Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kuinka isoja niiden annosten tulisi olla, jos syö 5 krt pv?

Vierailija
31.08.2023 |

Itse olen syönyt harvoin, ja joskus kokeilin tuota useammin syömistä, niin lihoin. Söin vissiin liikaa, vaikka pienensin ateriakokoa.

Osaisiko joku kuvailla sanallisesti, kuinka paljon on paljon? Lautasmalli-ohje ei toimi, koska lautaset on eri kokoisia ja lautasen voi täyttää littanasti tai kekoon.

Vai pitääkö laskea kaloreita, eli tärkeintä on, ettei nuo viisi ateriaa ylitä 1500 tms kaloria.

Kommentit (66)

Vierailija
21/66 |
31.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

5 ruokailusta kaksi on välipaloja, jotka syödään tarvittaessa. Välipala on tyyliin yksi omena tai muu hedelmä. 

Jotka ovat nollasyömisiä. Ei täytä, ei vie nälkää. Miksi ihmeessä niitä sitten syödään?

Jos olen menossa esimerkiksi aamupäivällä salille ennen työpaikkalounasta, niin saan tehtyä paremman treenin kun ennen treeniä haukkaan hiukan lisäenergiaa. Välipalan idea ehkäistä sitten varsinaisella aterialla ylisyömistä.

Jos otan vaikka kurkkua ja porkkanaa, niin kyllä se minulla vie nälän tunteen.

Vierailija
22/66 |
31.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mun mielestä annoskoko on silloin sopiva, kun sillä lähtee nälkä ja se nälkä pysyy pois seuraavaan ruokailuun.  Ruokailuvälit voi jokainen sovittaa itselleen parhaiten sopivaksi.

Noin olen elänyt. Kolmesti päivässä.

Tässä ihmettelen, että pitäisikö kokeilla viidesti päivässä syöntiä ilman, että lihoo.

Miksi haluat kokeilla, jos sulle nykyinen systeemi sopii?

Bmi:ni on 24 ja haluaisin sen olevan vähemmän.

Ei se vähene ruokailukertoja lisäämällä, vaikka määrät pysyisikin samoina.  Keskity ennemmin syömisten sisältöön.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/66 |
31.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuo taitaa olla ongelma - oletko hahmottanut, mitä tuo 5 x päivässä tarkoittaa? Se ei tarkoita viittä isoa ateriaa päivässä, vaan aamupala, lounas, PIENI välipala, päivällinen ja PIENI iltapala.

Monelta menee myös ohi, että suosituksissa kolmen aterian lisäksi puhutaan välipaloista tarvittaessa. Itse en kaipaa päivän aikana mitään välipaa, paitsi jos menen keskellä päivää salille. Muuten menee aamiainen-lounas-iltaruoka jaolla ongelmitta. Illalla on treenien jälkeen taas tarve syödä iltapala.

Vierailija
24/66 |
31.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

100g proteiinia, 1 peruna/desi makaronia tai riisiä, vatsa täyteen salaatilla ja kasviksilla. Ei mättösooseja, oliiviöljy poikkeuksena 1 rkl. Näin lounas ja päivällinen

Välipalana hedelmä tai pieni kourallinen pähkinöitä. Joskus syön kyllä jäätelöä tai kahvin kanssa pikkupullan välipalana mutta mun päivittäiset kalorit ei ylitä tuota 1500 kuin juhlissa.

100g proteiinia?? Ootko ihan kartalla?

Mikä tässä mielestäsi meni pieleen? Diettasin itse keväällä ja siinäkin treenipäivinä syötiin lounaalla ja päivällisellä 100 g proteiinia/ateria, lepopäivinä 150 g. Aamupalalla, välipalalla ja iltapalalla toki sitten lisää.

Eli luulet, että 100 g proteiinin lähdettä on yhtä kuin 100 g proteiinia.

En luule, vaan proteiinista puhuttaessa käsitän sen nimen omaan proteiinin lähteeksi (=lihaa, kanaa, kalaa, tofua tms). Samoin kuin hiilari (=peruna, riisi tms.). Anteeksi epätarkkuuteni.

Vierailija
25/66 |
31.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Annoskokohan riippuu täysin ruuan sisällöstä. Ei sitä voi määritellä millään grammamäärällä tai kouralla.

No sitä juuri tässä kyselenkin.

Itse voisin elää jälkiuunileivällä. Tarkoittaako se, että syön viidesti kokonaisen palan ylä- ja alaosineen, vai vain puolikkaan palan joka aterialla? Olettaen, että leivän päällä on aina hieman voita, kinkkusiivu, juustosiivu ja kasviksia.

Tuo taitaa olla ongelma - oletko hahmottanut, mitä tuo 5 x päivässä tarkoittaa? Se ei tarkoita viittä isoa ateriaa päivässä, vaan aamupala, lounas, PIENI välipala, päivällinen ja PIENI iltapala. Pieni tarkoittaa esimerkiksi yhtä hedelmää, tai kämmenelle mahtuvaa määrää pähkinöitä tai puolikasta leipää joko kinkulla TAI juustolla - leivän päälle EI molempia minkään aterian yhteydessä...

Sopiva lautaskoko on Teeman matala lautanen (ei tarjoilulautanen vaan se 23 cm halkaisijaltaan oleva - tai sitä pienempi. Tähän lautaselle puolet lautasen pinta-alasta kasviksia, sitten siitä lopusta puolikkaasta puolet hiilihydraattilisäkettä ja sitten se loppu sitä kastiketta/lihaa/kanaa/kalaa - "yhtenä kerroksena" eli tavaraa ei kasata kukkuroileen (paitsi kasviksia voi kasata). Tällaisen aterian kanssa voi syödä yksi tai kaksi erillistä palaa ruisleipää, jossa päällä levitettä (olipa se voita tai jotain margariinia, en puutu siihen) ja jotain kasviksia. Ruuan kanssa syötävälle leivälle ei laiteta juustoa tai lihaa tms, vain kasviksia.

Onko jälkiuunileipä sinusta iso ateria?

Työpaikalla syön tuon esimerkin lautasmallin mukaisesti, paitsi että en syö leipää ruoan kanssa.

Mutta jos olen kotona, elän usein koko päivän vain leivällä. Siksi annoin jälkiuunileipäesimerkin.

Vierailija
26/66 |
31.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

100g proteiinia, 1 peruna/desi makaronia tai riisiä, vatsa täyteen salaatilla ja kasviksilla. Ei mättösooseja, oliiviöljy poikkeuksena 1 rkl. Näin lounas ja päivällinen

Välipalana hedelmä tai pieni kourallinen pähkinöitä. Joskus syön kyllä jäätelöä tai kahvin kanssa pikkupullan välipalana mutta mun päivittäiset kalorit ei ylitä tuota 1500 kuin juhlissa.

Mikä tässä mielestäsi meni pieleen? Diettasin itse keväällä ja siinäkin treenipäivinä syötiin lounaalla ja päivällisellä 100 g proteiinia/ateria, lepopäivinä 150 g. Aamupalalla, välipalalla ja iltapalalla toki sitten lisää.

Esimerkiksi kanassa on proteiinia 20 g per 100 g. Ihan tosissasiko väität venäteensi liki kilon kanaa yhdellä aterialla :D

Vierailija
27/66 |
31.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En luule, vaan proteiinista puhuttaessa käsitän sen nimen omaan proteiinin lähteeksi (=lihaa, kanaa, kalaa, tofua tms). Samoin kuin hiilari (=peruna, riisi tms.). Anteeksi epätarkkuuteni.

Minä kyllä ymmärsin. Ap

Vierailija
28/66 |
31.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aamulla lasi vettä ja pieni kuppi kahvia, rasvatonta maitoa tippa kahviin, ruisleipä tomaatilla ja hummuksella.

Lounas sosekeittoa pieni lautasellinen ja 2 lasia vettä.

Välipala mandariini tai omena ja kahvia.

Päivällinen pieni kanapihvi tai kalaleikkele ja 2 perunaa, lisää vettä.

Iltapala maustamaton viili ja vettä.

Vierailija
29/66 |
31.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

100g on ihan normaali annoskoko lihaa/kanaa, 150g kalaa

Ei ihme että on ylipainoa kun mätetään rekkamiehen annoksia vaikka maataan sohvalla...

Vierailija
30/66 |
31.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mun mielestä annoskoko on silloin sopiva, kun sillä lähtee nälkä ja se nälkä pysyy pois seuraavaan ruokailuun.  Ruokailuvälit voi jokainen sovittaa itselleen parhaiten sopivaksi.

Tässä ihmettelen, että pitäisikö kokeilla viidesti päivässä syöntiä ilman, että lihoo.

Ei se vähene ruokailukertoja lisäämällä, vaikka määrät pysyisikin samoina.  Keskity ennemmin syömisten sisältöön.

Ok, sitten pitää alkaa laskemaan kaloreita.

Syömisen sisällössä ei ole suurta moitittavaa, paitsi että se on välillä yksipuolista, kun en viitsi tehdä ruokaa.

Vierailija
31/66 |
31.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Esimerkiksi kanassa on proteiinia 20 g per 100 g. Ihan tosissasiko väität venäteensi liki kilon kanaa yhdellä aterialla :D

Tarkennan proteiininLÄHDETTÄ 100 g. En tietenkään syö kiloa kanaa kerralla, vaan 100 g ja siinä on itse proteiinia määrä x.

Vierailija
32/66 |
31.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aamulla lasi vettä ja pieni kuppi kahvia, rasvatonta maitoa tippa kahviin, ruisleipä tomaatilla ja hummuksella.

Lounas sosekeittoa pieni lautasellinen ja 2 lasia vettä.

Välipala mandariini tai omena ja kahvia.

Päivällinen pieni kanapihvi tai kalaleikkele ja 2 perunaa, lisää vettä.

Iltapala maustamaton viili ja vettä.

Kuolisin tuolla aterialla. En ikinä syö keittoja, koska ne eivät pidä nälkää. Olen tunnin päästä uudelleen jääkaapilla. Sama koskee hedelmiä. Ja tuo viili olisi turha, koska minulla ei ole iltaisin nälkä.

Minulla on siis nälkä klo 9-16 välisenä aikana.

Vierailija
33/66 |
31.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei ihme että on ylipainoa kun mätetään rekkamiehen annoksia vaikka maataan sohvalla...

Eihän tuo lihasta puhunut, vaan proteiinista.

Vierailija
34/66 |
31.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuskin luulee.

100g proteiinia tarvitaan todella paljon lihaa tmv. eikä tavallinen ihminen niin paljoa tarvitse, 1g/painokilo on riittävä esim toimistotyöläiselle joka ei karppaa tai ketoile.

Toki tuo edellinen tarkoitti proteiininlähdettä mutta ajatteli varmaan että porukka asian ymmärtää. Vähän sama kuin puhumme kaloreista emmekä kilokaloreista ja ymmärrämme silti mitä tarkoitetaan...

Vierailija
35/66 |
31.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

100 g lihaakanaa ei ole yhtä kuin 100 g proteiinia.

Ei ihme, että ihmiset ovat ihan pihalla siitä mitä tulisi syödä, kun peruskäsitteetkin ovat näin hukassa.

Vierailija
36/66 |
31.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei minullakaan välipala vie nälkää pois, mutta auttaa hyvin siihen, että ei seuraavalla aterialla syö liikaa eikä ostele kaupasta mitään turhaa, kun usein menen suoraan töistä kauppaan. Syön esim. banaanin ja välipalapatukan.

Minulle sopii 5 kertaa syöminen. Pitää hyvin aineenvaihdunnan vilkkaana. Eikä tule syötyä niin paljoa herkkuja. Paino pysyy samana. Syön runsaamman aamupalan ja lounaan. Pieni välipala, pienempi päivällinen kuin lounas ja pieni iltapala. Kaikille sopii eri jutut.

Vierailija
37/66 |
31.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ok, sitten pitää alkaa laskemaan kaloreita.

Syömisen sisällössä ei ole suurta moitittavaa, paitsi että se on välillä yksipuolista, kun en viitsi tehdä ruokaa.

En tarkoittanut sisällöllä kalorimäärää, vaan sitä, mitä aineksia se ruoka sisältää.

Vierailija
38/66 |
31.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älkää syökö useammin kuin tarve on! Hampaatkaan ei tykkää. Paastotila on elimistölle tärkeä, joten tekin, jotka syötte usein, pitäkää välillä tietoisesti paastoa.

Vierailija
39/66 |
31.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Älkää syökö useammin kuin tarve on! Hampaatkaan ei tykkää. Paastotila on elimistölle tärkeä, joten tekin, jotka syötte usein, pitäkää välillä tietoisesti paastoa.

Olisi mielenkiinoista tietää miten ihmiset laskee syöneensä. Esimerkiksi söitkä jos baarissa otat vähän pähkinäitä tuopin kera, kun niitä oli tarjolla tai leffan kanssa poppareita/sipsiä tai työpaikalla oli jonkin syyn takia tarjolla jotain extraa. 

Vierailija
40/66 |
31.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Annoskokohan riippuu täysin ruuan sisällöstä. Ei sitä voi määritellä millään grammamäärällä tai kouralla.

No sitä juuri tässä kyselenkin.

Itse voisin elää jälkiuunileivällä. Tarkoittaako se, että syön viidesti kokonaisen palan ylä- ja alaosineen, vai vain puolikkaan palan joka aterialla? Olettaen, että leivän päällä on aina hieman voita, kinkkusiivu, juustosiivu ja kasviksia.

Tuo taitaa olla ongelma - oletko hahmottanut, mitä tuo 5 x päivässä tarkoittaa? Se ei tarkoita viittä isoa ateriaa päivässä, vaan aamupala, lounas, PIENI välipala, päivällinen ja PIENI iltapala. Pieni tarkoittaa esimerkiksi yhtä hedelmää, tai kämmenelle mahtuvaa määrää pähkinöitä tai puolikasta leipää joko kinkulla TAI juustolla - leivän päälle EI molempia minkään aterian yhteydessä...

Sopiva lautaskoko on Teeman matala lautanen (ei tarjoilulautanen vaan se 23 cm halkaisijaltaan oleva - tai sitä pienempi. Tähän lautaselle puolet lautasen pinta-alasta kasviksia, sitten siitä lopusta puolikkaasta puolet hiilihydraattilisäkettä ja sitten se loppu sitä kastiketta/lihaa/kanaa/kalaa - "yhtenä kerroksena" eli tavaraa ei kasata kukkuroileen (paitsi kasviksia voi kasata). Tällaisen aterian kanssa voi syödä yksi tai kaksi erillistä palaa ruisleipää, jossa päällä levitettä (olipa se voita tai jotain margariinia, en puutu siihen) ja jotain kasviksia. Ruuan kanssa syötävälle leivälle ei laiteta juustoa tai lihaa tms, vain kasviksia.

Onko jälkiuunileipä sinusta iso ateria?

Työpaikalla syön tuon esimerkin lautasmallin mukaisesti, paitsi että en syö leipää ruoan kanssa.

Mutta jos olen kotona, elän usein koko päivän vain leivällä. Siksi annoin jälkiuunileipäesimerkin.

Ok, ymmärsin väärin, koska ymmärsin, että syöt sen leivän aterian yhteydessä eikä ateriana. My bad!

Eli jos ateria koostuukin leivästä, niin silloin tuo on ok, eli kaksi leipää, joissa päällysteet. Tuleehan sitä aina välillä sellaisia päiviä itsellekin. SIlloin kannattaa miettiä se annoskoko ihan samalla tavalla: kasviksia puolet, sitten se hiilihydraattiosuus (eli leipä) ja se proteiiniosuus eli juusto/kinkku tai molemmat, tai vaikka paistettu kananmuna tai keitetty ja viipaloitu kananmuna (koska kokonainen ei pysy leivän päällä ;-) ).

Mutta silloin siis tuollaisia "isoja" leipäaterioita voisi olla päivässä kolme, ja niiden lisäksi tarvittaessa (tämä oli hyvä huomio jotain kommentoijalta) sitten PIENI välipala tai kaksi, ei siis viittä isoa leipäateriaa päivässä.