Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Entinen koulukiusaaja ei ole automaattisesti hirveä ihminen aikuisenakin

Vierailija
29.08.2023 |

Täälläkin oli keskusteluketju jossa lueteltiin lapsena kiusaamista harrastaneiden nykyisiä ammatteja. Kauhisteltiin miten entinen kiusaaja voi olla vaikkapa opettaja tai sairaanhoitaja. Tietenkin osa koulukiusaajista on oikeasti niin häiriintyneitä, että jatkavat samaa aikuisenakin. Mutta ihminen voi myös muuttua todella paljon, katua ja oppia virheistään. Ei ole automaattista, että entinen kiusaaja on aikuisenakin samanlainen. Moni saattaa haluta myös myöhemmässä elämässään saada jotain hyvää aikaan ja pystyä vaikuttamaan asioihin esimerkiksi työn kautta.

Ja ei en ole itse ollut koulukiusaaja, olen ollut enemmänkin kiusattu. En vain ole samaa mieltä siitä, että menneisyys määrittää automaattisesti nykyhetken.

Kommentit (181)

Vierailija
61/181 |
29.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yleensä sellainen ihminen, joka ei itse kykene muuttumaan, ei luonnollisesti usko muidenkaan siihem pystyvän.

No tunnetko ketään, joka on muuttunut? Mä en tunne. Kaikki tuntemani ihmiset on olleet samanlaisia siitä asti kun olen heihin tutustunut.

Touhukas on edelleen touhukas, murjottaja murjottaa yhäkin, laiskasta ei ole tullut ahkeraa jne.

Aika vähän ihmisiä tunnen, varsinkaan pitemmältä ajalta, niin en pysty tuolleen sanomaan. Lisäks aattelen, että toisen ihmisen voi tuntea vain rajallisesti ja jokseenkin pinnallisesti, jolloin muutoksen täytyy olla radikaali, että sen pystyis tuolleen osoittamaan. Nuista mainitsemistas ainakin murjottaja pystyis halutessaan ja tajutessaan hyvinkin muuttumaan. Olen muokkaillut omaa käytöstä, arvoja ja ajatusmaailmaa, joten sitä kautta tiedän sen olevan mahdollista. Kiusaaja en ole ollut.

Vierailija
62/181 |
29.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Turhaa romantisointia. Voin kertoa vuosikymmenien kokemuksella, että kiusaaja on kiusaaja myös aikuisena, vaikka ei voi sitä toteuttaakaan aikuisten maailmassa koska joutuu siitä vastuuseen. Opettajissa, sairaanhoitajissa, terapeuteissa ja oikeastaan kaikissa ammateissa on psykopaatteja, sosiopaatteja, sadisteja ja luonnehäiriöisiä entisiä koulukiusaajia.

Mistä sulla on se vuosikymmenien kokemus millä kerrot?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/181 |
29.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onhan se nyt vähän kohtuutonta jos 10v lapsi kiusaa koulussa ja sen takia hänet tuomitaan loppuiäksi persoonallisuushäiriöiseksi, vaikka ei olisi edes sama ihminen enää aikuisuudessa. Ymmärrän kiusattujen vihan ja miksi se johtaa ehkä helposti mustavalkoajatteluun näissä asioissa. Mutta todellisuudessa asiat on monimutkaisempia.

Tämä. Tai se, että masentunut ja perheväkivallasta kärsivä lapsi yrittää käsitellä omaa pahaa oloa nälvimällä muita. Väärinhän se on, mutta syyt siellä väärän toiminnan takana voi olla vähän monimutkaisemmat kuin se, että lapsi olisi vain paha ja elämänsä loppuun asti huono ihminen.

Vierailija
64/181 |
29.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiusaamiselle pitäisi olla nollatoleranssi kaikkialla, kaikkien pitäisi puuttua kiusaamiseen silloin kun kiusaamista havaitsee koska se on ainoa keino saada kiusaaminen loppumaan.

Tuskin kiusaaja jatkaa kiusaamista jos valtaosa sivullisista paheksuu kiusaajaa.

Vierailija
65/181 |
29.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole ainakaan muistaakseni entinen kiusaaja, mutta komppaan tuota että ihminen voi muuttua. Itse olin 25 -vuotiaaksi asti vähän sellainen "itsestä kaikki on kiinni" menestyjä tyyppi, en onneksi kuitenkaan koskaan äänestänyt kokoomusta. Sitten sairastuin ja tajusin että eipä olekaan niin ja nykyään olen täysi vihervassari. Tosi suuri muutos ja jopa aikuisiällä. Lapsilla potentiaali muutokseen on vielä paljon suurempi, jopa todennäköinen, ellei tosiaan ole psykopaatti.

Vierailija
66/181 |
29.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

mutta se ei muuta sitä totuutta että kiusaaja tuhosi toisen lapsuuden aivan säälimättä ja ei tuntenut mitään armoa uhriaan kohtaan ja monia nuoria on kiusattu ja kidutettu itsemurhaan asti... mitään sääliä ja empatiaa ei pidä tuntea kiusaajia kohtaan ainoastaan laittaa telkien taa pysyvästi...

Tiedän yhden ns. kermaperheen eli paikkakunnan kermaa olevan jälkeläisen joka kiusasi yhden tytön ikuisesti työkyvyttömäksi. Siitä suvusta on muitakin "kaunosieluja" jotka kokevat oikeudekseen kiusata aikuisinakin muita. Yhdessä koko perheen voimin nauravat muille ihmisille. Luulevat olevansa parempia kuin muut.

pahimpia ovat tosiaan eliitin lapset jotka kiusaavat, vanhemmat ostavat rahalla kaiken oikeuden ja kukaan ei uskalla puuttua kiusaamiseen - eivät opettajat eivätkä muut... näille eliitin lapsille pitäisi olla kaikkein kovimmat rangaistukset kiusaamisesta...

Vierailija
67/181 |
29.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yleensä sellainen ihminen, joka ei itse kykene muuttumaan, ei luonnollisesti usko muidenkaan siihem pystyvän.

No tunnetko ketään, joka on muuttunut? Mä en tunne. Kaikki tuntemani ihmiset on olleet samanlaisia siitä asti kun olen heihin tutustunut.

Touhukas on edelleen touhukas, murjottaja murjottaa yhäkin, laiskasta ei ole tullut ahkeraa jne.

Aika vähän ihmisiä tunnen, varsinkaan pitemmältä ajalta, niin en pysty tuolleen sanomaan. Lisäks aattelen, että toisen ihmisen voi tuntea vain rajallisesti ja jokseenkin pinnallisesti, jolloin muutoksen täytyy olla radikaali, että sen pystyis tuolleen osoittamaan. Nuista mainitsemistas ainakin murjottaja pystyis halutessaan ja tajutessaan hyvinkin muuttumaan. Olen muokkaillut omaa käytöstä, arvoja ja ajatusmaailmaa, joten sitä kautta tiedän sen olevan mahdollista. Kiusaaja en ole ollut.

Olen minäkin käytöstäni ja tapojani muuttanut mutta kiusaamiseen taipuvainen ihminen on sitä myöhemminkin. Ei sellainen ominaisuus mihinkään häviä. Sitä voi ehkä oppia hillitsemään mutta kun pintaa vähän raaputtaa niin siellä se sama ilkimys yhä on. Näin mä ajattelen tästä.

Kaikkihan ei edes hoksaa ruveta kiusaamaan ketään vaikka mahdollisuuksia varmasti olisi.

Vierailija
68/181 |
29.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos koulukiusaajat ovat aikuisenakin automaattisesti hirveitä ihmisiä, on Riikka Purralla edelleen sama mielipide asioihin kuin 15 vuoden takaiset kirjoituksensa. 

Hän ei ollut tuolloin teini eli sitä ei voi laittaanuoruuden piikkiin ja sen aiheuttamaan pahoinvointiin.

Uskon aidosti, että ihminen voi muuttua. Teininä varsinkin on paljon ärsytyksen aiheita ja jollain tapaa sitä nokkimisjärjestystä haetaan.

Itse olen ollut ärtynyt teini-iän alkaessa erääseen ulkomaalaiseen ja pari kertaa huutanut hänelle koulussa. Minä olen ollut myös kiusattu.

Jo 15-vuotiaana olen kuitenkin alkanut ajattelemaan mm. eläinten oikeuksia ja sen myötä myös ihmisten. En ole missään mielessä rasisti. Haukkukaa vaikka wokeksi. Se ei haittaa minua millään tapaa. Se on vain oikeistolaista pilkkaa joka ei tunnu missään.

Vierailija
69/181 |
29.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen minäkin käytöstäni ja tapojani muuttanut mutta kiusaamiseen taipuvainen ihminen on sitä myöhemminkin. Ei sellainen ominaisuus mihinkään häviä. Sitä voi ehkä oppia hillitsemään mutta kun pintaa vähän raaputtaa niin siellä se sama ilkimys yhä on. Näin mä ajattelen tästä.

Kaikkihan ei edes hoksaa ruveta kiusaamaan ketään vaikka mahdollisuuksia varmasti olisi.

Juuri näin!

Vierailija
70/181 |
29.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Turhaa romantisointia. Voin kertoa vuosikymmenien kokemuksella, että kiusaaja on kiusaaja myös aikuisena, vaikka ei voi sitä toteuttaakaan aikuisten maailmassa koska joutuu siitä vastuuseen. Opettajissa, sairaanhoitajissa, terapeuteissa ja oikeastaan kaikissa ammateissa on psykopaatteja, sosiopaatteja, sadisteja ja luonnehäiriöisiä entisiä koulukiusaajia.

Aivan varmasti voi joka ammatissa olla ihmisiä laidasta laitaan vaikka millä taustoilla. Ei se siltikään tarkoita, että lapsena muita kiusannut nykyisin opettajan ammatissa oleva olisi edelleen aina samanlainen kuin lapsena.

Vierailija
71/181 |
29.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Entisestä hissukasta voi kuoritua aikuisena sadistinen aikuiskiusaaja lähellä oleville ihmisilleen.

Epävakaan pershäiriön tyypit tekee just noin. Joki terapeutti ollut huolimaton ja siitä se sitten sadismi lähtee liikkeelle.

Vierailija
72/181 |
29.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kiusaamiselle pitäisi olla nollatoleranssi kaikkialla, kaikkien pitäisi puuttua kiusaamiseen silloin kun kiusaamista havaitsee koska se on ainoa keino saada kiusaaminen loppumaan.

Tuskin kiusaaja jatkaa kiusaamista jos valtaosa sivullisista paheksuu kiusaajaa.

Tätä mä oikeastaan ihmettelen että miksi sivulliset ihmiset ei puutu kiusaamiseen? Hyväksyykö he kiusaamisen kun he eivät puutu asiaan?

Jos on hiljaa eikä puutu asiaan niin silloinhan hyväksyy kiusaamisen?

Vierailija
73/181 |
29.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyse onkin usein siitä, että _mitä se kiusaaminen on tehnyt sille kiusatulle_.

Se on se syy, joka saa vihan aikaan.

No ei yhtään mitään. Kaikkia kiusattiin ja lapset on typeriä ja nahistelee tms. Jos kiusattu ei kestä elämää myöhemminkään niin kysymyksessä on jokin yliherkkyys. Koska sielläkin tapahtuu epämiellyttäviä asioita. Minusta kiusaaminen teki myös hetkeksi kiusaajan, mutta kovetti myös ja moinen touhu unouhtui kunnes aikuistuin. Eläimet näykkivät myös pienenä toisinaan. Luonnon tapa karsia geenit, joista olisi haittaa populaatiolle.

PALA HELVETISSÄ. Et todellakaan tiedä mistä puhut

Vierailija
74/181 |
29.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä tunnen montakin. Yhdestä bisnesnaisesta tuli suht empaattinen sairaanhoitaja, hyväsydämmisestä kokista kyyninen alkoholisti, ujosta runotytöstä tyly akateemikko, ökyalueen hienostelijasta spurguja ymmärtävä työtön jne. Varmaan useampi on muuttunut kuin pysynyt samana. Ja olen tuntenut nämä ihmiset 20-40 vuotta.

Vierailija
75/181 |
29.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse kärsin kiusaamisesta paljon koko kouluajan. Jopa lukiossa asti. Olin kiltti, mikä valmasti altisti kiusaamiselle, mutta myös itsenäinen ja määrätietoinen, mikä varmasti auttoi lopulta kestämään kaiken. Toisaalta se itsenäisyys ja määrätietoisuus varmasti myös edesauttoi kiusaamista, koska en alistuntut, vaan tappelin vastaan. Kiitos vahvan kotikasvatuksen. En yhtään ihmettele, että nuoret ajautuu loputtomaan epätoivoon tai jopa hurjiin tekoihin koulukiusaamisen takia. Itse olin usein täynnä katkeruutta ja raivoa.

Jälkensä se jätti, koska tietynlainen arkuus jäi pitkäksi aikaa aikuisuuteen asti. Olen edelleen asian suhteen vähän katkera kiusaajien huonosta kotikasvatuksesta ja opettajien välinpitämättömyydestä.

Loppujen lopuksi siinä kävi, niin kuin usein sanotaan. Kasvoin ulkonäöltäni ikinuoreksi ja komeaksi (vaikka itse sanonkin), kävin pitkät opinnot ja olen nykyään nelikymppisenä ihan hyvässä asemassa ja elämässä menee hyvin. Paljon se kouluaika myös kasvatti, vaikka en toivoisi kellekään samanlaista kärsimystä.

Vuosia kestävää kiusaamista on tosi vaikea ymmärtää, jos ei sitä itse joudu kokemaan.

Vierailija
76/181 |
29.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aivan varmasti voi joka ammatissa olla ihmisiä laidasta laitaan vaikka millä taustoilla. Ei se siltikään tarkoita, että lapsena muita kiusannut nykyisin opettajan ammatissa oleva olisi edelleen aina samanlainen kuin lapsena.

Ei välttämättä mutta suurella todennäköisyydellä se kiusaaja on aina kiusaaja. Luonnetta on vaikea muuttaa.

Vierailija
77/181 |
29.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tätä mä oikeastaan ihmettelen että miksi sivulliset ihmiset ei puutu kiusaamiseen? Hyväksyykö he kiusaamisen kun he eivät puutu asiaan?

Ei paheksunta muuta täysin mieleltään häiriintynyttä.

Vierailija
78/181 |
29.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ne menee siihen joukkopsykoosiin mukaan. Kelkka kääntyy vasta kun tulee rohkea järki-ihminen huutamaan ettei keisarilla ole vaatteita. Sitten takki kääntyy näin kuten kuuluisassa lastenlaulussa

Vierailija
79/181 |
29.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eivät valitettavasti uskalla puuttua, koska pelkäävät siten joutuvansa itsekin kiusatuiksi.

Vierailija
80/181 |
29.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos koulukiusaajat ovat aikuisenakin automaattisesti hirveitä ihmisiä, on Riikka Purralla edelleen sama mielipide asioihin kuin 15 vuoden takaiset kirjoituksensa. 

Hän ei ollut tuolloin teini eli sitä ei voi laittaanuoruuden piikkiin ja sen aiheuttamaan pahoinvointiin.

Uskon aidosti, että ihminen voi muuttua. Teininä varsinkin on paljon ärsytyksen aiheita ja jollain tapaa sitä nokkimisjärjestystä haetaan.

Itse olen ollut ärtynyt teini-iän alkaessa erääseen ulkomaalaiseen ja pari kertaa huutanut hänelle koulussa. Minä olen ollut myös kiusattu.

Jo 15-vuotiaana olen kuitenkin alkanut ajattelemaan mm. eläinten oikeuksia ja sen myötä myös ihmisten. En ole missään mielessä rasisti. Haukkukaa vaikka wokeksi. Se ei haittaa minua millään tapaa. Se on vain oikeistolaista pilkkaa joka ei tunnu missään.

Jatkan tähän vielä, että jokainen nuori jolle tulee tilaisuus kiusata niin todennäköisesti myös kiusaa ainakin kerran. Eri asia on olla muutaman kerran asiaton kuin kiusata systemaattisesti. Nämä systemaattisesti kiusaavat voivat tosiaan olla aikuisenakin niitä kiusaajia. Moni kuitenkin oppii virheistään ja itsestään. Moni varmasti haluaisi pyytää myös anteeksi, muttei ole mahdollista.