La promesa-salaisuuksien kartano
Yle teemalta alkanut tv-sarja vaikuttaa tosi hyvältä.
Katso lähetysajat : La Promesa - Salaisuuksien Kartano - Iltapulu.fi TV-opas
Kommentit (33081)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ensimmäiset vesiklosetit otettiin Helsingissä käyttöön vuonna 1888, ja vuonna 1910 se oli jo noin kolmasosassa kaupungin talouksista
Puhut Helsingistä. Suomen ihka ensimmäinen vesiklosetti otettiin käyttöön Suomen Pankissa 1883.
Eikö sarja tapahdu Espanjassa ja vieläpä tosi kaukana muusta asutuksesta.
Ei kai Helsingissä käyttöön otetun vesivessan käyttöönotto ole oletus, että tuossa kartanossa se vesivessa on käytössä.Kyllä tuollaisessa herraskartanossa on vesivessa ollut jo 1800 luvun puolivälissä
Vaikka wc keksittiin 1851? La Promesa otti sen varmaan ensimmäisenä käyttöön.
Varsinaisesti vanhin dokumentoitu huuhdeltava vessa on sir John Haringtonin kuningatar Elisabet I:lle vuonna 1598 rakentama
Ihana tuo tämän illan vesivessataistelu, vaikka La Promesa-sarjassa ei edes näytetä vesivessoja.
Kohta taistellaan varmaan siitä, onko Manulla iPhone vai Android.
Kuinkahan monta jaksoa käsikirjoittajat ovat kuvausryhmää edellä?
OKuinka paljon improvisoidaan kuvauksissa ohi kässärin?
Tuntuu että Janan reissu Jimenan kotiin olisi kirjoitettu ehkä toisin kuin toteutui. Vai tarvitsiko Jana lomaa kuvauksista?
Perustuuko tämä johonkin kirjaan?
Vierailija kirjoitti:
Onkohan mikään sarja Suomessa nostanut tällaista keskustelua aikaan. Mutta hyvä niin, että sarjasta löytyy haukuttavaa, kehuttavaa ja stabiilejakin mielipiteitä.
Erikoista, että nämä sarjan haukkujat vaan katsovat sarjaa edelleen, koska näyttävät tietävän, mitä sarjassa tapahtuu.
Me edelleen katsojat ja sarjasta pitävät olemme oman elämamme herttuoita!
Olen yllättynyt että nuo leipoo ihan pohjoismaisen näköistä pullaa! En tiennyt että sitä on tuolla etelässäkin. Olen menossa 2. kauden alkujaksoissa ja Candela juuri tarjoili opettajalle isoja raesokerilla kuorrutettuja pullia!
Vierailija kirjoitti:
Kun lukee tämän iltapäivän-illan feediä, niin ihmettelen, miksi tätä sarjaa ei kuvattu Suomen Pankissa! Siellähän oli vesivessat jo 1883! Ei olisi La Promesan tuotannon tarvinnut lavastaa vessoja ja eihän tuotanto sitä sarjaan tehnytkään. Joissain kuvissa olisi varmaan vilahtanut myös Olli Rehn, hän on jo valmiiksi valko/harmaatukkainen, niin ei olisi tarvinnut peruukkia.
Nyt en tiedä itkiskö vai nauraisko? No, meillä on erilaisia huumorintajuja, ja hyvä niin.
Vierailija kirjoitti:
Kuinkahan monta jaksoa käsikirjoittajat ovat kuvausryhmää edellä?
OKuinka paljon improvisoidaan kuvauksissa ohi kässärin?
Tuntuu että Janan reissu Jimenan kotiin olisi kirjoitettu ehkä toisin kuin toteutui. Vai tarvitsiko Jana lomaa kuvauksista?
Perustuuko tämä johonkin kirjaan?
Ei käsittääkseni perustu minkään kirjaan. Sarjan käsikirjoittajat ja tuottajat ovat toki kunnostautuneet tämän aikakauden sarjoissa. Ja mallina varmaan on ollut Downton Abbey. Ja 1970-luvulla oli myös englantilainen sarja Upstairs, Downstairs eli Kahden kerroksen väkeä. Tosi hyvä sarja.
Kyllä tuonne ottoihin jää tilanteita, joissa näyttelijät katsoo kameraan, jatkuuko tämä otto vielä. Simona ja Candela varmaan säveltävät omiaan, vaikuttaa kohtauksissa siltä.
Välttämättä Jana ei ollut kuvauksista poissa päivääkään, koska noita kohtauksia ei kuvata siinä järjestyksessä, missä ne sitten jaksoissa esitetään. Luulen, että pääosien näyttelijät ovat kiinni kokonaan tuossa sarjassa.
Salatuissa Elämissä esitetään nyt jaksoja, jotka on kuvattu viime syksynä (10-12/2023). La Promesassa on luultavasti tiukempi tahti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onkohan mikään sarja Suomessa nostanut tällaista keskustelua aikaan. Mutta hyvä niin, että sarjasta löytyy haukuttavaa, kehuttavaa ja stabiilejakin mielipiteitä.
Erikoista, että nämä sarjan haukkujat vaan katsovat sarjaa edelleen, koska näyttävät tietävän, mitä sarjassa tapahtuu.Me edelleen katsojat ja sarjasta pitävät olemme oman elämamme herttuoita!
Juuri näin, kerrankin YLE on ostanut oikean sarjan.
Se sormus löytyi sieltä Wc- lavuaarista ( kihla)
Vierailija kirjoitti:
Tuo viestihän ("Apua....") oli tsoukki.Herranen aika, luulitko tosiaan että toi pillerijuttu oli tosissaan kirjoitettu? 😁
Lo que escribiste, lo quisiste decir.
Anteeksi jos loukkasin. En ymmärrä espanjaa. Mun kirjoitus oli myös vitsillä heitetty. En olettanut että joku luulisi mun oikeasti ottavan tosissaan tota. Anteeksi. 😒😪
Vierailija kirjoitti:
Olette kyllä kovia faneja, seuraatte youtube, ig, areena, tv kenties tiktok, facebook?
Jos on aikaa niin mikäs siinä
Ei ole moite
Ei kaikki käytä noita jokaista kanavaa. Itse katson vaan Areenasta. Instasta en viitsi seurailla kun en ymmärrä espanjaa ja ne käännökset on ihan kamalia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuo viestihän ("Apua....") oli tsoukki.Herranen aika, luulitko tosiaan että toi pillerijuttu oli tosissaan kirjoitettu? 😁
Lo que escribiste, lo quisiste decir.Anteeksi jos loukkasin. En ymmärrä espanjaa. Mun kirjoitus oli myös vitsillä heitetty. En olettanut että joku luulisi mun oikeasti ottavan tosissaan tota. Anteeksi. 😒😪
Ei mitään loukkauksia ole tapahtunut. "Lo que escribiste, lo quisiste decir" tarkoittaa "Mitä kirjoitit, sitä tarkoitit."
Vierailija kirjoitti:
Tuo lääkäri Abel jatkaa sarjassa, vieläkin jaksoissa, jotka esitetään Espanjassa. Abel tajuaa, miten paljon Manu rakastaa Janaa.
Jana saa luultavasti eniten palkkaa sarjassa, vähän vähemmän ehkä saa Manu ja Cruz.
Eniten esillä on Jana ja Manu, onhan se ihana pari. He rakastavat toisiaan varmaan sarjan ulkopuolellakin.
Tuollainen jännite kahden ihmisen välillä on uskomaton.
Sarjaahan markkinoidaan vain Janan ja Manun yhteiskuvilla.
Niin ihania kun Manuel ja Jana ovatkin sarjassa,niin eivät taida olla paljoakaan vapaa ajalla tekemisissä.Enrico(Lope)ja Ana(Jana) ovat parastaikaa yhdessä Pariisissa ja muutenkin vietttävät aikaa yhdessä,joten eivätköhän he sitten ole pari.
Vierailija kirjoitti:
Eniten esillä on Jana ja Manu, onhan se ihana pari. He rakastavat toisiaan varmaan sarjan ulkopuolellakin.
Tuollainen jännite kahden ihmisen välillä on uskomaton.
Ne on näyttelijöistä. Monet näyttelee rakastunutta ohjelmissa, ei niiden tarvitse oikeasti olla sitä. Ei noilla taida olla mitään, muuta kuin varmaan ystävät ovat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lo que escribiste, lo quisiste decir.Anteeksi jos loukkasin. En ymmärrä espanjaa. Mun kirjoitus oli myös vitsillä heitetty. En olettanut että joku luulisi mun oikeasti ottavan tosissaan tota. Anteeksi. 😒😪
Ei mitään loukkauksia ole tapahtunut. "Lo que escribiste, lo quisiste decir" tarkoittaa "Mitä kirjoitit, sitä tarkoitit."
Ok no hyvä sitten. Jokuhan aiemmin kirjoitti että meni pasmat sekasin kun katsoi jakson väärässä järjestyksessä, enkä tietenkään olettanut sen olevan muuta kuin tsoukki. Sitten sinä vastasit siihen ja minä jatkoin sitä.
Joku kirjoitti:
Mielestäni Martina näyttelee osansa ihan hyvin. (Eikä ole aina edes suu auki kuten joku täällä väitti.)
Se olin minä. No ei tietenkään koko ajan mutta aika usein. Silloin kun joku puhuu Martinalle ja hän kuuntelee iloisena välillä nauraen ja suu auki ja silmät selällään. Se häiritsee vähän. Me reagoidaan eri asioihin. Se on ihan ok.
Vierailija kirjoitti:
En ole juuri tätä kakkoskautta jaksanut katsoa. Ykkös kauden Petra on kyllä oivallinen näyttelijä. Ainoastaan hänen toistuva sama maneerinsa häiritsee, kun hivelee sitä nutturaansa aina samalla tavalla :D!
Petralla suuri ja komea nuttura. Paksutukkaisella on voinut jäädä nuoruudesta ele loppuiäkseen liikemuistiin.
Vierailija kirjoitti:
Olen yllättynyt että nuo leipoo ihan pohjoismaisen näköistä pullaa! En tiennyt että sitä on tuolla etelässäkin. Olen menossa 2. kauden alkujaksoissa ja Candela juuri tarjoili opettajalle isoja raesokerilla kuorrutettuja pullia!
Vehnäpulla on kulkeutunut etelästä pohjoiseen.
Vierailija kirjoitti:
Joku kirjoitti:
Mielestäni Martina näyttelee osansa ihan hyvin. (Eikä ole aina edes suu auki kuten joku täällä väitti.)
Se olin minä. No ei tietenkään koko ajan mutta aika usein. Silloin kun joku puhuu Martinalle ja hän kuuntelee iloisena välillä nauraen ja suu auki ja silmät selällään. Se häiritsee vähän. Me reagoidaan eri asioihin. Se on ihan ok.
Martina on aika pieni ja siro nainen. Tottakai hän näyttää olevan silmät selällään kun katsoo ylöspäin jokaista itseään pitempää. Martina ja Maria taitavat olla suunnilleen yhtä pitkiä?
Erikoista, että nämä sarjan haukkujat vaan katsovat sarjaa edelleen, koska näyttävät tietävän, mitä sarjassa tapahtuu.