Pitäisikö sinun mielestäsi työttömällä olla varaa syödä terveellisesti ja monipuolisesti? Vai täytyisikö työttömien tyytyä yksitoikkoiseen ja epäterveelliseen ruokavalioon? Lihottavaankin kenties
Kommentit (214)
Jos ei töitä tee, ei syömäänkään pidä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Työtön voi syödä terveellisesti, kun jättää roskaruoan ostamatta. Minulle roskaruoka tarkoittaa pizzoja, hampurilaisia, sipsejä, karkkeja, leivonnaisia, keksejä, limsoja ym. Alkoholi ja tupakka pois, kyllä terveelliseen ruokaan on varaa jos vain ostaa pelkästään sitä terveellistä ruokaa sesongin mukaan.
Itse syön roskaruokaa pakokeinona siitä hirvittävästä todellisuudesta, jota elämä syrjäytyneenä työttömänä on. Roskaruoka on mun ainoa lohtu tässä yksinäisyydessä ja kurjuudessa. Ihmiset, jotka kuvittelevat, että terveelliset elämäntavat ovat vain taloudellinen kysymys ovat täysin pihalla siitä, millaisia inhimilliset ongelmat ovat. Kauhistuttaa ajatella, että on olemassa noin ymmärtämättömiä ja typeriä ihmisiä. Välillä toivoisi, että jokainen saisi kokea tämän helvetin kerran elämässään, että eivät olisi niin tuomitsevia muita kohtaan. Samalla jaettaisiin vastuunkantoa, kun työttömät pääsisivät välillä parempaan elintasoon kiinni.
Mä olen ollut aiemmin pätkätyötön ja tätä nykyä jo pitkäaikaistyötön, joten tuttua on työttömyys enkä tosiaan toivo tätä kenellekään.
Mutta se mun on kyllä sanottava, että parempi olo on nyt kun olen jättänyt esim lisätyn sokerin aivan kokonaan enkä enää syö sipsejäkään tai niitä aiemminkin satunnaisia pakastepizzoja. Enää ei tee edes mieli eikä varsinkaan kun muistuttaa itselleen kuinka "tukkoinen" ja tympääntynyt olo sellaisesta tulee pitkäksi aikaa. Sehän on aika samanlaista kuin aikoinaan oli krapulassa. Itse en enää viitsi omilla toimillani tätä tilannetta pahentaa vaan päinvastoin yritän syödä vain hyvää tekeviä ruokia, pitää unirytmin säännöllisenä sekä käydä päivittäin ulkoilemassa. Liian helppoa olisi vaan olla ja alkaa rötvätä yöpaidassa itkua tuhertamassa.
Ja onhan tämä ainaista senttien laskemista ilman noitakin joutavuuksia, mutta onneksi (tai no jaa) en koskaan työaikoinakaan ole päässyt elelemään herroiksi vaan ihan taviskotiruokaa sitä silloinkin on syönyt eli ruuanlaitto on ihan normi arkiaskar mulle enkä edes kaipaa "valmiiseen pöytään". Näin työttömänä on kyllä helpompaa siinä mielessä, että ruuanlaittamiselle on aikaa ihan samoin kuin tarjousten perässä juoksemisellekin. Toisaalta myös kulutus on vähäisempää kuin fyysisissä töissä vaikka kuinka siellä kaupoilla jalan käykin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Työtön voi syödä ihan hyvin jos ei laita rahojaan turhaan. Gourmet sapuskoihin, luomuun tai ravintoloihin ei tarvitse olla varaa.
Saako olla varaa syödä lihaa joka päivä?
Ei, kuten ei muillakaan. Lihaa ei ravitsemuksellisesti tarvitse syödä joka päivä.
Minä en tulisi toimeen ilman runsaita proteiineja sekä liharuokaa päivittäin.
T: treenaava ja työtön mies, 185cm 93kg
Sun tosin kannattaisi jostain syömästäsi vähentää, olet turhan tuhdissa kuosissa.
Siis kyseessähän on treenattu mies? Nuo on oikein sopivat mitat ja ulkonäkökin on todennäköisesti oikein kelvollinen 😁
Vierailija kirjoitti:
Työttömällä on kyllä varaa syödä tervellisesti jos laittaa ruuan itse, juoksee tarjousten perässä ja käy isommissa marketeissa, ostaa punalaputettua jne. Suunnittelua vaatii toki vähän vaivaa ja aikaa, mutta sitä toki työttömällä on, koska ei käy töissä.
Kyllä saa halvoistakin aineista ihan ok terveellistä ruokaa kun itse laittaa. Esim puuro, keitot, munakkaat, vaikka kaalilaatikko tarjousjauhelihalla ja sesonkijuurekset, kanankoivet, raejuusto (halpis) ja sesongin hedelmät mahtuu työttömänkin budjettiin.
Tekee vaan kerralla enemmän ruokaa ja pakkaseen. En nää miksi työtön lihoisi yllä kuvatulla ruokavaliolla. Rahaa voi säästää myös kävelemällä matkoja mahdollisimman paljon jolloin liikuntaakin tulee. Miksi pitäisi ostaa mikropitsoja, makkaraa ja karkkia? Sehän on ihan oma valinta. Usein einekset ovat kuitenkin kalliimpia kuin itse laitettu.
Tietty jotain lohta, sisäfilettä ja marjoja nyt ei varmaan voi ostaa, mutta ei voi moni työssäkäyväkään
Minä teen juuri noin työttömänä ollessani. Tosin mitään rahallista pakkoa asiaan ei olisi perheen yhteistulot huomioiden. Meidät laskettaisiin varakkaisiin.
Kerään aamulla mustikat takapihalta aamupirtelöön. Viinimarjat on jo pakkasessa. Puolukat ei ole vielä kypsiä.
Todellakin ostan -30-tuotteen, jos joku ei ole ehtinyt ensin.
Leivon, teen uuniruokia yms hauskaa säästämistä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko otsikossa olettamus että näin ei olisi nyt?
Ei tuet meinaa enää riittää terveelliseen ja monipuoliseen ruokaan.
Ruoan hinta noussut varmaan 30%
Ja monen hyvä ruoan 40-50%Eniten on noussut teollisten einesten ja leivän/leivonnaisten/keksien hinnat. Toki vehnäjauho on yksittäisenä tuotteena kallistunut varmaan eniten, mutta toisaalta se ei kyllä vaikuta jos ei ole himoleipoja ja/tai ruokavalio ei koostu pullasta, sämpylöistä, pizzapohjista ja makaronista..
Nuohan ne eniten kallistuneita on, mutta onneksi ilmankin ihminen pärjää ja satunnaisesti niitäkin on varaa ostaa. Tosin itse kyllä olen jättänyt ne satunnaiset pakastepizzatkin kauppaan näillä nykyhinnoilla, koska ei ne nyt kuitenkaan niin hyviä ole että niistä noin poskettomia hintoja maksaisin. Sama pätee sipseihin joissa näyttää pussit pienentyneet ihan reilusti, mutta hinnat nousseet hurjasti.
Ylipäätään hinnannousut on olleet kaikessa (puoli)valmiissa suurinta. Kuljetuskulut on nousseet, sähkö on aiempaa kalliimpaa ja hintaa nostetaan ihan vaan siksikin koska mä voin eli ahneus.
Onneksi moni noista tuotteista on just tuota turhuutta, jota ilman pärjää jopa paremmin kuin niitä syömällä. Tai ainakin oma elimistö kiittää kun jää nekin lisäsuolat/rasvat ja muut lisäaineet pois.
Päinvastoin. Viime vuonna jouduin ostamaan kalapuikkoja, koska mihinkään tuoreeseen kalaan ei ollut enää varaa. Välillä ostin pakasteseitiä, mutta sen hinta oli noussut myös omassa kaupassani.
Voi jeesus. Vertaa nyt sitten tuoreen kalan hintaa kalapuikkoihin.. Ne kalapuikot on kallistuneet tuoretta kalaa enemmän, mutta toki niiden kilohinta on edelleen pienempi kuin tuoreen kalan. Kalapuikoissa kun ei sitä kalaa juurikaan ole vaan kaikkea muuta.
Itsessään se kalapuikon sisältämä ravinto on halpaa ja köyhää, mutta ilmaista ruokaa sekään ei ole koska siinä maksaa niitä tuotanto-, kuljetus- ja säilytyskuluja.
Se kokonaisen kalan ostaminen etenkin tarjouksesta on kaikista halvinta. Siitä voi sitten osan laittaa pakkaseen ihan itse.
En tiedä missä kalakaupoissa käyt, mutta mun kaupoissa tuore kala on yleensä vähintään 20 euroa kilo. Mun budjetilla tuossa on puolet liikaa.
Kaikissa vähänkin isommissa kaupoissa maan keskivaiheilla on viime viikot saanut tarjouksella lohikaloja, myös fileenä, alle 15,-/kg.
No kivat teille, Etelä-Suomessa ei niinkään vaan kala on ihan helvetillisen kallista.
Ai. Ihan helsinkiläisestä ruokakaupasta ostin tuon lohen just eilen joka oli 9,90 kilo. Taisi olla vielä ainakin huomenna (sunnuntaista en ole varma) ihan samalla tarjoushinnalla.
Vastaavia tarjouksia on melkoisen usein.
Eipä ole tuollaisia tarjouksia 100 km Helsingistä itään. Vähän turhan kallista myös hakea fisut Helsingistä saakka.
Nyt piti ihan tarkastaa ja kaakkois-suomessa näkyy olevan samanlainen tarjous kokonaisista lohista ja kilohinta siellä hurrrrrjat 10,95 euroa.
Ja jos sä 100 km itään helsingistä asut niin silloin asut juurikin kaakkois-suomessa. Tosin vielä loviisassa on ihan sama tarjous kuin pk-seudullakin ja tuo euron tyyriimpi on vasta kotkassa..
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Työtön voi syödä terveellisesti, kun jättää roskaruoan ostamatta. Minulle roskaruoka tarkoittaa pizzoja, hampurilaisia, sipsejä, karkkeja, leivonnaisia, keksejä, limsoja ym. Alkoholi ja tupakka pois, kyllä terveelliseen ruokaan on varaa jos vain ostaa pelkästään sitä terveellistä ruokaa sesongin mukaan.
Itse syön roskaruokaa pakokeinona siitä hirvittävästä todellisuudesta, jota elämä syrjäytyneenä työttömänä on. Roskaruoka on mun ainoa lohtu tässä yksinäisyydessä ja kurjuudessa. Ihmiset, jotka kuvittelevat, että terveelliset elämäntavat ovat vain taloudellinen kysymys ovat täysin pihalla siitä, millaisia inhimilliset ongelmat ovat. Kauhistuttaa ajatella, että on olemassa noin ymmärtämättömiä ja typeriä ihmisiä. Välillä toivoisi, että jokainen saisi kokea tämän helvetin kerran elämässään, että eivät olisi niin tuomitsevia muita kohtaan. Samalla jaettaisiin vastuunkantoa, kun työttömät pääsisivät välillä parempaan elintasoon kiinni.
Mä olen ollut aiemmin pätkätyötön ja tätä nykyä jo pitkäaikaistyötön, joten tuttua on työttömyys enkä tosiaan toivo tätä kenellekään.
Mutta se mun on kyllä sanottava, että parempi olo on nyt kun olen jättänyt esim lisätyn sokerin aivan kokonaan enkä enää syö sipsejäkään tai niitä aiemminkin satunnaisia pakastepizzoja. Enää ei tee edes mieli eikä varsinkaan kun muistuttaa itselleen kuinka "tukkoinen" ja tympääntynyt olo sellaisesta tulee pitkäksi aikaa. Sehän on aika samanlaista kuin aikoinaan oli krapulassa. Itse en enää viitsi omilla toimillani tätä tilannetta pahentaa vaan päinvastoin yritän syödä vain hyvää tekeviä ruokia, pitää unirytmin säännöllisenä sekä käydä päivittäin ulkoilemassa. Liian helppoa olisi vaan olla ja alkaa rötvätä yöpaidassa itkua tuhertamassa.
Ja onhan tämä ainaista senttien laskemista ilman noitakin joutavuuksia, mutta onneksi (tai no jaa) en koskaan työaikoinakaan ole päässyt elelemään herroiksi vaan ihan taviskotiruokaa sitä silloinkin on syönyt eli ruuanlaitto on ihan normi arkiaskar mulle enkä edes kaipaa "valmiiseen pöytään". Näin työttömänä on kyllä helpompaa siinä mielessä, että ruuanlaittamiselle on aikaa ihan samoin kuin tarjousten perässä juoksemisellekin. Toisaalta myös kulutus on vähäisempää kuin fyysisissä töissä vaikka kuinka siellä kaupoilla jalan käykin.
Mä tsekkaan aina sunnuntaina alkuviikon tarjoukset jokaisen ruokakaupan osalta ja sen mukaan sitten yleensä määrittyy myös tuleva ruokalista. En siis tee ruokaa ikinä ensisijaisesti sillä perusteella mitä tekee mieli vaan mikä on halvinta annoshinnaltaan. Toinen tsekkaus sitten keskiviikkona loppuviikon osalta.
Ja näin siis toimin myös työssä ollessa, mutta silloin ei aikaa ollut kaikkia tarjouksia metsästää ja varsinkin kun kauppaan kerkesi vasta töiden jälkeen niin usein näitä etenkään parempia tarjouksia ei enää ollut vaan hyllypaikka oli jo tyhjänä.
Lisäksi ostan esim astianpesuainetta vaikka edellinen pullo ei olisikaan loppumassa jos sellainen on hyvällä tarjoushinnalla. Sama juttu paperien ja saippuoiden ym kanssa. En oikeasti edes tiedä olenko koskaan ostanut saippuaa tai terveyssiteitä normihinnalla. Eikä mulla koti ole mikään varasto joka tursuaisi tavaraa pahan päivän varalle, koska eihän sitä mitään määräänsä enempää tarvitse vaikka olisi kuinka hyvä tarjous.
Täällä ei liha ole kallista. Mies kantaa riistaa ja kalaa pakastimet täyteen. Ei tarvitse usein käydä kaupassa. Keväällä miehen kaloista tulee kivasti mätiä.
Silloin teen halparuokaa, eli blinejä. Vähän jauhoja ja munaa taikinaan. Parin euron smetanapurkki. Itse kerätyt sienet metsästä sienisalaattiin, itsekasvatetut kurkut purkista, halpaa punasipulia siivutettuna ja parin euron smetanatölkki kaupasta.
No kasvikset ovat juurikin halpoja, raaka-aineita saa siis edullisesti ja ruoka on halpaa. Einekset ja liha ovat taas kallista.
Eli halvalla saa hyvää ja terveellistä, jos vain viitsii itse kokata - työttömällä on varmasti aikaa kokkailla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mäkkiriaterian hinnalla syö sisäfilettä itse kokattuna.
Ap halusi syödä terveellisesti ja monipuolisesti.
Millä ihmeen tempulla väännät sen mäkkisafkaksi??
Jaa-a. Pitäähän tässä ketjussa joku kalapuikkojakin terveellisenä ja monipuolisena ravintona ja vielä perustelee tuon mössön syömisen sillä, että ihmisen pitää syödä kalaa kahdesti viikossa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä tsekkaan aina sunnuntaina alkuviikon tarjoukset jokaisen ruokakaupan osalta ja sen mukaan sitten yleensä määrittyy myös tuleva ruokalista. En siis tee ruokaa ikinä ensisijaisesti sillä perusteella mitä tekee mieli vaan mikä on halvinta annoshinnaltaan. Toinen tsekkaus sitten keskiviikkona loppuviikon osalta.
Ja näin siis toimin myös työssä ollessa, mutta silloin ei aikaa ollut kaikkia tarjouksia metsästää ja varsinkin kun kauppaan kerkesi vasta töiden jälkeen niin usein näitä etenkään parempia tarjouksia ei enää ollut vaan hyllypaikka oli jo tyhjänä.
Lisäksi ostan esim astianpesuainetta vaikka edellinen pullo ei olisikaan loppumassa jos sellainen on hyvällä tarjoushinnalla. Sama juttu paperien ja saippuoiden ym kanssa. En oikeasti edes tiedä olenko koskaan ostanut saippuaa tai terveyssiteitä normihinnalla. Eikä mulla koti ole mikään varasto joka tursuaisi tavaraa pahan päivän varalle, koska eihän sitä mitään määräänsä enempää tarvitse vaikka olisi kuinka hyvä tarjous.
Meille ostetaan käsisaippuat niissä kolmen litran halpatöniköissä. Tosin tuo laitetaan tyylikkäisiin ja joskus aikanaan kalliisiin saippua-astioihin. Ne on maksettu pois jo vuosikausia sitten. Niin, mekään emme ole köyhiä, mutta ei haluta maksaa turhasta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
100 € kuukaudessa riittää terveelliseen ja monipuoliseen ruokaan. Siihen on jokaisella työttömällä varaa.
Ilmoitin tämän asiattomaksi.
Mitäpä luulet, lähteekö ketju pois 😂? Sun mielestä asiallista on kai joku alapään haju/ketju?
Ilmoitin kyseisen viestin asiattomaksi, en ketjua. Noita alapääjuttuja en klikkaa edes auki koskaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nyt on tutkittu, että nuorten lihavuuden suuri syy on limsan juonti. Mielestäni ne pitäisi kieltää kokonaan. Koulutetummat ja työssäkäyvät ei monestikaan tuhlaa rahojaan hiilihapotettuun sokeriveteen, jossa on aromeja. Töissäkäyvien pitää jaksaa tehdä töitä, eikä lörvehtiä sokerihumalassa. Eikä ne keinomakeutetut ole sen terveellisimpiä.
Lapsiparoillekin opetetaan juomaan noita litkuja.
Olen kokoaikatyössä erityisasiantuntija eräässä suuryrityksessä. Koulutukseltani olen KTM ja BMI:ni on 21. Juon joka arkipäivä tölkin colaa, joinakin päivänä kaksi tai jopa kolme tölkkiä.
Miltä nyt tuntuu? Menikö tunteisiin?
Toivottavasti et vedä leightia. Sokerinenkin on ilmeisesti terveellisempää.
Kyllä työtön saa syödä vaikka itse kovalla työllä ansaitsemaan ruokia ja käyttää säästöjään miten haluaa. Koska on niitäkin työttömiä jotka ovat olleet vain hetken työttömiä
Punaisen lihan ja lihavalmisteiden viikoittaiseksi käyttömääräksi suositellaan enintään 500 g viikossa kypsänä lihana. Lihan tulisi olla mahdollisimman vähärasvaista (alle 10 % rasvaa) ja lihavalmisteiden mahdollisimman vähäsuolaisia (enintään 1,8 % suolaa).
Kilo kanaa ja kilonpossua riittää kuukaudeksi
Vierailija kirjoitti:
Täällä ei liha ole kallista. Mies kantaa riistaa ja kalaa pakastimet täyteen. Ei tarvitse usein käydä kaupassa. Keväällä miehen kaloista tulee kivasti mätiä.
Silloin teen halparuokaa, eli blinejä. Vähän jauhoja ja munaa taikinaan. Parin euron smetanapurkki. Itse kerätyt sienet metsästä sienisalaattiin, itsekasvatetut kurkut purkista, halpaa punasipulia siivutettuna ja parin euron smetanatölkki kaupasta.
Ihan melkein samaan hintaan tekee blinit, jos ostaa sen 6 euron mätipurkin Lidlistä.
Työtönkin voi opetella järkevää rahankäythöä
Vierailija kirjoitti:
Työttömällä on varaa syödä terveellisesti, jos haluaa. Itse leivoin sämpylätkin aikoinaan työttömyysjaksolla itse, koska joutoaikaa oli. Työttömän ei ole tarkoitus maata sohvalla ja palstailla.
Riippuu tilanteesta, yksin asuessa kyllä. Mutta jos on lapsia ja pienipalkkainen puoliso tarvitsee auton työssäkäymiseen niin asia on eri. Meillä on alipainoinen lapsi joka ei todellakaan syö kaalilaatikkoa ja terveydenhoitaja sanoi, että lapselle on saatava painoa.
Vierailija kirjoitti:
Työtönkin voi opetella järkevää rahankäythöä
Ai niin. Työtön ei tarkoita köyhää. Oikeampi aloitus olisi ollut, kuinka terveellisesti pienipalkkaisella pitäisi olla rahaa syödä?
Tosin pienipalkkaisellakin voi olla paremmin tienaava siippa tai vanhaa rahaa. Pätee varmasti moneen lastentarhanopettajaan.
Työttömällä on kyllä varaa syödä tervellisesti jos laittaa ruuan itse, juoksee tarjousten perässä ja käy isommissa marketeissa, ostaa punalaputettua jne. Suunnittelua vaatii toki vähän vaivaa ja aikaa, mutta sitä toki työttömällä on, koska ei käy töissä.
Kyllä saa halvoistakin aineista ihan ok terveellistä ruokaa kun itse laittaa. Esim puuro, keitot, munakkaat, vaikka kaalilaatikko tarjousjauhelihalla ja sesonkijuurekset, kanankoivet, raejuusto (halpis) ja sesongin hedelmät mahtuu työttömänkin budjettiin.
Tekee vaan kerralla enemmän ruokaa ja pakkaseen. En nää miksi työtön lihoisi yllä kuvatulla ruokavaliolla. Rahaa voi säästää myös kävelemällä matkoja mahdollisimman paljon jolloin liikuntaakin tulee. Miksi pitäisi ostaa mikropitsoja, makkaraa ja karkkia? Sehän on ihan oma valinta. Usein einekset ovat kuitenkin kalliimpia kuin itse laitettu.
Tietty jotain lohta, sisäfilettä ja marjoja nyt ei varmaan voi ostaa, mutta ei voi moni työssäkäyväkään