Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Vauvan mummot kinuavat vauvaa jatkuvasti yökyläilemään

Vierailija
28.08.2023 |

Onko nykyään yleistäkin, että ihmiset laittavat pieniä vauvoja hoitoon yönyli esimerkiksi mummolaan? Minulla on 3kk ikäinen vauva ja jatkuvasti anoppi tai oma äitini kyselee, josko vauva tulisi yökylään, jotta saisimme miehen kanssa 'omaa aikaa' ja voisimme mennä johonkin hotelliin tai kylpylään. Olenko ainoa, jonka mielestä pienen vauvan paikka on vanhempien luona, eikä yökyläilemässä vieraiden ihmisten kanssa. En voisi kuvitellakaan olevani yötä erossa vauvasta, jotta pääsisin johonkin hotelliin viettämään 'parisuhdeaikaa'. Tätä ei tunnuta millään ymmärtävän vaan saan jatkuvasti kuulla, että olen liian kiinni vauvassa ja pitäisi välillä lähteä juhlimaan tai viettää aikaa miehen kanssa kaksin. Onko se outoa, että en kaipaa vauvavuonna mitään baarissa notkumista tai hotelliöitä miehen kanssa?

Kommentit (1177)

Vierailija
681/1177 |
31.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en usko koko aloitusta. Olen itse mummo ja tunnen monta mummoa mutta en yhtäkään, joka kinuaisi lapsenlapsia hoitoon. Otetaan kyllä ihan mielellään kun on tarvis mutta kyllä heitä tyrkytetään hoitoon niin usein ettei tarvi lisää kinuta.

Mun systeri viettää talvet kanarialla lokakuusta vappuun, ei näe livenä lapsenlapsia ja itse olen vielä töissä ja kuljen pitkää työmatkaa, joten arkena ihan mahdoton ajatuskin. Viikonloppuisinkin on menoja mutta jos mahdollista, sovittelen niitä.

Vierailija
682/1177 |
31.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä en usko koko aloitusta. Olen itse mummo ja tunnen monta mummoa mutta en yhtäkään, joka kinuaisi lapsenlapsia hoitoon. Otetaan kyllä ihan mielellään kun on tarvis mutta kyllä heitä tyrkytetään hoitoon niin usein ettei tarvi lisää kinuta.

Mun systeri viettää talvet kanarialla lokakuusta vappuun, ei näe livenä lapsenlapsia ja itse olen vielä töissä ja kuljen pitkää työmatkaa, joten arkena ihan mahdoton ajatuskin. Viikonloppuisinkin on menoja mutta jos mahdollista, sovittelen niitä.

Häiriintyneitä mummoja on. Minäkin kirjoitin ketjuun että meilläkin oli sellainen. Yleinen ongelma on.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
683/1177 |
31.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nykään ei ole yleistä, ennen niiden mummojen ollessa äitejä se oli yleistä. Ei suoritettu äitiyttä, vaan oli ok antaa muidenkin hoitaa ja kasvattaa.

Nyt ymmärretään kiintymyssuhteen tärkeys. Silloin ei ymmärretty, millaisia traumoja omasta lähimmäistä hoitajasta erossaolo voi vauvalle aiheuttaa. Lukekaa vaikka kehityspsykologiaa. 

Kiintymyssuhteiden. Ehkä tuo teoria vaatisi uusia tutkimuksia, olen läheltä seurannut kolme nuorta lapsiperhettä, joissa isät ovat olleet aidosti tasavertaisia vanhempia alusta asti.

Miksi sitä ei voisi olla myös lähellä asuva mummo?

Isä on vanhempi. Mummo ei ole.

Vierailija
684/1177 |
31.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä kanssa tunkee molempien tyttärien perheet välillä samana viikonloppuna puolisoineen ja yhteensä viisi villiä poikaa. Kyllä skumppapullo poksautetaan kun perävalot näkyy.

Vierailija
685/1177 |
31.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä näitä on! Onneksi ei itselläni, mutta esimerkiksi siskoni on joutunut vääntämään tällaisesta rajattoman anoppinsa kanssa.

Vierailija
686/1177 |
31.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sun mies kaipaa yhteistä aikaa, mummot on luvanneet järjestää ja sinä sanot, että ei käy. Ero on totta aika pian! Vaikka sinä et voi olla erossa vauvasta, mies voi eikä se yksin hotelliin lähde.

Huhhuh. Olen ihan sanaton. Oletko luonnehäiriöinen mies vai mummo?

Vierailija
687/1177 |
31.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

9 kk iässä annettiin "periksi" anopille, että voi tulla muutamaksi tunniksi vauvan kanssa ja me käytiin miehen kanssa syömässä ja leffassa. Valitti kuinka huusi miltei koko ajan ja pullo ei kelvannut... Sanoin sitten, että niinpä, käydään edelleen miehen kanssa vuorotellen menoillamme tai otetaan vauva mukaan.

Vierailija
688/1177 |
31.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse antaisin ja olen antanutkin. Isoisä otti hoitoon yhdeksi yöksi jo kuukauden ikäisenä ja mummi 4 kuukauden ikäisenä. Enpä itse ole havainnut kiintymyssuhteessa mitään säröjä kenenkään kolmen lapsen kohdalla. Kun vauvalla on lämmin huolehtiva syli ja muonaa niin eipä ole äidin perään itkenyt. Tässä asiassa jokainen päättänee itse. Jos ei kestä tai halua olla erossa omasta vauvasta niin sitten ei olla. Kumpaakaan vaihtoehtoa ei pitäisi joutua perustelemaan muille.

Harvemminhan ne kaltoinkohtelijat näkevät tekojensa seurauksia missään, kun eivät halua nähdä.

Kaltoinkohtelua kun lapsenlapsi on isovanhemman luona yötä? Nyt mennään kyllä jo uudelle levelille.

Vierailija
689/1177 |
31.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse antaisin ja olen antanutkin. Isoisä otti hoitoon yhdeksi yöksi jo kuukauden ikäisenä ja mummi 4 kuukauden ikäisenä. Enpä itse ole havainnut kiintymyssuhteessa mitään säröjä kenenkään kolmen lapsen kohdalla. Kun vauvalla on lämmin huolehtiva syli ja muonaa niin eipä ole äidin perään itkenyt. Tässä asiassa jokainen päättänee itse. Jos ei kestä tai halua olla erossa omasta vauvasta niin sitten ei olla. Kumpaakaan vaihtoehtoa ei pitäisi joutua perustelemaan muille.

Harvemminhan ne kaltoinkohtelijat näkevät tekojensa seurauksia missään, kun eivät halua nähdä.

Kaltoinkohtelua kun lapsenlapsi on isovanhemman luona yötä? Nyt mennään kyllä jo uudelle levelille.

No, jos alle 6 kk vauva on yön erossa vanhemmistaan, niin tästä todellakin voi olla haittaa. Erikoista, että vanhemmat oikein haluavat antaa parin kuukauden ikäisen pikkuvauvan pois yöksi!

Vierailija
690/1177 |
31.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No, jos alle 6 kk vauva on yön erossa vanhemmistaan, niin tästä todellakin voi olla haittaa. Erikoista, että vanhemmat oikein haluavat antaa parin kuukauden ikäisen pikkuvauvan pois yöksi!

Vauva herää syömään ja nukahtaa, näin ainakin meillä. Enemmän ne isommat lapset yllättäen potevat ikävää öisin.

Vierailija
691/1177 |
31.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sun mies kaipaa yhteistä aikaa, mummot on luvanneet järjestää ja sinä sanot, että ei käy. Ero on totta aika pian! Vaikka sinä et voi olla erossa vauvasta, mies voi eikä se yksin hotelliin lähde.

Melko heppoiseen parisuhteeseen on tehty vauva, jos tuohon kaatuu.

Nimenomaan. Jos jo 3 kk kohdalla ollaan siinä tilanteessa, että haluaisi olla vauvastaan erossa, niin... Todellakin saisi tuollainen ukonkuvatus mennä yksin hotelliin.

Vierailija
692/1177 |
31.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vauva herää syömään ja nukahtaa, näin ainakin meillä. Enemmän ne isommat lapset yllättäen potevat ikävää öisin.

Meillä on rauhoittunut lähes pelkästään tissille. Näin varmasti suurimmalla osalla, koska miltei kaikki haluavat imettää vielä 3 kk ikäistä vauvaa, jos se vaan on mahdollista. Tietenkään kaikilta se ei onnistu, mutta kyllä se pullostakin syövä vauva haluaa olla nimenomaan äidin tai isän lähellä, kun herää yöllä.

Vierailija
693/1177 |
31.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin. Juuri siitä on kyse, jos pieni vauva on yötä erillään primäärihoitajistaan. Ihan samalla levelillä ollaan.

Vierailija
694/1177 |
31.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä juu kinuttiin yökylään muksuja kun olivat vauvoja. Ja oltiin vihaisia, kun en suostunut. Sitten alkoi puhe, että kun imetys loppuu, vauva tulee mummille ainakin viikoksi ja ajellaan mökille... Juu ei. Taas oli mummo vihainen. Huono äiti kun ei anna lasta mummolle. Vuoden päästä olin sitten huono äiti, kun lähdin töihin, kun mies lomautettiin. Ei äidin kuulu lasta jättää ... Tee mitä hyvänsä, niin aina olet se paska

Vierailija
695/1177 |
31.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä juu kinuttiin yökylään muksuja kun olivat vauvoja. Ja oltiin vihaisia, kun en suostunut. Sitten alkoi puhe, että kun imetys loppuu, vauva tulee mummille ainakin viikoksi ja ajellaan mökille... Juu ei. Taas oli mummo vihainen. Huono äiti kun ei anna lasta mummolle. Vuoden päästä olin sitten huono äiti, kun lähdin töihin, kun mies lomautettiin. Ei äidin kuulu lasta jättää ... Tee mitä hyvänsä, niin aina olet se paska

Ihan sairasta. Onko tuollaisilla isovanhemmilla joku ikäkriisi vai mikä h elvetti siinä on, että halutaan imeväisikäistä pikkuvauvaa repiä vanhemmilta itselleen!? Miksei riitä, että tullaan vaikka päivällä kyläilemään ja kävisi pikku vaunuttelulla, jolloin vanhempi saisi hetken omaa aikaa? Ei, kun ihan yöksi pitäisi saada...

Vierailija
696/1177 |
31.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nykään ei ole yleistä, ennen niiden mummojen ollessa äitejä se oli yleistä. Ei suoritettu äitiyttä, vaan oli ok antaa muidenkin hoitaa ja kasvattaa.

Nyt ymmärretään kiintymyssuhteen tärkeys. Silloin ei ymmärretty, millaisia traumoja omasta lähimmäistä hoitajasta erossaolo voi vauvalle aiheuttaa. Lukekaa vaikka kehityspsykologiaa. 

Kiintymyssuhteiden. Ehkä tuo teoria vaatisi uusia tutkimuksia, olen läheltä seurannut kolme nuorta lapsiperhettä, joissa isät ovat olleet aidosti tasavertaisia vanhempia alusta asti.

Ei se vauva sitä tiedä. Tärkeintä että on tuttu ja turvallinen aikuinen. Ei mitään väliä onko se mummi vai isä.

Vierailija
697/1177 |
31.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tulee ihan paha mieli niiden vauvojen ja äitien puolesta, joilta joku toinen vaatii, että pitäisi olla erossa! Tässäkin ketjussa paljon todella häiriintyneitä kommentteja ja mielipiteitä. Jos joku olisi alkanut minulta lähes repimään pois muutaman kuukauden ikäistä täysimetettyä pikkuvauvaa, niin sota olisi alkanut. En todellakaan kaivannut mitään hotelliöitä tms. Mies oli illalla vauvan kanssa, jos halusin lenkille tai nähdä ystäviä. Ensimmäisen kerran olin yön pois vauvan luota vauvan ollessa 8 kk ikäinen, kun oli ystävän polttarit. Mies tietysti oli vauvan kanssa. Mieskään ei huidellut missään öitä pois ja halusi olla vauvan lähellä heti, kun pääsi töistä kotiin.

Vierailija
698/1177 |
31.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

luin nopeesti otsikon, että vanhat mummot kinuavat jatkuvasti yökyläilemään :D

Vierailija
699/1177 |
31.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se ettei huolehdi pienen lapsen elintärkeistä tarpeista on kaltoinkohtelua.

Vierailija
700/1177 |
31.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei se vauva sitä tiedä. Tärkeintä että on tuttu ja turvallinen aikuinen. Ei mitään väliä onko se mummi vai isä.

Isä on edelleenkin huoltaja ja perheenjäsen. Perheestähän tässä puhuttiin.

Mummi ei ole perhettä, vaikka kuinka tunkisi ja riehuisi. Hän on vain sukulainen, ulkopuolinen.