Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Pitäisikö sinun mielestäsi työttömällä olla varaa syödä terveellisesti ja monipuolisesti? Vai täytyisikö työttömien tyytyä yksitoikkoiseen ja epäterveelliseen ruokavalioon? Lihottavaankin kenties

Vierailija
25.08.2023 |

Mitä mieltä sinä olet?

Perusteluja mukaan

Kommentit (214)

Vierailija
181/214 |
26.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työttömällä pitäisi mielestäni olla tarpeeksi tukea välttämättättömyyksiin sekä terveään ruokaan. Sillä säästetään terveysasemiakin kun ihminen pysyy terveenä.

Vierailija
182/214 |
26.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuka tahansa meistä voi päätyä työttömäksi, joten vastaan kyllä. MUTTA. Pitää kuitenkin olla joku kohtuus siinäkin, että tuleeko kaikki kuin Manulle illallinen. Ei monella työssä käyvälläkään ole varaa esimerkiksi syödä lihaa ja kalaa joka päivä, tai edes joka toinen ja kolmas päivä. Hyvä jos kerran viikossa.

Saatikka ostella marjoja tai sieniä, joita työttömällä on aikaa ja voimavaroja kasvattaa itse tai rohmuta metsistä pakastimensa täyteen.

Työssäkäyvä penipalkkainen antaa kaikki paukut sinne työpaikalle. Ja joutuu enimmäkseen ostamaan kaiken syötävänsä. Myös eväät töihin.

Miten niin työttömällä on voimavaroja keräillä pakastimet täyteen sieniä ja marjoja? Mitä jos on sellainen työtön, ettei ole? Nyt on niin paljon syrjäytyneitä ja mielisairaita ihmisiä, ettei heistä ole mihinkään.

Eikä työtön ole aina köyhä tai pienituloinen. Työtön voi nauttia isoa ansiosidonnaista tai puolisolla jättitulot tms.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
183/214 |
26.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Työttömällä on kyllä varaa syödä tervellisesti jos laittaa ruuan itse, juoksee tarjousten perässä ja käy isommissa marketeissa, ostaa punalaputettua jne. Suunnittelua vaatii toki vähän vaivaa ja aikaa, mutta sitä toki työttömällä on, koska ei käy töissä.

Kyllä saa halvoistakin aineista ihan ok terveellistä ruokaa kun itse laittaa. Esim puuro, keitot, munakkaat, vaikka kaalilaatikko tarjousjauhelihalla ja sesonkijuurekset, kanankoivet, raejuusto (halpis) ja sesongin hedelmät mahtuu työttömänkin budjettiin.

Tekee vaan kerralla enemmän ruokaa ja pakkaseen. En nää miksi työtön lihoisi yllä kuvatulla ruokavaliolla. Rahaa voi säästää myös kävelemällä matkoja mahdollisimman paljon jolloin liikuntaakin tulee. Miksi pitäisi ostaa mikropitsoja, makkaraa ja karkkia? Sehän on ihan oma valinta. Usein einekset ovat kuitenkin kalliimpia kuin itse laitettu.

Tietty jotain lohta, sisäfilettä ja marjoja nyt ei varmaan voi ostaa, mutta ei voi moni työssäkäyväkään

Tarjoukset on äkkiä katsottu K-kaupassa, salessa ei ole ikinä tarjouksia. Punalapputuotteita on hyvin hyvin harvoin. Isot marketit on 100km päässä.

Miksi oletat että työttömällä on vain aikaa? Ei kaikki työttömät makaa vain sohvalla.

No onhan sillä aikaa päivät?Ja jos asuu kuusessa niin ainakin metsät on lähellä niin pääsee sieneen ja marjaan.

Vierailija
184/214 |
26.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Työtön voi syödä ihan hyvin jos ei laita rahojaan turhaan. Gourmet sapuskoihin, luomuun tai ravintoloihin ei tarvitse olla varaa.

Saako olla varaa syödä lihaa joka päivä?

Ei, kuten ei muillakaan. Lihaa ei ravitsemuksellisesti tarvitse syödä joka päivä.

Sä olet kauhea, joko kauhea ihminen tai kauhea lammas!

Miksi mukamas ei saisi olla varaa syödä lihaa joka päivä. Miksi pitäisi koko kansan olla niin köyhiä ja riistettyjä, ettei ole varaa syödä normaalia perusruokaa?

Lihat on ravitsemuksellisesti ainoa ruoka-aineryhmä jota tarvitaan joka päivä, paitsi silloin kun paastotaan. Tälläiseen pupeltamisen aikakaudella tekisi hyvää olla silloin tällöin päivä tai kaksi syömättä.

Kuinka monella duunarilla tai keskiluokkaisella on varaa syödä lihaa päivittäin?? Tai kalaa viikoittan tai edes kerran kk? Ei meillä ainakaan eikä ole välttämätöntäkään vaikka rahaa olisikin.

Helposti menee 3-4 pv viikossa ihan muilla ruuilla, esim lounaaksi munakas ja päivälliseksi vaikka hernekeitto. Tai kuten tänään lounaaksi tomaattipiiras ja päivälliseksi kesäkeittoa. Ihan normiruokaa.

Kansan köyhdyttäminen ja riisto on niin hanurista mutta ei ihminen todellakaan tarvitse lihaa jatkuvasti.

No meillä on lihaa joka päivä. Kalaakin on monta kertaa kuukaudessa.

Lapsiperhe missä toinen vanhempi työtön ja toinen pienipalkkainen.

Ja sitten selviää että mies tai joku sukulainen metsästää ja saatte hirvenlihaa ilmaiseksi ja asutte kalaisan järven rannalla. Jep jep

Sikanautajauheliha 400g taitaa maksaa jotain 2-3 euroa Lidlissä. Riittää pari päivää syötävään makaronilaatikkoon kolmelle hengelle. Ei ole kallista.

Vierailija
185/214 |
26.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suosittelen perehtymaan vahemman vauraiden maiden ruokaresepteihin. Hyvaa ja maukasta ruokaa saa maustamalla ja oppimalla kasittelemaan halvimpia kasviksia hyvaksi ruoaksi. Proteiini, hyva rasva, hiilihydraatit ja vitamiinit jne. Monet italian pasta annoksista on alle euron, samoin kiinalaiset ruoat, vietnamilaiset. Kasviksia sen mukaan mika on tarjouksessa tai halvinta, niista voi valmistaa sosekeittoa, paistaa oliivioljyssa, tehda pataa tai uunivihanneksi, tarvitaa se tilkka oljya ja suola- pippuri. Itse leipoo sampylat, niihin voi upottaa leseita kuiduksi , tarvitaa hiivaa, jauhoja, leseita, oljya ja vetta. Viilia voi tehda itse yhdesta viilipurkista ja maitosta. Kerran viikossa itsetehdyt pinaattilatyt pakastepinaasita. Kun suurin osa on minibudjetilla tehty, voi ostaa silloin talloin lihaa&kanaa. Kananmunat ei enaa nykytiedon valossa nosta kolestrolia joten ne on myos hyva ja halpa proteiinin lahde. Jokaisella aterialla ei tarvitse olla kaikkea, eika edes joka paiva etta saa taysipainoisen ruokavalion kasaan silti.

Vielä pihimpi kerää nokkosia pinaatin tilalle pinaattilettuihin. Nokkoset voi myös pakastaa.

Vierailija
186/214 |
26.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaurapuuro, kotimainen itse kastettu kala, kotimaiset juurekset ja sienet sekä kasvikset ja hedelmät/marjat ovat edullisia (metsästä itse poikien jopa ilmaisia). Nämä elintarvikkeet ovat lisäksi terveellisiä eivätkä saletisti lihota.

Vierailija
187/214 |
26.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Työtön voi syödä ihan hyvin jos ei laita rahojaan turhaan. Gourmet sapuskoihin, luomuun tai ravintoloihin ei tarvitse olla varaa.

Ei, kuten ei muillakaan. Lihaa ei ravitsemuksellisesti tarvitse syödä joka päivä.

Miksi mukamas ei saisi olla varaa syödä lihaa joka päivä. Miksi pitäisi koko kansan olla niin köyhiä ja riistettyjä, ettei ole varaa syödä normaalia perusruokaa?

Lihat on ravitsemuksellisesti ainoa ruoka-aineryhmä jota tarvitaan joka päivä, paitsi silloin kun paastotaan. Tälläiseen pupeltamisen aikakaudella tekisi hyvää olla silloin tällöin päivä tai kaksi syömättä.

Kuinka monella duunarilla tai keskiluokkaisella on varaa syödä lihaa päivittäin?? Tai kalaa viikoittan tai edes kerran kk? Ei meillä ainakaan eikä ole välttämätöntäkään vaikka rahaa olisikin.

Helposti menee 3-4 pv viikossa ihan muilla ruuilla, esim lounaaksi munakas ja päivälliseksi vaikka hernekeitto. Tai kuten tänään lounaaksi tomaattipiiras ja päivälliseksi kesäkeittoa. Ihan normiruokaa.

Kansan köyhdyttäminen ja riisto on niin hanurista mutta ei ihminen todellakaan tarvitse lihaa jatkuvasti.

Ja sitten selviää että mies tai joku sukulainen metsästää ja saatte hirvenlihaa ilmaiseksi ja asutte kalaisan järven rannalla. Jep jep

Sikanautajauheliha 400g taitaa maksaa jotain 2-3 euroa Lidlissä. Riittää pari päivää syötävään makaronilaatikkoon kolmelle hengelle. Ei ole kallista.

Juu kyllä jauhelihasta kerran viikossa laittaa 2pv ruuan mutta vielä jää 22 pvää lihattomaksi. Ja meillä syödään 2 ateriaa päivässä.

Vierailija
188/214 |
26.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eipä selviä. Ei liha nyt niin kallista ole.

Vierailija
189/214 |
26.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuka tahansa meistä voi päätyä työttömäksi, joten vastaan kyllä. MUTTA. Pitää kuitenkin olla joku kohtuus siinäkin, että tuleeko kaikki kuin Manulle illallinen. Ei monella työssä käyvälläkään ole varaa esimerkiksi syödä lihaa ja kalaa joka päivä, tai edes joka toinen ja kolmas päivä. Hyvä jos kerran viikossa.

Saatikka ostella marjoja tai sieniä, joita työttömällä on aikaa ja voimavaroja kasvattaa itse tai rohmuta metsistä pakastimensa täyteen.

Työssäkäyvä penipalkkainen antaa kaikki paukut sinne työpaikalle. Ja joutuu enimmäkseen ostamaan kaiken syötävänsä. Myös eväät töihin.

Miten niin työttömällä on voimavaroja keräillä pakastimet täyteen sieniä ja marjoja? Mitä jos on sellainen työtön, ettei ole? Nyt on niin paljon syrjäytyneitä ja mielisairaita ihmisiä, ettei heistä ole mihinkään.

Eikä työtön ole aina köyhä tai pienituloinen. Työtön voi nauttia isoa ansiosidonnaista tai puolisolla jättitulot tms.

Onko pakko keksiä kaikki poikkeusihmisryhmät vain koska ei halua marjastaa? Olen itse ollut työtön enkä pidä tuosta työttömien leimaamisesta reppanoiksi. Syrjäytyminen ja mielisairaus (?) ei sinänsä estä esim. mustikanpoimintaa.

Vierailija
190/214 |
26.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Työttömällä on kyllä varaa syödä tervellisesti jos laittaa ruuan itse, juoksee tarjousten perässä ja käy isommissa marketeissa, ostaa punalaputettua jne. Suunnittelua vaatii toki vähän vaivaa ja aikaa, mutta sitä toki työttömällä on, koska ei käy töissä.

Kyllä saa halvoistakin aineista ihan ok terveellistä ruokaa kun itse laittaa. Esim puuro, keitot, munakkaat, vaikka kaalilaatikko tarjousjauhelihalla ja sesonkijuurekset, kanankoivet, raejuusto (halpis) ja sesongin hedelmät mahtuu työttömänkin budjettiin.

Tekee vaan kerralla enemmän ruokaa ja pakkaseen. En nää miksi työtön lihoisi yllä kuvatulla ruokavaliolla. Rahaa voi säästää myös kävelemällä matkoja mahdollisimman paljon jolloin liikuntaakin tulee. Miksi pitäisi ostaa mikropitsoja, makkaraa ja karkkia? Sehän on ihan oma valinta. Usein einekset ovat kuitenkin kalliimpia kuin itse laitettu.

Tietty jotain lohta, sisäfilettä ja marjoja nyt ei varmaan voi ostaa, mutta ei voi moni työssäkäyväkään

Tarjoukset on äkkiä katsottu K-kaupassa, salessa ei ole ikinä tarjouksia. Punalapputuotteita on hyvin hyvin harvoin. Isot marketit on 100km päässä.

Miksi oletat että työttömällä on vain aikaa? Ei kaikki työttömät makaa vain sohvalla.

No onhan sillä aikaa päivät?Ja jos asuu kuusessa niin ainakin metsät on lähellä niin pääsee sieneen ja marjaan.

No ei mulla ainakaan ole.

Mitä sitten vaikka asun maalla, emme syö sieniä eikä marjat riitä ruoaksi.

Vierailija
191/214 |
26.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on ja tulee olemaan varaa syödä terveellisesti ja monipuolisesti mutta en halua syödä terveellisesti ja monipuolisesti :) Syön mitä milloinkin mieli tekee mutta en mieti terveellisyyttä enkä monipuolisuutta.

Vierailija
192/214 |
26.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Työtön voi syödä terveellisesti, kun jättää roskaruoan ostamatta. Minulle roskaruoka tarkoittaa pizzoja, hampurilaisia, sipsejä, karkkeja, leivonnaisia, keksejä, limsoja ym. Alkoholi ja tupakka pois, kyllä terveelliseen ruokaan on varaa jos vain ostaa pelkästään sitä terveellistä ruokaa sesongin mukaan.

Teen itse kuitupitoista pitsaa ja hampurilaisia eikä todellakaan ole roskaa. 

Roska ruoka tarkoittaa pikaruokaloiden ruokapakkauksia josta tulee turhaa roskaa. 

En syö sokeria jotenka herkuttelen yksi sipsipussi viikonloppuna. 

Tulee mieleen hysteerinen kuoleman pelko jos pitää koko ajan kontrolloida syömisiään että varmasti on terveellistä. Kaikki pois alkoholia myöten. Kuka semmoista elämää jaksaa.

Vierailija
193/214 |
26.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Työtön voi syödä terveellisesti, kun jättää roskaruoan ostamatta. Minulle roskaruoka tarkoittaa pizzoja, hampurilaisia, sipsejä, karkkeja, leivonnaisia, keksejä, limsoja ym. Alkoholi ja tupakka pois, kyllä terveelliseen ruokaan on varaa jos vain ostaa pelkästään sitä terveellistä ruokaa sesongin mukaan.

Teen itse kuitupitoista pitsaa ja hampurilaisia eikä todellakaan ole roskaa. 

Roska ruoka tarkoittaa pikaruokaloiden ruokapakkauksia josta tulee turhaa roskaa. 

En syö sokeria jotenka herkuttelen yksi sipsipussi viikonloppuna. 

Tulee mieleen hysteerinen kuoleman pelko jos pitää koko ajan kontrolloida syömisiään että varmasti on terveellistä. Kaikki pois alkoholia myöten. Kuka semmoista elämää jaksaa.

Olet oikeassa. Kuka tahansa voi syödä terveellisesti, myös töissäkäyvä. Tai herkutella välillä ja elää. Ei siihen mene omaisuuksia.

Vierailija
194/214 |
26.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olishan se ihan hirveää jos kaikkien työttömien pitäisi olla köyhiä! Haluatteko sellaisen yhteiskunnan, että työtyömäksi jäätyäsi olisit saman tien riistetty köyhyyteen ja kurjuuteen?

Jauheliha, maksa, kylkisiivut ja munat ovat edullisia. Ei tarvitse soijaa tai papua pupeltaa proteiinia saadakseen. Pienituloisellakin pitäisi olla rahaa ostaa laadukasta ja terveellistä eläinperäistä proteiinilähdettä, varsinkin punalaputettuna. Meidän kaupasta saa punalaputettuna usein em lihoja. Turha täyttää pakastinta marjoilla ja sienillä. Mielummin lihalla silloin kun halvalla saa.

Vierailija
195/214 |
26.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko pakko keksiä kaikki poikkeusihmisryhmät vain koska ei halua marjastaa? Olen itse ollut työtön enkä pidä tuosta työttömien leimaamisesta reppanoiksi. Syrjäytyminen ja mielisairaus (?) ei sinänsä estä esim. mustikanpoimintaa.

Ja milloin sinun kaltaisesi tajuavat, että ne eivät ole mitään poikkeusryhmiä? Siis tavalla tai toisella vajaakuntoiset ja työkyvyttömät työttömät. Heitä on muutama kymmenentuhatta, joten en puhuisi poikkeuksista.

Mitä tulee marjastamiseen, niin en koskaan tässä kaupungissa (jossa olen asunut n. 40 vuotta) ole nähnyt kenenkään kuskaavan marjaämpäreitä bussissa, pyörän ohjaustangolla tai tarakalla tai kävellen kantaen! Siis en koskaan. Pari tuttua on kovia marjanpoimijoita, ja menevät hekin marjapaikoille omalla autolla. Eri asia tietysti, jos niitä marjoja kasvaa takapihalla, mutta useimmilla ei kasva.

Mt-ongelmat eivät sinänsä estä esim. mustikanpoimintaa, mutta kyllähän masentunut on usein käytännössä siihen kykenemätön. Ja monilla esim. selkäongelmat estävät tai vaikeuttavat poimimista.

Vierailija
196/214 |
26.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eniten olen huolissani pienipalkkaisten syömisestä. Heillä iso osa palkasta menee jo työssäkäyntikustannuksiin, kuten autoon, bensaan ja työkelpoisiin vaatteisiin.

Työttömällä sentään on aikaa kalastella, leipoa marjapiirakkaa itsepoimituista marjoista tai laittaa -30% karjalanpaistilihat leivinuuniin hautumaan.

Haista huilu!

Vierailija
197/214 |
26.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla on ja tulee olemaan varaa syödä terveellisesti ja monipuolisesti mutta en halua syödä terveellisesti ja monipuolisesti :) Syön mitä milloinkin mieli tekee mutta en mieti terveellisyyttä enkä monipuolisuutta.

Kiitos tiedonannosta. Tässä oli kuitenkin kyse ihmisistä, jotka haluavat/haluaisivat syödä terveellisesti.

Vierailija
198/214 |
26.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei täällä kukaan nälkään kuole, vaikka olisi kuinka pienituloinen.

Lidlin spagetti 79snt/kg, 340Kcal/100g

Xtra Rapsiöljy 3e/l, 700Kcal/100g

Noilla hinnoilla ei välttämättömän 2000Kcal vaatimuksen täyttäminen paljoa maksa. Vitamiinit saa purkista.

Vierailija
199/214 |
26.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä en tulisi toimeen ilman runsaita proteiineja sekä liharuokaa päivittäin.

T: treenaava ja työtön mies, 185cm 93kg

Sun tosin kannattaisi jostain syömästäsi vähentää, olet turhan tuhdissa kuosissa.

Rasvaprosenttini 12-14%

Vierailija
200/214 |
26.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen työtön ja syön mitä haluan. Toisen ihmisen tekemiset ei kuulu ulkopuolisille. Jos haluan pizzaa niin menen pizzeriaan syömään sitä. Ei kiinnosta kenenkään mielipiteet pätkääkään.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi yhdeksän yksi