Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Nuoret eivät antaneet istumapaikkaa bussissa viimeisillään raskaana olevalle

Vierailija
28.08.2023 |

Ja en voinut antaa itsekään koska seisoin itsekin koko matkan. Aivan täysi bussi ja matkustajat seisoi käytävällä kuskin kopille asti. Bussi oli täynnä koululaisia yläkoulu-lukioikäisiä ja osa tuijotti puhelintaan, osa vaan toljotti muuten vaan mutta ei tehneet elettäkään antaakseen paikkaansa :( pahaa teki katsoa kun se äiti ison mahansa kanssa tasapainoili että pysyi pystyssä.

Opettajaa pliis teineillenne käytöstapoja!

Kommentit (224)

Vierailija
161/224 |
28.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulla peruskouluikäisenä vasta avautui silmät tälläisille, kun mulle sanottiin asiasta, että edessä olevat penkin ovat ensisijaisesti ikäihmisille ja vammautuneille ja tietysti myös raskaana oleville.

Kaikki eivät pakolla ole moukkia, vaan osa voi olla vähän yksinkertaisia, kuten mitä minä olin.

Jonkun olisi pitänyt vaan sanoa, että antakaa raskaana olevalle istumapaikka.

Se "joku" on sinun vanhempasi, et toki voi mitään sille että kasvatus oli surkea.

Et kuitenkaan huomannut isoja kylttejä, joissa kuva vanhuksista ja raskaanaolevista?

En huomannut, kun en edes tiennyt toisten huomioimisesta. Tietysti mä olisin luovuttanut paikan, jos olisin ollut viisaampi sillä hetkellä.

Kaikista virheistä olen ottanut opikseni, eikä tässä ole vanhempiani syyttelemistä vaan mun tyhmyydestä.

Näin aikuisena olen vähemmän itseäni ja huomioin ympärilläni olevia.

Vierailija
162/224 |
28.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tallinnassa kerran lomalla täydessä hikisessä bussissa annoin vanhalle tutisevalle rouvalle paikan - ankea ilmapiiri muuttui ja kaikkia hymyilytti.

Se on pienestä kiinni se hyvä tunnelma ja varmaan vielä sekin, kun tajusivat meidät suomalaisiksi, jotka usein kohtelevat heitä jostain syystä ylimielisesti.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
163/224 |
28.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen muuten se joka auttaa pyörätuolipotilasta poistumaan bussista. Raavaat miehet vain toljottavat kun minä melko hento nainen menen avuksi. Ehkä niillä kaikilla on selkävika.

no ainakin HSL:n busseissa se on kuljettajan homma

Vierailija
164/224 |
28.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mistä tiedät että oli raskaana? Sehän on voinut olla vain vyötärölihava ja siitäpä vasta olisi mennyt herneet nenään jos olisi paikkaa tarjonnut.

Tämä. On oikeasti olemassa ihmisiä joiden läskivatsa on raskausvatsan näköinen. En ikinä uskaltaisi olettaa jonkun olevan paksuna.

Jos puhutaan pitkällä olevasta raskaudesta niin että on sellainen kunnon vatsa jo, niin mielestäni se on ihan eri näköinen kuin vyötärölihavan iso vatsa. Raskausvatsahan on sellainen eteenpäin työntyvä pinkeä "kupu". Kukaan nainen ei liho sillä tavalla, vaan vatsa on löysempi ja leveämpi. Joku miesten ns. kaljamaha voi mennä lähemmäs raskausvatsaa, mutta ei naisille sellaisia ole (tai ehkä joku harva poikkeus vahvistaa säännön?) Eikä sekään ihan samannäköinen ole.

Tietysti jos on oikein löysät vaatteet, vatsa ei välttämättä niin selkeästi näy, mutta useimmilla raskaana olevilla naisilla on nykyisin (melko) tyköistuvat vaatteet niin että vatsa näkyy todella selkeästi. Näin ainakin olen ollut huomaavinani.

Kyllä läskin yleensä vauvasta erottaa, mutta kuten sanoin, poikkeuksia on yllättävän paljon. En keksi mitään nolompaa kuin olettaa että joku on paksuna kun ei ole.

En ole koskaan osannut takuuvarmasti erottaa raskausvatsoja muista vatsoista, en edes nyt kun olen itse raskaana viimeisilläni. Mielestäni on epäkohteliasta tuijottaa toisten vatsoja niin kauan että saisi kunnolla selvää. Yleensä varmemmin kuin vatsan muodosta raskauden erottaa siitä että yrittääkö vatsan kantaja korostaa sitä tiukoilla vaatteilla (itse tosin en kehtaa) tai kosketteleeko vatsaansa.

-eri

Vierailija
165/224 |
28.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

No pyysikö se maha pystyssä oleva paikkaa vai oliko vaan hiljaa? Asioiden etenemistä yleensä auttaa, jos saa kysyttyä apua. Jos ei saa suutaan auki, seisköön ihan vapaasti vaikka jouluun saakka.

Vierailija
166/224 |
28.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksei busseissa ja muissa kulkuvälineissä voisi olla nauhoite, jonka kuka tahansa tarvitseva voisi nappulasta käynnistää, ja joka kohteliaasti tiedustelisi, voisiko kukaan antaa paikkansa sitä tarvitsevalle. Silloin ei tarvitsisi ottaa riskiä, että joku hikeentyy, kun menee pyytämään päästä istumaan hänen paikalleen. Jos ei kukaan nouse niin sitten ei nouse, minkäs sille voi. Ei ihmisiä voi väkisin niskavilloista nostaa, jos asenne on itsekäs. Eikä siihen kuskia kannata sotkea, on muutenkin vaarallista hommaa.

Vierailija
167/224 |
28.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minun mielestä myös on outoa antaa jollekkin istumapaikka tai avata esimerkiksi ovia jollekkin koska tasa-arvo käsittääkseni tarkoittaa sitä että ihmisiä ei saa kohdella eritavalla vaan kaikkia pitää kohdella tasa-arvoisesti. Olen itse sitä ikäluokkaa että minut on kasvatettu tasa-arvoisten oppien mukaan. 

M25

No huonostipa sut on kasvatettu. Minut opetettiin pienestä pitäen luovuttamaan paikka vanhuksille, raskaana oleville ja liikuntarajoitteisille. N35

Pidätkö niitä jollakin tapaa huonompina ihmisinä kun annat heille paikkasi? 

Tuommoisella asenteella tehdään itsestä moukkis. Mullekin ollaan opetettu, että heikommassa kunnossa oleville annetaan paikka.

M30

Vierailija
168/224 |
28.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

En katsele ympärilleni istuttuani alas, joten en huomaa onko vanhuksia tai raskaana olevia lähelläni ilman paikkaa. Antaisin jos huomaisin, mutta olen niin väsynyt ja ahdistunut, että ei riitä mielenkiinto pälyilenään ympärilleni. Kysyessä antaisin aina paikan.

Vierailija
169/224 |
28.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minun mielestä myös on outoa antaa jollekkin istumapaikka tai avata esimerkiksi ovia jollekkin koska tasa-arvo käsittääkseni tarkoittaa sitä että ihmisiä ei saa kohdella eritavalla vaan kaikkia pitää kohdella tasa-arvoisesti. Olen itse sitä ikäluokkaa että minut on kasvatettu tasa-arvoisten oppien mukaan. 

M25

Jo oikeinkirjoituksesi taso osoittaa, etteivät kasvatustavoitteet ole olleet kovin korkealla tai ovat muista syistä jääneet toteutumatta.

Vierailija
170/224 |
28.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi ei, kauhistuttavaa, en toivu tästä koskaan!

Vierailija
171/224 |
28.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

M25

Minkälainen maailma mahtaa olla silloin, kun olet itse vanha ja vaivainen ja kaikki muutkin ikäisesi ja nuoremmat on kasvatettu tasa-arvoisten oppien mukaisesti. On siinä sitten tangossa roikkumista, mutta onneksi ymmärrystä löytyy.

Vierailija
172/224 |
28.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oon pohtinut tätä useinkin ja jostain syystä tulen siihen lopputulemaan, että miksi joku ihmisryhmä on arvokkaampi kun joku toinen. Jokainen lippunsa maksaa jokatapauksessa. En siis ymmärrä, että aletaan vaatimaan ja räyhäämään tai toinen matkustaja alkaa räyhäämään Perse ylös penkistä muille. Niin kun on jo todettu, kaikki vaivat ei näy päällepäin.

Kysyt itse kohteliaasti istumapaikkaa tai odotat, jos joku sitä sulle tarjoaa. Sitäkään en oo ikinä tajunnut, että ennenpää minä olisin joutavampi loukkaamaan itseni kun se raskaana oleva. Siis tarjoan kyllä itse istumapaikkaa ihan kohteliaisuudesta jos katson tarpeelliseksi.

No sen näkyvästi raskaana olevan mahalleen kaatuminen on vaarallisempaa kuin sinun.

Vierailija
173/224 |
28.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle on raskaana ollessa tarjottu istumapaikkaa bussissa ainoastaan ulkomailla. Suomalaiset eivät vaan tajua. Kerrankin sattui vieruskaveri, joka jutteli ihan koko matkan. Vasta kun nousin lähtwäkseni, katsoi hölmistyneenä: Ai ootko sä raskaana!

Vierailija
174/224 |
28.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

M25

Ihmiset ovat erilaisia, eri kokoisia, toiset vahvoja, toiset hauraita, toiset teippaita, toiset uupuneita.

Olisi järjetöntä kohdella kaikkia vain yhdellä samalla tavalla.

Aijaa emmekö me siis olekkaan tasa-arvoisia? 

M25

Jos haluaa tasa-arvoista kohtelua niin pitää osaa antaa toisillekin sitä. Itseään täynnä oleville kuspäille ei tarvitse olla kunnioittavia.

Vierailija
175/224 |
28.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sairaudet ja vanhuuden jne ymmärrän, koska ne eivät ole yksilön valinta että hän on vanha tai hänellä on sairaus. Silloin annan paikan mielellään.

Mutta raskaus on ihmisen oma valinta. Ja raskaana olevat naiset on olleet mua kohtaan usein tosi itse keskeisiä, ja itse en pysty tulla raskaaksi joten ei kiinnosta.

Vierailija
176/224 |
28.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi opettajan pitää opettaa nuorille käytöstapoja? Se on vanhempien tehtävä.

Vierailija
177/224 |
28.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija
178/224 |
28.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mistä tiedät että oli raskaana? Sehän on voinut olla vain vyötärölihava ja siitäpä vasta olisi mennyt herneet nenään jos olisi paikkaa tarjonnut.

Tämä. On oikeasti olemassa ihmisiä joiden läskivatsa on raskausvatsan näköinen. En ikinä uskaltaisi olettaa jonkun olevan paksuna.

Jos puhutaan pitkällä olevasta raskaudesta niin että on sellainen kunnon vatsa jo, niin mielestäni se on ihan eri näköinen kuin vyötärölihavan iso vatsa. Raskausvatsahan on sellainen eteenpäin työntyvä pinkeä "kupu". Kukaan nainen ei liho sillä tavalla, vaan vatsa on löysempi ja leveämpi. Joku miesten ns. kaljamaha voi mennä lähemmäs raskausvatsaa, mutta ei naisille sellaisia ole (tai ehkä joku harva poikkeus vahvistaa säännön?) Eikä sekään ihan samannäköinen ole.

Tietysti jos on oikein löysät vaatteet, vatsa ei välttämättä niin selkeästi näy, mutta useimmilla raskaana olevilla naisilla on nykyisin (melko) tyköistuvat vaatteet niin että vatsa näkyy todella selkeästi. Näin ainakin olen ollut huomaavinani.

Ihan nuorilla ei tuollaisia vatsoja juurikaan ole, mutta joillakin nelikymppisillä on sellaisia isoja pallovatsoja, mistä saa miettiä, että onko tuo raskaana vai onko vaan vatsakas. Vaki bussissa on ollut yksi nainen, joka oli vatsakas jo nuorempana ja epäilin, että on raskaana. Samanlainen vatsa hänellä on ollut jo yli 20 vuotta.

Edelleenkin, on ainakin erittäin harvinaista, jos nainen lihoo niin, että se vatsa on palleasta, melkein heti rintojen alta yhtä ulospäin työntyvä kuten raskausvatsan tapauksessa. Yleensähän se pallo alkaa alempaa.

En jaksa kirjoittaa enempää, mutta täältä voi lukea "läskivatsan" ja raskausvatsan eroista:

https://www.google.com/search?client=firefox-b-e&q=fat+belly+vs+pregnan…

Vierailija
179/224 |
28.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi opettajan pitää opettaa nuorille käytöstapoja? Se on vanhempien tehtävä.

Vanhemmat ulkoistaa kasvatuksen päiväkoteihin, kouluihin...eli jotkut muut kuin omat vanhemmat saa luvan kasvattaa noita huonostikäyttäytyviä,väkivaltaisia ja röyhkeitä pershedelmiä, kotiintuloaikoja ei ole kunhan on pershedelmä pois näkyvistä.

Vierailija
180/224 |
28.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla on ihan täysi oikeus istua missä haluan. Jos joku haluaa tuhota maailmaa hankkimalla lapsia niin on ihan oikein että joutuu kärsimään ilman istumapaikkaa. Olen lähinnä vahingoniloinen tällaisia tuholaisia kohtaan

Ehkäpä äitisikin joutuu aina seisomaan ihan vaan siksi, että synnytti sinut.