Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Opiskelujen aloitus yliopistossa pelottaa ja ahdistaa

Vierailija
27.08.2023 |

Olen tosiaan aloittamassa yliopisto-opinnot tekniikan alalla ensi viikolla. Olen juuri 20 vuotta täyttänyt nuori nainen. Varsinkin alun tutustumiset ja bileet pelottaa. En ole mikään maailman sosiaalisin ihminen ja sosiaaliset tilanteet ihan ahdistaa välillä. Varsinkin ryhmätilanteet, kun en ole sellainen rempseä läpänheittäjä ja en meinaa saada suunvuoroa. Ihan pienissä ryhmissä taas onnistuu paremmin. Bileetkään ei ole ihan mun oma juttu ja enemmänkin humalaiset ihmiset ovat ahdistavia, vaikka itse joskus joisinkin.

Yritän toki ainakin alussa olla mukana kaikenmaailman jutuissa ja tapahtumissa mahdollisimman avoimellä mielellä, jos sieltä sitten kavereita ja tuttavuuksia tarttuisi mukaan. Silti ajatukset itsellä pyrkii negatiiviseen suuntaan ja ahdistus tulevasta on valtava. Kärsin tosin ahdistuksesta ja masennuksesta aika ajoin, mutta ne ovat viime aikoina olleet paremmalla tolalla. Nyt pelottaa, että mikään ei sujukaan ja alkaa taas ahdistaa ja masentaa uudestaan.

Ala sinänsä kiinnostaa ja odotan opiskelua itsessään, mutta tälläinen yleinen epävarmuus kaikesta ahdistaa. Toisaalta myös se, että jos ala ei olekaan sopiva pelottaa, koska alanvaihto ei nykyään ole enää niin helppoa, kun on ensikertalaisuuskiintiöt yms.

Onko täällä muita joilla on/ollut samanlaisia tuntemuksia? Miten niistä olette selvinneet ja ovatko asiat setviytyneet ihan omalla painollaan?

Kommentit (63)

Vierailija
61/63 |
27.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Älä lähde kännäämään, jos se ei ole juttusi. Pahimmassa tapauksessa saatat tulla/ tulet alkkikseksi. Alkon avulla "rentoudut" ja sitä ilman sitten et osaakaan enää osallistua mihinkään. Etsi selväpäistä porukkaa. Tekemistä löytyy muutenkin kuin kännäilyä haalareissa. Tekemistä löytyy yliopiston ulkopuoleltakin. Elä oman näköistä elämää! Haalaripakkokännäilyä ei ole. Et jää mistään paitsi. Tsemppiä opiskelueloon!

Kiitos. Tämä vastaus jotenkin auttoi vähän. Ajattelin kuitenkin alussa käydä ainakin yksissä bileissä pyörähtämässä. Aikaisemminkin olen lukiokavereiden kanssa bilettänyt ja muutaman miedon yleensä olen ottanut eikä minulla ole tarvetta enemmälle. Tosin en usko, että minusta mitään jokaviikkoista bilettäjää tulee. Ei tee mieli. Tosin hirveä painostus kaikkialla, että jos et ole mukana kaikessa niin syrjäydyt heti. Toivoisin, että löytäisin oman porukan, jonka kanssa viettää aikaa muutenkin kuin bilettäen. Vaikka sekin välillä ihan hauskaa on.

Tämä kommentti jo viimeistään osoittaa sen, että aloitus on taas trolli.

Ap on muka huolissaaan vain BILEISTÄ ja BILETYKSESTÄ.

Käytännössä oltaisiin huolissaan siitä, että selviynkö opinnoista.

Miten vaativat opinnot on.

Myös monet ovat vähän huolissaan siitäkin, miten sopeutuu uuteen kaupunkiin, jossa yliopisto sijaitsee.

Ja yuliopisto opintojen myötä, alkaa myös todella ensimmäisen kerran itsenäinen asuminen.

Ja itsenäinen elämä.

Varsin moni ajattelee myöskin raha tilannettaan.

Aloitus on suoraan sanottuna täyttä paskaa!

Ei ole trolli. Nuo mainitsemasikin asiat todellakin huolettavat, mutta tällä hetkellä eniten huolettaa sosiaaliset tilanteet yliopistossa, koska ne eivät ole minulle niin luontaisia tilanteita. Uudet ihmiset jännittää. Sosiaaliset tilanteet yliopistossa ja sinne sopeutuminen ahdistaa. Tästä aiheesta halusin vertaistukea (tai jotain sinne päin) eniten.

ap

Vierailija
62/63 |
27.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsekin olen ujo ja oli vaikeaa ensimmäiset viikot, mutta vähitellen löytyi ne ihmiset kenen kanssa on hyvä olla. Kyllä se siitä! Jos harrastat jotain, yliopistoissa on paljon erilaisia harrastejuttuja kuten lautapeli-iltamia, kielikylpyiltoja vaihtareiden kanssa, juoksu- ja muita liikuntaryhmiä, omaan alaan liittyviä harrasteryhmiä ym, joissa voi myös tutustua ihmisiin eikä niissä keskitytä vain alkoholin juomiseen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/63 |
29.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap täällä. Olen ihan hyvin saanut tutustuttua ihmisiin vaikka välillä vähän ahdistaakin enkä keksi sanottavaa varsinkaan isommissa ryhmissä. Onneksi ei tutustumisleikkejä ole ollut ja ekat bileetkin olivat ihan ok vaikka en siellä juonutkaan, tosin eivät monet muutkaan.

Nyt kuitenkin on iskenyt koti-ikävä, kun on niin paljon uutta mihin pitää sopeutua ja konkreettisesti alkaa jotenkin käsittää, että täällä pitää sitten seuraavat 5v olla näiden ihmisten kanssa, jotka ovat ihan mukavia kyllä, mutta silti jotenkin kummallista. Tutustuminen on myös rankkaa ja sosiaaliset tilanteet alkaa jo väsyttää, kun niissä menee koko päivä ja vielä iltakin. Nukkuminenkin jää vähemmälle ja väsyneenä ahdistaa enemmän. Haluaisin oikeastaan vain kotiin. :(

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän yksi viisi