Kääriä: keikat ja some -keskustelu
Täällä voimme keskustella Käärijän somessa tuottamaa sisältöä sekä spekuloida musiikkiin liittyvistä projekteista ja konserteista. Yksityishenkilöt eivät kuulu ketjuun.
Kommentit (20844)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olin eilen poissa palstalta, ja olen yllättynytkin kuinka hyvin kotkot otettiin täällä vastaan! Verrattuna esim. Tumppuun siis. Minulle kk on kasvanut tykkäyksessä joka kerta kun kuuntelen sen uudelleen. Kk on minulla ehkä vähän parempi kuin ruoska ihan vain tyylinsä vuoksi. Pidän siitä, että rap-osuus on vähän perinteisempi, ja melodinen osa kuulostaa lähes nostalgiselta. Olen todella yllättynyt ekan päivän striimeistä! 111k vain Suomessa? Hhh sai muistaakseni 116k pintaan yhteensä Suomi+ulkomaat, yleensä n. Puolet K:n striimeistä tulee ulkomailta (tai 50-70k jos biisi menestyy erityisen hyvin Suomessa). Odottaisin siis kokonaismäärksi n. 160-190k ensimmäiseltä vuorokaudelta (+ne pari tuntia tosrtailta). Tätäkään ei kauheasti mainostettu, mutta ehkä ne +1M tiktokit auttoivat 🤔
HHH:lla oli ekan päivän jälkeen (+ne muutamat edellisen yön tunnit) yhteensä 217k striimiä
Tämä on kyllä jännä, kun hhh:n korkein Suomi 50 sijoitus taisi olla 6. Oliko silloin enemmän kilpailua?
Tosta kilpailusta niin mitä olen somesta huomannut niin muutamalla muullakin top50 listalle yleensä päätyvällä räppärillä oli samaan aikaan biisijulkistus JVG:n lisäksi, mm. Ege Zulu ja Sexmane feattaamassa jotain biisiä. Ja muut genret päälle. Et hyvä suoritus KK:lta, etenkin kun promo pääasiassa K:n somessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olin eilen poissa palstalta, ja olen yllättynytkin kuinka hyvin kotkot otettiin täällä vastaan! Verrattuna esim. Tumppuun siis. Minulle kk on kasvanut tykkäyksessä joka kerta kun kuuntelen sen uudelleen. Kk on minulla ehkä vähän parempi kuin ruoska ihan vain tyylinsä vuoksi. Pidän siitä, että rap-osuus on vähän perinteisempi, ja melodinen osa kuulostaa lähes nostalgiselta. Olen todella yllättynyt ekan päivän striimeistä! 111k vain Suomessa? Hhh sai muistaakseni 116k pintaan yhteensä Suomi+ulkomaat, yleensä n. Puolet K:n striimeistä tulee ulkomailta (tai 50-70k jos biisi menestyy erityisen hyvin Suomessa). Odottaisin siis kokonaismäärksi n. 160-190k ensimmäiseltä vuorokaudelta (+ne pari tuntia tosrtailta).
HHH:lla oli ekan päivän jälkeen (+ne muut
Tämä on kyllä jännä, kun hhh:n korkein Suomi 50 sijoitus taisi olla 6. Oliko silloin enemmän kilpailua?
HHH oli perjantaina sijalla 4, Suomessa silloin just vähän yli 100k striimiä. Lisäksi edellisen yön tunteina oli tullut jo melkein 10k striimiä Suomesta (oli päässyt jo niillä TOP-200 listalle sijalle 105). Voi olla että HHH:lle tuli alussa erityisen paljon striimejä ulkomailta koska sehän julkaistiin K:n ollessa Euroopan kiertueella, niin ehkä se selittää korkeaa kokonaisstriimimäärää.
"HHH oli perjantaina sijalla 4, Suomessa silloin just vähän yli 100k striimiä. Lisäksi edellisen yön tunteina oli tullut jo melkein 10k striimiä Suomesta (oli päässyt jo niillä TOP-200 listalle sijalle 105). Voi olla että HHH:lle tuli alussa erityisen paljon striimejä ulkomailta koska sehän julkaistiin K:n ollessa Euroopan kiertueella, niin ehkä se selittää korkeaa kokonaisstriimimäärää."
Okei! Eli KK pärjäsi nyt Suomessa yhtä hyvin tai hieman paremmin kuin HHH, ja vaihtelu kokonaisstriimeissä on enemmän ulkomaisten striimien määrästä riippuvaa
Seuraavaksi vähän spekulointia. Voisko tästä Kot kotin aika vähäisestä promosta ja siitä, että musiikkivideota ei tehty (?) päätellä, että paukut säästetään seuraavaan sinkkujulkaisuun, joka tulisi aika pian. Jos se seuraava tulisi jo toukokuun lopulla? Levyn julkaisun yhteydessä.. 👀 Ja Kot kot haluttiin julkaista, että Bölessä olisi useampi uusi biisi esitettäväksi. Kuumaa julkaisi uudelta levyltä myös kaksi sinkkua aika nopealla tahdilla juuri ennen levyn julkistamista.
Vierailija kirjoitti:
Seuraavaksi vähän spekulointia. Voisko tästä Kot kotin aika vähäisestä promosta ja siitä, että musiikkivideota ei tehty (?) päätellä, että paukut säästetään seuraavaan sinkkujulkaisuun, joka tulisi aika pian. Jos se seuraava tulisi jo toukokuun lopulla? Levyn julkaisun yhteydessä.. 👀 Ja Kot kot haluttiin julkaista, että Bölessä olisi useampi uusi biisi esitettäväksi. Kuumaa julkaisi uudelta levyltä myös kaksi sinkkua aika nopealla tahdilla juuri ennen levyn julkistamista.
Mikähän vihje se muurahainen oli
Youtubessa Kot kotin videota on nyt katsottu/kuunneltu yli 100 t. kertaa. Musta hyvä määrä kun ei ole kuitenkaan musiikkivideo.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikähän vihje se muurahainen oli
Ei mitään hajua, olen surkea salapoliisi. Mutta varmasti melko suora vihjaus, jonka tajuaa sit myöhemmin 😄
Nyt mainostetaan marenostrumin instassa Kärtsää parissa stoorissa, mutta ei vieläkään mitään special guestseista. 😄
Vierailija kirjoitti:
Minä luulen että kyllä. Ajattelin että mikä biisi nyt tulisikaan olisi se jonka ohella levy julkistetaan, ja jonka liepeillä sitä aletaan promoamaan, mutta nyt kun mikään Kotkotissa ei viittaa että kyseessä olisi tarkoitus tehdä kappaleesta muuta kuin vapuksi ja Bölen julkaistava normisinkku ilman edes promokiertuetta, niin luulen että joku sinkku on säästetty levyn promoihin. Levyjulkaisuissa saatetaan laittaa biisejä pihalle ties millä aikataululla, niin ajankohtia ei voi hirveästi arvata.
Jos mun pitäis tehdä levyjulkkaristrategia K:lle nyt, niin tekisin niin kuin BC teki levyllään ja vika sinkku tulisi ulos vain joitakin päiviä ennen levyä, korkeintaan viikon, ja niiden promot kulkisi käsi kädessä.
Ja lisäksi kun jossain vaiheessa K-tiimi on selkeästi päättänyt että levyä ei kuitenkaan pusketa pihalle ennen Böleä (ellei takavasemmalta tule julkaisu ens viikolla, K:n kanssa ei voi koskaan tietää, mutta en usko) niin sillä ei sit ole hirveästi väliä milloin se tulee. Kun ei ole mitään muuta selkeää deadline-keikkaa johon mennessä sen pitäisi olla pihalla.
Voi olla että levyn teko saattoi kesti pidempään kuin toivottu, tai sitten on voinut tulla muita muutoksia keväällä sotkemaan kuvioita. Onko vaikka K:n oletettu viisuväliaikaesiintyminen järkätty vasta keväällä, ja se meni tärkeysjärjestyksessä edelle? Vai haluaako levy-yhtiö saada fyysisen levyn ulos samaan aikaan kuin digitaalisen? Vai aikooko levy-yhtiö kokeilla promota sitä jossain ulkomaillakin ihan virallisesti, mikä vaatii pidemmät aikajanat? Tuolla alalla kun kaikki on kokoajan liikkeessä, ja tilanteet elävät.
"HHH:lla oli ekan päivän jälkeen (+ne muutamat edellisen yön tunnit) yhteensä 217k striimiä Suomesta ja ulkomailta. Eli noihin lukuihin Kot Kot ei pääse, mutta tosi hyvä striimimäärä toi 111k eilen Suomesta on kun on kuitenkin mielipiteitä jakava biisi. Ruoskalla oli muuten ekan päivän jälkeen 199k striimiä eli vähemmän silläkin kuin HHH:lla."
Mielenkiintoista sitten tänä iltana nähdä, mitkä KotKotin ensimmäisen päivän kokonaisstriimit tulee olemaan! Toki jo pelkästään nuo Suomen striimit ovat niin hyvät, ettei Kärtsä varmaan ainakaan mitenkään pettynyt ole, vaikka tällä kertaa ei tulisikaan yhtä paljon striimejä ulkomailta kuin HHH:lla, kun HHH:n kohdalle osunut Euroopankiertue varmaan osaltaan myötävaikutti sen striimauslukuihin.
Vähän nippelitietoutta tähän iltaan taas. Näihin julkaisupäiviin liittyen niin Kärtsä on siinä hyvässä asemassa että se on aikalailla yksin omassa tyylissään Suomessa. Joo, se on räppäri, mutta se ei kilpaile tyylillisesti normi-räpin kanssa. JVG:n julkaisupäivät on myrkkyä muille mainstream-räppäreille, eikä niitä muita uutuuksia tällä viikolla sinne top10 päässytkään, mutta Kotkot voi olla siellä kärjessä mukana ilman että kumpikaan biisi syö mitään toiselta.
Spotifyn kuratoidut uutuuslistat ei nimittäin halua liikaa samantyylisiä biisejä listalle peräkkäin, vaan he haluavat tehdä listoja jotka on ihmisten mielestä kiinnostavia kuunnella monipuolisuudessaan. Siksi levy-yhtiöt joutuvat miettimään ja valikoimaan mitä biisejä yritetään saada uutuuslistoille milläkin viikolla, koska jos kuraattoreille tarjotaan liikaa saman genren kappaleita he saattavat suoraan hylätä osan, vaikka ne olisi jonain toisena viikkona voineet saada hyvänkin paikan listoilta.
Siinä Mökkitie-dokkarissa Yle Areenassa oli esimerkiksi yhdessä jaksossa tilanne, jossa yksi räppi-yhteisbiisi lässähti kuunteluissa julkaisupäivänä, koska toiselta levy-yhtiöltä tuli samantyyppinen räppi-yhteisbiisi, ja Spotifyn listanpitäjät valitsi ennemin niistä sen toisen.
Mutta levy-yhtiön on helppo saada Kärtsä noille listoille, kun niiden ylläpitäjät ei tarvitse pähkäillä syökö sen biisit mielenkiintoa joltain muulta kappaleelta. Pikemminkin uudet K-biisit on helppo lisä-mauste listojen ylläpitäjille, koska niitä voi käyttää murtamaan liian pitkiä mainstream-räpin ja mainstream-popin listapätkiä, jos niistä sattuu olemaan ylitarjontaa. Vähän kuin jokin erikoisvärinen legopalikka, se ei sovi ihan joka kohtaan rakennelmaa, mutta sille löytyy kyllä aina hyvä paikka.
Yt:ssa on jo muutamia kivoja ulkkari tubettajien videoita Kot kotista. En saa linkitettyä, kun ne linkit menee sivulla ihan sekaisin, mutta löytyy hakemalla K & Kot kot reactions.
Vierailija kirjoitti:
Yt:ssa on jo muutamia kivoja ulkkari tubettajien videoita Kot kotista. En saa linkitettyä, kun ne linkit menee sivulla ihan sekaisin, mutta löytyy hakemalla K & Kot kot reactions.
Tässä yksi:
Kotkot ja JVG;n Rallikansa (tykkäsin, taattua JVG-laatua, vaikka se tyypillinen monotoninen räppi-tyyli rassaa itseäni vähän niin kertsi on ihan huippu rallatusta) näyttää muutenkin olevan ne kaks julkaisua jotka on lanseerattu tän vuoden päävappubiiseiksi. Uuden musiikin X:n täpäiväisen jakson otsikoksikin on laitettu "Jatkot kot kot ja rallihommia! Eli bängereitä vappuun Käärijältä, JVG:ltä ja monilta muilta." :)
Vierailija kirjoitti:
Kotkot ja JVG;n Rallikansa (tykkäsin, taattua JVG-laatua, vaikka se tyypillinen monotoninen räppi-tyyli rassaa itseäni vähän niin kertsi on ihan huippu rallatusta) näyttää muutenkin olevan ne kaks julkaisua jotka on lanseerattu tän vuoden päävappubiiseiksi. Uuden musiikin X:n täpäiväisen jakson otsikoksikin on laitettu "Jatkot kot kot ja rallihommia! Eli bängereitä vappuun Käärijältä, JVG:ltä ja monilta muilta." :)
Eilinen jakso siis, ei tämän päiväisen. Kappale sai muuten yleX:n kuuntelijoilta yllättävän positiiviset reaktiot ensikuuntelusta, paljon vähemmän täysin tyrmistynyttä kahtiajakoa kuin joissakin osia ydinfandomia. 23:10 - 28:36 on kotkotin osio ja sen "arvostelut": https://areena.yle.fi/podcastit/1-70206023
KotKotin striimit Spotifyssä 169 346. Suomen osuus 110 869. Ulkomailta biisille on siis tullut vajaa 60k. Aika hyvin ilman mitään ulkomaan promoa mun mielestä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eilinen jakso siis, ei tämän päiväisen. Kappale sai muuten yleX:n kuuntelijoilta yllättävän positiiviset reaktiot ensikuuntelusta, paljon vähemmän täysin tyrmistynyttä kahtiajakoa kuin joissakin osia ydinfandomia. 23:10 - 28:36 on kotkotin osio ja sen "arvostelut": https://areena.yle.fi/podcastit/1-70206023
Jostain syystä oletin että fanikunnan ulkopuoliset reaktiot olisi huomattavasti nihkeämmät. Mutta ehkä se onkin toisin päin, että fanikuntalaisilla on paljon enemmän odotuksia siitä mitä he(me) haluavat kuulla K:lta, kun taas normikuuntelijat pystyvät kuuntelemaan biisin neutraalimmin ja rennommin sellaisena kuin se eteen tupsahtaa.
HHH:lla oli ekan päivän jälkeen (+ne muutamat edellisen yön tunnit) yhteensä 217k striimiä Suomesta ja ulkomailta. Eli noihin lukuihin Kot Kot ei pääse, mutta tosi hyvä striimimäärä toi 111k eilen Suomesta on kun on kuitenkin mielipiteitä jakava biisi. Ruoskalla oli muuten ekan päivän jälkeen 199k striimiä eli vähemmän silläkin kuin HHH:lla.