Voisitko asua ilman mukavuuksia?
Mitkä mukavuudet on sulle sellaisia ettet suostuisi elämään ilman?
On ihmisiä jotka oikein toivovat pääsevänsä asumaan mahdollisimman alkeellisesti. Kuulutko näihin?
Kommentit (75)
Meillä on päärakennuksessa sähköt, ja nykyään luksuksena myös kylmävesihana keittiössä. Ja pitkän pesulassa ravaamisen jälkeen nyt myös pyykkikone. Lämmintä vettä siis ei meille tule minnekään.
Ulkohuussi, ja ulkosauna. Ei suihkuja eikä muita ihmeellisyyksiä. Saunalle vesi kannetaan sisältä tai navetalta. Saunassa, navetalla ja huussissa ei sähköä.
Hyvin pärjää!
Sisävessa, sähköt, kunnollinen suihku, vedet sisälle. Mutta lisänä voi olla alkeellinen sauna/pesurakennus ja huussi.
Lämmitys on ainoa tarpeellinen mukavuus sisätiloissa. Sen lisäksi riittää, että tontilla on kaivo. Ulkohuussi ja sauna on kätevät olemassa ja sähkö on ylellisyyttä, joskin aurinkopaneeleilla senkin saisi osaksi vuotta.
Kaivo ois hyvä olla. Aurinkopaneelit tms. jotta puhelinta voi ladata. Kaasuhella ja jääkaappi. Vessa voi olla kompostoiva, mut ois kiva että sinne pääsisi sisäkautta.
Peseytymismahdollisuus sisällä ois myös hyvä, esim. puusaunan pesuhuone jonka saa kastella rauhassa...
Lämmityksestä. Meillä kun taloon vedettiin sähköt, ei sähkömies ymmärtänyt lainkaan ettei meille tule ainuttakaan sähköpatteria seinään. Ilmalämpöpumppu laitettiin mutta sekin on varalla, pääasiassa lämmitetään puilla. Ilp talviaikaan jos ollaan pidempään pois kotoa.
En. Mukavuudet lisäävät oleellisesti hyvinvointia.
Vierailija kirjoitti:
Mä olen miettinyt tätä paljon sen jälkeen kun muutettiin nykyiseen asumismuotoon, kaikkien mukavuuksien keskeltä. Voin paremmin täällä. Kaikki lämmitysaskareet on rentouttavia, vesien ja puiden teko ja kanto tosi hyvää hyötyliikuntaa. Saunassa pesuvatien avulla peseytyminen se vasta onkin rentouttavaa, en enää edes haluaisi suihkua.
Kun muutettiin tähän, ajateltiin että sisävessa on tehtävä. Nyt kun tässä asuttu 3. vuotta niin huomattu ettei sellaista tarvitse olla.
Voisin asua ilman mukavuuksia, kesäisin teenkin niin, mutta silloin kun on sairaana niin on kyllä mukavaa kun on sähköt, sisävessa ja juokseva vesi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä olen miettinyt tätä paljon sen jälkeen kun muutettiin nykyiseen asumismuotoon, kaikkien mukavuuksien keskeltä. Voin paremmin täällä. Kaikki lämmitysaskareet on rentouttavia, vesien ja puiden teko ja kanto tosi hyvää hyötyliikuntaa. Saunassa pesuvatien avulla peseytyminen se vasta onkin rentouttavaa, en enää edes haluaisi suihkua.
Kun muutettiin tähän, ajateltiin että sisävessa on tehtävä. Nyt kun tässä asuttu 3. vuotta niin huomattu ettei sellaista tarvitse olla.
Menee niin kauan kun ihminen säilyy terveenä.
Itse olen iäkäs nainen. Mieheni sairastui vakavasti. Nyt joudun tekemään kaikki työt itse, puiden teosta lähtien. Eniten tulee ketuttamaan lumien kolaus. Ei tätä menoa kauaa jaksa, pakko muuttaa.
Sisälle tuleva vesi (ei tarvitse olla lämmintä vettä) - ja se edellyttää sähköä. Internetyhteys, ja tietenkin laitteiden tarvitsema sähkö. Ja kun se sähkö on, niin pakastin. Ja kun on sähköt, niin myös ompelukone ja saumuri.
Siinäpä ne.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kun muutettiin tähän, ajateltiin että sisävessa on tehtävä. Nyt kun tässä asuttu 3. vuotta niin huomattu ettei sellaista tarvitse olla.Menee niin kauan kun ihminen säilyy terveenä.
Itse olen iäkäs nainen. Mieheni sairastui vakavasti. Nyt joudun tekemään kaikki työt itse, puiden teosta lähtien. Eniten tulee ketuttamaan lumien kolaus. Ei tätä menoa kauaa jaksa, pakko muuttaa.
En ole itse terve, esim. selkää on leikattu moneen kertaan ja nyt yksi uusikin sairaus taas tutkinnassa. Mutta olisin vieläkin huonommassa kunnossa jos ei olisi talon askareita. Mies myös asuu puolet viikosta muualla. Jos vointini huononee, naapuri käy traktorilla tekemässä lumityöt. Muussa pärjään itse.
Tsemppiä sinulle vaikeaan tilanteeseen.
Sähköt ja sisävessa olisi ehdottomat. Ja vesijohto. Muussa voisin joustaa.
Miksi pitäis joustaa missään? Kaikki mukavuudet kiitos tietenkin. Miksi tehdä elämästä vaikeaa.
En todellakaan voisi. Meillä on kesämökilläkin kaikki samat mukavuudet mitä kotona, inhoan pelata jonkun kantoveden kanssa saunassa/kylppärissä tai käydä ulkohuussissa tms. Minulle tuollaiset tuo mitään lisäarvoa elämään.
Voisin elää ilman vesivessa jos sijoittelu on sellainen että ei tartte tyyliin 100 metriä kävellä pimeässä keskellä yötä kun hätä. Eli esim terassilta käynti wc tilaan.
Pärjäisin myös pelkällä puulämmityksellä, mut onhan se työlästä - 30asteessa
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kun muutettiin tähän, ajateltiin että sisävessa on tehtävä. Nyt kun tässä asuttu 3. vuotta niin huomattu ettei sellaista tarvitse olla.Menee niin kauan kun ihminen säilyy terveenä.
Nuo ovat töitä jotka voi hyvin ulkoistaa jollekin nuoremmalle! Taatusti saisit jonkun yhdistyksen kautta halonhakkaajan edullisesti.
Toisaalta fyysinen aktiivisuus pitää sinut kunnossa, vaikka ketuttaisikin.
Mökillä voin paremmin ja paino putoaa. Kaupungissa lihon ja yleinen väsymys vaivaa.
En todellakaan. WCttömällä mökillä max vrk. Sähköttömällä vähemmän.
Vierailija kirjoitti:
Lämmityksestä. Meillä kun taloon vedettiin sähköt, ei sähkömies ymmärtänyt lainkaan ettei meille tule ainuttakaan sähköpatteria seinään. Ilmalämpöpumppu laitettiin mutta sekin on varalla, pääasiassa lämmitetään puilla. Ilp talviaikaan jos ollaan pidempään pois kotoa.
Miten saitte tuohon luvat? Meillä rakennustarkastaja vaati sähköpatterit ilmalämpöpumpun ja puulämmityksen lisäksi.
Voisin asua kunhan lapset on muuttaneet omilleen. Sähköt olis jees ja se että tontille tulee vesi.