Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Syökö joku muka oikeasti 5 kertaa päivässä? Ihan uskomaton "ravintosuositus" !

Vierailija
29.08.2023 |

Itse tulee syötyä pari kertaa päivässä, joskus 3. En mitenkään ymmärrä, miten joku voisi syödä tuosta enemmän. Pitäisi olla ruoka kokoajan mielessä. Eihän tuossa kerkeä edes töitä tehdä kun pitää kokoajan syödä tai miettiä ruokaa!

Kommentit (518)

Vierailija
381/518 |
31.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihmettelen näitä jotka lappavat sisuksiinsa järkyttävät määrät sapuskaa kerralla, kattilallisen soppaa ja kaloreita tarpeeksi koko kylälle, ja sitten katuen paastoavat lopun päivää. Ei voi olla terveellistä.

Itse syön n 5-6 kertaa päivässä, vatsalaukkuun mahtuu noin pesäpallon tilavuuden verran kerralla, sitten olen täysi. En ole venyttänyt vatsalaukkuani lappamalla ruokaa kaksin käsin kerran päivässä. Olen hoikka.

Mikä katuminen? Minä syön kerralla niin paljon kuin napa vetää. Sen jälkeen paastoan jonkun aikaa, kun ei vaan yksinkertaisesti ole nälkä. Jos söisin varmuuden vuoksi säännöllisesti, saisin itselleni vain öklön olon. Miksi se on joidenkin mielestä niin outoa, että syö silloin kun on nälkä?

Ja itse asiassa yritän nostaa painoani. Mutta se ei vaan nouse, vaikka miten paljon söisin. Eli ei ole todellakaan kyse mistään katumisesta. 😄

Vierailija
382/518 |
31.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä laihduin 40 kiloa kun muistin syödä säännöllisesti 5 kertaa päivässä ja oli unirytmikin kunnossa.sittemmin on taas rytmit menny sekasin, syön vain pari kertaa päivässä ja millon sattuu, kilot on tulleet takaisin ja sain diabeteslääkityksen.

Kyllä toi 5 ruokailukertaa päivässä saisi mut taas kuntoon, kun vaan pääsisin siihen takasin.

Kokeile kertoa/vähähiilarista ja pätkäpaastoa. Kilot sulaa pois.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
383/518 |
31.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kun syön 2h välein, ei ehdi tulemaan niin kova nälkä verensokerin laskusta, että ahmisin herkkuja väleissä. Kunnon ruoka estää makean- ja suolaisennälän. En pystyisi kerralla syömään niin paljon, ettei verensokeri laskisi aterioiden välillä, jos söisin 2-3 kertaa päivässä. N163/54

Minulle tulisi stressiä, jos 2h välein pitäisi syödä. Ei voisi oikein tehdä mitään kun jatkuvasti pitäisi olla syömässä.

Vierailija
384/518 |
31.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hei 5 kertaa päivässä syövät! Mitä syötte? Voiko joku laittaa esimerkin päivän syömisistä?

Aamupalana leipä tai puuroa raejuustolla tms.

Lounas työpaikan ruokalassa 

Välipalana usein pähkinöitä ja/tai hedelmä

Päivällinen ihan normaalia kotiruokaa.

Iltapalaksi vastaavaa kuin aamulla, eli leipää tai puuroa tms.

Keskellä metsää ei ole ruokalaa.

Niin? Et sitten eväistä ole ikinä kuullut? 

Otankin eväät mutta puhe olikin lämpimästä ruoasta. Siitä ettei jokaisella ole kunnon lounasmahdollisuutta.

Vierailija
385/518 |
31.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nykyään syön 3 kertaa päivässä. Aamulla runsas proteiinisen aamupalan, yhden lämpimän ruuan ja illalla puuroa tai jugurttia ja marjoja/hedelmiä. Tällä tavalla syömällä sain laihdutettua itseni normaalipainoon ja saanut painon pysymäänkin siinä. Kun aloin aamuisin syömään proteiinipitoisia aamupaloja ei ole nälkä tai napostelun tarve yllättänyt enään.

Vierailija
386/518 |
31.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihmettelen näitä jotka lappavat sisuksiinsa järkyttävät määrät sapuskaa kerralla, kattilallisen soppaa ja kaloreita tarpeeksi koko kylälle, ja sitten katuen paastoavat lopun päivää. Ei voi olla terveellistä.

Itse syön n 5-6 kertaa päivässä, vatsalaukkuun mahtuu noin pesäpallon tilavuuden verran kerralla, sitten olen täysi. En ole venyttänyt vatsalaukkuani lappamalla ruokaa kaksin käsin kerran päivässä. Olen hoikka.

Samat ajatukset. Normaali ihminen pystyy säätelemään syömistään, eikä ahmi kerralla 3000 kaloria.

Jos ajatellaan ihmistä eläimenä, niin luonnonmukaista on syödä kerran tai pari päivässä. Muinaisina aikoina ei ollut supermarketteja tai kotona jääkaappia, josta napata jotain säännöllisin väliajoin.

Minä olen aina kuvitellut, että metsästäjä-keräilijä esivanhemmat keräili ruokaa ja söi sitä vähän siinä samalla. Vähän kuin ite on mustikassa, niin välillä syö mustikan tai kaksi, niin samalla tavalla esivanhemmat keräili jotain syötäviä kasvinosia, laittoi osan talteen ja naposteli osan menemään kävellessä. 

Vierailija
387/518 |
31.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aamupala, lounas, päivällinen, iltapala. Jos ruokavälit venyy ja on esim. treenaamista, niin välipala. Ja olen hoikka ja hyvässä kunnossa.

Vierailija
388/518 |
31.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kun syön 2h välein, ei ehdi tulemaan niin kova nälkä verensokerin laskusta, että ahmisin herkkuja väleissä. Kunnon ruoka estää makean- ja suolaisennälän. En pystyisi kerralla syömään niin paljon, ettei verensokeri laskisi aterioiden välillä, jos söisin 2-3 kertaa päivässä. N163/54

Minulle tulisi stressiä, jos 2h välein pitäisi syödä. Ei voisi oikein tehdä mitään kun jatkuvasti pitäisi olla syömässä.

Mulla oli aamiainen vähän ennen kahdeksaa, lounaalle menen klo 13. Kyllä minä tunnin päästä juoon kupin kahvin ja syön mukanani olevan nektariinin. Kotona olen puoli viiden maissa, silloin maistuu maitokahvi ja joku hedelmä, omenan taidan ottaa. Päivällinen on sitten seitsemän maissa.

Vierailija
389/518 |
31.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hei 5 kertaa päivässä syövät! Mitä syötte? Voiko joku laittaa esimerkin päivän syömisistä?

Minä syön:

Herättyäni kupin kahvia, tunnin parin päästä desin turkkilaista/kreikkalaista/maustamatonta jugurttia, ruokalusikallisen pellavansiemenrouhetta, n 1/2 dl marjoja pakkasesta

Lounaalla kanasalastin, jossa broileria, salaattia, kurkkua, fetaa, oliiveja, oliiviöljyä, kirsikkatomaatteja, vettä

Päiväkahvilla kourallinen pähkinöitä tai hedelmä

Päivälliseksi lohta ja höyrytettyjä kasviksia, kuten porkkanaa paprikaa, paraakaalia, kvinoa.

Iltapalalla teen usein valmiin annospuuron, jonka nautin marjojen ja teen kanssa.

Annokseni ovat pieniä, olen pienikokoinen nainen

Juon vettä juomana ja harjaan hampaat pari kertaa päivässä, lankaan ja puhdistan kielen. Joka aterian jälkeen käytän ksylitolpastilleja, ei reikiä.

Joku vetää kerralla tuon helposti. Kanasalaatit ja lohet. Puurot ja jukurtit. Ehkä 1500-1700 kilokaloria tuossa sun setissä.

Vaikka täytyy myöntää että aika terveellisesti koostettu.

Vierailija
390/518 |
31.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Armeijassa syödään 3 kertaa päivässä. Aamiainen, lounas ja päivällinen. Lisäksi on vapaaehtoinen iltapala, mutta juuri kukaan ei mene sinne. Sen sijaan sotkussa tulee syötyä munkkeja illalla. Minun painoni nousi alokaskaudella munkkien syönnin takia.

Vierailija
391/518 |
31.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Samat ajatukset. Normaali ihminen pystyy säätelemään syömistään, eikä ahmi kerralla 3000 kaloria.

Jos ajatellaan ihmistä eläimenä, niin luonnonmukaista on syödä kerran tai pari päivässä. Muinaisina aikoina ei ollut supermarketteja tai kotona jääkaappia, josta napata jotain säännöllisin väliajoin.

Minä olen aina kuvitellut, että metsästäjä-keräilijä esivanhemmat keräili ruokaa ja söi sitä vähän siinä samalla. Vähän kuin ite on mustikassa, niin välillä syö mustikan tai kaksi, niin samalla tavalla esivanhemmat keräili jotain syötäviä kasvinosia, laittoi osan talteen ja naposteli osan menemään kävellessä. 

Uskoisin että heilläkin on ollut lapsia ja muuta perhettä, ja he keräsivät ruokaa vietäväksi perheen aterioille, joilla söivät myös itse.

Vierailija
392/518 |
31.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulla oli aamiainen vähän ennen kahdeksaa, lounaalle menen klo 13. Kyllä minä tunnin päästä juoon kupin kahvin ja syön mukanani olevan nektariinin. Kotona olen puoli viiden maissa, silloin maistuu maitokahvi ja joku hedelmä, omenan taidan ottaa. Päivällinen on sitten seitsemän maissa.

Tuossa on hyvä malli. Ei niiden välipalojen tartte olla tuon kummempia - hedelmä ja tee tai kahvi.

Vierailija
393/518 |
31.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eihän sitä mitään muuta joutaisi tekemäänkään kuin laittamaan ruokaa. Jälleen kerran viranomaisten suositukset eivät sovellu oikeaan käytännön elämään. Luulevatko he että vuorokaudessa on enemmän kuin 24 tuntia?

Ei välipalat vaadi mitään pitkällistä laittamista. Tyypillinen välipala valmistuu ja syödään 10 minuutissa. Kahvi tulemaan ja sillä välillä hedelmästä kuoret pois tai juustoviipale leivän päälle. Ei kai kukaan oikeasti valmista välipalaksi niitä lehtien juttujen välipaloja, joissa kootaan johonkin kulhoon tusina eri ainesta.

Vierailija
394/518 |
31.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten sitten diabetikon (siis tyypin 1. diabetes, ei tämä 2. tyypin, mikä pitkälti johtuu elintavoista) ohjeen mukainen ruokavalio, aamupala, välipala, lounas,välipala, päivällinen, iltapala? ruokavaliossa rasvaa niukasti, kuitua aika paljonkin. Olen syönyt noin sairastuisesta (8v.) asti enkä ole ollut ylipainoinen ikinä. Raskauden aikana paino nousi , mutta palautui nopeasti normaaliksi. Tällä koitan sanoa sitä, että vaikka syöntikertoja päivässä tulee yhteensä kuusi, ei sillä ole mitään tekemistä suoraan painonnousun kanssa.  Välipala on aika usein leipää, tai vaikka vährasvainen sokeriton jugurtti, lisänä usein jotain marjoja ja hedelmä vaikka. Maitotuotteina vähärasvaiset versiot.

Vierailija
395/518 |
31.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Armeijassa syödään 3 kertaa päivässä. Aamiainen, lounas ja päivällinen. Lisäksi on vapaaehtoinen iltapala, mutta juuri kukaan ei mene sinne. Sen sijaan sotkussa tulee syötyä munkkeja illalla. Minun painoni nousi alokaskaudella munkkien syönnin takia.

Mullakin nousi paino armeijassa, mutta katson lihasten kasvamisella olleen osuutta asiaan myös.

Vierailija
396/518 |
31.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Näinhän se on ollut. Vastaavasti välillä oli pitkiä paastoaikoja, kun sopivaa syötävää ei löytynyt/saatu.

Tarkka ruokarytmi, ateriasisällöt jne. suositukset ovat vain tapa, jolla yritetään pitää tämä paisuva kansa edes jollain tavalla normaalipainoin rajoissa.

Vierailija
397/518 |
31.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Helposti onnistuu.

Herään klo 6, aamupala 6.15-6.30, jolloin syön palan tai kaksi paahtoleipää kurkkuviipaleiden ja kinkku/kalkkunaleikkeleen tai juustoviipaleen kanssa, syön pienen jugurtin juon kupillisen teetä.

Lounaan syön klo 11, etätöitä kotona tekevänä se on usein aika simppeliä: makaronilaatikkoa, kanasuikaleita riisin tai pastan kera, spaghetti bolognesea tai lihakeittoa, lisukkeena leipää (jos keitto tai ruokaisa salaatti), muuten salaattia ja/tai keitettyjä vihanneksia. 

Lounaan runsaudesta ja muusta aikataulusta riippuen syön välipalaa noin klo 13 tai 14, se on usein hedelmä, vihannestikkuja, sämpylä teen kera (leivon usein itse) tai kuitumuffinssi. Usein en kaipaa välipalaa laisinkaan.

Päivällinen on klo 16-17, usein samaa kuin lounaalla tai sitten innostun kokkaamaan uutta, usein laatikkoruokaa, pastaa tai lasagnea, perjantaisin tai viikonloppuna on itse tehtyä pizzaa, nachovuokaa, tacoja tai tortilloja. Kasvislisukkeita on useampia ja salaatin lisäksi raasteita. Jämiä syödään lounaalla seuraavana päivänä. 

Iltapala on klo 20, silloin on tarjolla leipää ja hedelmä, paistettu/keitetty kananmuna, jugurttia marjojen tai hedelmien kera. 

Vierailija
398/518 |
31.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Omaishoitajana hitaasti syöville vanhuksille tuo on rasittavaa. Saavat ruokaa 4 kertaa päivässä ja se on oikeasti liian vähän.

Ovat laihoja. Joudun vieressä vahtimaan, että syövät, kun ei aina viitsisi, vaikka ruoka on tehty nenän alle.

Omat syömiset onkin sitten surkeita, kun en vaan ehdi. 1 kunnon ateria päivässä ja muuten jotain sissiä tai suklaata.

Meidän keittiö on niin pieni, ettei sinne mahdu meikäläinen heidän kanssaan syömään enkä haluakaan, kun passaan.

Energia lisä, pärjäävät. Tämän päivän vanhukset yli 80 vuotiaat eivät ole tottuneet syömään monta kertaa päivässä. Mikäli muistisairaita, paino putoaa sairauden myötä.

He ovat sitä ikäluokkaa, jotka ovat tottuneet syömään 5-6 kertaa päivässä. Heillä oli pienestä pitäen aamupala, lounas, iltapäiväkahvit (lapset eivät sitä kahvia saaneet, mutta kahvileivät kylläkin muun juotavan kera), päivällinen ja iltapala. Työelämässä oli kahvitauko töissä niin aamupäivällä kuin iltapäivälläkin.

Muistisairaana he eivät muista syödä, jos joku muu ei huolehdi siitä, että tulee syödyksi. Eivät osaa enää edes laittaa ruokaa itse.

Vierailija
399/518 |
31.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä laihduin 40 kiloa kun muistin syödä säännöllisesti 5 kertaa päivässä ja oli unirytmikin kunnossa.sittemmin on taas rytmit menny sekasin, syön vain pari kertaa päivässä ja millon sattuu, kilot on tulleet takaisin ja sain diabeteslääkityksen.

Kyllä toi 5 ruokailukertaa päivässä saisi mut taas kuntoon, kun vaan pääsisin siihen takasin.

Kokeile kertoa/vähähiilarista ja pätkäpaastoa. Kilot sulaa pois.

En kokeile. En harrasta laihdutusta ja ihmedieettejä.

Mun pitää vain saada taas ruoka- ja unirytmi kuntoon, sillä kilot tippuu ihan itsestään.

Ihan terveyteni takia sen viimeksikin tein, ja paino lähti siinä sivussa.

Vierailija
400/518 |
31.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Päin vastoin. Metsästäjä-keräilijät todennäköisesti söivät kokoajan silloin kun ruokaa oli tarjolla. Kun ruokaa ei voinut säilyttää, oli se paras varastoida omaan rasvakudokseen, jolla pärjättiin huonompien kausien yli. Televisiosta tuli joskus dokkari, jossa ihmisille oli koostettu päivän syömiset kypsentämättömistä kasviksista. Osa koehenkilöistä ei kyennyt päivän aikana syömään sitä kilomäärä, mitä heidän annoksessaan oli. Eläimistä kasvinsyöjät syövät suurimman osan ajasta. Vain jotkut isot lihansyöjäpedot syövät kerran päivässä tai harvemmin. Pienet kissaeläimetkin syövät monta kertaa päivässä, kun ravinto koostuu pienistä jyrsijöistä ja sitä täydennetään hyönteisvälipaloilla. Tavalliselle kotikissalle jo vuorokauden syömättömyys on vaarallinen.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kuusi viisi