Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Paljonko sinulla pitäisi olla säästöjä, jotta et kokisi taloudellista turvattomuutta?

Vierailija
28.08.2023 |

Minulla raha-asiat pyörii jatkuvasti mielessä, kun talous on tiukilla inflaation ja korkojen nousun myötä. Tällä hetkellä on 60 000 säästössä, mutta en vieläkään saa mielenrauhaa, sillä työttömyyden osuessa kohdalle nuo rahat on muutamassa vuodessa palaneet elämiseen (asunto jäi eron myötä yksin maksettavaksi ja lasten vuoksi en sitä aio myydä). Tuntuu että pitäisi olla ainakin 100 000 säästössä, jotta saisi kunnolla mielenrauhaa eikä tarvitsisi heti pelätä joutuvansa köyhyys kierteeseen.

Kommentit (83)

Vierailija
81/83 |
30.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei yhtään tarvitse olla säästössä jos on vakituiset tulot.

Näin vastaan minäkin. Ei ole yhtään säästössä mutta mies ja minä ollaan keskituloisia, aloilla joilla ei työttömyys ole uhka. 

Mutta voi vaikka sairastua vakavasti, jolloin tulot pienenee. 

Siihen on olemassa vakuutukset. 

Miksiköhän alapeukku vakuutukselle? 

Ilmankos täällä on kaikesta ahdistujia, jos ei ymmärrä ottaa mitään turvaa pahan päivän varalle. 

Vierailija
82/83 |
30.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tilanne on muuttunut nopeasti alkavan laman ja tämän hallituksen säästötoimien vuoksi. Itselläni on ikää jo 54 ja olen työttömänä. Vielä ansiosidonnaisella. Henkilökohtainen ongelmani on velaton omistusasunto, jota olen pitänyt hyvänä hankintana alhaisten kulujen vuoksi ja pienestäkin palkasta on jäänyt vielä säästöjä pahan päivän varalle. Ne rahat ovat sijoitettuna osakesäästötilillä ja osin arvo-osuustilillä. Tällä hetkellä sijoitukset ovat tappiolla, mutta silti niitä on noin 50000€. Koko omaisuus on noin sadan tonnin arvoinen.

Työllistyminen on mahdotonta, kun ei ole työkykyä osaamisaloille ja paperihommiin ei ole koulutusta. Olen lääkärin mielestä liian terve eläkkeelle.

Nyt on vaihtoehtoja pyöriteltäväksi. Jos hallituksen kaikki suunnitelmat menevät läpi, säästöni on syöty ennen vanhuuseläkettä. Asumisen kulut ja sairauskulut ovat 350€ ja niitä ei voi välttää mitenkään. Työmarkkinatuen netosta jää noiden jälkeen aivan epätoivoinen summa elämiseen. Inflaatio huomioiden pääoma on siluvei kymmenessä vuodessa, jos ei sijoitusten arvo nouse ja osingot kasva. Nyt osingot ovat pienenemään päin niitä tulee nettona pari tonnia. Tätä hallitus toivoo minun tekevän, eli syövän työelämästä saadun hyödyn.

Toinen vaihtoehto on olla itsekäs ja ajatella niin, että työstä, joka vei terveyden ja parhaat vuodet elämästä, kertyneet säästöt ovat omaa henkilökohtaista omaisuuttani. Ne voisin piilottaa. Sitten saisin tukia enemmän kuin sijoitusteni tuottojen menetys on, eikä tarvitsisi koskea pääomaan. Tämähän on vastaava ajattelumalli kuin maatalous- tai yritystuki: omistajilla on rahaa vaikka kuinka, mutta tuki juoksee silti. Satatonnia on kuitenkin houkutteleva  lisäraha toimeentulotuen päälle. Sillä pystyisi pitämään ihmisarvoisen elämän eläkeikään asti, jopa pitempäänkin. Rahan voisi laittaa kokoomustapaan kääröille pakastimeen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/83 |
30.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei yhtään tarvitse olla säästössä jos on vakituiset tulot.

Näin vastaan minäkin. Ei ole yhtään säästössä mutta mies ja minä ollaan keskituloisia, aloilla joilla ei työttömyys ole uhka. 

Mutta voi vaikka sairastua vakavasti, jolloin tulot pienenee. 

Siihen on olemassa vakuutukset. 

Paljon sulla maksaa tuollainen vakuutus?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kahdeksan kuusi