Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Syöttekö kahta kertaa samaa ruokaa? Siis jos lämpimästä ruoasta jää ylimääräistä, niin voisitko syödä suraavana päivänä?

Vierailija
25.08.2023 |

Otsikossa kysymys jo olikin. Heitätkö loput pois?
(Roskiin, biojäte, eläimille miten vaan, mutta ette itse syö)

Kommentit (89)

Vierailija
21/89 |
25.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syödään syödään. Joskus jopa samaa ruokaa sekä lounaalla että päivällisellä (lomilla tai viikonloppuna, jos ei jaksa/ehdi kahta kertaa päivässä kokata).

Vierailija
22/89 |
25.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pyttipannu ja pitsakin ovat alunperin tällaisia toiseen kertaan lämmitettynä tähderuokia.

Tai perunamuussi, jonka tähteet seuraavana päivänä heitetään pannulle.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/89 |
25.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teen Aina ruokaa usealle päivälle ja syön samaa min 3-4 kertaa

Vierailija
24/89 |
25.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omituinen kysymys. Jotkut ruoat paranevat jopa maultaan kun niitä syö seuraavana ja sitä seuraavana päivänä, esim. useat keitot ja hapankaali ovat herkkua seuraavana päivänä. Enkut tekee tuhdin aamupalan edellisen illan ruoista, siksi siellä on papuja ja ties mitä lihaa jo aamulla lautasella ja pari paistettua munaa siihen päälle. Täällä kirjoitetaan, että yksinasuva sitä ja tätä. Olen yksinasuva mutta teen tuoreesta joka päivä ruokaa, joskus samantien kolmeksi päiväksi tai annosrasioihin pakasteeseen. Mitkään valmisruoat eivät tule kysymykseen itsellä. Ei ole mitään järkeä heittää hyvää ruokaa roskiin, aivan käsittämätöntä jos joku tekee niin. 

Vierailija
25/89 |
25.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tietenkin! Useimmat ruuat vaan paranee lämmitettäessä.

Kaikki padat, keitot, laatikot, kastikkeet jne jne. Tavalla tai toisella kaikki käytetään loppuun, mitään ei mene hukkaan.

Pihvit, kanafileet, paistin tms kokolihan voi käyttää salaatin proteiiniksi seuraavana päivänä. Esim aasialainen nuudeli-pihvisalaatti on tosi hyvää. 

Vierailija
26/89 |
25.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vuosia tein niin, että kokkasin sunnutai-iltana satsin ruokaa, jota söin sitten töissä lounaina ma-to. Perjantaina oli herkuttelupäivä ja menin lounasruokalaan lounaalle. Tämä lähti liikkeelle työpaikassa, jossa ei ollut yhtään lounasravintolaa kilometrin säteellä.

Vierailija
27/89 |
25.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tykkää syödä samaa ruokaa 2 päivää peräkkäin. Jos ruokaa jää niin yleensä pakastan lopun. Toisaalta taas jos paistan esim. kanaa, ja sitä syödään tänään, niin huomenna voin tehdä tähteistä jotain muuta. Tänään paistettuja kanafileitä ja huomenna jämistä currykastike. Tänään pihvit ja huomenna pyttipannu. Tänään savulohi ja huomenna kalakeitto.

Vierailija
28/89 |
25.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä ihmeen kysymys taas? Uusavuttomuutta, tyhmyyttä? Joku hienompi kirjainyhdistelmädiagnoosi?

Vierailija
29/89 |
25.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tietenkin. Nyt olen syönyt jo kolmatta päivää samaa ruokaa lounaaksi. Päivälliseksi sit on ollut muuta. 

Vierailija
30/89 |
25.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taidan tänään syödä loput tiistaina tehdystä ruuasta joten joo.

Vierailija
31/89 |
25.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tottakai, monet ruoat ovat lisäksi aidosti parempia seuraavana päivänä (keitot, padat ym.) kun maut syvenevät. Esim. lasagne on heti uunista tultuaan monesti hieman turhan kosteaa, ja on parempaa seuraavana päivänä. Meillä ongelma on paremminkin se, että yritän tehdä monen päivän ruoat kerralla, mutta (kuulemma koska on liian hyvää ruokaa) ne laidunnetaan alle vuorokaudessa. Isompien satsien tekeminen kerralla ei oikein onnistu, koska esim. isollekin pannulle mahtuu vain tietty määrä wokkia, vuokiin vain tietty määrä ruokaa, isoonkin kattilaan vain tietty määrä keittoa jne.

Vierailija
32/89 |
25.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syön niin kauan kuin sitä ruokaa riittää.

Vierailija
33/89 |
25.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo? :D Enhän mä nyt hyvää ruokaa roskiin heitä vaan teen aina isomman satsin ettei tarvi koko ajan kokkailla. En ymmärrä tätä kysymystä

Vierailija
34/89 |
25.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yksin asuvana Ostan valmisaterioita.Joten yli ei jää ruokaa.

Valmisruuat rasittaa elimistöä, koska niissä on niin paljon lisäaineita. Iso syöpäriski.

Vierailija
35/89 |
25.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Köyhien hommaa tuollainen tähteiden syöminen.

Arvasin, että joku vielä kommentoi näin.

Mitä vähemmän tulee biojätettä tai turhaa jätettä ylipäätään, niin aina parempi. Ympäristö kiittää, sekä lompakko että syöt kaiken mitä lautasellesi otat ja loput vaikka pakkaseen.

Vierailija
36/89 |
25.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syödään jopa kolme päivää samaa ruokaa. Eikä tarvi kokata kuin paristi viikossa.

Vierailija
37/89 |
25.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt olisi kiva kuulla ap:n aivoitukset tuon kysymyksen takana.

Vierailija
38/89 |
25.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sitäpaitsi ei kiinnosta kokata joka päivä. Jos puoliso on kotona, laitetaan ehkä parina päivänä kunnon ruoka mitä sitten jää, lisäillään seuraavana päivänä jotain mitä kaapista löytyy jos ei ihan riitä. Kerran viikossa käydään pizzalla ja jos otetaan molemmat oma, siitäkin riittää seuraavalle päivälle. Käytetään hyvällä omallatunnolla valmiita ja puolivalmiita myös.

Jos oon viikon yksin, syön kyll ihan mitä sattuu, viikonlopun tähteitä, pakkasesta kaivettua, mikroruokaa...

Vierailija
39/89 |
25.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yksin asuvana Ostan valmisaterioita.Joten yli ei jää ruokaa.

Valmisruuat rasittaa elimistöä, koska niissä on niin paljon lisäaineita. Iso syöpäriski.

Ei niissä välttämättä sen enempää lisäaineita ole. Suolaa lähinnä, mutta sekin riippuu siitä, miten paljon itse käytät. Säilyvyys tuotetaan niissä lähinnä kuumentamalla ja hygienialla. Lähinnä valmisruokien ongelma on, että jos ateriaan ei erikseen tarkoituksella lisää kasviksia, niitä tulee aivan liian vähän.

Tämän kysymyksen osalta on tietysti myös niin, että valmisruoka on aina vähintään edellisen päivän ruokaa. Ei sillä mitään terveysvaikutusta tietenkään ole, mutta ei se tuoretta ole.

Ja itse voin kyllä syödä monena päivänä samaa ruokaa. Toisaalta useimmat ruoat säilyvät oikein säilytettynä useampia päiviä, joten niitä tähteitä ei ole välttämätöntä syödä heti seuraavana päivänä. Itse pidän usein ns neljän päivän kierrtoa: sunnuntaina tehtyä ruokaa syödään taas tiistaina ja maanantaina tehtyä keskiviikkona tai torstaina. Tämä ei edes vaadi mitään pakastamista tms, joten energiankulutuskin pysyy alhaisena.

40/89 |
25.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asun yksin, ja syön lähes aina kaksi tai joskus kolmekin päivää samaa ruokaa pääateriaksi. Teen ruoan itse, ja yksi vuoallinen tai kattilallinen kestää noin kauan minulla.

En yleensä pakasta. Ruoat helposti unohtuvat pakastimeen. Parempi syödä heti pois.

Heitän ruokaa pois vain jos en saa kaikkea syötyä kolmessa päivässä.

Teen pelkästään lempiruokiani, joten ei haittaa, vaikka parina päivänä peräkkäin on samaa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi yhdeksän kahdeksan