Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ope kysyy: Jos teinisi tekee koulussa jotain törkää, saako hänelle suuttua?

Vierailija
25.08.2023 |

En tarkoita suuttumisella nyt mitään raivon vallassa huutamista, vaan normaalia suuttumista.

Törmään yhä useammin ajatteluun, jossa pahastikin sikaileville lapsille tai nuorille ei saisi suuttua. Törkeällä teolla tarkoitan tässä keskustelussa esimerkiksi liikuntavammaisen oppilaan kiusaamista, koulun tilojen tahallista sotkemista jollain muita loukkaavalla sisällöllä tai toiseen oppilaaseen käsiksi käymistä.

Kommentit (121)

Vierailija
101/121 |
26.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Saa todellakin ja tiukkakin saa olla. Meillä tällainen puhua pälpättävä paikoillaan pysymätön ekaluokkalainen. Yritetään parhaamme mukaan kasvattaa rajoilla ja rakkaudella, mutta sekään ei aina riitä. Koulussa saa kasvattaa toki myös.

Sehän on sitten hyvä, että opettaja seuraavalla kerralla huutaa sille pää punaisena.

Vierailija
102/121 |
26.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nuoren huonon käytöksen taustalla on aina joku hätä, huoli, harmi. Tarve huutaa, että näe minut. Opettajan tai kenen tahansa nuoren kanssa töitä tekevän on tottakai puutututtava huonoon käytökseen, mutta pää punaisena raivoaminen ei vie asiaa eteenpäin. Teko tuomitaan, ei lasta tai nuorta. Pyritään selvittämään, mikä on syy huonon käytöksen taustalla.

Se on aina helppoa ulkopuolelta vaatia näitä selvityksiä ja loputonta ymmärrystä. Mitä jos vanhemmat eivät tee mitään, sosiaalihuolto ei tee mitään, ymmärretään koulussa vuosikausia ja sama ääliö häiritsee muita vuodesta toiseen? Helppo sanoa täällä että ei saisi suuttua, mutta miten itse kestäisit tuossa tilanteessa?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/121 |
26.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pistä ensin viestiä huoltajalle, sitten jos ei noteerata niin ota puhutteluun.

Vierailija
104/121 |
26.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei opettajan pidä suuttua että huutaa oppilaille. Puhumalla asiat selviää. Wilmaan viestiä ja jos ei auta niin vanhemmat kouluun keskusteluun. 

Ja sitten on niitä vanhempia, jotka eivät näe kullannupussaan mitään vikaa. Syy on aina muualla. Eräs tällainen isä haukkui ensin minua idiootti-opettajaksi, kun olin mennyt ottamaan hänen pojaltaan puhelimen pois tunnilla. Poika ei ollut suostunut laittamaan sitä reppuun vaan räpläsi koko ajan. Kun otin puhelimen sitten pois, poika sai silmittömän raivarin, alkoi penkoa reppuaan jupisten: Missä se puukko on? Ja kun ei löytänyt etsimäänsä, alkoi riehua luokassa, kirjoja täynnä olevaa reppua paiskoen. Muut oppilaat olivat paniikissa ja minun pitää soittaa poliisit hakemaan poika pois ennen kuin jotain pahempaa sattuu. Tästä ei siis isäukko tykännyt ollenkaan, vaan tapahtuman jälkeen uhkaili, että opettajalle voi tulla pipi. Että keskustele siinä sitten aikuismaisen sivistyneesti ja selvitä tilanne rauhallisesti!

Vierailija
105/121 |
26.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lukion aloittavissa perseilijöissä on käsittämättömän huonosti kasvatettuja nuoria. Nyt kun laki muuttui ja kaikkien on pakko olla koulussa 18-V asti.

V-u, p-le, s-na on ihan tavallisia sanoja nuorten kielenkäytössä oppitunnin suullisessa vastauksissa. Eikä opiskelu kiinnosta. Heistä pitäisi kuitenkin leipoa ylioppilaita ja korkeakouluihin menijöitä.

Eilen oppitunnillani ES-Jonne istui takapenkissä musta huppari päällä, huppu päässään, kun kysyin häneltä oppituntiin liittyvää asiaa, kävi ilmi että siellä oli napit korvissa ja musa soi. Ei siis ollut kuullut mitään oppitunnin asioista.

Kiehahdin ja kysyin, että onkohan lukio sinulle ihan oikea paikka?

Kiitos Li! Ja vasemmistoliitto.

Ei kannata käyttää energiaa tuollaisiin. Itse olen ottanut sen linjan, että jos ei kiinnosta oppia, niin se on oma valinta ja kantaa siitä itse seuraukset. Puutun ainoastaan siihen, jos toiminnallaan häiritsee muiden oppimista.

PS. Jonnet ovat jo 30v etkä ilmeisesti opeta aikuislukiossa.

Vierailija
106/121 |
26.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Saa ehdottomasti.

Saa ja pitää. On (olisi) tärkeää, että koulu puuttuu tällaiseen. Puuttuminen pitää tapahtua sielä missä se käytös tapahtuu. Myös kodin pitää saada tietää, mutta kasvatuskeskustelu käydään sekä kotona että koulussa. Kouluilla on tässä kyllä valitettavasti tsempattavaa

Eikö tarkoita huutamista/raivoamista vaan puuttumista ja keskustelua, tiukkaakin.

Vierailija
107/121 |
26.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei saa suuttua. Opettajan tulee ammattilaisena kyetä pitämään tunteensa hallinnassa. Eihän poliisikaan suutu ihmisille. En minäkään suutu vittumaisille asiakkaille.

Poliisi saattaa suuttua jo siitä että pitää itsekriminointisuojasta kiinni eikä tunnustele asioita kuulustelun ulkopuolella.

Vierailija
108/121 |
26.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä olen ainakin täynnä näitä nykyteinejä. Kaverin lapsi ei jaksa mennä kouluun, nyt kamala vouhotus hänen ympärillään ja pohditaan erilaisia keinoja miten hänet saataisiin kouluun. Sen sijaan että ärähdetään että kouluun nyt prkl, ei siellä muutkaan halua käydä mut se nyt vaan on pakko. Kyseessä ei siis ole mikään koulukiusattu tapaus vaan ihan suosittu, tyttöjen ihailema poika.

Oma teinini on muutaman kerran perseillyt ja en todellakaan silloin silitä päätä vaan on saanut huudot ja sanktiot ja jos näin kävisi koulussa, ehdottomasti opettaja saisi suuttua. Opettajan pitää olla vähän pelottavakin auktoriteetti että homma toimii. Täällä meidän paikkakunnalla nuoriso on ottanut vallan ja paikkoja hajotetaan ja poltetaan ja tappelevat keskenään puukot heiluen. En ymmärrä missä näiden lasten vanhemmat ovat ja miksi antavat teiniensa pyöriä koko yön kaupungilla. Ihme menoa. Teini-ikä on kyllä kamala.

Yksi pojan entinen luokkakaveri lopetti koulussa käynnin, kun ei jaksanut kävellä kotoa aamuisin bussipysäkille. Ja pysäkiltä kouluun. Molemmissa päissä matkaa oli noin 500m. Jonkin aikaa tuon koulun lopettaneen mummo kuskasi kakaraa kouluun, mutta sitten ei jaksanut enää edes kyytiin herätä.

Näitä riittää.

Meillä myös tuttavilla sama tilanne. Luokittelivat vaikeaksi teini-iäksi ja ostivat lisää pelejä ja herkkuja. Koulu jäi.

Nyt ei ole enää teini-ikä. On aikuinen, joka "ei vain pysty". Sitä jankataan kaikille ja jos kukaan tippaakaan kyseenalaistaa, ampaistaan silmille.

Koskaan ei ole tällä "ei pystyvällä" ollut sääntöjä. Helppo elämä edessä.

Vierailija
109/121 |
26.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luokanopettaja kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei opettajan pidä suuttua että huutaa oppilaille. Puhumalla asiat selviää. Wilmaan viestiä ja jos ei auta niin vanhemmat kouluun keskusteluun. 

Ja sitten on niitä vanhempia, jotka eivät näe kullannupussaan mitään vikaa. Syy on aina muualla. Eräs tällainen isä haukkui ensin minua idiootti-opettajaksi, kun olin mennyt ottamaan hänen pojaltaan puhelimen pois tunnilla. Poika ei ollut suostunut laittamaan sitä reppuun vaan räpläsi koko ajan. Kun otin puhelimen sitten pois, poika sai silmittömän raivarin, alkoi penkoa reppuaan jupisten: Missä se puukko on? Ja kun ei löytänyt etsimäänsä, alkoi riehua luokassa, kirjoja täynnä olevaa reppua paiskoen. Muut oppilaat olivat paniikissa ja minun pitää soittaa poliisit hakemaan poika pois ennen kuin jotain pahempaa sattuu. Tästä ei siis isäukko tykännyt ollenkaan, vaan tapahtuman jälkeen uhkaili, että opettajalle voi tulla pipi. Että keskustele siinä sitten aikuismaisen sivistyneesti ja selvitä tilanne rauhallisesti!

Ehkä näiden kohdalla olis parempi, jos opettajalla olis vielä jotain oikeuksia, esim. taluttaa korvasta tai heittää niska-perseotteella rehtorin kansliaan, jossa rehtori löis nyrkkiä pöytään ja mylvisi kuin ukkonen pennulta paskat housuun. Iskäpappakin vois ottaa iisisti, kun ei tarvittais poliisia eikä hänen tarvis vaivautua koululle. Näinhän näiden kans ennen toimittiin. Lisäksi oli vielä tarkkailuluokat. Jotkut asiat oli vaan ennen paremmin. Muuten en ole väkivallan kannalla ollenkaan, mutta pakkohan jonkun on laittaa nämä ruotuun. Ei tämä näin voi jatkua.

Tuommoisen vanhemman kohdalla, näillä nykysäännöillä, olis kyllä varmaan pitänyt tehdä rikosilmoitus myös isän uhkailusta ja lasu tuosta lapsesta. Toivottavasti näin tehtiin.

Vierailija
110/121 |
26.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitääkö tätä edes kysyä??

En siis itsekään kannata mitään entisaikojen väkivaltaa tyyliin karttakepillä sormille, mutta en myöskään enää ihmettele, kun kolmosluokkalaiseni kertoo juttuja koulusta, miten siellä ei pysty keskittymään, kun on kauhea älämölö luokassa ja tarvii kuulosuojaimia välillä eikä opet saa mitään kuria luokkakavereihin.

Voisiko koululuokkiin saada vaikka livestreamit joka tunnille, niin vanhemmat saisi halutessaan seurata, mikä meno?

Vierailija
111/121 |
26.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ehkä näiden kohdalla olis parempi, jos opettajalla olis vielä jotain oikeuksia, esim. taluttaa korvasta tai heittää niska-perseotteella rehtorin kansliaan, jossa rehtori löis nyrkkiä pöytään ja mylvisi kuin ukkonen pennulta paskat housuun. Iskäpappakin vois ottaa iisisti, kun ei tarvittais poliisia eikä hänen tarvis vaivautua koululle. Näinhän näiden kans ennen toimittiin. Lisäksi oli vielä tarkkailuluokat. Jotkut asiat oli vaan ennen paremmin. Muuten en ole väkivallan kannalla ollenkaan, mutta pakkohan jonkun on laittaa nämä ruotuun. Ei tämä näin voi jatkua.

Tuommoisen vanhemman kohdalla, näillä nykysäännöillä, olis kyllä varmaan pitänyt tehdä rikosilmoitus myös isän uhkailusta ja lasu tuosta lapsesta. Toivottavasti näin tehtiin.

Koulumme rehtori kulkee Marimekko-kolttu ja puuhelmet kaulassa. TESO-päivät ovat aina täynnä tunnetaitoja tai tiimityötä. Antoi juuri oppilaille luvan kulkea lippikset päässä sisällä koulussa, koska se on jokaisen yksityisasia, miten pukeutuu. Tuollainen lepsu rehtori ei kuuna päivänä löisi nyrkkiä pöytään tai tekisi mitään, joka voisi aiheuttaa vastakkainasettelua.

Vierailija
112/121 |
26.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pitääkö tätä edes kysyä??

En siis itsekään kannata mitään entisaikojen väkivaltaa tyyliin karttakepillä sormille, mutta en myöskään enää ihmettele, kun kolmosluokkalaiseni kertoo juttuja koulusta, miten siellä ei pysty keskittymään, kun on kauhea älämölö luokassa ja tarvii kuulosuojaimia välillä eikä opet saa mitään kuria luokkakavereihin.

Voisiko koululuokkiin saada vaikka livestreamit joka tunnille, niin vanhemmat saisi halutessaan seurata, mikä meno?

Koska kuria pidetään väkivaltana niin kurinpito ei onnistu. Ihmisten pitäisi pystyä muuttamaan asenteensa ja hyväksymään mm. se karttakeppi. Karttakeppi ei riko luita tai tuota mitään pysyvää vahinkoa.

Vierailija
113/121 |
26.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä kullannuppu lopetti sitten koulunkäynnin kokonaan, joten hänestä tehtiin kahden viikon välein lastensuojeluilmoitus, jotka eivät kyllä johtaneet yhtään mihinkään. Koulutoimenjohtaja oli mukana tilaisuudessa, jossa isä uhkaili minua, mutta koska kaikki pikku pitäjässä pelkäsivät tätä isäukkoa, asia painettiin villaisella. Minä näin parhaaksi muuttaa monen sadan kilometrin päähän. 

Vierailija
114/121 |
26.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miettikääpä ihan hetki oikeasti sitä, että kun nyt niin kovasti suojellaan pettymyksiltä, mikä tulee näiden nuorten tulevaisuus olemaan kun aikaa menee eteenpäin.   Aikuistuttuaan joutuvat sen tosiasian eteen, että kaikki ei menekkään aina niinkuin he haluavat ja silloin tuleekin tenkkapoo siitä, kuinka käsitellä niitä tunteita, kun kukaan ei ole sitä heille opettanut. 

Minusta on erittäin surullista, että lapsilta ja nuorilta viedään mahdollisuus oppia terveellä tavalla asteittain sieltämään pettymyksiä, joka valmistaa siihen raadolliseen maailmaan, mikä on kaukana pumpulista , sillä se on kohdattava, halusi tai ei. 

Ja mitä tämän yleistyminen oikeasti tarkoittaa tulevaisuudessa?   Ihme on, jos täällä ylipäänsä sitten selviää hengissä, kun ne pettymyksen tunteet haudataan väkivaltaan, päihteisiin ja syrjäytymiseen, kun sitä tervettä oppia ja  tapaa tunteiden käsittelyyn ei ole.    

Olen adhd ja nuoruuden traumasta johtuvan toistuvan vaikean masennuksen diagnoosin omaava, ja silti,,, silti olen onnellinen siitä, että pienestä pitäen on kannustettu siihen, että pettymyksiä voi opetella sietämään terveellä tavalla.   Kotona oli turvallista ja rakastava ilmapiiri, otliin läsnä, kuunneltiin, keskusteltiin, tehtiin yhdessä, mutta myös annettiin mahdollisuus kasvaa pettymystenkin parissa.

Vierailija
115/121 |
26.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saa ja pitää korottaa ääntään. Tuoda esille, että nyt meni nuorella käyttäytyminen metsään. Ihmeellistä pään silittelyä nykyään, että ei saisi sanoa mitään, jos näkee huonoa käytöstä..

Vierailija
116/121 |
26.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

114 jatkaa vielä sen verran, että nimenomaan pitää opettaa siihen että virheitä toki jokainen tekee, mutta niistä pitää ottaa opiksi ja kantaa oma vastuunsa. Miettikää, miltä tää maa näyttää muutaman kymmenen vuoden päästä, kun kukaan ei ota vastuuta mistään, mielenterveystyö on niin ylikuormittunutta, että auttajistakin tulee autettavia etc.  Kuka silloin kantaa vastuun?

Vierailija
117/121 |
26.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Todellakin puutun tiukasti asiaan! Perseilijät saavat kuulla kunniansa eikä kukaan ole jälkeen päin tullut lankoja pitkin.

Opena 28 vuotta

Tiedoksi, että ei enää tulla lankoja pitkin vaan tullaan Wilmassa.

Harvoin. Nämä ongelmatapausten huoltajat eivät nimittäin lue wilmaa

Vierailija
118/121 |
26.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vielä mielipiteitä?

ap

Vierailija
119/121 |
26.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

V ierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Koulumme rehtori kulkee Marimekko-kolttu ja puuhelmet kaulassa. TESO-päivät ovat aina täynnä tunnetaitoja tai tiimityötä. Antoi juuri oppilaille luvan kulkea lippikset päässä sisällä koulussa, koska se on jokaisen yksityisasia, miten pukeutuu. Tuollainen lepsu rehtori ei kuuna päivänä löisi nyrkkiä pöytään tai tekisi mitään, joka voisi aiheuttaa vastakkainasettelua.

Hänen tilalleen kouluun tarvittaisiin Luutnantti Lammio rehtoriksi.

Vierailija
120/121 |
27.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nuoren huonon käytöksen taustalla on aina joku hätä, huoli, harmi. Tarve huutaa, että näe minut. Opettajan tai kenen tahansa nuoren kanssa töitä tekevän on tottakai puutututtava huonoon käytökseen, mutta pää punaisena raivoaminen ei vie asiaa eteenpäin. Teko tuomitaan, ei lasta tai nuorta. Pyritään selvittämään, mikä on syy huonon käytöksen taustalla.

Se on aina helppoa ulkopuolelta vaatia näitä selvityksiä ja loputonta ymmärrystä. Mitä jos vanhemmat eivät tee mitään, sosiaalihuolto ei tee mitään, ymmärretään koulussa vuosikausia ja sama ääliö häiritsee muita vuodesta toiseen? Helppo sanoa täällä että ei saisi suuttua, mutta miten itse kestäisit tuossa tilanteessa?

Yleensä ongelmalasten vanhemmilta ei tule tukea. Harvoin niin on tapahtunut ja silloin on vielä toivoa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän seitsemän viisi