Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Nuoret eivät antaneet istumapaikkaa bussissa viimeisillään raskaana olevalle

Vierailija
28.08.2023 |

Ja en voinut antaa itsekään koska seisoin itsekin koko matkan. Aivan täysi bussi ja matkustajat seisoi käytävällä kuskin kopille asti. Bussi oli täynnä koululaisia yläkoulu-lukioikäisiä ja osa tuijotti puhelintaan, osa vaan toljotti muuten vaan mutta ei tehneet elettäkään antaakseen paikkaansa :( pahaa teki katsoa kun se äiti ison mahansa kanssa tasapainoili että pysyi pystyssä.

Opettajaa pliis teineillenne käytöstapoja!

Kommentit (224)

Vierailija
121/224 |
28.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mistä tiedät että oli raskaana? Sehän on voinut olla vain vyötärölihava ja siitäpä vasta olisi mennyt herneet nenään jos olisi paikkaa tarjonnut.

Tämä. On oikeasti olemassa ihmisiä joiden läskivatsa on raskausvatsan näköinen. En ikinä uskaltaisi olettaa jonkun olevan paksuna.

Jos puhutaan pitkällä olevasta raskaudesta niin että on sellainen kunnon vatsa jo, niin mielestäni se on ihan eri näköinen kuin vyötärölihavan iso vatsa. Raskausvatsahan on sellainen eteenpäin työntyvä pinkeä "kupu". Kukaan nainen ei liho sillä tavalla, vaan vatsa on löysempi ja leveämpi. Joku miesten ns. kaljamaha voi mennä lähemmäs raskausvatsaa, mutta ei naisille sellaisia ole (tai ehkä joku harva poikkeus vahvistaa säännön?) Eikä sekään ihan samannäköinen ole.

Tietysti jos on oikein löysät vaatteet, vatsa ei välttämättä niin selkeästi näy, mutta useimmilla raskaana olevilla naisilla on nykyisin (melko) tyköistuvat vaatteet niin että vatsa näkyy todella selkeästi. Näin ainakin olen ollut huomaavinani.

Ihan nuorilla ei tuollaisia vatsoja juurikaan ole, mutta joillakin nelikymppisillä on sellaisia isoja pallovatsoja, mistä saa miettiä, että onko tuo raskaana vai onko vaan vatsakas. Vaki bussissa on ollut yksi nainen, joka oli vatsakas jo nuorempana ja epäilin, että on raskaana. Samanlainen vatsa hänellä on ollut jo yli 20 vuotta.

Vierailija
122/224 |
28.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse annan usein bussissa paikan 50+ vanhuksille, mutta yleensä saan takaisin vain kiukkuisia katseita tai tokaisuja, että en ole invalidi. Parempi vain antaa ihmisten itse pyytää paikkaa niin ei tule loukanneeksi.

50+ ihmiset eivät ole vanhuksia, eivätkä vielä 60+ ikäisetkään. 70+ ikäiset sitten jo ovat. Vai etkö erota heitä toisistaan? :D

Niin ja jonkun toisen mielestä 80+ on nuori. Siksi onkin parempi, että istumapaikkaa tarvitsevat ihmiset osaavat ihan itse avata suunsa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/224 |
28.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei sanota laissa missään että pitää antaa paikka raskaana oleville, eli älä valita.

Ei tietenkään sanota. Mutta hyviin käytöstapoihin kuuluu antaa istumapaikka sitä enemmän tarvitsevalle. Ehdottomasti raskaana olevalle tai vanhukselle, minä luovuttaisin myös sille kaljamahaiselle miehelle.

Minä antaisin myös väsyneen näköiselle pienelle koululaiselle, jonka selkäreppu on usein melkein samankokoinen kuin sen kantajakin.

Vierailija
124/224 |
28.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mistä tiedät että oli raskaana? Sehän on voinut olla vain vyötärölihava ja siitäpä vasta olisi mennyt herneet nenään jos olisi paikkaa tarjonnut.

Tämä. On oikeasti olemassa ihmisiä joiden läskivatsa on raskausvatsan näköinen. En ikinä uskaltaisi olettaa jonkun olevan paksuna.

Jos puhutaan pitkällä olevasta raskaudesta niin että on sellainen kunnon vatsa jo, niin mielestäni se on ihan eri näköinen kuin vyötärölihavan iso vatsa. Raskausvatsahan on sellainen eteenpäin työntyvä pinkeä "kupu". Kukaan nainen ei liho sillä tavalla, vaan vatsa on löysempi ja leveämpi. Joku miesten ns. kaljamaha voi mennä lähemmäs raskausvatsaa, mutta ei naisille sellaisia ole (tai ehkä joku harva poikkeus vahvistaa säännön?) Eikä sekään ihan samannäköinen ole.

Tietysti jos on oikein löysät vaatteet, vatsa ei välttämättä niin selkeästi näy, mutta useimmilla raskaana olevilla naisilla on nykyisin (melko) tyköistuvat vaatteet niin että vatsa näkyy todella selkeästi. Näin ainakin olen ollut huomaavinani.

Kyllä läskin yleensä vauvasta erottaa, mutta kuten sanoin, poikkeuksia on yllättävän paljon. En keksi mitään nolompaa kuin olettaa että joku on paksuna kun ei ole.

Vierailija
125/224 |
28.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jännä tosiaan, että muissa maissa ihmisillä on edes alkeelliset käytöstavat ja istumapaikkaa tarjotaan niin vanhuksille kuin raskaana olevillekin.

Vierailija
126/224 |
28.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Raskaus ei ole sairaus, vaan itseaiheutettu tila.

Äitis oli sairas, kun sut tähän maailmaan hommasi.

Vierailija
127/224 |
28.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asuin Valkealassa Kouvolan lähellä vuonna 1985 ja odotin esikoistani viimeisilläni. Bussi oli täynnä varusmiehiä, kun nousin kyytiin. Kukaan ei tehnyt elettäkään luovuttaakseen minulle paikkansa. Auton jo lähdettyä yritin vain pysyä käytävällä jotenkuten pystyssä, kunnes kuljettaja huusi varusmiehille, että antakaa odottavalle äidille paikka.

Nyt tuo ikäpolvi on jo itse koululaisten vanhempia. Eivät osanneet itse, miten osaisivat lapsilleenkaan opettaa?

Vierailija
128/224 |
28.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tästä tuli mieleen, kun olin Kreikassa metrossa ja huojuin matkalaukkuni kanssa seisaaltani tangosta pitäen, niin pieni kurttuinen mummo tarjosi istumapaikkaa <3

Vierailija
129/224 |
28.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jotkut sedät ja tädit ei anna paikkaa vaunuilla liikkuvalle sitten millään. Pönötetään vaan siinä taittopenkillä, saatetaan jopa seisoa vaunuvälikössä, vaikka bussissa olisi muuallakin tilaa. Nuoret väistää usein, pari kertaa liikuntarajoitteinen vanhuskin on tarjonnut tilaa, mutta tää maailmanomistajasukupolvi ei vaan ymmärrä.

Vierailija
130/224 |
28.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tästä tuli mieleen, kun olin Kreikassa metrossa ja huojuin matkalaukkuni kanssa seisaaltani tangosta pitäen, niin pieni kurttuinen mummo tarjosi istumapaikkaa <3

Olen siis itse keski-ikäinen nainen.

Vierailija
131/224 |
28.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hur kommer det sig att ståplatser överhuvudtaget är tillåtna i bussar? I en personbil som är mycket bättre skyddad krävs det barnsitsar och annat, men i bussen kan både barnen och föräldrarna stå i korridoren. Inte ens säkerhetsbälten är obligatoriska.

Vierailija
132/224 |
28.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lasten hankkiminen on moraalisesti hirveä teko. Tällaisia sekä ehkäisyn että abortin laiminlyöneitä naisia ei missään tapauksessa pidä palkita istumapaikoilla.

Ilmeisesti äitisi jäi ilman istumapaikkaa.

Äitini ei itse asiassa ole ikinä matkustanut paikallisliikenteen bussilla. En kyllä tiedä, mitä tekemistä tällä on aiheen kanssa.

Vierailija
133/224 |
28.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jotkut sedät ja tädit ei anna paikkaa vaunuilla liikkuvalle sitten millään. Pönötetään vaan siinä taittopenkillä, saatetaan jopa seisoa vaunuvälikössä, vaikka bussissa olisi muuallakin tilaa. Nuoret väistää usein, pari kertaa liikuntarajoitteinen vanhuskin on tarjonnut tilaa, mutta tää maailmanomistajasukupolvi ei vaan ymmärrä.

Ainakin täällä se taittopenkki oli ainoa, mihin pääsi esteettömästi, muille istumapaikoille joutui nousemaan portaan ylös päästäkseen istumaan, takaosan paikoille montakin porrasta.

Toisaalta on tullut nähtyä monta vaunujen kanssa kulkijaa, jotka istua tönöttävät siinä penkillä eivätkä tee mitään väistääkseen, että toiset vaunut mahtuisivat kyytiin.

Vierailija
134/224 |
28.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö raskaana oleville ole enää merkittyjä penkkejä kuten ennen oli ? Jos on kyseinen merkintä ja paikalla istuu joku muu , voi hyvin sanoa että anteeksi , tulisin siihen nyt istumaan vauvavatsani kanssa tms .

Vierailija
135/224 |
28.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun mielestä myös on outoa antaa jollekkin istumapaikka tai avata esimerkiksi ovia jollekkin koska tasa-arvo käsittääkseni tarkoittaa sitä että ihmisiä ei saa kohdella eritavalla vaan kaikkia pitää kohdella tasa-arvoisesti. Olen itse sitä ikäluokkaa että minut on kasvatettu tasa-arvoisten oppien mukaan. 

M25

Vierailija
136/224 |
28.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eikö raskaana oleville ole enää merkittyjä penkkejä kuten ennen oli ? Jos on kyseinen merkintä ja paikalla istuu joku muu , voi hyvin sanoa että anteeksi , tulisin siihen nyt istumaan vauvavatsani kanssa tms .

Ei raskaana oleville ole ikinä ollut merkittyjä penkkejä. Jotkin penkit on merkitty näkö- tai liikuntaesteisille ja raskaana oleville. Et sinä päällepäin näe, onko jollakulla jokin vaiva, jonka takia hän tuollaisella penkillä istuu.

Vierailija
137/224 |
28.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

kun minulle asennettiin 3. kierukka, aikaisempien kahden synnyttyä tehokkaasti jo ensimmäisten päivien aikana aasennuksen jälkeen, niin lääkäri sanoi hyvin painokkaasti (kysyttyään miten menen kotiin), että sitten istut koko matkan bussissa, kävelet h i t a a s t i kotiin ja sitten suoraan sänkyyn ja koko loppupäivä makuulla. Taksilla menet, jos saat sen siedettävässä ajassa tilattua. Ei saa edes seistä.

En siis saanut missään nimessä ottaa yhtään ylimääräistä askelta. Terve olen ja olin tuolloinkin, mutta voin vakuuttaa, että olo oli niin huono etten olisikaan voinut seistä bussissa. Niinpä sitten kävi, että joku raskausräyhääjä alkoi tivaamaan minua ylös, jotta hän pääsee istumaan. Samaan aikaan hän ihan keposesti ja helposti nosti arviolta nelivuotiaan lapsensa syliinsä. Sain kuulla, että kun ihan selvästi minua ei vaivaa mikään, niin voisin aivan hyvin luovuttaa paikkani hänelle. Mieheni seisoi siinä minun vieressä, mutta ei ollut ilmeisestä, että hän oli mieheni, koska emme puhuneet mitään. Olin pysäkillä sanonut, että minua huimaa niin paljon ja on paha olo etten halua puhua bussissa. Olin vain onnellinen, että mieheni oli mukana, koska tiesin, että riittää, että joku sitten tietää, mistä syystä olen huonolla tolalla, jos jotain sattuu. Mietittiin kyllä toimeenpiteestä lähteissämme, että jos otetaankin taksi, mutta silloin olisi pitänyt odotella noin tunti (ruuhka-aika).

Sanoin raskausräyhälle kohteliaasti, että minä en voi tällä kertaa luovuttaa istuinpaikkaa ja että se on terveyskysymys. Raskausräyhä ei lopettanut. Mieheni puuttui tuossa vaiheessa asiaan ja sanoi hyvin nopeasti raskausräyhälle, että nyt jätä hänet rauhaan, hän juuri sanoi ettei voi terveyssyistä nyt antaa istuinta, mene räyhäämään jollekin muulle.

Tuon tapahtuneen jälkeen päätin, että yhdellekään huonokäytöksisille  raskautuneille en tule koskaan antamaan omasta tahdostani istumapaikkaa. Eri asia on, jos kohteliaasti kysytään, mutta sitten pitää myös uskoa vastausta. Jos joku sanoo, että ei voi antaa, niin sitä on syytä uskoa. Kenelläkään ei pitäisi olla mitään velvollisuutta kertoa syitä miksi istuu eikä luovuta istumapaikkaa. Ei vaikka se ihminen olisi nuoremman ja hyväkuntoisen ja terveen näköinen.

Koskaan ei pitäisi olettaa, että tuo voi luopua paikastaan, koska on nuori ja terve. Ei kukaan voi tietää ulkonäön perusteella, kuka voi seistä matkan ja kuka ei. Joku keppiä käyttäväkin voi voida seistä. Ehkä jostain pyörätuolilla kulkevasta voi olettaakin, että ei ehkä luovu istumapaikastaan. Parempi vain avata oma suu ja pyytää kollektiivisesti kaikilta sitä istumapaikkaa. Joku sitten nousee, joka kokee, että voi omastaan luopua. Ja sitten voi itsekin vähän monesti miettiä, että mihin aikaan bussilla kulkee, jos istumapaikkaa tarvitsee. Kannattaa välttää ruuhkabusseja, jos suinkin voi valita kulkuajankohtiaan.

Vierailija
138/224 |
28.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

No yhyy. Raskaus ei ole sairaus. Ihan hyvin pystyy seisomaan/ kävelemään/ juoksemaan. Eli ei mitään kitisemistä. Ja kyllä, olen ollut raskaana eikä mitään syytä ollut yhdelläkään kerralla itkeä jotain dösäpaikkaa.

Vierailija
139/224 |
28.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No yhyy. Raskaus ei ole sairaus. Ihan hyvin pystyy seisomaan/ kävelemään/ juoksemaan. Eli ei mitään kitisemistä. Ja kyllä, olen ollut raskaana eikä mitään syytä ollut yhdelläkään kerralla itkeä jotain dösäpaikkaa.

Viime vkloppuna perheenjäsenen käyttämä bussi oli aivan ylibuukattu. Moni joutui yli tunnin bussimatkan seisomaan vaikka oli ostanut lipun etukäteen. Tuollaista matkaa ei moni nykyajan nuori edes jaksa seistä.

Vierailija
140/224 |
28.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla peruskouluikäisenä vasta avautui silmät tälläisille, kun mulle sanottiin asiasta, että edessä olevat penkin ovat ensisijaisesti ikäihmisille ja vammautuneille ja tietysti myös raskaana oleville.

Kaikki eivät pakolla ole moukkia, vaan osa voi olla vähän yksinkertaisia, kuten mitä minä olin.

Jonkun olisi pitänyt vaan sanoa, että antakaa raskaana olevalle istumapaikka.