Jos ei yksinkertaisesti vain jaksa herätä aamulla, tai varsinkaan tehdä töitä 8h ajan joka arkipäivä, niin onko silloin OK olla työtön ja elää tuilla? (esim työmarkkinatuki/asumistuki/perustoimeentulotuki)
En vain jaksa herätä aamulla klo 6.30 ja koko sitä ruljanssia.
Olen saanut potkut sen takia kun nukuin pommiin.
Ja sit se töiden teko 8h...alkaa vaan uuvuttaa liikaa viimeistään 4h jälkeen.
Onko siis hyväksyttävää olla työtön, kuten nyt olen, jos ei vaan jaksa herätä töihin? Vaikka laitan herätyskellon klo 07, niin saatan havahtua 9:30 siihen että en herännyt siihen.
Kommentit (148)
Vierailija kirjoitti:
Olis hyväksyttävää varata aika yksityislääkärille ja hoidattaa itsensä kuntoon. Maksaa satasia tai tonneja, mutta sitten töissä tienaat kymppitonneja vuodessa.
Tukia saan 18000€ vuodessa, ei jaksa töihin mennä.
Vierailija kirjoitti:
Olis hyväksyttävää varata aika yksityislääkärille ja hoidattaa itsensä kuntoon. Maksaa satasia tai tonneja, mutta sitten töissä tienaat kymppitonneja vuodessa.
Lääkärit vaan rahastaa ja määrää jotain turhia lääkkeitä, ei siis mitään apua vaan turhaa rahan menoa.
Minä en koskaan sopeutunut siihen, että pitäisi noudattaa muiden laatimia aikatauluja. Aikani yritin mutta se kostautui terveydentilassa. Nyt ansaitsen rehellisellä työllä 5000 euroa kuussa ja ylikin, mutta pääsin tähän vasta kun sain järjestettyä ajankäyttöni itse.
No nyt on mielikuvituksen puutetta. On olemassa mm. vuorotyötä, osa-aikaista työtä ja etätyötä. Hakeudu alalle, jossa voit tehdä etätöitä. Ala yrittäjäksi, saat määrätä itse työtahtisi ja -aikasi. Tukia et tule saamaan, mutta onpahan vapaus. Itse yrittäjänä pian 20 vuotta, ja sopii mulle, koska olen kroonisesti iltavirkku/aamutorkku, enkä ole onnistunut tätä piirrettä itsessäni muuttamaan, vaikka kyllä pystyn heräämään hyvinkin aikaisin, jos on tarvetta. Sinua en ymmärrä, oletko laiska vai vähän tyhmä vai vähän kumpaakin. Jos et herää herätyskelloon, niin hanki kaksi kelloa ja sijoita ne hieman kauemmas petistä, niin että sinun on pakko nousta ylös hiljentääksesi ne. Ei sen vaikeampaa.
Ensimmäinen askel on selvityttää syyt jaksamattomuuden takana ja hoidattaa niitä.
Jos tuota ei halua tehdä tai edes yrittää tehdä, reitin pitäisi olla suorinta tietä leikatulle toimeentulotuelle.
Kuntoutuksen ajalta ihmistä pitää tukea ja myös sen jälkeen, jos ihminen ei ole täysin työkykyinen mutta ei pääse eläkkeelle. Luonnollisesti myös jos ei hakemisesta huolimatta saa töitä.
Lisättäköön vielä, että ihmisten pitäisi saada helpommin apua vajaaseen työkykyyn ja kuntoutukseen pitäisi panostaa enemmän. Jos joutuu odottamaan lääkäriaikaa vuoden päivät niin totta kai sille ihmiselle täytyy maksaa siltä ajalta tuet, vaikka mikään ei etenisi, kun tarvitaan se lääkärin arvio.
Eli jos ihminen yrittää tai on yrittänyt tehdä asialle jotain, kyllä. Jos ei, ei.
En mäkään jaksa herätä aikaisin aamulla sikksi hommasin duunin johon meen klo 12.00 ja pääsen kotiin illalla,perheettömänä tuommoinen työaika sopii minulle paremmin kuin hyvin.
Vierailija kirjoitti:
Mene yötöihin sitten.
Anna yötyö niin voin tulla samantien.
Pitää mennä aikaisemmin nukkumaan jos ei aamulla jaksa herätä. Ei se työpaikan vika ole, että riekut valveilla pitkin yötä.
Vierailija kirjoitti:
Pitää mennä aikaisemmin nukkumaan jos ei aamulla jaksa herätä. Ei se työpaikan vika ole, että riekut valveilla pitkin yötä.
Turhaa se on kun jos menen vaikka 20.00 nukkumaan niin nukahdan kuitenkin vasta 02.00 yöllä, ennemmin teen tuon 6 tuntia jotain muuta kun pyörin sängyssä.
En alkaisi työttömäksi, mutta miettisin ensin mitkä asiat motivoi lähtemään töihin ja mikä töissä innostaa.
Jos se ei auta, sen jälkeen muita vaihtoehtoja esim. jokin myöhemmin alkava työ.
En ole itsekään erityisesti aamu ihminen, mutta välillä pitää vain jaksaa herätä jotta pysyy "katto pään päällä".
Ikäänkuin työssäkäyvät tätä rumbaa erityisesti jaksaisivat? Mielestänö yhteiskunnan tulee tukea heikompia, mutta laiskuutta ei. Tällaisten ohmisten takia sitten ne muutkin kärsivät. On aika paljon töitä, joissa ei tarvitse aloittaa joka aamu kahdeksalta.
Tuon suhteenhan kannattaakin kysellä muiden mielipiteitä :D
Ei ole. Varaat ajan lääkärille ja hoidat itsesi kuntoon jotta jaksat herätä ja tehdä töitä.
On ok olla työtön mutta se ei ole oikein että saat tukia enemmän kun työssäkäyvä palkkaa.
Jollain kai sitä on ihmisen elettävä. Mutta jos ei ole työkunnossa, niin ehkä se työttömyyskorvaus ei ole oikea tuki, vaan pitää hakea sairauslomaa ja sairauspäivärahaa. Muutenkin kannattaa käydä tutkituttamassa, miksi ei jaksa herätä aamulla ja alkaa väsyttää jo 4 h jälkeen. Ei terve ihminen ole noin väsynyt.
Minä teen töitä ja olen valinnut niin etten joudu aamulla aikaisin heräämään. Muutenkin teen osa-aikaista, en lähtisi kokopäivä työhön. Mutta en saa mitään tukia, en saanut vaikka olen ollut välillä työtön, muuta kuin päivärahaa, mies on töissä.