Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko normaalia, että rekrytoinnissa monta eri vaihetta

Vierailija
29.08.2023 |

Siis kolme eri vaihetta ? Läpäisin ensimmäisen ja nyt seuraava. Sen jälkeen vielä yksi jos seuraavasta suoriutuu. Onko kuinka yleistä?

Itse olen yleensä ollut vain haastattelussa ja sitten ilmoitettu kyllä tai ei.

Kommentit (110)

Vierailija
61/110 |
29.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyseessä toimistotyö

No tämäkin on vielä niin laaja käsite. Jos sanoisit vähän tarkemmin että mitä? Kirjanpitoa, yleissihteerinä tai toimistosihteerinä, Kelalla, verotoimistossa, IT-hommissa, jotain muuta ja mitä.

Vierailija
62/110 |
29.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä ihme on ryhmäsoveltuvuuskoe ja miten sellaista testataan?

Ja onko näihin työpaikkoihin niin valtavasti hakijoita, että heille pidetään ryhmähaastatteluja? Siis ymmärrän jos palkataan isoon markettiin 12 kesäsijaista mutta noin muuten?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/110 |
29.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyseessä toimistotyö

No tämäkin on vielä niin laaja käsite. Jos sanoisit vähän tarkemmin että mitä? Kirjanpitoa, yleissihteerinä tai toimistosihteerinä, Kelalla, verotoimistossa, IT-hommissa, jotain muuta ja mitä.

Terveydenhuollossa sihteerin tehtäviä.

Vierailija
64/110 |
29.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Academic workillä joku 5 vaihetta. Ihan naurettavaa siihen nähden, että kyse on vielä jostain parin kuukauden vuokrafirmaduunista.

Siis tämähän on vuokratyöfirma, joka laskuttaa palkkaavaa yritystä tästä rekrytoinnissa kaikkine vaiheineen. Mitä enemmän vaiheita ja testejä, sitä enemmän fyffeä vuokrafirmalle. Sivuillaan mainostavat luonteenpiirteitä ja kognitiivisia kykyjä mittaavia testejä.

Näistä nyt vähän kannattaisi rummuttaa, että vuokrafirmat tekee tällä tiliä älyttömästä ja lisäksi teettävät testejä, joiden validiteetti ja merkitsevyys on hyvin kyseenalaisia.

Eihän nämä asiat muutu jos ei niitä muuteta. Hyvin voisitte vaikkapa vinkkailla aiheesta Hesarille. Jos riittävän moni ilmoittautuu ja on valmis anonyymisti kertomaan kokemuksistaan, niin varmasti lehti lähtee tästä juttua tekemään. Toki voi ja kannattaa vinkata myös Yle, IS, IL. Kuulostaa paljon luetulta jutulta.

Mikä ihmeen järki on maksaa tuhansia euroja rekrypalkkiota jostain kahden kuukauden työpätkän tekijän rekrystä soveltuvuustesteineen? Eikö tuon rahan voisi helposti sijoittaa järkevämminkin?

Vierailija
65/110 |
29.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta miten mulle voidaan sanoa, että menin jatkoon ja sit kuitenkin kerrotaan, että en tullut valituksi? Ap

Vierailija
66/110 |
29.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyseessä toimistotyö

Terveydenhuollossa sihteerin tehtäviä.

Kiitos, tämä auttoi kovasti. 🌺 Jos vielä saa kysyä niin yksityisellä vai julkisella?

Vierailija
67/110 |
29.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mutta miten mulle voidaan sanoa, että menin jatkoon ja sit kuitenkin kerrotaan, että en tullut valituksi? Ap

No siellä on varmaan joku kämmi tai sekaannus. Ei hirveän hyvää kuvaa anna firmasta.

Haluatko kertoa että mikä ala?

Vierailija
68/110 |
29.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Esim. täältä soveltuvuustestaus vaivaiset 1500 € per hakija. Vuokrafirma toki vetää vielä lisää välistä.

https://www.solidea.fi/yrityksille/soveltuvuustestaus/

Vierailija
69/110 |
29.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

https://www.apu.fi/artikkelit/soveliain-palkataan

Psykologinen testaaminen on villi bisnes

Vierailija
70/110 |
29.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

AP tässä. Mulle soitettiin tosiaan tänään ja kerrottiin, että olen seuraavassa osiossa, jotain tehtäviä pitää tehdä. Sitten tuli viesti iltapäivällä, että mua ei ole valittu!? Mitä himskuttia???

Tuo on tosiaan jo jokin outo virhe, ja todennäköisemmin virhe olisi jossain automaattiviestissä kuin siinä, että sinulle jokin ihminen soitti. Jos minulle kävisi noin, varmistaisin kohteliaasti ihmiseltä miksi sain tuollaisen viestin juuri sen jälkeen, kun minulle oli henkilökohtaisesti ilmoitettu jatkoon pääsystä, ja että mikä tilanne nyt oikeasti on.

Alkuperäiseen kysymykseen, onkohan mulla tän ketjun enkka. Rekryfirman haastattelu, esihenkilön haastattelu, yksikön haastattelu, soveltuvuustestit nettitesteinä, psykologin tekemä haastattelu ja tehtävä, sitten haluttiin vielä pomon pomon haastattelu, ja sitten itse asiassa voitaisiinko vielä soittaa suosittelijoille.

Yksityisen sektorin erityisasiantuntijan tehtävissä on usein tällaista, kun niiiiiiin pelkäävät hysteerisesti virherekrytointia, ja luulevat että tuollaisilla tempuilla se onnistuu.

Olin vähällä jättää prosessin kesken kun aina keksittiin vaan uusi vaihe, josta ei oltu aiemmin kerrottu. Haluttaisiin kyllä sinulle tarjota sopimusta, mutta voisitko vielä tämän jutun.

Vierailija
71/110 |
29.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikkea sitä onkin . Ennen vanhaan töitä vaan sai kun kysyi

Vierailija
72/110 |
29.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jep ja sitten on nollatuntikeikkasoppareita joissa ei välttämättä ole edes työhaastattelua. Kahteen sellaiseen olen mennyt ihan vaan puhelinsoiton perusteella, olen luullut että puhelimessa sovitaan haastatteluaika, mutta mut onkin palkattu samantien. Ei kysymyksiä ei mitään, ei edes cv:tä. Olen vain itse maininnut osaamiseni kyseisellä alalla ja siinä se. Puhelun lopuksi sähköpostiin kilahtanut työsoppari jonka olen sähköisesti allekirjoittanut. Ja työkeikat ja kohteet olleet kivoja ja palkkakaan ei pöllömpi, siksi olen ollut yllättynyt.

Vierailija
73/110 |
29.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaikkea sitä onkin . Ennen vanhaan töitä vaan sai kun kysyi

Oi niitä aikoja. 😃

Vierailija
74/110 |
29.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jep ja sitten on nollatuntikeikkasoppareita joissa ei välttämättä ole edes työhaastattelua. Kahteen sellaiseen olen mennyt ihan vaan puhelinsoiton perusteella, olen luullut että puhelimessa sovitaan haastatteluaika, mutta mut onkin palkattu samantien. Ei kysymyksiä ei mitään, ei edes cv:tä. Olen vain itse maininnut osaamiseni kyseisellä alalla ja siinä se. Puhelun lopuksi sähköpostiin kilahtanut työsoppari jonka olen sähköisesti allekirjoittanut. Ja työkeikat ja kohteet olleet kivoja ja palkkakaan ei pöllömpi, siksi olen ollut yllättynyt.

Kerro nyt sinäkin että millä alalla olet?

75/110 |
29.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vuosia sitten minut kutsuttiin työhaastatteluun 200km päähän. Vasta siellä selvisi, että se oli vasta "esikarsinta" rekrytointiasiantuntijan luona ja sen jälkeen valituille olisi varsinainen haastattelu sen tyypin kanssa, joka lopulta päättää kenet rekrytoi. Minusta tuossa tilanteessa olisi kannattanut vähän ajatella sitä, että jos henkilö tulee pitkän matkan päästä, niin silloin olisi samalla voinut olla molemmat rekrytoijat paikalla. Ei sekään ilmaista ole matkustaa satojen kilometrien päästä johonkin puolen tunnin haastatteluun. Kyllä olisi minua ainakin kyrsinyt, mikäli olisin tullut sinne esim. 400km päästä ja yöpynyt esim hotellissa .

Vierailija
76/110 |
29.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Christiiina kirjoitti:

Vuosia sitten minut kutsuttiin työhaastatteluun 200km päähän. Vasta siellä selvisi, että se oli vasta "esikarsinta" rekrytointiasiantuntijan luona ja sen jälkeen valituille olisi varsinainen haastattelu sen tyypin kanssa, joka lopulta päättää kenet rekrytoi. Minusta tuossa tilanteessa olisi kannattanut vähän ajatella sitä, että jos henkilö tulee pitkän matkan päästä, niin silloin olisi samalla voinut olla molemmat rekrytoijat paikalla. Ei sekään ilmaista ole matkustaa satojen kilometrien päästä johonkin puolen tunnin haastatteluun. Kyllä olisi minua ainakin kyrsinyt, mikäli olisin tullut sinne esim. 400km päästä ja yöpynyt esim hotellissa .

Onhan toi vähän härskiä, jos hakijalle ei edes kerrota rekryprosessia.

77/110 |
29.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Christiiina kirjoitti:

Mainitsen vielä, että tämä työhaastattelu koski 3-4kk mittaisia kesäloman sijaisuuksia, eli ei edes mitään vakituisia työpaikkoja. Eli jos joku osoittautuu huonoksi työntekijäksi, niin siitä pääsee kyllä eroon kun työsoppari loppuu.

Vierailija
78/110 |
29.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi tuhlataan nii paljon

resursseja

Koska on paljon hakijoita. Ihan tosi paljon on sellaisia jotka ihan tosissaan hakee ja on päteviäkin, sellaisia jotka joskus hyvinä aikoina olis saaneet mitä tahansa työtä.

Sitten siihen päälle vielä ne sadat rassukat jotka ei kuvittelekaan pääsevänsä, mutta jotka hakee neljää paikkaa kuukaudessa, jo niiden hakemuksesta haistaa että hei eivät usko pääsevänsä.

Hakemuksia voi olla satoja.

Siksi ne pyydetään usein nettiin. Että ne voi aakkostaa ja katsoa al- ben- ja bin- etuliitteellä oleva nimet pois ja toisaalta voi poimia von- ja af- alkuiset suoraan toiselle kierrokselle -heillä on sosiaalisia pääomia ja he tuovat prestiisiä taloon.

Kotikielenään ruotsia puhuvata ovat muutenkin usein hyviä, paitsi että fiksuja ja pärjääviä niin firmoissa myös halutaan usein ruotsinkielisiä aspaan tai juttelemaan ruotsinkielisille isorikkaille. .

Sitten lopuista raakataan kaikki yli 40v (kurppia) ja kaikki alle 30v (junnuja). Vasta koululsta päässeet ei osaa mitään ja taas sitten yli 40v:llä voi olla elämä eikä ne enää kiivi yhtä kiimaisesti corporate ladderia.

Sitten skannataan että onko ketään pahimpien kilpailijoiden työntekijöitä, ne rekrytään usein mielellään.

Sitten jäljelle jäävät käydään läpi, katsotaan parhaat koulutukset (tri kotimaasta, tai väh. maisteri kotimaista paremmasta esim. usa yliopistosta. . Sitten katsotaan työkokemukset, onko kansainvälistä tms.

Näistä voidaan vielä ristiintaulukoida arvotettu koulutusmuuttuja, ikämuuttuja ja kokemusmuuttuja. Jos on nuori mutta hyvin kokenut ja on asiallinen loppututkinto tai jos on jo yli 36 mutta on ollut maailmalla ja tohtori, niin ihan ok.

Tästä joukosta on kiva valita haastattelun perusteella. Jos on avoin ja rento ja vastaa hyvin niin pääseee kolmannelle. Jos on jotenkin kummallinen tai tyhmä, ei pääse.

Paljon ja monessa vaiheessa näitä siilataan.

Mutta työvoimapula on kova ja kun pienistä tuista vielä leikataan, niin se motivoi menemään kokopäivätöihin tai yrittämään rekryprosessissa enemmän. Esim. alle 30-vuotiaat ja yli 40-vuotiaat voivat alkaa tajuta valehtelemaan ikänsä. Näin nämä sadat pääsee kaikki sitten siihen avoinna olevaan paikkaan, johon muuten ei rekryprosessin jälkeenkään välttämättä palkata ketään.

Vierailija
79/110 |
29.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oikeesti, aloja ja firmoja nyt ketjuun! Ei teitä kukaan tämän perusteella tunnista.

No esim. Microsoftilla ja Googlella taitaa olla normina 4-5 roundia haastatteluja. 

Ainakin mun tuttuni pääsi Googlelle asiantuntijahommiin kahdella haastattelulla. Etänä joku assari kävi läpi hakijan speksit ja vastasi kysymyksiin. Varsinainen haastattelu oli paikan päällä ja siinä sovittiin palkasta ja tehtiin rekrypäätös. Tosin tämä ei ollut Suomessa, ehkä täällä on sitten enemmän joutilasta aikaa moiseen. 😃 Googlellahan on ainakin maailmalla eri työtehtäviin selkeät vaatimukset eikä mitään maailmaa halivia ja selkeät palkkaluokat eri vaatimustason töihin.

Vierailija
80/110 |
29.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oikeesti, aloja ja firmoja nyt ketjuun! Ei teitä kukaan tämän perusteella tunnista.

No esim. Microsoftilla ja Googlella taitaa olla normina 4-5 roundia haastatteluja. 

Ainakin mun tuttuni pääsi Googlelle asiantuntijahommiin kahdella haastattelulla. Etänä joku assari kävi läpi hakijan speksit ja vastasi kysymyksiin. Varsinainen haastattelu oli paikan päällä ja siinä sovittiin palkasta ja tehtiin rekrypäätös. Tosin tämä ei ollut Suomessa, ehkä täällä on sitten enemmän joutilasta aikaa moiseen. 😃 Googlellahan on ainakin maailmalla eri työtehtäviin selkeät vaatimukset eikä mitään maailmaa halivia ja selkeät palkkaluokat eri vaatimustason töihin.

Siis etänä tuo eka haastattelu.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä viisi kahdeksan