Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi lapset eivät saa olla lapsia?

Vierailija
20.12.2006 |

Olen nyt muutaman viikon sisällä törmännyt asiaan joka kummastuttaa ja surettaa kovasti. Tuntuu että monille lapsille on tärkeää, että lapset kasvavat isoiksi ja itsenäisiksi mahdollisimman nopeasti. Pari esimerkkiä:

Soitin viime viikolla kummipoikani (7v) äidille ja kerroin laittaneeni postissa tulemaan joulupaketin, jossa on legoja. Äitipä sanoikin, ettei poika enää leiki, legot joutavat pikkuveljelle kun kummipoikani haluaisi mieluummin Lordin levyn tai voisin ostaa jotakin pleikkariin. Legot kuulostivat ihan naurettavilta, vaikka vielä viime talvena niillä rakenneltiin innokkaasti. Äiti tuntui olevan hyvillään kun poika ei enää leiki, ei legoilla eikä muutenkaan, " Pysyypähän huone siistinä" .

Samana päivänä työkaverini kertoi että hänen ekaluokkalainen tyttönsä käy usein yksin elokuvissa, hän vie ja hakee, muttei jaksa itse jäädä katsomaan lapsellisia piirrettyjä. Tämäkin äiti oli kovasti ylpeä siitä, että lapsen voi jättää yksin ja kyllä se pärjää.

Viikonloppuna naapurini poikkesi päiväkahville ja kertoi jättäneensä 5-vuotiaansa kotiin videoita katsomaan. Hänellä oli kännykkä mukana johon poika kuulemma osasi soittaa jos asiaa tulisi. No poika soittikin hyvin pian ja keskustelusta päätellen vinkui ja aneli että saisiko myös tulla meille. Äitinsä kielsi ja sanoi, että täytyy opetella olemaan yksin kotona. Poika soitteli uudelleen, josta äitinsä kimpaantui ja pisti kännykkänsä kiinni. Sanoi, että ei noin iso poika saa enää äidissä roikkua... Omat lapset ovat jo isoja, mutta jotenkin tuntuu etteivät jotkut vanhemmat anna lastensa olla lapsia.

Kommentit (22)

Vierailija
21/22 |
20.12.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja harrastaa silti kaikkea mitä " isot" pojat muutenkin. (Enkä nyt tarkoita niitä aikuisten paheita).

Vierailija:

Itsenäisyys tarkoittaa sekä riippumattomuutta että itsemääräämisoikeutta.

Riippuvuutta ei katkaista harjoittelemalla tai pakottamalla. Itse uskon, että riippuvuus katkeaa, kun lapsi on siihen kypsä. Myös itsemääräämisoikeuden harjoittaminen auttaa lasta kasvamaan riippumattomaksi. Parhaiten lapsen saa siis minun näkemykseni mukaan kasvamaan riippumattomaksi, kun antaa hänen päättää itse omista asioistaan (ikätasoisesti).

Yksin jättäminen taas minun kokemukseni mukaan lisää riippuvuutta tai sitten katkaisee kiintymyssuhteen kokonaan (esimerkiksi alkoholistiperheissä), jolloin lapsi on kyllä riippumaton mutta muuten rikki.

Vierailija
22/22 |
20.12.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta tuntuu, että meidän neuvolassa lähettäisivät sosiaalityöntekijät kotiin (ja hyvä niin), jos vanhemmat kertoisivat näin toimivansa. Puistattaa ajatuskin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi viisi yhdeksän