Voisitko asua ilman mukavuuksia?
Mitkä mukavuudet on sulle sellaisia ettet suostuisi elämään ilman?
On ihmisiä jotka oikein toivovat pääsevänsä asumaan mahdollisimman alkeellisesti. Kuulutko näihin?
Kommentit (75)
Nimenomaan juoksevaa vettä ja suihkua ilman pärjää musta yllättävän hyvin. En kaipaa niitä yhtään mökillä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En. Mukavuudet lisäävät oleellisesti hyvinvointia.
Mä olen miettinyt tätä paljon sen jälkeen kun muutettiin nykyiseen asumismuotoon, kaikkien mukavuuksien keskeltä. Voin paremmin täällä. Kaikki lämmitysaskareet on rentouttavia, vesien ja puiden teko ja kanto tosi hyvää hyötyliikuntaa. Saunassa pesuvatien avulla peseytyminen se vasta onkin rentouttavaa, en enää edes haluaisi suihkua.
Kun muutettiin tähän, ajateltiin että sisävessa on tehtävä. Nyt kun tässä asuttu 3. vuotta niin huomattu ettei sellaista tarvitse olla.Menee niin kauan kun ihminen säilyy terveenä.
Itse olen iäkäs nainen. Mieheni sairastui vakavasti. Nyt joudun tekemään kaikki työt itse, puiden teosta lähtien. Eniten tulee ketuttamaan lumien kolaus. Ei tätä menoa kauaa jaksa, pakko muuttaa.
En ole itse terve, esim. selkää on leikattu moneen kertaan ja nyt yksi uusikin sairaus taas tutkinnassa. Mutta olisin vieläkin huonommassa kunnossa jos ei olisi talon askareita. Mies myös asuu puolet viikosta muualla. Jos vointini huononee, naapuri käy traktorilla tekemässä lumityöt. Muussa pärjään itse.
Tsemppiä sinulle vaikeaan tilanteeseen.
Miksi sinun vointisi huononisi? Juurihan väitit, että askareet pitävät sinut kunnossa.
En mä pidä elämääni minään työleirinä. Aamulla herään, käyn ulkohuussissa samalla kun käytän koiran pihalla, sieltä menen pihasaunaan hammas- ym aamupesulle. Pesään tulet samalla kun kahvi valmistuu, tiskaus menee vaikka etäpalaverin aikana. Puiden lisäys pesään ei vie juuri mitään aikaa ja samalla lämpiää puuhellalla ruoka ja pesuvesi.
Illalla käyn laittamassa tulet saunanpesään, hyvä kiuas ei kauaa kestä että säiliön vesikin on kuumaa ja odotellessa voi vaikka tuijottaa töllöä.
Puita tuon sisälle kun tarvii ja yleensä muun ulkona käynnin yhteydessä. Mitään suurta vaivaa ei ole mistään tekemisestä :)
Se oli hankalampaa kun ei ollut vielä pyykkikonetta. Oli lähdettävä kaupunkiin tunnin päähän ihan vaan pyykkiä pesemään pariksi tunniksi. Nyt on se luksus kun on oma kone.
Elämä on hyvin helppoa, rauhallista ja mukavaa :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En. Mukavuudet lisäävät oleellisesti hyvinvointia.
Mä olen miettinyt tätä paljon sen jälkeen kun muutettiin nykyiseen asumismuotoon, kaikkien mukavuuksien keskeltä. Voin paremmin täällä. Kaikki lämmitysaskareet on rentouttavia, vesien ja puiden teko ja kanto tosi hyvää hyötyliikuntaa. Saunassa pesuvatien avulla peseytyminen se vasta onkin rentouttavaa, en enää edes haluaisi suihkua.
Kun muutettiin tähän, ajateltiin että sisävessa on tehtävä. Nyt kun tässä asuttu 3. vuotta niin huomattu ettei sellaista tarvitse olla.Menee niin kauan kun ihminen säilyy terveenä.
Itse olen iäkäs nainen. Mieheni sairastui vakavasti. Nyt joudun tekemään kaikki työt itse, puiden teosta lähtien. Eniten tulee ketuttamaan lumien kolaus. Ei tätä menoa kauaa jaksa, pakko muuttaa.
En ole itse terve, esim. selkää on leikattu moneen kertaan ja nyt yksi uusikin sairaus taas tutkinnassa. Mutta olisin vieläkin huonommassa kunnossa jos ei olisi talon askareita. Mies myös asuu puolet viikosta muualla. Jos vointini huononee, naapuri käy traktorilla tekemässä lumityöt. Muussa pärjään itse.
Tsemppiä sinulle vaikeaan tilanteeseen.
Voisit käyttää sen puuhasteluun menevän ajan kunnon lihaskuntotreeniin ja olisit paremmass kunnossa.
Niin nykyaikaiset ihmiset tekee, haluavat välttyä kaikelta hyötyliikunnalta ja sitten maksavat satoja euroja vuodessa kuntosalikortista :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lämmityksestä. Meillä kun taloon vedettiin sähköt, ei sähkömies ymmärtänyt lainkaan ettei meille tule ainuttakaan sähköpatteria seinään. Ilmalämpöpumppu laitettiin mutta sekin on varalla, pääasiassa lämmitetään puilla. Ilp talviaikaan jos ollaan pidempään pois kotoa.
Olishan noihin kannattanut ainakin varaus tehdä. Elämäntilanteet voi muuttua tajustikin, ettei jaksa/pysty syystä tai toisesta puulämmityksen logistiikkaa ja jos päätyy tuon vuoksi poismuuttoon ja myyntiin niin se on siinäkin kohtaa haittana. Elämänkaariajattelu kannattaa aina, vaikka olisikin tässä hetkessä kykenevä kaikkeen niin asiat voivat muuttua.
Ei noihin mitään varauksia tarvita. Jos haluaa patterit seinään niin senkun laittaa ja töpselin kiinni rasiaan. Avot. Meillä on siis myös se ilp, jos ei jaksa tai ehdi puiden kanssa puljata, vieläpä sellainen tehokkaampi ilp joka toimii myös kovemmilla pakkasilla. Öljytäytteisiä irtopattereitakin saa kaupasta jos tarve on.
Tämä ei tule myyntiin, on sukutila. Terve en ole nytkään, mutta selkäleikkausten jälkeenkin olen puilla lämmittänyt. Tiedossa on että voi iskeä vaikka aivoinfarkti kuten kenelle tahansa, se ei silti tarkoita sitä ettäkö pitäisi kaikessa siihen varautua.
Ja tosiaan, tänne on helppo hankkia patterit jos haluaa. Nyt en halua eikä ole tarvetta.
Ok, no sehän on hyvä jos on mietitty asiat jo etukäteen. Ajattelin vaan että meillä on sähköpattereissa se oma liitäntärasiansa tms ja itse patterikin on jo olemassa vaikka suurinta osaa ei ikinä edes käytetä. Mutta jos tarve tulee niin ovat olemassa.
Vierailija kirjoitti:
En mä pidä elämääni minään työleirinä. Aamulla herään, käyn ulkohuussissa samalla kun käytän koiran pihalla, sieltä menen pihasaunaan hammas- ym aamupesulle. Pesään tulet samalla kun kahvi valmistuu, tiskaus menee vaikka etäpalaverin aikana. Puiden lisäys pesään ei vie juuri mitään aikaa ja samalla lämpiää puuhellalla ruoka ja pesuvesi.
Illalla käyn laittamassa tulet saunanpesään, hyvä kiuas ei kauaa kestä että säiliön vesikin on kuumaa ja odotellessa voi vaikka tuijottaa töllöä.
Puita tuon sisälle kun tarvii ja yleensä muun ulkona käynnin yhteydessä. Mitään suurta vaivaa ei ole mistään tekemisestä :)
Se oli hankalampaa kun ei ollut vielä pyykkikonetta. Oli lähdettävä kaupunkiin tunnin päähän ihan vaan pyykkiä pesemään pariksi tunniksi. Nyt on se luksus kun on oma kone.Elämä on hyvin helppoa, rauhallista ja mukavaa :)
Toi olis suunnilleen maanpäällinen helvetti mulle, noi pihasaunat ja ulkohuussit😄 Niin me ihmiset ollaan erilaisia!
Asun Helsingin ydinkeskustassa ja asunnossani ei ole suihkua. Keskustassa on yhä tällaisia satavuotiaita tai vanhempia asuntoja. Peseytymään pääsee lenkkisaunassa.
Vierailija kirjoitti:
Asun Helsingin ydinkeskustassa ja asunnossani ei ole suihkua. Keskustassa on yhä tällaisia satavuotiaita tai vanhempia asuntoja. Peseytymään pääsee lenkkisaunassa.
Tyyliin kerran viikossa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lämmityksestä. Meillä kun taloon vedettiin sähköt, ei sähkömies ymmärtänyt lainkaan ettei meille tule ainuttakaan sähköpatteria seinään. Ilmalämpöpumppu laitettiin mutta sekin on varalla, pääasiassa lämmitetään puilla. Ilp talviaikaan jos ollaan pidempään pois kotoa.
Olishan noihin kannattanut ainakin varaus tehdä. Elämäntilanteet voi muuttua tajustikin, ettei jaksa/pysty syystä tai toisesta puulämmityksen logistiikkaa ja jos päätyy tuon vuoksi poismuuttoon ja myyntiin niin se on siinäkin kohtaa haittana. Elämänkaariajattelu kannattaa aina, vaikka olisikin tässä hetkessä kykenevä kaikkeen niin asiat voivat muuttua.
Ei noihin mitään varauksia tarvita. Jos haluaa patterit seinään niin senkun laittaa ja töpselin kiinni rasiaan. Avot. Meillä on siis myös se ilp, jos ei jaksa tai ehdi puiden kanssa puljata, vieläpä sellainen tehokkaampi ilp joka toimii myös kovemmilla pakkasilla. Öljytäytteisiä irtopattereitakin saa kaupasta jos tarve on.
Tämä ei tule myyntiin, on sukutila. Terve en ole nytkään, mutta selkäleikkausten jälkeenkin olen puilla lämmittänyt. Tiedossa on että voi iskeä vaikka aivoinfarkti kuten kenelle tahansa, se ei silti tarkoita sitä ettäkö pitäisi kaikessa siihen varautua.
Ja tosiaan, tänne on helppo hankkia patterit jos haluaa. Nyt en halua eikä ole tarvetta.Ok, no sehän on hyvä jos on mietitty asiat jo etukäteen. Ajattelin vaan että meillä on sähköpattereissa se oma liitäntärasiansa tms ja itse patterikin on jo olemassa vaikka suurinta osaa ei ikinä edes käytetä. Mutta jos tarve tulee niin ovat olemassa.
Sähköpattereita tosiaan on erilaisia, niitä jotka vaativat sen rasian tai sitten ihan vaan töpselillä käytettäviä. Molempien saatavuus hyvä. Eikä tarvitse paniikissa pelätä tuleeko tarvetta, kun on nuo kaksi muutakin lämmitysmuotoa (puu ja ilp).
Vierailija kirjoitti:
No ei kuulosta ihmisarvoiselta elämältä.
Asuin korona-ajasta alkaen n. kolme vuotta mökissä joka oli puulämmitteinen. Ruokaa pystyi laittamaan kamiinan päällä tai ulkona kaasulla. Ulkohuussi. Peseytymisen järjestin kantamalla homeisesta pihasaunasta padan piharakennuksen päädyssä olevaan katokseen. Kunnostin sinne myös pellolta löytämäni valurautaisen ammeen. Kylällä pääsi kuntosalilla suihkuun ja saunaan. Ainoa "mukavuus" oli kevyt aurinkosähköjärjestelmä, jolla sai ladattua puhelimen ja läppärin, ja talvella valoa mökkiin.
Sähköt, sisävessa, peseytymistilat, tv, netti, pesukoneet, sähköuuni ja -liesi, eli kaikki mukavuudet, joita kohtuudella voi hankkia.
On sähkölämmitystäkin, käytän kuitenkin uuneja lämmitykseen.
En halua leikkiä mitään "elämäntapaintiaania".
Haluaisin vielä mönkijän ja paljun, niistä mies ei ole halukas maksamaan (vielä).
En koe epämukavuutta mukavuudeksi. Siksi haluan elää mukavuuksista nautiskellen
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tyyliin kerran viikossa?
Kyllä. Tämä on sitä luksusta, jota me työttömät täällä keskustassa nautimme.
Vuokra on halpa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No ei kuulosta ihmisarvoiselta elämältä.
Niin, ilmankos ne jatkuvasti sanovatkin, ettei "Helsingissä asuminen ole ihmisoikeus".
Vaikeeta.
Sähkö ja viemäri. Kaivo pihassa, niin ettei vettä tarvi rahdata mistään kauempaa.
Kerrostalokämpässä asun puolet vuodesta, puolet mökillä, jossa sähkö, mutta huussi ja kantovesi. No problem.
Meilläkään ei ole kyseessä mikään "elämäntapaintiaani-leikki". Piti työn vuoksi muuttaa tälle seudulle ja tämä on rakas sukutila, ilman muuta siis muutettiin tänne. Asumiskuluina sähkö (ei mene paljoa), vesi, vakuutus ja roskiksen tyhjäys kerran kuukaudessa. Niin ja kiinteistövero, 50€/v. On oma piha ja rauha. Voittaa mennen tullen jonkun kerrostaloasunnon oman mielenrauhan suhteen, mutta myös taloudellisesti. Asumiskustannukset tippui melkein 1000€/kk kun tähän muutettiin ja sen rahan saa käyttää johonkin muuhun 😍
Tosiaan ennen muuttoa ajattelimme että se vesivessa tänne hankitaan mutta ei sitä olekaan tarvittu. Nyt ollaan päätetty ettei sitä laitetakaan. Iät ja ajat on Suomessa ihmiset käyttäneet ulkohuussia, ei me sen kummempia olla.
Vierailija kirjoitti:
Nimenomaan juoksevaa vettä ja suihkua ilman pärjää musta yllättävän hyvin. En kaipaa niitä yhtään mökillä.
Mökillä niin. Sulla on varmasti joku peseytymismahdollisuus siellä. Miten on kaupungissa? Uimahalliinko meet suihkuun? Kaupasta ostat tonkkakaupalla vettä vai sadevettäkö keräät ämpäreihin?
Just kesällä mökillä olen huomannut, että pärjäisin ihan hyvin ilman pesukonetta ja astianpesukonetta. Jopa juoksevaa vettä ilman pärjäisin. Toki talvella olisi eri asia käydä esim. ulkovessassa, mutta pystyisin siihen tarpeen vaatiessa.
Ainoastaan jääkaappi, valot, tietokoneen latausmahdollisuus, ja jonkinlainen hella ja uuni on pakollisia.