40+ ikäisiä, jotka eronneet "ihan hyvästä", sisarukselliseksi muuttuneesta suhteesta?
Kaipaisin kertomuksia, miten meni, kannattiko, jos niin miksi, ja jos ei, niin miksi ei. Mieheni kanssa siis pitkä suhde takana, lapsista nuorin enää asuu kotona. Suhteeni mieheni kanssa ns. toimii, eli siis arki sujuu, emme riitele oikeasti ikinä, välillä juttelemme niitä näitä (ei mitään syvällisiä keskusteluita kuitenkaan) ja naurammekin yhdessä joskus jollekin tilannekomiikalle tai vitseille. Kotityöt jaetaan tasaisesti, talous ok (tosin olisi ok vaikkemme yhdessä olisikaan, molemmat töissä). Mutta, intohimoa ei ole yhtään minun puoleltani, ja ihan kaikki keinot kokeiltu, mutta ei ole enää vuosiin kipinöinyt. Mies tuntee vetoa minuun, ja noin 1 x kk on elämää makkarissa, lähinnä velvollisuudentunnosta, mutta tästä en saa itse mitään. Mies on taitava kyllä, mutta kun en tunne minkäänlaista vetoa häneen, ei tekninen taitavuuskaan riitä. Ja mies on kyllä ihan normaalipainoinen ja hygienia kunnossa, eli vetovoiman puuttuminen ei johdu siitä. (Muihin kyllä koen vetoa, mutten silti ole ollut koskaan sängyssä kenenkään toisen kanssa.) Toisaalta olen ihan tottunut tähän intohimottomuuteen, mutta toisaalta mietin, että vielä(kö?) olisi ihanaa saada säpinää elämään, kokea perhosia vatsassa, kokea halua johonkuhun? Kaduttaako, jos turvallisen ja toimivan, sisaruksellisen suhteen lopettaa tällaisen takia? Haihattelenko?
Kommentit (1077)
Yli 40 vuotta parisuhteessa kirjoitti:
Kyllä pitkässä parisuhteessa tulee monenlaisia kausia ihan kuin muussakin elämässä. Välillä sujuu paremmin ja välillä huonommin. Olen alkanut luottamaan, että huonon jakson jälkeen tulee parempi aika, kunhan jaksaa puhaltaa hiillokseen. Se on tärkeää, ettei anna tulen kokonaan sammua.
En ole vieläkään vaan oppinut tietämään, miten siihen hiillokseen puhalletaan...
Minun mielestäni on hienoa, että AP pohtii tilannettaan ääneen ja hakee tukea päätökselleen toimia vihdoin oikein. Mutta tosiasia on myös, että ainoastaan hyvin tarvitsevalle ja epäitsenäiselle miehelle kelpaa tällainen kumppani ja tällainen seksielämä. Toivottavasti AP:n mies reflektoi myös, miksi on sietänyt tällaista näin kauan, sillä normaalia ei sekään ole.
Loppuiko halu ihan yhtäkkiä vai pikkuhiljaa? Tapahtuiko silloin jotain erikoista? Tai tapahtuiko joskus jo aiemmin, mutta ehdit tajuta sen vasta myöhemmin? Voisiko siihen olla jokin syy, että halut loppui? Esim. joku käsittelemätön asia menneisyydessä, jokin mitä mies sanoi tai teki, jokin mitä tajusit. Puuttuuko seksistä tunne ja yhteyden kokemus? Onko se vain teknistä suorittamista? Onko miehesi itsekäs sängyssä tai muuten? Huomioiko hän sinua muulloin kuin halutessaan seksiä?
Vierailija kirjoitti:
Minun mielestäni on hienoa, että AP pohtii tilannettaan ääneen ja hakee tukea päätökselleen toimia vihdoin oikein. Mutta tosiasia on myös, että ainoastaan hyvin tarvitsevalle ja epäitsenäiselle miehelle kelpaa tällainen kumppani ja tällainen seksielämä. Toivottavasti AP:n mies reflektoi myös, miksi on sietänyt tällaista näin kauan, sillä normaalia ei sekään ole.
Riippuu paljonko AP on valehdellut ja manipuloinut matkan varrella. Mutta joo, erohan APsta miehen olisi pitänyt ottaa jo ajat sitten.
Jos naiset vain hyväksyisivät sen, että heillä seksuaalinen vietti katoaa 30 ikävuoden jälkeen. Moni liitto kestäisi pidempää. Ei välittävää, mukavaa miestä pidä jättää. Elämässä on tärkeämpiäkin asioita kuin seksinautinnot.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Riippuu paljonko AP on valehdellut ja manipuloinut matkan varrella. Mutta joo, erohan APsta miehen olisi pitänyt ottaa jo ajat sitten.
No jos minun kumppanini kertoisi olevansa aseksuaali ja suostuisi vain silloin tällöin väkinäiseen seksiin, hänestä tulisi saman tien entinen kumppani. Tuohan on aivan ilmeinen yhteensopimattomuus, jos toisen seksuaalinen suuntautuminenkin on väärä. Tässä tapauksessa miehen kannalta ei pitäisi olla merkitystä sillä, mikä totuus on.
Vierailija kirjoitti:
Jos naiset vain hyväksyisivät sen, että heillä seksuaalinen vietti katoaa 30 ikävuoden jälkeen. Moni liitto kestäisi pidempää. Ei välittävää, mukavaa miestä pidä jättää. Elämässä on tärkeämpiäkin asioita kuin seksinautinnot.
Elämässä voi ollakin tärkeämpiä asioita, mutta seksittömällä parisuhteella ei tee mitään, kun arki rullaa hyvin yksinkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No jos minun kumppanini kertoisi olevansa aseksuaali ja suostuisi vain silloin tällöin väkinäiseen seksiin, hänestä tulisi saman tien entinen kumppani. Tuohan on aivan ilmeinen yhteensopimattomuus, jos toisen seksuaalinen suuntautuminenkin on väärä. Tässä tapauksessa miehen kannalta ei pitäisi olla merkitystä sillä, mikä totuus on.
APn avaus ja kommentit ovat ristiriitaisia, joko valehtelee täälläkin tai sitten on vaan ihan silkka trolli joka provoaa aiheesta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
APn avaus ja kommentit ovat ristiriitaisia, joko valehtelee täälläkin tai sitten on vaan ihan silkka trolli joka provoaa aiheesta.
No, todennäköisesti AP on keksitty hahmo. Itsekin olen joskus kehitellyt tällaisia ihmissuhdeskenaarioita tänne omaksi huvikseni. Mutta näistä ketjuista voi silti saada oivalluksia irti, kun niihin suhtautuu totena. Joten siinä mielessä asialla ei ole minulle niin väliä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No, todennäköisesti AP on keksitty hahmo. Itsekin olen joskus kehitellyt tällaisia ihmissuhdeskenaarioita tänne omaksi huvikseni. Mutta näistä ketjuista voi silti saada oivalluksia irti, kun niihin suhtautuu totena. Joten siinä mielessä asialla ei ole minulle niin väliä.
Näkee ihmisten ajattelua ainakin. Ja toisaalta kipupisteitä joillakin valinnoistaan.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä pitkässä parisuhteessa tulee monenlaisia kausia ihan kuin muussakin elämässä. Välillä sujuu paremmin ja välillä huonommin. Olen alkanut luottamaan, että huonon jakson jälkeen tulee parempi aika, kunhan jaksaa puhaltaa hiillokseen. Se on tärkeää, ettei anna tulen kokonaan sammua.
En ole vieläkään vaan oppinut tietämään, miten siihen hiillokseen puhalletaan...
Otetaan yhteistä aikaa irti arjesta, huomioidaan toista, kysytään kuulumisia ja ollaan oikeasti kiinnostuneita toisen asioista ja mielen liikkeistä, tuetaan toista, jos hänen elämässään on raskas vaihe menossa jne....
Vierailija kirjoitti:
Kyllä pitkässä parisuhteessa tulee monenlaisia kausia ihan kuin muussakin elämässä. Välillä sujuu paremmin ja välillä huonommin. Olen alkanut luottamaan, että huonon jakson jälkeen tulee parempi aika, kunhan jaksaa puhaltaa hiillokseen. Se on tärkeää, ettei anna tulen kokonaan sammua.[/quote
Olen hyvin helpottunut siitä, ettei minun parisuhteessani tule ikinä olemaan sellaista kautta, jossa kumppanini pitää minua seksuaalisesti vastenmielisenä. Mutta standardinsa kullakin.
Missä tuollaisesta vastenmielisyydestä on puhuttu?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Otetaan yhteistä aikaa irti arjesta, huomioidaan toista, kysytään kuulumisia ja ollaan oikeasti kiinnostuneita toisen asioista ja mielen liikkeistä, tuetaan toista, jos hänen elämässään on raskas vaihe menossa jne....
Tällä tavalla saa hyvän ystävän mutta ei välttämättä hyvää rakastajaa. Molemminpuolinen seksuaalinen kiinnostus vaatii aika paljon muutakin.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä pitkässä parisuhteessa tulee monenlaisia kausia ihan kuin muussakin elämässä. Välillä sujuu paremmin ja välillä huonommin. Olen alkanut luottamaan, että huonon jakson jälkeen tulee parempi aika, kunhan jaksaa puhaltaa hiillokseen. Se on tärkeää, ettei anna tulen kokonaan sammua.[/quote
Olen hyvin helpottunut siitä, ettei minun parisuhteessani tule ikinä olemaan sellaista kautta, jossa kumppanini pitää minua seksuaalisesti vastenmielisenä. Mutta standardinsa kullakin.Missä tuollaisesta vastenmielisyydestä on puhuttu?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen hyvin helpottunut siitä, ettei minun parisuhteessani tule ikinä olemaan sellaista kautta, jossa kumppanini pitää minua seksuaalisesti vastenmielisenä. Mutta standardinsa kullakin.
Missä tuollaisesta vastenmielisyydestä on puhuttu?
AP puhuu kommenteissaan. Suostuu harrastamaan seksiä vain miehensä mieliksi eikä onnistu kiihottumaan tästä missään olosuhteissa.
Vierailija kirjoitti:
Mistä ajattelit sen tietää? Vai luuletko, että näistä asioista kumppanille kerrotaan? Ne pidetään omassa mielessä ja odotellaan, että tunteet menee ohi. Useinhan ongelma on itsessä, eikä siinä toisessa. Kukaan täyspäinen ihminen ei riko parisuhdetta ja perhettä ohimenevien tunteiden takia.
No en kyllä ole keksitty hahmo, ihan totta kirjoitan. Vaikka samapa se uskotteko. Ihmetyttää vain, mikä tässä pohdinnassani ja tilanteessani muka on niin epätavallista, että tätä epäillään provoksi.
Olen ainakin itse törmännyt irl paljonkin ihmeellisempiin asioihin ja tapahtumiin.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Tuo on räikeä vale. Monella naisella halut lisääntyy vaihdevuosia lähestyttäessä. 50-60+ ikä onkin sitten jo eri juttu. Mutta jos kolmekymppisenä loppuu halut, niin on syytä vaihtaa kumppania ellei se seksin loppuminen noin nuorena ole molemmille ok.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mistä ajattelit sen tietää? Vai luuletko, että näistä asioista kumppanille kerrotaan?
Ei sitä tarvitse mitenkään kertoa. Kyllä sen huomaa ihan seksin laadusta ja seksuaalisen yhteyden luonteesta, kun toisen kanssa on säännöllisesti seksiä harrastanut.
Kyllä tuo tiedetään. Ei kykene kasvuun ihmisenä varmaan edes terapiassa vaan pahenee siellä.