Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Syöttekö kahta kertaa samaa ruokaa? Siis jos lämpimästä ruoasta jää ylimääräistä, niin voisitko syödä suraavana päivänä?

Vierailija
25.08.2023 |

Otsikossa kysymys jo olikin. Heitätkö loput pois?
(Roskiin, biojäte, eläimille miten vaan, mutta ette itse syö)

Kommentit (89)

Vierailija
61/89 |
25.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kysyjän pitäis nähdä viikon pari nälkää, ni johan alkais maistumaa sama ruoka vielä huomenissaki

Vierailija
62/89 |
25.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joo se usein tavoite. Joskus myös kolme päivää ja osa pakkaseen.

Jonkun verran menee kyllä hävikkiin. Lasten kanssa ruokamäärien arvointi on joskus vaikeaa. Eikä koko ajan ehdi tai jaksa suunnitella ruokahuoltoa niin tarkasti. Unohtuu joku annos jääkaappiin tms.

Kun lasten lautaselle laittaa aluksi vain vähän ruokaa ja tarjoaa lisää, jos maistuu, niin aika vähän jää ruokaa heittämättä haaskiin lapsiperheiltä.

Lasten ei muutenkaan tarvitse syödä aikuisten annoksia.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/89 |
25.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Köyhien hommaa tuollainen tähteiden syöminen.

Mä olen tästä täysin eri mieltä. Sillä sitä varallisuutta karttuu muihin asioihin kun on ruuan suhteen järkevä eikä heitä mitään pois.

Vierailija
64/89 |
25.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tietenkin syödään, vielä useampanakin kuin kahtena päivänä. Kerralla suurempi satsi, jota sitten lämmitetään. On hulluutta ja tuhlausta heittää syötävää ruokaa roskiin. Ei kannata ihmetellä, jos rahat eivät riitä.

Vierailija
65/89 |
25.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aloittaja varmaan heittää jätteisiin kaikki maitotuotteet, joissa viimeinen käyttöpäivä on ohi.

Hapanmaitotuotteet on hyviä vielä viikko tai pari päiväyksen vanhennettua. Maitokin monta päivää, kyllä sen mausta tuntee ja koostumuksesta näkee milloin on pilalla.

Kanan ja kalan kanssa olen tarkkana. Leikkeleitä syön vanhana jos näyttää ja maistuu hyvältä.

Olen huomannut, että maitotuotteiden säilyvyys on parantunut HUIMASTI kahdenkymmenen vuoden aikana. Ennen oli ihan tavallista, että parasta ennen- päiväyksen kohdalla avattu purkkimaito olikin jo hapantunutta/pilalla. Nyt meillä on menossa maito, jonka päiväys on HEINÄKUUSSA ja se on edelleen hyvän makuista ja sen koostumus on tysin normaalia, ei tuoksahdakaan. Ihan perus valion maito. Olenkin siirtynyt ostamaan punalaputettuja maitoja, koska ne säilyvät joka tapauksessa.

Säilyvyyden paraneminen johtunee parantuneesta hygieniasta ja katkeamattomasta kylmäketjusta koko maidon tuotantoketjun ajan. Lehmät ovat terveempiä, lypsy tapahtuu puhtaasti, maito jäähdytetään samantien eikä se lämpene ennenkuin unohdan sen purkissa kotona pöydälle. Purkit ovat laadukkaita ja niiden sulkeminen on meijerissä pomminvarmaa jne.

Ei tätä varmaan moni ole huomannut? Mutta mielestäni tosi hieno juttu, vähentää hävikkiä.

Vierailija
66/89 |
25.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yksin asumisessa on ihan parasta ettei tartte kokata joka päivä. Kokkaan 2 kertaa viikossa ja syön samaa ruokaa 3-4 päivää peräkkäin. Ei kai kukaan järjissään oleva ihminen heitä syömäkelpoista ruokaa pois.

Vierailija
67/89 |
25.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Säälien oon kattonu yhden lähisukulaisen meininkiä, kun lomalla joutuu kokkaamaan perheelleen kaksi kertaa päivässä, joka päivä. Tuohon menee ihan tuhoton määrä aikaa.

Vierailija
68/89 |
25.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

😀 tehdään miehen kanssa aina kahden päivän lounaat ja päivälliset valmiiksi. Esimerkiksi eilen illalla tein tälle ja huomiselle päivälle ruuat valmiiksi. Ei tulisi työelämästä ja harrastamisesta mitään jos joka päivän jokainen lämmin ruoka pitäisi annos kerrallaan kokata erikseen.

Vierailija
69/89 |
25.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen tätä aprikoinut että valmistavatko jotkut tosiaan vielä nykyäänkin kokonaisia päivällisiä arkisin, alku-, pää- ja jälkiruokineen niin että käydään katetun pöydän ääreen syömään yhdessä, tuskin yksineläjä sentään vaivautuu näin paljon vaikka mistä senkään tietää mitä kukin tekee. 

Vierailija
70/89 |
25.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syön samaa ruokaa 3-4 päivää putkeen, riippuen siitä mitä teen ja kuinka suuret annoskoot.

Vierailija
71/89 |
25.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Useimpia ruokia voi syödä 3-4 päivää. Olen tosin kasvissyöjä, että en tiedä miten eläinperäiset ruoat säilyvät.

Riisiä ei kannata syödä 2 päivää pidempään, eikä muitakaan ruokia kannata koskaan lämmittää ja viilentää montaa kertaa. Eli lämmitä vain sen verran mitä syöt.

Bakteerit lisääntyvät juuri siinä haaleassa eli lämmityksen ja viilennyksen aikana. Jotkut ruoat ovat parempia kasvualustoja kuin toiset (esim. riisi).

Vierailija
72/89 |
25.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Useimpia ruokia voi syödä 3-4 päivää. Olen tosin kasvissyöjä, että en tiedä miten eläinperäiset ruoat säilyvät.

Riisiä ei kannata syödä 2 päivää pidempään, eikä muitakaan ruokia kannata koskaan lämmittää ja viilentää montaa kertaa. Eli lämmitä vain sen verran mitä syöt.

Bakteerit lisääntyvät juuri siinä haaleassa eli lämmityksen ja viilennyksen aikana. Jotkut ruoat ovat parempia kasvualustoja kuin toiset (esim. riisi).

Ja tästä pelottelusta huolimatta meillä syödään edelleen neljä-viisi päivää vanhaa riisiä. Se on laitettu jääkaappiin keittämisen jälkeen ja pidetty siellä, siitä otetaan VAIN puhtaalla ottimella lautaselle sen verran kuin kerralla lämmitetään/paljonko tarvitaan esimerkiksi dirty rice- pannulliseen ja laitetaan samantien takaisin jääkaappiin. 40 vuotta olen näin toiminut, kuten myös koko lähipiirini (vanhempani, sisarukseni, tuttavani, naapurit jne) eikä riisistä ole koskaan tullut ruokamyrkytystä. Itseasiassa en tunne ketään, joka olisi kotiruuasta saanut ruokamyrkytyksen. Tunnen yhden, joka sai ruokamyrkytyksen hirvipeijaisissa hirvisopasta, joka oli yön yli säilytetty ulkona (yli 10 asteen lämpötilassa) ja yhden, joka sai listerian koulun porkkanoista (jotka olivat 2 vuotta vanhoja, se maajussi sai muistaakseni jotain seuraamuksiakin siitä); molemmissa tapauksissa ruokamyrkytyksen sai useampi henkilö, mutta minä tunsin vain nämä yhdet.

Vierailija
73/89 |
25.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tilaatteko te ravintolassakin edellisen päivän roskia lämmitettynä mikrossa?

Vierailija
74/89 |
25.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä meillä ainakin ihan tarkoituksella tehdään ruokaa kerralla enemmän ettei tarvitse joka päivä kokata ja siivota. Ehtii harrastaa ja levätä enemmän.

Vierailija
75/89 |
25.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen tätä aprikoinut että valmistavatko jotkut tosiaan vielä nykyäänkin kokonaisia päivällisiä arkisin, alku-, pää- ja jälkiruokineen niin että käydään katetun pöydän ääreen syömään yhdessä, tuskin yksineläjä sentään vaivautuu näin paljon vaikka mistä senkään tietää mitä kukin tekee. 

Laitan vain kerran päivässä lounaan joka on se pääateria. Se on aina alku ja pääruoka plus joku jälkkäri, näin kesällä pieni jäätelö usein. Katan pöydän itselleni, pöytäliinan laitan aina. Mitä nautintoa muutakaan olisi näin eläkkeellä kun syödä kunnon lounas. Illalla en syö kuin hedelmän ja palan juustoa. Kerran viikossa menen ulos syömään joko yksin tai jonkun tutun/ystävien kanssa. Myös vuoroin vieraissa käydään ystävien kanssa, joten välillä on ilo kokkailla isommallekin porukalle. Mummuni ja äitini olivat ammattikokkeja ja kouluttivat minustakin hyvän kokkaajan. 

Vierailija
76/89 |
25.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En syö samaa ruokaa peräkkäisinä päivinä, mutta juon kyllä samaa juomaa. Jos olen ostanut kuusi tölkkiä olutta tänään ja niistä jää kaksi yli, niin juon ne seuraavana päivänä. En ole nirso hienostelija.

Mä syön useempanakin päivänä, paitsi esim riisiä en kolmena päivänä.

Myöskään minä en ole nirsoilija, niin jos juon 12 kaljaa jonain päivänä, niin juon myös seuraavina.

Vierailija
77/89 |
25.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuohon on ihan perusarkea, säästää aikaa ja rahaa.

Kiva tulla töistä kun tietää, että ruoka on lämmitystä vaille valmis.

Jäljelle jääneitä ruokia on myös kätevää ottaa töihin evääksi.

Vierailija
78/89 |
25.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä, moni ruoka jopa paranee kun lämmittää uudelleen. Lapsille olen sanonut, että sitten kun maksavat omat ruokansa, niin voivat syödä vain hetki sitten tehtyä. Eilistä voi ihan hyvin syödä. Itselle pakastan monesti annosrasioihin ruokaa, helppo ottaa töihin

Vierailija
79/89 |
25.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yksin asuvana Ostan valmisaterioita.Joten yli ei jää ruokaa.

Yksin asuvana laitan aina itse ruokani, ja teen usein ison annoksen kerralla, josta syön korkeintaan puolet, puolet seuraavana päivänä. Välillä teen oikein ison annoksen ja pakastan ne kertakäyttöpakkauksiin. En tykkää einesruoista ja ihmettelen sotä, että joku syö niitä mössöjä jatkuvasti. Yksin asuva tarvitsee hyvää ruokaa yhtä paljon kuin perheellinen.

Vierailija
80/89 |
25.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vuosia tein niin, että kokkasin sunnutai-iltana satsin ruokaa, jota söin sitten töissä lounaina ma-to. Perjantaina oli herkuttelupäivä ja menin lounasruokalaan lounaalle. Tämä lähti liikkeelle työpaikassa, jossa ei ollut yhtään lounasravintolaa kilometrin säteellä.[/q

Kivasti järjestetty.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi seitsemän yhdeksän