Paljonko sinulla pitäisi olla säästöjä, jotta et kokisi taloudellista turvattomuutta?
Minulla raha-asiat pyörii jatkuvasti mielessä, kun talous on tiukilla inflaation ja korkojen nousun myötä. Tällä hetkellä on 60 000 säästössä, mutta en vieläkään saa mielenrauhaa, sillä työttömyyden osuessa kohdalle nuo rahat on muutamassa vuodessa palaneet elämiseen (asunto jäi eron myötä yksin maksettavaksi ja lasten vuoksi en sitä aio myydä). Tuntuu että pitäisi olla ainakin 100 000 säästössä, jotta saisi kunnolla mielenrauhaa eikä tarvitsisi heti pelätä joutuvansa köyhyys kierteeseen.
Kommentit (83)
Vierailija kirjoitti:
500 000 - 1 000 000
Samaa mieltä. Ei ole kylläkään minulla eikä tietääkseni kenelläkään tuntemallani ihmisellä.
2 miljoonaa pitäisi olla sijoituksissa, jotta olisi varmasti turvattu olo. Lisäksi velaton asunto. Harmillisesti elinikäni ei vaan riitä tuon säästämiseen..
Tällä hetkellä minulla on 400 000 nettovarallisuus (varat miinus velat). 20v sitten aloitin 5000 eurosta säästämisen ja sijoittamisen. 1600 euron nettotuloista pystyin nuorena säästämään 1000 euroa kuussa ja sijoitin ne. Suosittelen lämpimästi kaikille.
Kuinka paljon sulla on sitä talolainaa maksamatta?
Muutenhan sulla ei ole mitään hätää vaikka jäisit työttömäksi, ei Orpo kuitenkaan ihan kaikkia sosiaalietuuksia vie. Sulla tulee lapsistakin elarit ja Orpo on juuri korottamassa yhkorotuksia lapsilisiin.
Mulla ei koskaan ole ollut säästöjä, ja enemmän olen ollut työttömänä kuin töissä, ja aina on pärjätty. Toki mies on ollut töissä, joten meillä on talokin josta on puolet maksettu ja enää jotain 60 000 maksamatta. Mulla on reilu 20 000€ entisestä firmasta pankkilainaa maksamatta, siinä menee vielä kymmenen vuotta, mutta se nyt on mitä on.
Jos eroaisin miehestäni, niin pärjäisin ihan hyvin. Taloa en edes haluaisi pitää, koska se on sähkölämmitteinen.
Minä olisin onnellinen jos edes muutama tonni olisi joskus säästössä ns. arkun hinta.
Jos nyt miettin että ilman tukia pitäisi pärjätä pelkillä säästöillä niin pari miljoonaa ehkä riittäisi.
Miljoonakin. Että jos budjetit on vedetty niykille eli eli kaikista elämisen kustannukset katetaan 30 000 eurolla vuodessa
Vierailija kirjoitti:
Muutenhan sulla ei ole mitään hätää vaikka jäisit työttömäksi, ei Orpo kuitenkaan ihan kaikkia sosiaalietuuksia vie. Sulla tulee lapsistakin elarit ja Orpo on juuri korottamassa yhkorotuksia lapsilisiin.
Mulla ei koskaan ole ollut säästöjä, ja enemmän olen ollut työttömänä kuin töissä, ja aina on pärjätty. Toki mies on ollut töissä, joten meillä on talokin josta on puolet maksettu ja enää jotain 60 000 maksamatta. Mulla on reilu 20 000€ entisestä firmasta pankkilainaa maksamatta, siinä menee vielä kymmenen vuotta, mutta se nyt on mitä on.
Jos eroaisin miehestäni, niin pärjäisin ihan hyvin. Taloa en edes haluaisi pitää, koska se on sähkölämmitteinen.
Minä olisin onnellinen jos edes muutama tonni olisi joskus säästössä ns. arkun hinta.
Kyllä orpo vie kaikki sosiaalietuisuudet niiltä joilla on varoja
.
No jos olis sellainen 50 000 niin olis ihan hyvä fiilis. Olen kumminkin töissä ja olen tottunut elämään niin vähällä että jos nyt työttömyys iskisikin yhtäkkiä niin luulen että selviäisin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä orpo vie kaikki sosiaalietuisuudet niiltä joilla on varoja
.
500000 euron varallisuudella ei saa enää mitään kelasta maksettavaa tukea
Ei yhtään tarvitse olla säästössä jos on vakituiset tulot.
Kuulemma tosiaan about 2 miljoonaa riittäisi turvaamaan mukavan loppuelämän. Vaatimattomampi elämä onnistuisi varmaan pienemmälläkin summalla.
Ja siis tuolla 2 miljoonalla onnistuisi jo sellainen elämä, ettei tarvitsisi käydä töissä enää jos ei halua. Yllättävän "pieni" summa siihen nähden, yleensähän sitä kuvittelee, että vähintään jokin Eurojackpot pitäisi voittaa jotta sillä voisi loppuelämänsä elellä.
Vierailija kirjoitti:
No jos olis sellainen 50 000 niin olis ihan hyvä fiilis. Olen kumminkin töissä ja olen tottunut elämään niin vähällä että jos nyt työttömyys iskisikin yhtäkkiä niin luulen että selviäisin.
Mutta miten pitkään ajattelisin 50 tonnilla selviävän kun ei saa asumistukea ja eläisit työmarkkinatukea josta siitäkin leikataan osa pois..
Pari vuotta niin olet täysin PA
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
500 000 - 1 000 000
Samaa mieltä. Ei ole kylläkään minulla eikä tietääkseni kenelläkään tuntemallani ihmisellä.[/quote
Just samaa ajattelin. Tässä elämänvaiheessa , 58v, vähintään 500 000 .
Minulla ei ole yhtään säästöjä. En koe minkäänlaista turvattomuutta. Tämä on Suomi. Ei täällä tarvitse nälässä olla.
Onko sulla sen verran turha työ, että pelkäät työttömyyttä ja olisit 2 vuotta työttömänä? Mikäs se sellanen työ on?
Ei ole yhtään säästössä, kaikki menee, mitä tuleekin. Velkoja ehkä 50000 taloudessa, joten ainakin se kai pitäisi olla, mutta ei ole.
Noin kolmisen miljoonaa, jotta kohtuullisella tuottovaatimuksella (5-7%) jäisi verojen jälkeen sellaiset nettotulot, joita käytän tällä hetkellä.
No mutta jos pystyt säästämään/sijoittamaan koko ajan lisää niin turha stressata nyt, kun mitään konkreettista ei ole vielä tapahtunut.