Pitäisikö sinun mielestäsi työttömällä olla varaa syödä terveellisesti ja monipuolisesti? Vai täytyisikö työttömien tyytyä yksitoikkoiseen ja epäterveelliseen ruokavalioon? Lihottavaankin kenties
Kommentit (214)
Ei tarvi syödä kuin perusruokaa työttömänä. On sitten motivoitunut pyrkimään nopeasti eroon työttömyydestä kun ei syö herroiksi.
Laitaoikeistoa äänestävät mammat ovat tietysti sitä mieltä, että työttömillä ei pidä olla varaa syödä yhtään mitään. Työttömien pitää mammojen mielestä kuolla nälkää, koska siten valtion velka tulee maksetuksi ja sillä tavalla saadaan Suomi nousuun ja kaikki ei-sinisilmäiset pois maasta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko otsikossa olettamus että näin ei olisi nyt?
Ei tuet meinaa enää riittää terveelliseen ja monipuoliseen ruokaan.
Ruoan hinta noussut varmaan 30%
Ja monen hyvä ruoan 40-50%Eniten on noussut teollisten einesten ja leivän/leivonnaisten/keksien hinnat. Toki vehnäjauho on yksittäisenä tuotteena kallistunut varmaan eniten, mutta toisaalta se ei kyllä vaikuta jos ei ole himoleipoja ja/tai ruokavalio ei koostu pullasta, sämpylöistä, pizzapohjista ja makaronista..
Nuohan ne eniten kallistuneita on, mutta onneksi ilmankin ihminen pärjää ja satunnaisesti niitäkin on varaa ostaa. Tosin itse kyllä olen jättänyt ne satunnaiset pakastepizzatkin kauppaan näillä nykyhinnoilla, koska ei ne nyt kuitenkaan niin hyviä ole että niistä noin poskettomia hintoja maksaisin. Sama pätee sipseihin joissa näyttää pussit pienentyneet ihan reilusti, mutta hinnat nousseet hurjasti.
Ylipäätään hinnannousut on olleet kaikessa (puoli)valmiissa suurinta. Kuljetuskulut on nousseet, sähkö on aiempaa kalliimpaa ja hintaa nostetaan ihan vaan siksikin koska mä voin eli ahneus.
Onneksi moni noista tuotteista on just tuota turhuutta, jota ilman pärjää jopa paremmin kuin niitä syömällä. Tai ainakin oma elimistö kiittää kun jää nekin lisäsuolat/rasvat ja muut lisäaineet pois.
Päinvastoin. Viime vuonna jouduin ostamaan kalapuikkoja, koska mihinkään tuoreeseen kalaan ei ollut enää varaa. Välillä ostin pakasteseitiä, mutta sen hinta oli noussut myös omassa kaupassani.
Voi jeesus. Vertaa nyt sitten tuoreen kalan hintaa kalapuikkoihin.. Ne kalapuikot on kallistuneet tuoretta kalaa enemmän, mutta toki niiden kilohinta on edelleen pienempi kuin tuoreen kalan. Kalapuikoissa kun ei sitä kalaa juurikaan ole vaan kaikkea muuta.
Itsessään se kalapuikon sisältämä ravinto on halpaa ja köyhää, mutta ilmaista ruokaa sekään ei ole koska siinä maksaa niitä tuotanto-, kuljetus- ja säilytyskuluja.
Se kokonaisen kalan ostaminen etenkin tarjouksesta on kaikista halvinta. Siitä voi sitten osan laittaa pakkaseen ihan itse.
En tiedä missä kalakaupoissa käyt, mutta mun kaupoissa tuore kala on yleensä vähintään 20 euroa kilo. Mun budjetilla tuossa on puolet liikaa.
Kaikissa vähänkin isommissa kaupoissa maan keskivaiheilla on viime viikot saanut tarjouksella lohikaloja, myös fileenä, alle 15,-/kg.
No kivat teille, Etelä-Suomessa ei niinkään vaan kala on ihan helvetillisen kallista.
Ai. Ihan helsinkiläisestä ruokakaupasta ostin tuon lohen just eilen joka oli 9,90 kilo. Taisi olla vielä ainakin huomenna (sunnuntaista en ole varma) ihan samalla tarjoushinnalla.
Vastaavia tarjouksia on melkoisen usein.
Etelä-Suomi on myös muuta kuin Helsinki. Sinne en muuttaisi mistään hinnasta.
Sama 9.95/kg tarjous on voimassa ihan koko uudenmaan alueella. Samoin pirkanmaalla ja hämeessä sekä varsinais-suomessa.. Kaakkois-suomessa on tarjoushinta 10,95.
Totta kai saa olla, mutta on eri asia onko. Eihän nykyään työtä tekevälläkään ole varaa juuri muuhun kuin jauhelihaan.
Vierailija kirjoitti:
Totta kai saa olla, mutta on eri asia onko. Eihän nykyään työtä tekevälläkään ole varaa juuri muuhun kuin jauhelihaan.
Mutta esim. jauhenliha onkin aina ollut harvojen herkkua. Se kun pitää tosin pestä ennen käyttöä, niin kaikki ei jaksa.
Vierailija kirjoitti:
Ei tarvi syödä kuin perusruokaa työttömänä. On sitten motivoitunut pyrkimään nopeasti eroon työttömyydestä kun ei syö herroiksi.
Kaikki työtä tekevätkin syö perusruokaa.
Työttömällä ei kuulu olla varaa/mahdollisuutta syödä kallista ja/tai aina vain mieleistään ruokaa, mutta onnesi hinta olekaan tae siitä että ruoka olisi terveellistä ja/tai monipuolista.
Halvalla on mahdollista syödä ravintorikasta sekä monipuolista ruokaa mutta toki se vaatii viitseliäisyyttä ihan eri tavalla kuin se pakastepizza tai ranskikset ja nakit uunissa tai wolttitilauksen tekeminen.
Eikä tosiaan tarvitse vetää pelkästään puuroja tai jotain makaronimössöä (joka ei ole terveellistä eikä edes erityisen edullista). Lisäksi kun suhtautuu arkiruokaan ns pakollisena pahana josta täytyy saada määrä x energiaa ja tarvittavat ravintoaineet vaikka se ei ihan lempparisapuskaa olekaan niin sitä paremmalta ne herkutkin maistuu kun niitä voi ostaa vain satunnaisesti.
Ja onhan nuo ranskikset ja nakitkin joskus ihan jees, mutta ei joka viikko eikä edes joka kuukausi..
Vierailija kirjoitti:
Työttömällä on kyllä varaa syödä tervellisesti jos laittaa ruuan itse, juoksee tarjousten perässä ja käy isommissa marketeissa, ostaa punalaputettua jne. Suunnittelua vaatii toki vähän vaivaa ja aikaa, mutta sitä toki työttömällä on, koska ei käy töissä.
Kyllä saa halvoistakin aineista ihan ok terveellistä ruokaa kun itse laittaa. Esim puuro, keitot, munakkaat, vaikka kaalilaatikko tarjousjauhelihalla ja sesonkijuurekset, kanankoivet, raejuusto (halpis) ja sesongin hedelmät mahtuu työttömänkin budjettiin.
Tekee vaan kerralla enemmän ruokaa ja pakkaseen. En nää miksi työtön lihoisi yllä kuvatulla ruokavaliolla. Rahaa voi säästää myös kävelemällä matkoja mahdollisimman paljon jolloin liikuntaakin tulee. Miksi pitäisi ostaa mikropitsoja, makkaraa ja karkkia? Sehän on ihan oma valinta. Usein einekset ovat kuitenkin kalliimpia kuin itse laitettu.
Tietty jotain lohta, sisäfilettä ja marjoja nyt ei varmaan voi ostaa, mutta ei voi moni työssäkäyväkään
Rahaa voi säästää ja liikuntaakin tulee, kun kävelee tarjousten perässä?
Kuule, ei ole tullut mieleenikään, että ensin kävelen 5 km keskustaan, siellä pyörin tunnin pari eri kaupoissa ja sitten kävelen kahden tai kolmen painavan kauppakassin kanssa toiset 5km.
Miksi muuten perheelliset ei tee tuota? Mihin hel vettiin niitä autoja tarvitaan? Moni työssäkäyvä tekee kevyttä toimistotyötäkin vielä. Ihan hyvin voi ainakin viitisen kilsaa kantaa perheen ruokia kaupasta vaikka kerran viikossa. Vai venyykö käsivarret liikaa?
Minä vain niin kovasti ihmettelen miksi nykyään ei muka riitä raha ruokaan. Ennen ei ollut sitä vähääkään mikä nykyään menee hampurilaisiin ja pitsoihin kun ei jakseta itse valmistaa terveellistä ja maittavaa perusruokaa. Mihin ovat unohtuneet esimerkiksi entisaikojen herkut piimävelli, maitoperunat, lanttupuuro. Pyhäpäivänä saattoi olla vaikka silakkalaatikkoa tai jopa läskisoossia jos oli kaupassa possunkylkeä saatavilla. Iloitkaa siitä, kuinka paljon ja edullista ruokaa on kaupoissa saatavilla. Vielä pari kymmentä vuotta sitten tilanne oli aivan toinen.
Vierailija kirjoitti:
Minä vain niin kovasti ihmettelen miksi nykyään ei muka riitä raha ruokaan. Ennen ei ollut sitä vähääkään mikä nykyään menee hampurilaisiin ja pitsoihin kun ei jakseta itse valmistaa terveellistä ja maittavaa perusruokaa. Mihin ovat unohtuneet esimerkiksi entisaikojen herkut piimävelli, maitoperunat, lanttupuuro. Pyhäpäivänä saattoi olla vaikka silakkalaatikkoa tai jopa läskisoossia jos oli kaupassa possunkylkeä saatavilla. Iloitkaa siitä, kuinka paljon ja edullista ruokaa on kaupoissa saatavilla. Vielä pari kymmentä vuotta sitten tilanne oli aivan toinen.
Milloin Suomessa on syöty piimävelliä, maitoperunoita ja lanttupuuroa? Olen 55-vuotias enkä ole ikinä syönyt. En myöskään ole kuullut omien vanhempienikaan koskaan puhuneen kyseisistä ruoista. Ja kyse vähävaraisista ihmisistä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Työttömällä on kyllä varaa syödä tervellisesti jos laittaa ruuan itse, juoksee tarjousten perässä ja käy isommissa marketeissa, ostaa punalaputettua jne. Suunnittelua vaatii toki vähän vaivaa ja aikaa, mutta sitä toki työttömällä on, koska ei käy töissä.
Kyllä saa halvoistakin aineista ihan ok terveellistä ruokaa kun itse laittaa. Esim puuro, keitot, munakkaat, vaikka kaalilaatikko tarjousjauhelihalla ja sesonkijuurekset, kanankoivet, raejuusto (halpis) ja sesongin hedelmät mahtuu työttömänkin budjettiin.
Tekee vaan kerralla enemmän ruokaa ja pakkaseen. En nää miksi työtön lihoisi yllä kuvatulla ruokavaliolla. Rahaa voi säästää myös kävelemällä matkoja mahdollisimman paljon jolloin liikuntaakin tulee. Miksi pitäisi ostaa mikropitsoja, makkaraa ja karkkia? Sehän on ihan oma valinta. Usein einekset ovat kuitenkin kalliimpia kuin itse laitettu.
Tietty jotain lohta, sisäfilettä ja marjoja nyt ei varmaan voi ostaa, mutta ei voi moni työssäkäyväkään
Kuule, ei ole tullut mieleenikään, että ensin kävelen 5 km keskustaan, siellä pyörin tunnin pari eri kaupoissa ja sitten kävelen kahden tai kolmen painavan kauppakassin kanssa toiset 5km.
Miksi muuten perheelliset ei tee tuota? Mihin hel vettiin niitä autoja tarvitaan? Moni työssäkäyvä tekee kevyttä toimistotyötäkin vielä. Ihan hyvin voi ainakin viitisen kilsaa kantaa perheen ruokia kaupasta vaikka kerran viikossa. Vai venyykö käsivarret liikaa?
En kantaisi kasseja viittä kilometriä. Laittaisin ruoat reppuun. Suomessa on harvoin helteitä. Viisi kilometriä menisi kevyttä kävelyvauhtia noin tuntiin.
Nyt on autoja piha täynnä. Joskus aikanaan olen tehnyt tuon kävellen. Olin silloin nuori opiskelija. Tosin juuri nyt olen työtön. Voin ottaa pihasta haluamani auton alle. Mitään ongelmaa ei ole, koska perheen yhteenlasketut tulot laskee meidät varakkaisiin.
Vierailija kirjoitti:
Parikymmentä vuotta sitten sai ja syötiin kyllä aika lailla samoja ruokia kuin nytkin. Nuo lanttupuurot ja piimävellit kuulostaa pikemminkin 1800-luvulta tai 1900-luvun alkupuoliskolta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En kantaisi kasseja viittä kilometriä. Laittaisin ruoat reppuun. Suomessa on harvoin helteitä. Viisi kilometriä menisi kevyttä kävelyvauhtia noin tuntiin.
Nyt on autoja piha täynnä. Joskus aikanaan olen tehnyt tuon kävellen. Olin silloin nuori opiskelija. Tosin juuri nyt olen työtön. Voin ottaa pihasta haluamani auton alle. Mitään ongelmaa ei ole, koska perheen yhteenlasketut tulot laskee meidät varakkaisiin.
Unohdin mainita, että oikeasti kannoin ruokaostokset opiskeluaikana repussa kotiin.
Samaa pashaa saavat syödä kuin keskituloisetkin. Turha tulla työttömyydellä elvistelemään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Parikymmentä vuotta sitten sai ja syötiin kyllä aika lailla samoja ruokia kuin nytkin. Nuo lanttupuurot ja piimävellit kuulostaa pikemminkin 1800-luvulta tai 1900-luvun alkupuoliskolta.
Meillä syötiin ysärin lamassa perunaa, makkaraa ja jauhelihaa perusratkaisuissa-aineina kaikissa ruoissa. Oli sitten mikä tahansa ruoka kyseessä. Oikeasti selvittiin koroista ja kirpputorillakin käytiin. Kumpikaan vanhempi ei edes menettänyt työtään. Suurin ongelma oli kesämökin lainanlyhennykset.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin, nuorena opiskelijana olisin saattanut minäkin tehdä tuon, ainakin joskus. Nyt on ikää yli 50 ja muutama jaksamista rajoittava sairaus. Jostain kumman syystä tällä palstalla aina kuvitellaan kaikki työttömät/köyhät nuoriksi ja terveiksi.
Tarvitsee muuten aika ison repun, jos sinne ahtaa 2-3 normikokoista kassia ruokaa.
P. Urpon hallituksen mielestä köyhät voivat hakea ruokansa leipäjonoista tai roskiksista. Pää- asia on, että rikkaat voivat syödä hummeria ja beef Wellingtonia. "Maailman onnellisin maa".
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä syötiin ysärin lamassa perunaa, makkaraa ja jauhelihaa perusratkaisuissa-aineina kaikissa ruoissa. Oli sitten mikä tahansa ruoka kyseessä. Oikeasti selvittiin koroista ja kirpputorillakin käytiin. Kumpikaan vanhempi ei edes menettänyt työtään. Suurin ongelma oli kesämökin lainanlyhennykset.
Tuo osaaminen on nyt arvossa 40-50-vuotiailla asuntovelallisilla.
Suomalaiset työttömät voidaan tappaa, sitten tuodaan Intiasta orjia, palvelemaan eliittiä. Intialaiset eivät valita, vaan nöyrästi tekevät kaiken, mitä eliitti haluaa. Asuvat iloisesti teltoissa, eivät tiedä ay- yhdistyksistä, eivätkä ole sairauslomilla, eivätkä vaadi lomia. T. P. Orpo ja EK.
Et ymmärrä lukemaasi, joten menepä muualle tältä palstalta, menepä vaikka katsomaan Tiktok-videoita. Kukaan ei ole tässä ketjussa pitänyt kalapuikkoja terveellisenä. Joku kertoi ostaneensa kalapuikkoja, koska hänellä EI OLLUT RAHAA OSTAA TERVEELLISTÄ RUOKAA eli tuoretta kalaa.