Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Pitäisikö ABAYA-vaatteet kieltää myös suomalaisissa kouluissa?

Vierailija
28.08.2023 |

https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/opetusministeri-ranska-kieltaa-musl…

Pitäisikö ABAYA-vaatteet kieltää myös suomalaisissa kouluissa?

Vaihtoehdot

Kommentit (356)

Vierailija
181/356 |
06.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei mitenkään verrannollinen johonkin länsimaiseen arkiseen perusmekkoon. Abaya laahaa maata jotta sääret eivät näkyisi ja sen tarkoitus on peittää kaikki muodot miesten silmiltä. Abayan kuuluu olla vaatimaton väriltään eivätkä uskonoppineet hyväksy värikkäitä abayoita koska ne kiinnittävät miesten huomion. Niitä on toki eri värisiä mutta se ei ole abayan uskonnollinen tarkoitus.

Siis kiellettäisiin naisilta esim. tuollainen hame, joka sata vuotta sitten oli Suomessa naisilla ihan yleisessä käytössä: https://tinyurl.com/3fscjeyw

Körttipukukin sitten kiellettäisiin. https://www.seurakuntalainen.fi/uutiset/korttipuvusta-tuli-retroasuste/

Miksi sääret olisi pakko näyttää? Miksi on pakko esitellä muotojaan miehille, jos ei halua?

Ja en ole minkään sortin uskovainen itse, mutta pukeudun mieluummin väljästi ja peittävästi.

Vierailija
182/356 |
06.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei tuollaisia hursteja ole täällä Suomessa näkynyt, pelkkiä huiveja vain koulutytöillä. Pojillehan ei islam anna kai mitään pukeutumissääntöjä, saavat kulkea samanlaisissa farkuissa ja collegeissa kuin lähes kaikkialla maailmassa, ellei sitten ole koulupukua.

Miehillä on myös pukeutumissäännöt islamissa. Kuten muuten myös juutalaisuudessa. Se on eri asia noudattaako niitä sitten - on paljon sekä miehiä että naisia jotka eivät noudata.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
183/356 |
06.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi pitäisi kieltää?

Eihän toisen ääripäänkään asusteita kielletä.

Pride väki saa juosta toinen toistaan paljastavammissa asuissa yleisillä kaduilla niin miksi siis pitäisi kouluissa kieltää Siveä pukeutuminen? Olisi melkoista kaksinaismoralismia.

Suomessa vallitsee uskonvapaus joten.. haluaako joku oikeasti,että maamme lakeja muutetaan ulkomaalaisvähemmistön takia?

Vierailija
184/356 |
06.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sitten osa näistä tytöistä joutuu jäämään kotiopetukseen, kun suvun miehet eivät salli heidän koulunkäyntiään ilman "asianmukaista vaatetusta".

Nämä miehet voisivatkin pukeutua näihin huntuihin.

Mielellään vielä silmätkin peitetään, että saa naiset kävellä rauhassa ulkona ilman arabien kyyläystä.

Vierailija
185/356 |
06.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Haluatte siis lain määräämään miten saatte pukeutua, kuten Pohjois-Koreassa?

Ei, vaan nimenomaan lain että jokainen pukeutuu kuten haluaa, paitsi KOULUSSA ei mihinkään uskontoa korostavaan asuun, kuten esim. saatananpalvontasarviin tai jeesus-ohdake-kehään. Eikä sinne kouluun bikineissäkään nyt mennä.

Vierailija
186/356 |
06.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

OttoVille kirjoitti:

Miksi pitäisi kieltää?

Eihän toisen ääripäänkään asusteita kielletä.

Pride väki saa juosta toinen toistaan paljastavammissa asuissa yleisillä kaduilla niin miksi siis pitäisi kouluissa kieltää Siveä pukeutuminen? Olisi melkoista kaksinaismoralismia.

Suomessa vallitsee uskonvapaus joten.. haluaako joku oikeasti,että maamme lakeja muutetaan ulkomaalaisvähemmistön takia?

Kyllä koulussa pukeudutaan tiettyjen sääntöjen mukaan nytkin? Ei millekään ihmisoikeuksia polkevalle vaatetukselle tule antaa yhtään joustoa.

Vierailija
187/356 |
06.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pitäisi. Monessa maassa kouluissa on pukeutumissäännöt. Suomessakin voisi olla.

Se olisi viesti, että meillä tytöt ja naiset saavat ylpeästi olla sen näköisiä kuin ovat, ilman pelkoa että he joutuvat kokemaan arvostelua tai ahdistelua.

Mikä se sääntö olisi?

Että jokaisen on pakko pukeutua niinkuin itse haluaa? Entä jos haluaa pukeutua peittävästi?

Sehän on ok jos itse haluaa. Se ei ole ok, jos suku pakottaa haluamaan tai sut on aivopesty muka haluamaan.

"Se ei ole ok, jos sut on aivopesty muka haluamaan."

Samalla perusteella voisi meiltä valkoisilta naisilta kieltää myös meikkaamisen, korkokengät, minihameet, karvojen poiston, hiusvärit, kauneuskirurgian yms. Kuka noita muka omasta tahdostaan haluaa? Kulttuurin aivopesua nekin ja naista alistavia.

Väitätkö oikeasti, että kaikki val'koiset naiset käy kauneuskirurgiassa? Värjää hiuksiaan ja meikkaa, käyttää korkokenkiä ja jos ei suostu käyttämään, mies/miespuolinen sukulainen vetää tur'piin????

minä en meikkaa, en käytä korkokenkiä, en käytä minihameita(kuinka moni käyttää arkena?) en poista yhtään karvaa, en ole koskaan poistanut, eikä mies ole sen takia minua ku'n''niam'ur***h**a**nn'ut

Ei noita tarvitse kenenkään naisen sen pelossa tehdä, että mies mu**R***h''ai**si, jos et ole värjännyt hiuksiasi.

Eihän nuo asiat ole ollenkaan verrannollisia. Kenenkään ei tarvitse jäädä kotiinsa sen takia, ettei ole ajellut karvojaan tai että haluaa laittaa lenkkarit jalkaan, eikä tarvitse pelätä henkensä puolesta, noiden asioiden takia.

Enkä minä millään usko, että kaikki musliminaiset on pakotettu väkivallalla pukeutumaan peittävästi. Siksi olisi parempi kieltää pukeutumisen kontrollointi, eikä tiettyjä vaatteita.

Opetelkaa argumentoimaan paremmin. Kyllä jokainen nainen on pakotettu, koska he eivät islamin aviomallin mukaan saa itse valita mitään, vaan sen tekee heidän miehensä. Kerropa miten voi valita järjestelmässä, jossa et saa valita? :D myös avioero kielletty vain naiselta, moniavioisuu sallittu vain miehelle. Miksette vaadi vapauksia? Miksi se vapaus pitäisi antaa aina vain kaikelle miehen valtaa edistävälle mutta miehet itse koko ajan vie naisten vapauksia?

Noissa yhteisöissä opetetaan, että akan saa rai*kata jos tämä ei pukeudu peittävästi. Minun hiuksiani ovat kosketelleet ilman lupaa vain muslimimiehet. Miksikohän? Koska naisten pukeutuminen opettaa, että ovat ei-peitettynä vapaata riistaa. Mene ulkoministeriön sivuille lukemaan matkustustiedotteita. Siellä käsketään pukeutumaan peittävästi, ei vapaasti. Miten selität tämän?

Ja edelleen, se huivi ja sukunimi merkitsee että olette omaisuutta. Teidän takianne kaikkia naisia kohdellaan väkivalloin ja esineellistetään.

Naisethan on itse kannattaneet äänioikeudettomuuttaan, akat itse suosii poikia, poistaa oman sukupuolensa väestöstä. Teidän vapailla valinnoillanne ei tee yhtään mitään. Ehkä teitä pitääkin holhota, kun ette missään tajua omaa etuanne?

Avioero on islamissa sallittu myös naiselle. Jos jokin maa/kulttuuri ei sitä salli, kyse ei ole islamin säännöstä, vaan kultturellisesta säännöstä. Muuten myös islamissa naisen rahat ovat naisen, ja miehen rahat ovat yhteiset ;).

Olen asunut muslimimaassa ja tehnyt kohta 10v töitä erään muslimialueen kanssa eli kaikenlaista olen nähnyt ja kaikenlaisia ihmisiä tavannut. Jokainen on erilainen eikä miljardia muslimia voi mitenkään niputtaa samaan. Nykyinen työkaverini esim käyttää minihameita ja tiukkoja vaatteita, toinen abayaa. Molemmat muslimeja, molemmat naimisissa, äitejä jne. Kummankaan mies ei sanele yhtään mitään sen enempää kuin terveessä parisuhteessa ylipäätään toinen puoliso määräisi.

On aivan uskomattoman kapeakatseista laittaa esim. indonesialainen, azerbaijanilainen, egyptiläinen ja suomalainen muslimi samaan laatikkoon.

Vierailija
188/356 |
06.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kumma kun on lähdetty pakoon ahdistavaa yhteiskuntaa, mutta sitten ne ahdistavat typerät vanhojen ukkojen säätämät perinteet laahataan mukana?

Vierailija
189/356 |
06.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

kaikenlaiset päähuivit pitäisi kieltää koululaisilta.

Miksi?

Eikö samallä pitäisi kieltää lippalakit, pipot, ym.

Olen itse kouluikäisenä aivan vapaaehtoisesti käyttänyt lipallista huivia, jonka sain kun osallistuin urheiluseuran toimintaan.

Vierailija
190/356 |
06.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Haluatte siis lain määräämään miten saatte pukeutua, kuten Pohjois-Koreassa?

Määrää se nytkin, vaikkei niin rajusti. Ja syytä onkin jotain määräyksiä olla. Tämä saisi olla yksi niistä. 

Vierailija
191/356 |
06.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sitten osa näistä tytöistä joutuu jäämään kotiopetukseen, kun suvun miehet eivät salli heidän koulunkäyntiään ilman "asianmukaista vaatetusta".

Ne voidaan laittaa vankilaan, jos alkavat liian hankaliksi. Ensin kokeillaan tietysti sakottamista. Ei täällä tarvitse elää muiden säännöillä.

Vierailija
192/356 |
06.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei pitäisi. Naaman kokonaan peittämisen voisi kieltää. T. Persuja äänestänyt ja yksilönvapauden kannattaja

Vierailija
193/356 |
06.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Abayassa on vaikea mennä töihin. Ai niin, mutta eihän heidän tarvitse töihin mennäkään! Muutkin työnvälttelijät voisivat alkaa käyttää abayaa!

En kyllä ymmärrä, miksei työtäni sovelluskehittäjänä voisi tehdä vaikka abaya yllä. 

Ravintola-alan työssä taas huivihan olisi juuri hyvä. Ei ainakaan putoaisi hiuksia ruokaan. Helmat toki voisivat olla tiellä. Mutta onhan naiset helmoineen tehneet ruumiillista työtä Suomen maaseudullakin aikoinaan. Miksi se olisi joku ongelma?

Vierailija
194/356 |
06.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En ole muslimi enkä minkään muunkaan uskonnon kannattaja, mutta käytän usein abaya-tyylisiä mekkoja. Tykkään pitkistä hihoista ja pitkstä helmasta varsinkin talvisin. Minulla on viisi tällaista pellavamekkoa. Voidaanko minulta kieltää näiden vaatteiden käyttäminen? Olen ammattikoulunopettaja.

Ja minä olen tavallinen suomalainen ateisti ja uidessani käytän pitkähihaista ja -lahkeista uima-asua. En tule koskaan pukeutumaan bikineihin, uikkareihin tai edes hihattomaan toppiin tai lyhyisiin shortseihin julkisella paikalla. Kielletäänkö burkinia vastaavan uima-asun käyttäminen minulta vaikka asiaan ei liity tippaakaan uskontoa?

Ei kielletä, koska on eroa onko kyseessä normaali uimarin märkäpuku vai uskonnon sanelema pakkoasu. Sen on ihan selvästi erotettavissa, enkä ymmärrä mitä ongelmaa on länsimaissa ollessaan pukeutua siihen ihan tavalliseen aurinkosuojauikkari-märkäpukuun.

Vierailija
195/356 |
06.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kumma kun on lähdetty pakoon ahdistavaa yhteiskuntaa, mutta sitten ne ahdistavat typerät vanhojen ukkojen säätämät perinteet laahataan mukana?

Niin, ja kun ne eivät edes ole jatkumoperinnettä. Jos lähtömaissa on kuljettu aiemmin lyhyissä hameissa kunnes äärikonservatiivit alkoivat vaatia jotain maalaismummojen vaatetusta ja laittaa siitä vielä pahemmaksi, niin ei pitäisi olla mitään syytä, miksi niitä saa meillä käyttää. 

Meille sopii tulla muslimeiden töihin ja pakoonkin, mutta meidän yhteiskunnan säännöillä. Jos eivät käy niin toiseenkin suuntaan sopii muuttaa. 

Vierailija
196/356 |
06.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ne voidaan laittaa vankilaan, jos alkavat liian hankaliksi. Ensin kokeillaan tietysti sakottamista. Ei täällä tarvitse elää muiden säännöillä.

Ei voida. Suomessa on oppivelvollisuus mutta ei koulupakkoa. Oppivelvollisuutensa voi suorittaa vaikka kotona opiskellen.

Vierailija
197/356 |
06.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En ole muslimi enkä minkään muunkaan uskonnon kannattaja, mutta käytän usein abaya-tyylisiä mekkoja. Tykkään pitkistä hihoista ja pitkstä helmasta varsinkin talvisin. Minulla on viisi tällaista pellavamekkoa. Voidaanko minulta kieltää näiden vaatteiden käyttäminen? Olen ammattikoulunopettaja.

Ja minä olen tavallinen suomalainen ateisti ja uidessani käytän pitkähihaista ja -lahkeista uima-asua. En tule koskaan pukeutumaan bikineihin, uikkareihin tai edes hihattomaan toppiin tai lyhyisiin shortseihin julkisella paikalla. Kielletäänkö burkinia vastaavan uima-asun käyttäminen minulta vaikka asiaan ei liity tippaakaan uskontoa?

Ei kielletä, koska on eroa onko kyseessä normaali uimarin märkäpuku vai uskonnon sanelema pakkoasu. Sen on ihan selvästi erotettavissa, enkä ymmärrä mitä ongelmaa on länsimaissa ollessaan pukeutua siihen ihan tavalliseen aurinkosuojauikkari-märkäpukuun.

Minä en pukeudu märkäpukuun vaan nimenomaan väljään burkini-tyyppiseen, koska en halua näyttää vartaloani niin tarkasti kaikille julkisella paikalla. Eli olisi suurikin ongelma jos minut pakotettaisiin ihonmyötäiseen märkäpukuun.

Vierailija
198/356 |
06.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meille sopii tulla muslimeiden töihin ja pakoonkin, mutta meidän yhteiskunnan säännöillä. Jos eivät käy niin toiseenkin suuntaan sopii muuttaa. 

Minusta meidän yhteiskunnan sääntö ei ole, että jotkin vaatteet kielletään.

Vierailija
199/356 |
06.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Abayassa on vaikea mennä töihin. Ai niin, mutta eihän heidän tarvitse töihin mennäkään! Muutkin työnvälttelijät voisivat alkaa käyttää abayaa!

En kyllä ymmärrä, miksei työtäni sovelluskehittäjänä voisi tehdä vaikka abaya yllä. 

Ravintola-alan työssä taas huivihan olisi juuri hyvä. Ei ainakaan putoaisi hiuksia ruokaan. Helmat toki voisivat olla tiellä. Mutta onhan naiset helmoineen tehneet ruumiillista työtä Suomen maaseudullakin aikoinaan. Miksi se olisi joku ongelma?

Olin juuri Lontoossa ja minua palveli abayaan pukeutunut barista. Hyvää oli kahvi.

Työpaikallani toimistossa (ulkomailla) on myös kolme abayaa käyttävää naista (hijabia käyttäviä enemmän). Eipä ole kenenkään laskut ja tulokset häiriintyneet kyseisen vaatteen käytöstä 🤷🏼.

Vierailija
200/356 |
06.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siinä tapauksessa on parempi pysyä omassa maassaan. Maassa maan tavalla.