosuus eli juusto/kinkku tai molemmat, tai vaikka paistettu kananmuna tai keitetty ja viipaloitu kananmuna (koska kokonainen ei pysy leivän päällä ;-) ).

Mutta silloin siis tuollaisia "isoja" leipäaterioita voisi olla päivässä kolme, ja niiden lisäksi tarvittaessa (tämä oli hyvä huomio jotain kommentoijalta) sitten PIENI välipala tai kaksi, ei siis viittä isoa leipäateriaa päivässä.

Kiitos konkreettisuudesta.

Annan esimerkin eilisestä päivästä: syönkö siis liikaa? En liikkunut mitään.

Klo 8: alpen sokeroimatonta mysliä 150 gr ja maitoa n 150 ml, latte jossa maitoa 150 ml

Klo 11: kaksi jälkiuunileipää (siis ylä-ja alapala), 2 tl oivariinia, kaksi keitettyä kananmunaa päällä, suolaa.

Klo 14: kaksi leipää (ylä ja ala), päällä hummusta, paprikaa/tomaattia, pari isoa porkkanaa, latte, jossa maitoa 150 ml

Klo 17: 2 kpl halkaisijaltaan 12 cm itse tehtyjä pinaattilettuja (sänpyläjauhosta, tosi paljon pinaattia, paistettu voissa) ja saarioisten puolikkahilloa

Klo 19: teetä ja yksi hermesetas

Eli syöt pelkkää hiilaria, ihan karsea "ruokavalio"

Tuossa esimerkissä kyllä, mutta en aina. Mieheni on täysverinen lihansyöjä, ja syömme aika usein lihaa ja salaattia/paistettuja kasviksia. Toki teen ihan arkiruokaakin.

Mutta joo, olen hiilarin syöjä, en ikinä voisi karpata. Jos voisin, niin mussuttaisin jotain vaaleaa leipää. Nyt tietoisesti yritän lisätä proteiinia ja kasviksia ruokaan, mutta luontaisesti en niitä kaipaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/66 |
31.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

.

Vierailija
64/66 |
31.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun mielestä annoskoko on silloin sopiva, kun sillä lähtee nälkä ja se nälkä pysyy pois seuraavaan ruokailuun.  Ruokailuvälit voi jokainen sovittaa itselleen parhaiten sopivaksi.

Kyllä töissä ollessa oli helppoa kun kahvi ja ruokatauot. Nyt eläkkeellä ei ole taukoihin aikaa.

Ihmetyttää kyllä miten töissä ollessa ehti vielä omille hommille kun nyt ei aika riitä.

Vierailija
65/66 |
31.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mun mielestä annoskoko on silloin sopiva, kun sillä lähtee nälkä ja se nälkä pysyy pois seuraavaan ruokailuun.  Ruokailuvälit voi jokainen sovittaa itselleen parhaiten sopivaksi.

En minä oikeastaan koskaan nälkään syö mitään. Syön, jos haluan jotain hyvää mussutettavaa. Jos ei ole mitään hyvää, niin voin elää porkkanoilla.

Vierailija
66/66 |
31.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

100g proteiinia, 1 peruna/desi makaronia tai riisiä, vatsa täyteen salaatilla ja kasviksilla. Ei mättösooseja, oliiviöljy poikkeuksena 1 rkl. Näin lounas ja päivällinen

Välipalana hedelmä tai pieni kourallinen pähkinöitä. Joskus syön kyllä jäätelöä tai kahvin kanssa pikkupullan välipalana mutta mun päivittäiset kalorit ei ylitä tuota 1500 kuin juhlissa.

100g proteiinia?? Ootko ihan kartalla?

100g on ihan normaali annoskoko lihaa/kanaa, 150g kalaa

Ei ihme että on ylipainoa kun mätetään rekkamiehen annoksia vaikka maataan sohvalla...

Pysyyköhän ne rekkamiehet hoikkina siksi kun ne istuu koko päivän? :)

Tämän säikeen ensimmäinen kommentoija, onko kitudieetillä oleva painonpudottaja vai onko jostain syystä liikuntakyvytön? Ortorektikko ei varmaan, kun on höttöhiilihydraatteja ruokalistalla.