Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Vauvan mummot kinuavat vauvaa jatkuvasti yökyläilemään

Vierailija
28.08.2023 |

Onko nykyään yleistäkin, että ihmiset laittavat pieniä vauvoja hoitoon yönyli esimerkiksi mummolaan? Minulla on 3kk ikäinen vauva ja jatkuvasti anoppi tai oma äitini kyselee, josko vauva tulisi yökylään, jotta saisimme miehen kanssa 'omaa aikaa' ja voisimme mennä johonkin hotelliin tai kylpylään. Olenko ainoa, jonka mielestä pienen vauvan paikka on vanhempien luona, eikä yökyläilemässä vieraiden ihmisten kanssa. En voisi kuvitellakaan olevani yötä erossa vauvasta, jotta pääsisin johonkin hotelliin viettämään 'parisuhdeaikaa'. Tätä ei tunnuta millään ymmärtävän vaan saan jatkuvasti kuulla, että olen liian kiinni vauvassa ja pitäisi välillä lähteä juhlimaan tai viettää aikaa miehen kanssa kaksin. Onko se outoa, että en kaipaa vauvavuonna mitään baarissa notkumista tai hotelliöitä miehen kanssa?

Kommentit (1177)

Vierailija
641/1177 |
30.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä ei ollut kahdenkeskistä aikaa oikeastaan ollenkaan sen jälkeen , kun lapset syntyivät. Esikoisen syntymän jälkeen mieheni muutti eri kerrokseen todeten , että jonkun pitää saada tässä talossa nukkua. Kesällä muutti piharakennukseen ja nukkui siellä sen jälkeen koko avioliittomme ajan . Piti kyllä kaikki mahdolliset isyyslomat ja leuhki sillä. Olin äärettömän väsynyt molempien lasten jälkeen, pelkäsin öitä, saanko yhtään nukuttua . Molemmat valvottivat tosi pitkään. Kun muutin avioeron yhteydessä pois, mieheni muutti heti takaisin päätaloon todeten, että kustannussyystä, ei tarvinnut piharakennusta lämmittää( oli kesä) ja rakastajattaren yötä pilkotti siltä puolelta parisänkyä , jolla olin 36 vuotta nukkunut yksin. Että tälläistä!

Vierailija
642/1177 |
30.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei Ap! Et ole mitenkään outo, yleensä noin pientä ei anneta yöksi hoitoon. Itselläni on 4kk ikäinen vauva, enkä antaisi, eikä kukaan ole pyytänytkään. Vauvan mummi on hoitanut vauvaa pari tuntia kerrallaan päiväsaikaan, niin olemme päässeet miehen kanssa ravintolaan ja leffaan.

Vauvani on täysimetyksessä, eikä minulta onnistu pumppaaminen, kokeiltu on useamman kerran. Maitotiehyet menevät vain tukkoon ja sitten ollaan tissit kipeinä pari päivää. Joten ihan oman mukavuuteni vuoksi en antaisi! Eikä todellakaan onnistuisi mikään aikuisten kuuma parisuhdeaika hotellissa sellaisessa tilanteessa, kun rinnat ovat kosketusarat ja mieli koko ajan huolissaan vauvasta.

Ikävää lukea joidenkin vastauksia, jossa vihjaillaan ja uhkaillaan, että isoäiti ei kiinny vauvaan eikä jatkossa suostu enää hoitamaan vauvaa, jos ei pientä vauvaa saa yön yli hoitoon. Mummut ehtivät ottaa kyllä yöksi isomman lapsen.

Myös sillä uhkailu, että mies heti pettää ja jättää jos ei hotelliyötä tipu, on typerää. Meillä ainakin onnistuu petipuuhat ihan kotonakin vauvan nukkuessa!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
643/1177 |
30.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Että tälläistä kirjoitti:

Meillä ei ollut kahdenkeskistä aikaa oikeastaan ollenkaan sen jälkeen , kun lapset syntyivät. Esikoisen syntymän jälkeen mieheni muutti eri kerrokseen todeten , että jonkun pitää saada tässä talossa nukkua. Kesällä muutti piharakennukseen ja nukkui siellä sen jälkeen koko avioliittomme ajan . Piti kyllä kaikki mahdolliset isyyslomat ja leuhki sillä. Olin äärettömän väsynyt molempien lasten jälkeen, pelkäsin öitä, saanko yhtään nukuttua . Molemmat valvottivat tosi pitkään. Kun muutin avioeron yhteydessä pois, mieheni muutti heti takaisin päätaloon todeten, että kustannussyystä, ei tarvinnut piharakennusta lämmittää( oli kesä) ja rakastajattaren yötä pilkotti siltä puolelta parisänkyä , jolla olin 36 vuotta nukkunut yksin. Että tälläistä!

Kuvittele siihen päälle kaksi kaameaa rasittavaa häirikkömummoa!

Vierailija
644/1177 |
30.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hmpf kirjoitti:

Miksi muuten isän äiti on edes isoäiti? Vain äidin äiti on nimen mukaisesti isoäiti.

Ps. Anopin ei kannata tuppautua tai miniä pitää koko poppoota vinksahtaneena. Se on äidin vauva, synnyttämä. Äiti hyväksyy tosi lähelle ne ketkää haluaa, ja tuntuu luonnolliselta. Ehkä oman siskon tai äidin.

Vauvaa voi käydä katsomassa. Pitää odottaa vuoroaan kun lapsi kasvaa. Vauvaan ei luoda mitään " suhdetta".

Vrt. termi "nesting". Pilkulaosiaikaan tulee muutenkin niin paljon eroja, että kannattaa pysyä kohteliaan kaukana. Miniä ei ole oma tytär.

Miksi miehen äidillä ei ole mitään merkitystä?

No meillä suurin turn off oli se täydellinen rajattomuus.

Tungettiin kylään ilmoittamatta sunnuntaiaamuna seitsemältä, tutkittiin kaappeja ja räyhättiin saako mies ruokaa, udeltiin raha-asioita jne.

Ja sitten se tyttärien suosiminen. Heille maksettiin aivan valtavia lahjoja. Meiltä taas yritettiin nyhtää jotain koko ajan. Koko ajan.

Vierailija
645/1177 |
30.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi pitäisi antaa hoitoon jos ei ole tarvetta? Noin pienen kanssa se on täysin turhaa stressiä kaikille. Miten edes joku ulkopuolinen kehtaa kinuta toisten lasta itselleen yökylään?

Tulee mieleen, kun täältä joskus luin jonkun naisen kertomuksen siitä miten oli ollut äitinsä luona vauvan kanssa ja äitinsä oli lupautunut hoitamaan vauvaa sen aikaa kun tämä nainen käy vähän kävelyllä. Kun hän tuli takaisin yllätti hän äitinsä rinta vauvan suussa! Oli tämä nainen aika kauhuissaan ja hämillään, että miten siitä jatkaa elämää eteenpäin ja syystäkin. Vastauksissa oli jopa niitä jotka ymmärtivät tätä isoäitiä! Hyi olkoon. Eli voi olla kyse myös tuossakin siitä, että mummeli haluaa olla lapsen kanssa keskenään omassa kotonaan jotta voi hetken leikkiä tämän olevan hänen lapsi.

Vierailija
646/1177 |
30.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Silloin kun minä olin vauvan mummo, minulle olisi ollut kauhistus, jos minun olisi pitänyt ottaa vauva yökylään! Vastuu olisi pelottanut eikä yövalvominen ja kakkavaipatkaan mitään houkuttimia olleet. Päivä- ja ilta-aikaan muutaman tunnin hoitaminen oli ihan kivaa, eikä minulta onneksi enempää odotettukaan.

Kai minä sitten olin/olen epänormaali.

647/1177 |
30.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei, kyllä 3 kk on aivan liian pieni yökyläilemään. 

Mummi voi aloittaa vaikkapa päivätapaamisista jos vaikka äidillä sattuu olemaan jotain menoa.

Itse olen nauttinut tosi paljon lapsen lasten yökyläilyistä. Leikki-ikäisinä kyselivät itsekin koska pääsee taas mummilaan yökylään. 

Toki on vuosien varrella ollut myös töiden puolesta menoja. Pikkujouluja ym mihin molemmatkin vanhemmat on kutsuttu.

Nykyään lapsen lapseni ovat jo teini-ikäisiä . 

Kivoja muistoja!

Vierailija
648/1177 |
30.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sun mies kaipaa yhteistä aikaa, mummot on luvanneet järjestää ja sinä sanot, että ei käy. Ero on totta aika pian! Vaikka sinä et voi olla erossa vauvasta, mies voi eikä se yksin hotelliin lähde.

En olis tehnyt lapsia tommosen urpon kanssa. Mieheni on aikuinen, joka on ihan yhtä paljon kiinni lapsessa ja ymmärtää tämän elämänvaiheen menevän aikanaan ohi. Parisuhde samoin kuin suhde lapseen ei hoidu millään yhden yön tempuilla.

Vierailija
649/1177 |
30.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onhan nuo anoppilassa olleet. Ollaan vaimon kanssa nussittu päivät läpeensä,

kun ei ole skidit olleet koko ajan vinkumassa jotain .

Vierailija
650/1177 |
30.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi pitäisi antaa hoitoon jos ei ole tarvetta? Noin pienen kanssa se on täysin turhaa stressiä kaikille. Miten edes joku ulkopuolinen kehtaa kinuta toisten lasta itselleen yökylään?

Tulee mieleen, kun täältä joskus luin jonkun naisen kertomuksen siitä miten oli ollut äitinsä luona vauvan kanssa ja äitinsä oli lupautunut hoitamaan vauvaa sen aikaa kun tämä nainen käy vähän kävelyllä. Kun hän tuli takaisin yllätti hän äitinsä rinta vauvan suussa! Oli tämä nainen aika kauhuissaan ja hämillään, että miten siitä jatkaa elämää eteenpäin ja syystäkin. Vastauksissa oli jopa niitä jotka ymmärtivät tätä isoäitiä! Hyi olkoon. Eli voi olla kyse myös tuossakin siitä, että mummeli haluaa olla lapsen kanssa keskenään omassa kotonaan jotta voi hetken leikkiä tämän olevan hänen lapsi.

Minunkin äitini tarjosi vauvalleni omaa tissiään. Olin hämmästynyt ja ikäväkseni en osannut kuin nauraa mukana. Olin nuori äiti ja vauva oli ensimmäiseni. Jos tapahtuisi nyt sama, niin osaisin tai uskaltaisin näyttää tunteeni järkevämmin. 

Vierailija
651/1177 |
30.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hei Ap! Et ole mitenkään outo, yleensä noin pientä ei anneta yöksi hoitoon. Itselläni on 4kk ikäinen vauva, enkä antaisi, eikä kukaan ole pyytänytkään. Vauvan mummi on hoitanut vauvaa pari tuntia kerrallaan päiväsaikaan, niin olemme päässeet miehen kanssa ravintolaan ja leffaan.

Vauvani on täysimetyksessä, eikä minulta onnistu pumppaaminen, kokeiltu on useamman kerran. Maitotiehyet menevät vain tukkoon ja sitten ollaan tissit kipeinä pari päivää. Joten ihan oman mukavuuteni vuoksi en antaisi! Eikä todellakaan onnistuisi mikään aikuisten kuuma parisuhdeaika hotellissa sellaisessa tilanteessa, kun rinnat ovat kosketusarat ja mieli koko ajan huolissaan vauvasta.

Ikävää lukea joidenkin vastauksia, jossa vihjaillaan ja uhkaillaan, että isoäiti ei kiinny vauvaan eikä jatkossa suostu enää hoitamaan vauvaa, jos ei pientä vauvaa saa yön yli hoitoon. Mummut ehtivät ottaa kyllä yöksi isomman lapsen.

Myös sillä uhkailu, että mies heti pettää ja jättää jos ei hotelliyötä tipu, on typerää. Meillä ainakin onnistuu petipuuhat ihan kotonakin vauvan nukkuessa!

Ihme juttu, että täysin normaalia asiaa aletaan selittelemään kertomalla yksityiskohtaisesti rinnoista jne.

Jos vauvaa ei halua antaa yökylään, niin asia on sillä selvä. Mitään erillisiä tilityksiä äidin ei tarvitse antaa.

Vierailija
652/1177 |
30.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihme juttu, että täysin normaalia asiaa aletaan selittelemään kertomalla yksityiskohtaisesti rinnoista jne.

Jos vauvaa ei halua antaa yökylään, niin asia on sillä selvä. Mitään erillisiä tilityksiä äidin ei tarvitse antaa.

Normaali-ihmisen kanssa riittää ei. Sitten on näitä epänormaalimpia, joille ei mikään mene jakeluun, kun minä haluan! Ja miksi ei käy, koska sitten, ei kai se toinen mummu vaan saa vauvaa yökylään ennen mua, Tellervon lapsenlapsi (12 v) oli viime kesänä koko viikon, miksi vauva 3kk ei muka vois tulla? Mulle kaikki heti nyt!

Vierailija
653/1177 |
30.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Normaali-ihmisen kanssa riittää ei. Sitten on näitä epänormaalimpia, joille ei mikään mene jakeluun, kun minä haluan! Ja miksi ei käy, koska sitten, ei kai se toinen mummu vaan saa vauvaa yökylään ennen mua, Tellervon lapsenlapsi (12 v) oli viime kesänä koko viikon, miksi vauva 3kk ei muka vois tulla? Mulle kaikki heti nyt!

Niille nyt ei ainakaan pidä mitään tilintekoa tehdä.

Vierailija
654/1177 |
30.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hmpf kirjoitti:

Miksi muuten isän äiti on edes isoäiti? Vain äidin äiti on nimen mukaisesti isoäiti.

Ps. Anopin ei kannata tuppautua tai miniä pitää koko poppoota vinksahtaneena. Se on äidin vauva, synnyttämä. Äiti hyväksyy tosi lähelle ne ketkää haluaa, ja tuntuu luonnolliselta. Ehkä oman siskon tai äidin.

Vauvaa voi käydä katsomassa. Pitää odottaa vuoroaan kun lapsi kasvaa. Vauvaan ei luoda mitään " suhdetta".

Vrt. termi "nesting". Pilkulaosiaikaan tulee muutenkin niin paljon eroja, että kannattaa pysyä kohteliaan kaukana. Miniä ei ole oma tytär.

Miksi miehen äidillä ei ole mitään merkitystä?

No meillä suurin turn off oli se täydellinen rajattomuus.

Tungettiin kylään ilmoittamatta sunnuntaiaamuna seitsemältä, tutkittiin kaappeja ja räyhättiin saako mies ruokaa, udeltiin raha-asioita jne.

Ja sitten se tyttärien suosiminen. Heille maksettiin aivan valtavia lahjoja. Meiltä taas yritettiin nyhtää jotain koko ajan. Koko ajan.

Rajatonta on meilläkin ollut. Anoppi oli jatkuvasti jotain palvelusta vailla. Puu piti kaataa, seinä maalata, traktori ojassa.... vain mun mies osasi auttaa. Miehen velikin olisi kelvannut, mutta 500 km välimatkan takia kaikki kasautui mun miehelle.

Jatkuvasti olisi mummon pitänyt saada kahdenkeskistä aikaa. Lisäksi vauvaa olisi pitänyt viedä sinne, tänne ja tuonne, että anoppi saa esitellä vauvaa kuin jotain pokaalia.

Anoppi myös oli hyvin äänekkäästi sitä mieltä, että ne tavat joilla hän on lapsensa kasvattanut ovat virheettömät. Lapset pienestä mummolle hoitoon, mehua tuttipullosta, tutin dippausta sokeriin, syöminen lapsen kanssa samalla lusikalla.... ja kuka nyt mitään turvaistuimia tarvitsee? Kun itsellä on vähän modernimmat näkemykset,niin niitä pilkattiin ja päälle vielä naureskeltiin.

Jaa-a. Arvatkaas kuinka paljon on kiinnostusta olla tekemisissä?

Vierailija
655/1177 |
30.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei toki.

Mä en nykyään kerro yhtään mitään hankalalle isoäidille meidän perheen kuulumisista. Koska kaiken sanotun tämä mummeli kääntää tavalla tai toisella meitä vastaan. Ihan hukkaan heitettyä aikaa yrittää tulla toimeen.

Vierailija
656/1177 |
30.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä vauva oli ensimmäistä kertaa yökylässä äitini luona kun oli 5kk ikäinen. En imettänyt , joten ruokintapuolen kanssa ei ollut ongelmaa.

Ei ole huono idea välillä levätä kunnolla. Levännyt äiti on hyvä äiti, näin on minulle opetettu, eikä oma äitini ollut vauvalle vieras ihminen tuolloinkaan, vaan tuttu ja turvallinen mummi.

Sitä en kyllä ymmärrä, kun jotkut laittavat vauvan hoitoon päästäkseen baariin.

Vanhempien lepo taas on asia erikseen, josta hyötyy myös vauva.

Vierailija
657/1177 |
30.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tietäjäinen kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minusta on käsittämätöntä, että näin monen mielestä pieni imeväisikäinen pitäisi erottaa tuntikausiksi tai jopa yöksi ulkopuolisten hoitoon, jotta vanhemmat pääsisivät viettämään parisuhdeaikaa. Kyllä sitä ehtii myöhemminkin.

Ap

Lapsen isovanhemmat ei kyllä ole ulkopuolisia.

Samat tyypit on teidätkin kasvattaneet ja aikanaan hoitaneet, eiköhän ne osaa.

Ovat ulkopuolisia. Ja tekevät invaasion. Pikkuvauva (sielu) ei ole velvollinen isovanhempia kohtaan millään tavalla. On mieluiten kotonaan rauhallisessa paikassa. Eiköhän mummot ja papat näe ihan tarpeeksi muutenkin vauvaa tai serkkuvauvaa.

Mistä tähän repäisit tuon serkkuvauvan?

Vierailija
658/1177 |
30.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aivan, se on loputon suo ja jatkuu loppuelämän.

Vierailija
659/1177 |
30.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Silloin kun minä olin vauvan mummo, minulle olisi ollut kauhistus, jos minun olisi pitänyt ottaa vauva yökylään! Vastuu olisi pelottanut eikä yövalvominen ja kakkavaipatkaan mitään houkuttimia olleet. Päivä- ja ilta-aikaan muutaman tunnin hoitaminen oli ihan kivaa, eikä minulta onneksi enempää odotettukaan.

Kai minä sitten olin/olen epänormaali.

Minusta tuo juuri on normaalia, ja väkisin yökylään kinuaminen ei. En minäkään haluaisi vauvaa ottaa yökylään vaikka omien lasten vauva-ajoista ei niin kauaa ole (tai ehkä juuri siksi...). Toki jos joku läheinen olisi tosi uupunut ja tarvitsisi apua niin voisin harkita, mutta ei kyllä mielellään.

Vierailija
660/1177 |
30.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä vauva oli ensimmäistä kertaa yökylässä äitini luona kun oli 5kk ikäinen. En imettänyt , joten ruokintapuolen kanssa ei ollut ongelmaa.

Ei ole huono idea välillä levätä kunnolla. Levännyt äiti on hyvä äiti, näin on minulle opetettu, eikä oma äitini ollut vauvalle vieras ihminen tuolloinkaan, vaan tuttu ja turvallinen mummi.

Sitä en kyllä ymmärrä, kun jotkut laittavat vauvan hoitoon päästäkseen baariin.

Vanhempien lepo taas on asia erikseen, josta hyötyy myös vauva.

Kyllähän se baarissa käyntikin voi tietyllä tapaa lepoa olla, pääsee ainakin irti siitä kotiarjesta... Mutta niin, hyvin harkiten sitä vauvaa hoitoon ja vain sellaiselle joka on jo valmiiksi vauvalle läheinen. 3kk on hyvin pieni, siihen tarttee olla jo painava syy laittaa hoitoon.