Onko normaalia, että rekrytoinnissa monta eri vaihetta
Siis kolme eri vaihetta ? Läpäisin ensimmäisen ja nyt seuraava. Sen jälkeen vielä yksi jos seuraavasta suoriutuu. Onko kuinka yleistä?
Itse olen yleensä ollut vain haastattelussa ja sitten ilmoitettu kyllä tai ei.
Kommentit (110)
Vierailija kirjoitti:
Miksi tuhlataan nii paljon
resursseja
Koska on paljon hakijoita. Ihan tosi paljon on sellaisia jotka ihan tosissaan hakee ja on päteviäkin, sellaisia jotka joskus hyvinä aikoina olis saaneet mitä tahansa työtä.
Sitten siihen päälle vielä ne sadat rassukat jotka ei kuvittelekaan pääsevänsä, mutta jotka hakee neljää paikkaa kuukaudessa, jo niiden hakemuksesta haistaa että hei eivät usko pääsevänsä.
Hakemuksia voi olla satoja.
Siksi ne pyydetään usein nettiin. Että ne voi aakkostaa ja katsoa al- ben- ja bin- etuliitteellä oleva nimet pois ja toisaalta voi poimia von- ja af- alkuiset suoraan toiselle kierrokselle -heillä on sosiaalisia pääomia ja he tuovat prestiisiä taloon.
Kotikielenään ruotsia puhuvata ovat muutenkin usein hyviä, paitsi että fiksuja ja pärjääviä niin firmoissa myös halutaan usein ruotsinkielisiä aspaan tai juttelemaan ruotsinkielisille isorikkaille. .
Sitten lopuista raakataan kaikki yli 40v (kurppia) ja kaikki alle 30v (junnuja). Vasta koululsta päässeet ei osaa mitään ja taas sitten yli 40v:llä voi olla elämä eikä ne enää kiivi yhtä kiimaisesti corporate ladderia.
Sitten skannataan että onko ketään pahimpien kilpailijoiden työntekijöitä, ne rekrytään usein mielellään.
Sitten jäljelle jäävät käydään läpi, katsotaan parhaat koulutukset (tri kotimaasta, tai väh. maisteri kotimaista paremmasta esim. usa yliopistosta. . Sitten katsotaan työkokemukset, onko kansainvälistä tms.
Näistä voidaan vielä ristiintaulukoida arvotettu koulutusmuuttuja, ikämuuttuja ja kokemusmuuttuja. Jos on nuori mutta hyvin kokenut ja on asiallinen loppututkinto tai jos on jo yli 36 mutta on ollut maailmalla ja tohtori, niin ihan ok.
Tästä joukosta on kiva valita haastattelun perusteella. Jos on avoin ja rento ja vastaa hyvin niin pääseee kolmannelle. Jos on jotenkin kummallinen tai tyhmä, ei pääse.
Paljon ja monessa vaiheessa näitä siilataan.
On koska pitää ihmisten päästä sieltä firmasta poiskin. Meillekin haettiin jokunen vuosi sitten työntekijää ja HR ulkoisti homman konsultille. Työkaveri määrättiin yhteyshenkilöksi ja LOL, siinähän kävi niin että konsultti katseli tälle yhteyshenkilölleen uuden työpaikan.
On normaalia,itse olin rekryfirman haastattelussa,sitten firman,sitten oli ryhmähaastattelu,sitten psykologin haastattelu ja testit ja viimeisenä isomman johtajan tapaaminen.Eli pitkän kaavan mukaan mentiin.
Vierailija kirjoitti:
Academic workillä joku 5 vaihetta. Ihan naurettavaa siihen nähden, että kyse on vielä jostain parin kuukauden vuokrafirmaduunista.
Siis tämähän on vuokratyöfirma, joka laskuttaa palkkaavaa yritystä tästä rekrytoinnissa kaikkine vaiheineen. Mitä enemmän vaiheita ja testejä, sitä enemmän fyffeä vuokrafirmalle. Sivuillaan mainostavat luonteenpiirteitä ja kognitiivisia kykyjä mittaavia testejä.
Näistä nyt vähän kannattaisi rummuttaa, että vuokrafirmat tekee tällä tiliä älyttömästä ja lisäksi teettävät testejä, joiden validiteetti ja merkitsevyys on hyvin kyseenalaisia.
Eihän nämä asiat muutu jos ei niitä muuteta. Hyvin voisitte vaikkapa vinkkailla aiheesta Hesarille. Jos riittävän moni ilmoittautuu ja on valmis anonyymisti kertomaan kokemuksistaan, niin varmasti lehti lähtee tästä juttua tekemään. Toki voi ja kannattaa vinkata myös Yle, IS, IL. Kuulostaa paljon luetulta jutulta.
Oikeesti, aloja ja firmoja nyt ketjuun! Ei teitä kukaan tämän perusteella tunnista.
Vierailija kirjoitti:
Oikeesti, aloja ja firmoja nyt ketjuun! Ei teitä kukaan tämän perusteella tunnista.
Ja mitä aloja nämä jotka ensin rekryfirman haastatteluun? Ei tässä nyt varmaan mistään ihan perusduunista ole kyse tyyliin tarjoilijoita ravintoloihin ja kirvesmiehiä raksalle, ne lähettää rekryfirma suoraan työmaalle.
Taitaa olla enemmän sääntö kuin poikkeus.
On normaalia ja vielä ihan suorittavan tason töihin
Professori kritisoi soveltuvuustestejä
Vierailija kirjoitti:
Taitaa olla enemmän sääntö kuin poikkeus.
Hakijalta voi kysyä sähköpostilla etänä asioita kerran, tai kaksi. Tai puhelimessa, kunhan ei kuulustele. Sellainen ravaaminen haastatteluissa, ei anna firmasta hyvää kuvaa, vaan ammattitaidottomat kyselevät ja hylkäävät ihmisiä. Kuin kokemattomat pojanjolpit.
Vierailija kirjoitti:
No esim. Microsoftilla ja Googlella taitaa olla normina 4-5 roundia haastatteluja.
Ja riippuu alasta. Onko kyseessä soteala vai joku ihan muu. Mikään urheilukilpailu tai tosi-tv sen ei pitäisi olla.
Itse olen juuri hiljattain muutamissa rekryprosesseissa ollut. Poikkeuksetta on ollut monta haastattelua eri esimiesten kanssa, HR:n kanssa, soveltuvuustestit, psykologin haastattelu ja yhdessä lisäksi myös ryhmäsoveltuvuuskoe.
Ihan perustoimistorotta duuni kyseessä kaikissa näissä. Se on nykypäivää etenkin isommissa kansainvälisissä firmoissa.
Ja sain paikan.
Aina löytyy joku tekosyy jolla hylätä työnhakija :/
AP tässä. Mulle soitettiin tosiaan tänään ja kerrottiin, että olen seuraavassa osiossa, jotain tehtäviä pitää tehdä. Sitten tuli viesti iltapäivällä, että mua ei ole valittu!? Mitä himskuttia???
Monivaiheisuus kertoo siitä, että asia otetaan tosissaan ja käytetään aikaa siihen että erotellaan jyvät akanoista. Mieluummin se, kuin että vedetään sadan hakemuksen kasasta joku randomilla ja katsotaan että suunnilleen perusvaatimukset täyttyvät.
Vierailija kirjoitti:
AP tässä. Mulle soitettiin tosiaan tänään ja kerrottiin, että olen seuraavassa osiossa, jotain tehtäviä pitää tehdä. Sitten tuli viesti iltapäivällä, että mua ei ole valittu!? Mitä himskuttia???
Jos pitävät varalla
Joskus olin ryhmä haastattelussa. Se oli kamala
Kertokaas nyt vastanneet että millä alalla työskentelette. 🤩