Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Paljonko sinulla pitäisi olla säästöjä, jotta et kokisi taloudellista turvattomuutta?

Vierailija
28.08.2023 |

Minulla raha-asiat pyörii jatkuvasti mielessä, kun talous on tiukilla inflaation ja korkojen nousun myötä. Tällä hetkellä on 60 000 säästössä, mutta en vieläkään saa mielenrauhaa, sillä työttömyyden osuessa kohdalle nuo rahat on muutamassa vuodessa palaneet elämiseen (asunto jäi eron myötä yksin maksettavaksi ja lasten vuoksi en sitä aio myydä). Tuntuu että pitäisi olla ainakin 100 000 säästössä, jotta saisi kunnolla mielenrauhaa eikä tarvitsisi heti pelätä joutuvansa köyhyys kierteeseen.

Kommentit (83)

Vierailija
41/83 |
28.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

6-8 milj€ niin olisin aika luottavaisin mielin pari vuotta.

Vierailija
42/83 |
28.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuulemma tosiaan about 2 miljoonaa riittäisi turvaamaan mukavan loppuelämän. Vaatimattomampi elämä onnistuisi varmaan pienemmälläkin summalla.

Ja siis tuolla 2 miljoonalla onnistuisi jo sellainen elämä, ettei tarvitsisi käydä töissä enää jos ei halua. Yllättävän "pieni" summa siihen nähden, yleensähän sitä kuvittelee, että vähintään jokin Eurojackpot pitäisi voittaa jotta sillä voisi loppuelämänsä elellä.

Se on ihan siitä kiinni missä yhteiskuntaluokassa elää..

Köyhänä kotkan lähiössä jossa liikutaan vain bussilla ja vanhalla jopolla ja matkailualuenon se lähiön baari niin varmaan aika pienillä budjetilla päästään.

Mutta jos rikastuessaan nostetaan statusta niin muutetaan lähiöstä pois vaikka rivitaloon ja ostetaan oma auto ja lähiöbaari oikeaan ravintolaan ja matkaillaannulkomailla niin sitten kasvaa myös rahan tarpeet

2 miljoonalla voi saada helpostikin 6000 €/kk nettona tilille, joten kyllä sillä jo ylläpidetään omaa autoa, asutaan omistusasunnossa ja jopa matkaillaan ulkomaillakin.  Eihän se yltiö leveää elämää ole, mutta yksin jopa mukava elintaso, kaksinkin siedettävä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/83 |
28.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Noin 500 000 ja uudehko asunto maksettuna, niin selviää. Ei voi elää pröystäillen mutta normaali elämä onnistuu ilman työntekoa.

Vierailija
44/83 |
28.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä muuten saa työttömyyskorvausta vaikka olis 500000 tilillä, mun isä on saanut, kun oli kausityö

Työskenteletkö hänkin siellä asfaltti miehenä...

Tienaavat kuulemma 5000 euroa kuukaudessa ja talvet nostaa työkkärirahaa

Ei, oli torikauppiaana toisen leivissä, kuukausitulot suht isot, myöhemmin kun oma yritys ollut, ei varmaan ole enää saanut tuota ansiopäivärahaa, mutta siis vuosia sai ja tilillä tuo 500000 ja maksettu okt sekä neljä sijoitusasuntoa löytyi jo silloin, nyt jo eläkkeellä

Vierailija
45/83 |
28.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei sellaista rahamäärää olekaan. Nykyisillä säästöillä pärjäisin lopun ikää, vaikka mikä tahansa tähän mennessä nähdyistä varallisuuden uusjaoista toistuisi. Mutta nykyisen yleismaailmallisen kehityssuunnan jatkuessa tavallisella taatelintallaajalla ei ole mitään mahdollisuutta kartuttaa sellaista varallisuutta, joka olisi turvassa "lailliselta" varastamiselta tai arvon menetykseltä. 

Vierailija
46/83 |
28.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No jos olis sellainen 50 000 niin olis ihan hyvä fiilis. Olen kumminkin töissä ja olen tottunut elämään niin vähällä että jos nyt työttömyys iskisikin yhtäkkiä niin luulen että selviäisin.

Mutta miten pitkään ajattelisin 50 tonnilla selviävän kun ei saa asumistukea ja eläisit työmarkkinatukea josta siitäkin leikataan osa pois..

Pari vuotta niin olet täysin PA

Eri. Ota huomioon, että kulutus laskee tulojen mukaan. Tai ainakin pitäisi katsoa tarkkaan, mihin rahansa laittaa. Monen hankinnan voi jättää hankkimatta eikä viimeisen päälle muodikas tarvitse työttömänä olla. Järkevät asumiskulut ja terveellinen, mutta tarkkaan hankittu ruoka ovat välttämättömiä. Muut asiat eivät niinkään. 50.000 € riittää noilla eväillä moneksi moneksi vuodeksi.

Vierailija
47/83 |
28.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En muuten tiedäkään oliko se ansiopäiväraha sitten? Mutta eikös ne katso tilit vaan toimeentulotukeen

Työmarkkinatukeen vaikuttaa jos on paljon varallisuutta.

Eri. Ei vaikuta varallisuus yhtään mitään työmarkkinatukeen.

Vierailija
48/83 |
28.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toimeentulotukea pitäisi saada hakea vuodeksi eteenpäin kerrallaan, valtio säästäisi henkilöstökuluissa.

Vierailija
49/83 |
28.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No jos olis sellainen 50 000 niin olis ihan hyvä fiilis. Olen kumminkin töissä ja olen tottunut elämään niin vähällä että jos nyt työttömyys iskisikin yhtäkkiä niin luulen että selviäisin.

Mutta miten pitkään ajattelisin 50 tonnilla selviävän kun ei saa asumistukea ja eläisit työmarkkinatukea josta siitäkin leikataan osa pois..

Pari vuotta niin olet täysin PA

Eri. Ota huomioon, että kulutus laskee tulojen mukaan. Tai ainakin pitäisi katsoa tarkkaan, mihin rahansa laittaa. Monen hankinnan voi jättää hankkimatta eikä viimeisen päälle muodikas tarvitse työttömänä olla. Järkevät asumiskulut ja terveellinen, mutta tarkkaan hankittu ruoka ovat välttämättömiä. Muut asiat eivät niinkään. 50.000 € riittää noilla eväillä moneksi moneksi vuodeksi.

Kelan pitää maksaa todelliset muuttokustannukset halvempaan asuntoon. Eihän varattomalla ole varaa muuttaa.

Muuttoauto ja pari muuttomiestä Niemellä maksaa 500 e tai yli Helsingin toiselta puolelta toiselle puolen. Siihen sitten vielä turvalukko 300 e uuteen asuntoon, vanhojen huonekalujen vienti pois 150 e, vanhojen koneiden vienti Sortti-asemalle maksaa myös..

Vierailija
50/83 |
28.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä muuten saa työttömyyskorvausta vaikka olis 500000 tilillä, mun isä on saanut, kun oli kausityö

mutta vain idiootilla on 500 000 € TILILLÄ.

Miten niin ...rahalle saa nyt ihan korkona 4 pros varman tuoton ...näin ei ole nyt rahastoissa eikä osakkeissa

Vierailija
51/83 |
28.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä luulen että ap on mielisairas. Häntä ei uhkaa mikään vaara, ei mikään väkivalta, kukaan ei ole käymässä hänen kimppuunsa tekemään hänelle jotain tosi pahaa. Mitään hätää ei ole, hänen ympärillään ei ole meneillään suuri tulipalo tai tero-risti-isku tai ydinvoimalaonnettomuus tms. Mutta silti ap tuntee pelkoa. Pelkoa! Pelkoa vaikka mitään vaaraa, hätää, ei ole. Mielisairas!

Vierailija
52/83 |
28.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yllätyin kyllä näistä vastauksista, olin itse tulkinnut kysymyksen toisin. En miettinyt itse mitään firettämistä vaan enemmänkin sitä että on rahaa pahan päivän varalle (esim. auto hajoaa) ja muutamaksi kuukaudeksi työnhaun ajaksi. Tähän tarkoitukseen tavoitteenani on n. 20 000 e tilillä, mutta vähintään 3000 etten tuntisi ahdistusta (nyt tilillä n. 8000 e).

Mutta toki olen nuori ja vasta työuran aloittanut, niin tilanne on kyllä varmaan eri jos uudelleentyöllistyminen vaikuttaisi haastavalta esim. iän takia.

Vierailija
53/83 |
28.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Noin 500 000 ja uudehko asunto maksettuna, niin selviää. Ei voi elää pröystäillen mutta normaali elämä onnistuu ilman työntekoa.

Puolisen miljoonaa ajattelin itsekin. ei niin, että sitä itse käyttäisin, vaan vaimolle eli tulevalle leskelleni, jonka eläkekertymä ei ole sellainen, jonka toivoisin hänellä olevan vanhuuden varalle.

Kaukana olemme siitä, mutta ainakin asunnon saanemme maksettua pois ennen omaa lähtöäni.

Vierailija
54/83 |
28.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

200 000

Vierailija
55/83 |
28.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä (lapseton aviopari) säästössä nyt 150k ja saadaan säästettyä nykyisillä tuloilla 40k/vuosi. Kun puoli miljoonaa on kasassa uskalletaan jättäytyä pois työelämästä.

Vierailija
56/83 |
28.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

300 000 riittäis, kun yksin elelen vaatimattomasti. Tuo tietenkin sijoituksiin lähes kaikki. n.5 % tuotolla.

Vierailija
57/83 |
29.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuulemma tosiaan about 2 miljoonaa riittäisi turvaamaan mukavan loppuelämän. Vaatimattomampi elämä onnistuisi varmaan pienemmälläkin summalla.

Ja siis tuolla 2 miljoonalla onnistuisi jo sellainen elämä, ettei tarvitsisi käydä töissä enää jos ei halua. Yllättävän "pieni" summa siihen nähden, yleensähän sitä kuvittelee, että vähintään jokin Eurojackpot pitäisi voittaa jotta sillä voisi loppuelämänsä elellä.

Sama, 2 miljoonalla eläisin loppuelämän vailla huolta, eikä tarttis töitäkään. Säästössä on tällä hetkellä 15 000e, mikä on kai hyvin osa-aikaista tekevälle pienten lasten äidille. Sitkeästi yritän säästää lisää, vaikka se on välillä haasteellista, mutta vaikka kymppi kerrallaan...

Vierailija
58/83 |
29.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itellä on 30 000 ja ei velkaa ja turvattu työpaikka. Tunnen oloni taloudellisesti turvatuksi. Miehellä sama juttu. Omaisuus 40 000.

Osalla omaisuus on kiinni asunnossa ja paljon velkaa, jolloin heillä voi olla paljon tiukempaa kuin minulla, jolla ei ole velkaa

Vierailija
59/83 |
29.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

3-5mil

Mutta ei oo kuin pari tonnia, joten taloudellinen turvallisuuden tunne on tavoittamattomissa.

Vierailija
60/83 |
29.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei yhtään tarvitse olla säästössä jos on vakituiset tulot.

Näin vastaan minäkin. Ei ole yhtään säästössä mutta mies ja minä ollaan keskituloisia, aloilla joilla ei työttömyys ole uhka. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi neljä kuusi