Nuoret eivät antaneet istumapaikkaa bussissa viimeisillään raskaana olevalle
Ja en voinut antaa itsekään koska seisoin itsekin koko matkan. Aivan täysi bussi ja matkustajat seisoi käytävällä kuskin kopille asti. Bussi oli täynnä koululaisia yläkoulu-lukioikäisiä ja osa tuijotti puhelintaan, osa vaan toljotti muuten vaan mutta ei tehneet elettäkään antaakseen paikkaansa :( pahaa teki katsoa kun se äiti ison mahansa kanssa tasapainoili että pysyi pystyssä.
Opettajaa pliis teineillenne käytöstapoja!
Kommentit (224)
Vierailija kirjoitti:
Minun mielestä myös on outoa antaa jollekkin istumapaikka tai avata esimerkiksi ovia jollekkin koska tasa-arvo käsittääkseni tarkoittaa sitä että ihmisiä ei saa kohdella eritavalla vaan kaikkia pitää kohdella tasa-arvoisesti. Olen itse sitä ikäluokkaa että minut on kasvatettu tasa-arvoisten oppien mukaan.
M25
No huonostipa sut on kasvatettu. Minut opetettiin pienestä pitäen luovuttamaan paikka vanhuksille, raskaana oleville ja liikuntarajoitteisille. N35
Vierailija kirjoitti:
Miksi itse vain toljotit tyhmänä? Olitko koulussakin niitä hiljaisia hyväksyjiä, jotka katsoivat vieressä, kun luokkakaveria hakattiin?
hän seisoi etkö osaa lukea???
Vierailija kirjoitti:
Mulla peruskouluikäisenä vasta avautui silmät tälläisille, kun mulle sanottiin asiasta, että edessä olevat penkin ovat ensisijaisesti ikäihmisille ja vammautuneille ja tietysti myös raskaana oleville.
Kaikki eivät pakolla ole moukkia, vaan osa voi olla vähän yksinkertaisia, kuten mitä minä olin.
Jonkun olisi pitänyt vaan sanoa, että antakaa raskaana olevalle istumapaikka.
Se "joku" on sinun vanhempasi, et toki voi mitään sille että kasvatus oli surkea.
Et kuitenkaan huomannut isoja kylttejä, joissa kuva vanhuksista ja raskaanaolevista?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minun mielestä myös on outoa antaa jollekkin istumapaikka tai avata esimerkiksi ovia jollekkin koska tasa-arvo käsittääkseni tarkoittaa sitä että ihmisiä ei saa kohdella eritavalla vaan kaikkia pitää kohdella tasa-arvoisesti. Olen itse sitä ikäluokkaa että minut on kasvatettu tasa-arvoisten oppien mukaan.
M25
No huonostipa sut on kasvatettu. Minut opetettiin pienestä pitäen luovuttamaan paikka vanhuksille, raskaana oleville ja liikuntarajoitteisille. N35
Pidätkö niitä jollakin tapaa huonompina ihmisinä kun annat heille paikkasi?
Minulle ei kukaan antanut paikkaa kun kuljin kyynärsauvoilla. Yhdellä jalalla tasapainottelu oli aika vaikeaa. Lisäksi kuljettaja alkoi raivoamaan kun menin keskiovista sisään, vaikka poikaystäväni kävi näyttämässä lippuani.
Vierailija kirjoitti:
Eikö raskaana oleville ole enää merkittyjä penkkejä kuten ennen oli ? Jos on kyseinen merkintä ja paikalla istuu joku muu , voi hyvin sanoa että anteeksi , tulisin siihen nyt istumaan vauvavatsani kanssa tms .
meillä ne paikat on merkitty, mutta niille saa istua myös vanhukset ja muuten liikuntaesteelliset henkilöt - ikään katsomatta
Tätä olen itsekin huomioinut.. tällä hetkellä olen raskaana mutta en vielä siinä vaiheessa että istumapaikka olisi tarpeellinen. Olen henkisesti yrittänyt valmistautua siihen että ihmiset eivät osaa/halua käyttää omia aivojaan ja minun pitää kenties ihan oikeasti vaatia istumapaikkaa itselleni siinä vaiheessa, kun sitä tarvitsen.
Tosi usein niissä vanhusten ja raskaanaolevien paikoilla istuu joku keski-ikäinen mies, vaikka tilaa olisi bussin yläosassakin, mihin esimerkiksi vanhuksilla on puolestaan vaikea kiivetä.
Inhottavaa ihan perustavien käytöstapojen puutetta!
Raskaus ei ole sairaus. Miksi olisi pitänyt antaa paikka?
Oon pohtinut tätä useinkin ja jostain syystä tulen siihen lopputulemaan, että miksi joku ihmisryhmä on arvokkaampi kun joku toinen. Jokainen lippunsa maksaa jokatapauksessa. En siis ymmärrä, että aletaan vaatimaan ja räyhäämään tai toinen matkustaja alkaa räyhäämään Perse ylös penkistä muille. Niin kun on jo todettu, kaikki vaivat ei näy päällepäin.
Kysyt itse kohteliaasti istumapaikkaa tai odotat, jos joku sitä sulle tarjoaa. Sitäkään en oo ikinä tajunnut, että ennenpää minä olisin joutavampi loukkaamaan itseni kun se raskaana oleva. Siis tarjoan kyllä itse istumapaikkaa ihan kohteliaisuudesta jos katson tarpeelliseksi.
Vierailija kirjoitti:
Raskaus ei ole sairaus. Miksi olisi pitänyt antaa paikka?
I d i oooo tti
Vierailija kirjoitti:
Oon pohtinut tätä useinkin ja jostain syystä tulen siihen lopputulemaan, että miksi joku ihmisryhmä on arvokkaampi kun joku toinen. Jokainen lippunsa maksaa jokatapauksessa. En siis ymmärrä, että aletaan vaatimaan ja räyhäämään tai toinen matkustaja alkaa räyhäämään Perse ylös penkistä muille. Niin kun on jo todettu, kaikki vaivat ei näy päällepäin.
Kysyt itse kohteliaasti istumapaikkaa tai odotat, jos joku sitä sulle tarjoaa. Sitäkään en oo ikinä tajunnut, että ennenpää minä olisin joutavampi loukkaamaan itseni kun se raskaana oleva. Siis tarjoan kyllä itse istumapaikkaa ihan kohteliaisuudesta jos katson tarpeelliseksi.
Sinäkin olet joskus vanhus ja silloin ylimielinen asenne voi kostautua.
Noilta nykyajan nuorilta ja teineiltä saattaa tulla vaikka nyrkkiä jos sanot jotakin niin röyhkeitä ja väkivaltaisia ovat. Suomi on Euroopan kallein,köyhin ja yksi väkivaltaisimmista maista edes alkeellisia peruskäytöstapoja ei ole.
kolme raskautta käyty läpi onnistuneesi eikä kertaakaan tullut tilannetta, että olisin tarvinnut pakosti istumapaikkaa bussissa. Osasin lukea ja kuunnella kehoani, sekä aloin vahvistamaan lihaksia heti raskauden alussa, jotta jaksaisin kantaa sitten painavamman kehoni itse.
Vierailija kirjoitti:
M25
Ihmiset ovat erilaisia, eri kokoisia, toiset vahvoja, toiset hauraita, toiset teippaita, toiset uupuneita.
Olisi järjetöntä kohdella kaikkia vain yhdellä samalla tavalla.
Vierailija kirjoitti:
Avasiko raskaana oleva suutaan ja pyysi istumapaikkaa yhdessäkään näissä esimerkkitapauksissa? Jos pyynnöstä huolimatta paikkaa ei tippunut, paheksun minäkin asiaa.
T. Viimeisillään raskaana oleva
Juuri tämä. Ei kaikki raskaanaolevat kärsi fyysisestä rasituksesta ja kysyä pitäisi osata vaikka olisi kuinka raskaana.
t: toinen viimeisillään oleva
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
M25
Ihmiset ovat erilaisia, eri kokoisia, toiset vahvoja, toiset hauraita, toiset teippaita, toiset uupuneita.
Aijaa emmekö me siis olekkaan tasa-arvoisia?
M25
Vierailija kirjoitti:
Niinpä. Monet vaikuttavat siltä kuin eivät lainkaan tajuaisi maailmanmenoa ja ihmisiä ympärillään. Ovat kuin eivät olisi kuulleetkaan sellaisesta kuin vieraiden ihmisten huomioonottaminen. Periaatteessa kuljettajaa voisi pyytää pyytämään jotakuta luovuttamaan paikkansa, mutta voi olla käytännössä hyvin vaikeaa sekin.
Eiköhän se mene ihan helpoiten niin, että kysyy suoraan joltain, jolla istumapaikka on, että voisiko hän luovuttaa paikkansa. Turha sitä on kuskin luokse mennä tuollaista asiaa selittämään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
M25
Aijaa emmekö me siis olekkaan tasa-arvoisia?
M25
Olemme. Se ei tarkoita samanlaisuutta.
Järki hoi.
Olisin istunut teinin syliin