Pitäisikö ABAYA-vaatteet kieltää myös suomalaisissa kouluissa?
Kommentit (356)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Abayassa on vaikea mennä töihin. Ai niin, mutta eihän heidän tarvitse töihin mennäkään! Muutkin työnvälttelijät voisivat alkaa käyttää abayaa!
En kyllä ymmärrä, miksei työtäni sovelluskehittäjänä voisi tehdä vaikka abaya yllä.
Ravintola-alan työssä taas huivihan olisi juuri hyvä. Ei ainakaan putoaisi hiuksia ruokaan. Helmat toki voisivat olla tiellä. Mutta onhan naiset helmoineen tehneet ruumiillista työtä Suomen maaseudullakin aikoinaan. Miksi se olisi joku ongelma?
Olin juuri Lontoossa ja minua palveli abayaan pukeutunut barista. Hyvää oli kahvi.
Työpaikallani toimistossa (ulkomailla) on myös kolme abayaa käyttävää naista (hijabia käyttäviä enemmän). Eipä ole kenenkään laskut ja tulokset häiriintyneet kyseisen vaatteen käytöstä 🤷🏼.
Ja silti juuri nämä näyttävät jääneen mieleesi, koska pukeutuminen oli poikkeavaa ja viestitti jotakin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja työpaikoilta.
Tympii esim päiväkodeissa nämä pitkät mustat koltut ja huivit.
Todella epäkäytännöllisiä ja epähygieenisiä.Laki määräämään hameen pituudesta ja väristä? Mikä olisi hyvä, max 15 cm polven alapuolelle kenties?
Tämä kuulostaa hyvältä. Kyllä naisten velvollisuus on piristää miesten päivää näyttämällä vähän paljasta pintaa. Parhaiten tähän tavoitteeseen toki päästään, jos laki tulee kieltämään pitkät hameet.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
kaikenlaiset päähuivit pitäisi kieltää koululaisilta.
Miksi?
Eikö samallä pitäisi kieltää lippalakit, pipot, ym.
Olen itse kouluikäisenä aivan vapaaehtoisesti käyttänyt lipallista huivia, jonka sain kun osallistuin urheiluseuran toimintaan.
Luokassa pipot ja lippikset onkin kielletty? Tai ainakin oli ennen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kumma kun on lähdetty pakoon ahdistavaa yhteiskuntaa, mutta sitten ne ahdistavat typerät vanhojen ukkojen säätämät perinteet laahataan mukana?
Meille sopii tulla muslimeiden töihin ja pakoonkin, mutta meidän yhteiskunnan säännöillä. Jos eivät käy niin toiseenkin suuntaan sopii muuttaa.
Minusta meidän yhteiskunnan sääntö ei ole, että jotkin vaatteet kielletään.
Eli kouluun saa mennä puolimetrinen risti pään päällä, tai pelkissä kalsareissa?
Esimerkiksi Iranissa oli pitkään vapaa pukeutuminen, kunnes hullut äijänkäppyrät pääsivät valtaan. Eli tämä asu ei ole mikään perinteinen suojeltava juttu vaan pelkkää naisten alistamista.
Suomen olosuhteissa ei tarvita aavikkopukeutumista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ole muslimi enkä minkään muunkaan uskonnon kannattaja, mutta käytän usein abaya-tyylisiä mekkoja. Tykkään pitkistä hihoista ja pitkstä helmasta varsinkin talvisin. Minulla on viisi tällaista pellavamekkoa. Voidaanko minulta kieltää näiden vaatteiden käyttäminen? Olen ammattikoulunopettaja.
Ja minä olen tavallinen suomalainen ateisti ja uidessani käytän pitkähihaista ja -lahkeista uima-asua. En tule koskaan pukeutumaan bikineihin, uikkareihin tai edes hihattomaan toppiin tai lyhyisiin shortseihin julkisella paikalla. Kielletäänkö burkinia vastaavan uima-asun käyttäminen minulta vaikka asiaan ei liity tippaakaan uskontoa?
Ei kielletä, koska on eroa onko kyseessä normaali uimarin märkäpuku vai uskonnon sanelema pakkoasu. Sen on ihan selvästi erotettavissa, enkä ymmärrä mitä ongelmaa on länsimaissa ollessaan pukeutua siihen ihan tavalliseen aurinkosuojauikkari-märkäpukuun.
Minä en pukeudu märkäpukuun vaan nimenomaan väljään burkini-tyyppiseen, koska en halua näyttää vartaloani niin tarkasti kaikille julkisella paikalla. Eli olisi suurikin ongelma jos minut pakotettaisiin ihonmyötäiseen märkäpukuun.
Niin. Miksi uidessa pitäisi olla paljastavassa asussa? Sata vuotta sitten sai sentään pukeutua peittävästi uidessaankin, jos halusi.
Itse uisin varmaan paljon enemmän, jolleivät uimapuvut olisi sellaisia paljastavia makkarankuoria kuin nykyään. Miksi miehille sitten sallitaan uimashortsit, eikä ole mitään speedopakkoa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Abayassa on vaikea mennä töihin. Ai niin, mutta eihän heidän tarvitse töihin mennäkään! Muutkin työnvälttelijät voisivat alkaa käyttää abayaa!
En kyllä ymmärrä, miksei työtäni sovelluskehittäjänä voisi tehdä vaikka abaya yllä.
Ravintola-alan työssä taas huivihan olisi juuri hyvä. Ei ainakaan putoaisi hiuksia ruokaan. Helmat toki voisivat olla tiellä. Mutta onhan naiset helmoineen tehneet ruumiillista työtä Suomen maaseudullakin aikoinaan. Miksi se olisi joku ongelma?
Olin juuri Lontoossa ja minua palveli abayaan pukeutunut barista. Hyvää oli kahvi.
Työpaikallani toimistossa (ulkomailla) on myös kolme abayaa käyttävää naista (hijabia käyttäviä enemmän). Eipä ole kenenkään laskut ja tulokset häiriintyneet kyseisen vaatteen käytöstä 🤷🏼.
Ja silti juuri nämä näyttävät jääneen mieleesi, koska pukeutuminen oli poikkeavaa ja viestitti jotakin.
Juu, pukeutuminen oli poikkeavaa. Mieleen jäi myös tarjoilija jolla oli neonvihreät hiukset, punkkariryhmä metrossa ja uskomattoman cool tumma yli 180cm nainen jolla oli valtava afro, minimekko ja kimaltelevat pitkät saappaat. Hekin olivat poikkeavan näköisiä ja viestittivät asuillaan jotain.
Ahdistukseni heidän kaikkien asuistaan: 0.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kumma kun on lähdetty pakoon ahdistavaa yhteiskuntaa, mutta sitten ne ahdistavat typerät vanhojen ukkojen säätämät perinteet laahataan mukana?
Meille sopii tulla muslimeiden töihin ja pakoonkin, mutta meidän yhteiskunnan säännöillä. Jos eivät käy niin toiseenkin suuntaan sopii muuttaa.
Eli kouluun saa mennä puolimetrinen risti pään päällä, tai pelkissä kalsareissa?
Ei tietääkseni ole kielletty.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juu, pukeutuminen oli poikkeavaa. Mieleen jäi myös tarjoilija jolla oli neonvihreät hiukset, punkkariryhmä metrossa ja uskomattoman cool tumma yli 180cm nainen jolla oli valtava afro, minimekko ja kimaltelevat pitkät saappaat. Hekin olivat poikkeavan näköisiä ja viestittivät asuillaan jotain.
Ahdistukseni heidän kaikkien asuistaan: 0.
Juu. Eiköhän vain mennä Maon Kiinan malliin, jotta kukaan ei pukeudu poikkeavasti ja viestitä jotakin.
Kaikille samanainen siniharmaa tai harmaanruskea väljä housuasu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja miten se on huono asia jos asu jää mieleen?
Ensin väitetään valheellisesti että abayassa on vaikeaa mennä töihin, eiku oho eihän ne käy töissä. Sitten kun joku kertoo että monetkin naiset käyvät abayassa töissä, sekään ei ole hyvä koska asu "erottuu". Voi kyynel. Kyllä minä niin mieleni pahoitin kun jollakulla naisella oli töissä päällään väljä mekko.
Tuommoista uima-asua pidettiin Yhdysvalloissa vuonna 1907 niin säädyttömänä, että käyttäjä määrättiin maksamaan sakkoja: https://qph.cf2.quoracdn.net/main-qimg-a5091f33e143a57f6a60d943be878008…
Vierailija kirjoitti:
Maassa maan tavalla!
Hyvä, eli Suomessa saa pukeutua niin kuin haluaa. Ja niin sen pitääkin olla. T. Aina peittävästi ja väljästi pukeutuva nainen. 40v, ateisti, naimaton - sikäli mikäli ihmisellä vapaa tahto on, ihan itse näin valitsen.
Vierailija kirjoitti:
Monessa islaminuskoisessa maassa länsimaalaisen naisen tulee pukeutua peittäviin vaatteisiin ja huiviin. Jopa monet länsimaalaiset poliitikkonaiset kovin kuuliaisesti noissa maissa vieraillessaan laittavat huivin päähän.
Miksi siis länsimaissa ei voida vaatia, että islaminuskoiset naiset pukeutuvat länsimaalaisiin vaatteisiin. Mikä tässä on erona?
Michelle Obama ei koskaan mennyt vierailuille sellaiseen maahan, jossa hänen olisi pitänyt pukeutua islaminuskoisien asuvaatimuksien mukaisesti.
Angela Merkel meni, mutta kieltäytyi pukeutumista huiviin tai muuhunkaan uskonnon vaatimaan.
Vierailija kirjoitti:
Tuommoista uima-asua pidettiin Yhdysvalloissa vuonna 1907 niin säädyttömänä, että käyttäjä määrättiin maksamaan sakkoja: https://qph.cf2.quoracdn.net/main-qimg-a5091f33e143a57f6a60d943be878008…
Ja se onkin aivan liian säädytön minulle 😅. T. Se burkinia vastaavassa uiva.
Vierailija kirjoitti:
Suomi ei ole mikään Ranska.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä oli koulussa yksi tyyppi joka pukeutui kuin Jeesus. Sellaiseen pellavakaapuun. Käveli myös paljain jaloin.
Vierailija kirjoitti:
Mistä sen tietää, onko vaate juuri abaya vai jokin muu huivin sisältävä peittävä asu? Siis olisiko huivilla hiusten peittäminen yleisestikin kielletty? Sehän on suomalaisten mummojen perinneau.
Tiedät kyllä varsin hyvin että suomalaisten mummojen perinnehuivilla ja uskonnollisella pakkoasulla on valtava ero.
Se on ongelma niin kauan kuin joissain maissa niin on pakko pukeutua, tai lähtee henki. Uskontoon perustuva miesten pakottama häveliäisyyspukeutuminen viestittää opressiota.
Sitten kun joka puolella maapalloa saa rauhassa pukea mitä haluaa, saavat puolestani rauhassa kompuroida asuissaan Marsin pinnallakin. Ihan mitä kukin kokee käytännölliseksi.