Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Voisitko asua ilman mukavuuksia?

Vierailija
26.08.2023 |

Mitkä mukavuudet on sulle sellaisia ettet suostuisi elämään ilman?
On ihmisiä jotka oikein toivovat pääsevänsä asumaan mahdollisimman alkeellisesti. Kuulutko näihin?

Kommentit (75)

Vierailija
21/75 |
28.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lämmityksestä. Meillä kun taloon vedettiin sähköt, ei sähkömies ymmärtänyt lainkaan ettei meille tule ainuttakaan sähköpatteria seinään. Ilmalämpöpumppu laitettiin mutta sekin on varalla, pääasiassa lämmitetään puilla. Ilp talviaikaan jos ollaan pidempään pois kotoa.

Miten saitte tuohon luvat? Meillä rakennustarkastaja vaati sähköpatterit ilmalämpöpumpun ja puulämmityksen lisäksi.

Ei meillä mitään rakennustarkastajaa ole kuvioissa. Vanha talo, jossa ei koskaan ole kiinteitä pattereita ollut.

Vierailija
22/75 |
28.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tarvitsen ehdottomasti tiskikoneen, ison uunin, nopean netin ym. Voisin luopua pyykinpesukoneesta jos olisi amme.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/75 |
28.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lämmityksestä. Meillä kun taloon vedettiin sähköt, ei sähkömies ymmärtänyt lainkaan ettei meille tule ainuttakaan sähköpatteria seinään. Ilmalämpöpumppu laitettiin mutta sekin on varalla, pääasiassa lämmitetään puilla. Ilp talviaikaan jos ollaan pidempään pois kotoa.

Olishan noihin kannattanut ainakin varaus tehdä. Elämäntilanteet voi muuttua tajustikin, ettei jaksa/pysty syystä tai toisesta puulämmityksen logistiikkaa ja jos päätyy tuon vuoksi poismuuttoon ja myyntiin niin se on siinäkin kohtaa haittana. Elämänkaariajattelu kannattaa aina, vaikka olisikin tässä hetkessä kykenevä kaikkeen niin asiat voivat muuttua.

Vierailija
24/75 |
28.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Arvostan vesijohtovettä, sisävessaa ja viemäriä, lämmitystä ja sähköä. Sähkö voisi tulla kyllä mieluusti aurinkopaneleistakin ainakin kesällä.

Televisiosta olisi vaikea luopua noin mukavuusvälineenä. Ja tuskinpa älypuhelimestakaan tulisi luovuttua. 

Muuten elämme aika vaatimatonta elämää ilman autoa, matkoja, baareja ja uusia vaatteita (toki joskus joutuu ostamaan uuden takin tai kengät)

Vierailija
25/75 |
28.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen asunut 16-vuotiaaksi ilman mukavuuksia.

Ulkohuussi liiterin takana ja pihasauna.

En suostuisi enää asumaan ainakaan ilman sisävessaa.

Vierailija
26/75 |
28.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asuon 15 vuotta pienessä yksiössä. Ei pesukonetta. Joskus hajosi jääkaappi, korjautin parin vuoden päästä. 

Vierailija
27/75 |
28.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Terveenä pärjäisi huussilla ja vatisaunalla. Vesijohdolla tontilla. Minä perusterve sain vakavan sairauskohtauksen jonka jälkeen olin todella kipeä, kankea ja väsynyt. Hyvä että kotona jaksoi vessaan ja suihkuun. Alkeellisissa oloissa ei olisi tullut yhtään mitään. En uskaltaisi enää harkita ainoaksi kodiksi alkeellisuutta.

Vierailija
28/75 |
28.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asuin 15-vuotiaaksi asti talossa jossa ei ollut sisävessaa tai suihkua. Ulkohuussi ja pihasauna johon vesi tuli letkulla järvestä ja vesi lämmitettiin muuripadassa.

Varsinaiseen kotiini haluan mukavuudet, mutta mökillä riittää, että on sähköt ja kaivo josta saa nostettua juoma- ja talousveden.

Vierailija
29/75 |
28.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En. Mukavuudet lisäävät oleellisesti hyvinvointia.

Mä olen miettinyt tätä paljon sen jälkeen kun muutettiin nykyiseen asumismuotoon, kaikkien mukavuuksien keskeltä. Voin paremmin täällä. Kaikki lämmitysaskareet on rentouttavia, vesien ja puiden teko ja kanto tosi hyvää hyötyliikuntaa. Saunassa pesuvatien avulla peseytyminen se vasta onkin rentouttavaa, en enää edes haluaisi suihkua.

Kun muutettiin tähän, ajateltiin että sisävessa on tehtävä. Nyt kun tässä asuttu 3. vuotta niin huomattu ettei sellaista tarvitse olla.

Menee niin kauan kun ihminen säilyy terveenä. 

Itse olen iäkäs nainen. Mieheni sairastui vakavasti. Nyt joudun tekemään kaikki työt itse, puiden teosta lähtien. Eniten tulee ketuttamaan lumien kolaus. Ei tätä menoa kauaa jaksa, pakko muuttaa. 

Nuo ovat töitä jotka voi hyvin ulkoistaa jollekin nuoremmalle! Taatusti saisit jonkun yhdistyksen kautta halonhakkaajan edullisesti.

Toisaalta fyysinen aktiivisuus pitää sinut kunnossa, vaikka ketuttaisikin.

Totta tuo että pitää kunnossa, kun tuo fyysinen rasitus on normaalin rajoissa. 

Meillä on molemmilla pienet eläkkeet, joten ihan hirveästi ei rahaa olisi jaella, etenkin kun puolison sairaus vie varoja myöskin. Olemme siinä rajalla, että toimeentulotukea emme saa lääkkeisiin tms. Mutta - viime kevättalvella yritin saada apua lumien luontiin. Ei hitto saanut mistään. Paikkakunnalla on yksi iso firma ja heillä mahtavan kokoiset aurauskalustot, jotka aivan liioiteltuja pihallemme, jossa ne eivät pääsisi edes kääntymään. 

Olen vielä jaksanut, mutta töitä on rutkasti, etenkin siihen nähden, että itse olen sairas myöskin. 

Vierailija
30/75 |
28.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olishan noihin kannattanut ainakin varaus tehdä. Elämäntilanteet voi muuttua tajustikin, ettei jaksa/pysty syystä tai toisesta puulämmityksen logistiikkaa ja jos päätyy tuon vuoksi poismuuttoon ja myyntiin niin se on siinäkin kohtaa haittana. Elämänkaariajattelu kannattaa aina, vaikka olisikin tässä hetkessä kykenevä kaikkeen niin asiat voivat muuttua.

Ei noihin mitään varauksia tarvita. Jos haluaa patterit seinään niin senkun laittaa ja töpselin kiinni rasiaan. Avot. Meillä on siis myös se ilp, jos ei jaksa tai ehdi puiden kanssa puljata, vieläpä sellainen tehokkaampi ilp joka toimii myös kovemmilla pakkasilla. Öljytäytteisiä irtopattereitakin saa kaupasta jos tarve on.

Tämä ei tule myyntiin, on sukutila. Terve en ole nytkään, mutta selkäleikkausten jälkeenkin olen puilla lämmittänyt. Tiedossa on että voi iskeä vaikka aivoinfarkti kuten kenelle tahansa, se ei silti tarkoita sitä ettäkö pitäisi kaikessa siihen varautua.

Ja tosiaan, tänne on helppo hankkia patterit jos haluaa. Nyt en halua eikä ole tarvetta.

Vierailija
31/75 |
28.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tarvitsen ehdottomasti tiskikoneen, ison uunin, nopean netin ym. Voisin luopua pyykinpesukoneesta jos olisi amme.

Pesisitkö siis pyykkiä siinä ammeessa?

Vierailija
32/75 |
28.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En todellakaan voisi. Meillä on kesämökilläkin kaikki samat mukavuudet mitä kotona, inhoan pelata jonkun kantoveden kanssa saunassa/kylppärissä tai käydä ulkohuussissa tms. Minulle tuollaiset tuo mitään lisäarvoa elämään.

Olen samanlainen. Mökilläkin on sähkö, pesukone, tiskikone, sisävessa, suihku, vedet tulee ja menee. Mökillä nautin luonnosta, rannasta, marjapensaista, kalastamisesta, kiireettömyydestä, kirjoista, leipomisesta. Jäisi tuo kaikki aika vähille jos kotityöt veisivät aikaa ja energiaa.

Appiporukan mökki oli työleiri, josta heidän oli pakko luopua pian eläkeiän alettua. Oli kauhea paikka.

Vierailija
33/75 |
28.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen asunut talossa, johon tuli kraanasta kylmä vesi. Viemäriä ei ollut joten likavedet piti kantaa ämpärillä pois. Vessa oli perinteinen ulkohuusi.

Hyvin pärjättiin niinkin ja varmaan pärjättäisiin vastaisuudessakin jos olisi pakko.

Vierailija
34/75 |
28.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pesisitkö siis pyykkiä siinä ammeessa?

Niin just. Sepä vasta homma olisi. Mieluummin tiskaisin käsin kuin pesisin pyykit käsin. Itselläni on molemmat koneet koska kerran on sähköä millä niitä käyttää. 

Vierailija
35/75 |
28.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Puolivälissä elämää, ränsistynyt vanha talo mukavuuksilla mutta remontin tarpeessa. Ehkä ainakaan mun aloitteesta remontteja ei tehdäkään. Olen nähnyt kuinka vähällä ihmiset voivat tulla toimeen. Kaipuu on kohti vähempää itsellänikin.

Vierailija
36/75 |
28.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voisin asua noin viikon verran kesällä.

Vierailija
37/75 |
28.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kesällä voisin, mutta talvella ulkohuussi ei houkuttele. 

Vierailija
38/75 |
28.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

voisin mutta en halua.

Vierailija
39/75 |
28.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

quote=Vierailija]Tarvitsen ehdottomasti tiskikoneen, ison uunin, nopean netin ym. Voisin luopua pyykinpesukoneesta jos olisi amme.[/quote]

Mä voisin luopua tiskikoneesta mutta en pyykkikoneesta ikinä. Käsin tiskatessa tulee yhtä puhdasta kuin koneella. Mutta pyykistä ei koskaan tule yhtä puhdasta. Ilman linkousta pyykit jää kosteiksi eikä kuivu nopeasti. Olen pessyt käsin vaatteita ja ne myös menettää muotoaan vähän.

Vierailija
40/75 |
28.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

En. Tarviin sähköt ja lämmityksen sekä sisävessan. Ylimääräisistä kodinkoneista ja telkkarista voisin luopua, mutta en jääkaapista tai hellasta.

Mökkeily sitten erikseen.