Kolme vanhempaa kertoo, miten riman laskeminen näkyy arjessa - Meillä ei harrasteta pyjamia, se säästää aikaa aamuisin Voisitko sinä ja koko perhe paremmin, jos lasket rimaa hiukan?
No onpa kivaa teinille, että hänen huoneensa sotku kuvataan kaiken kansan nähtäville. 🙈
Kommentit (955)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä ymmärrän että koti voi olla sotkuinen, joskus turvaudutaan eineksiin jne. Mutta sitä en ymmärrä että ihan kehutaan itseä, että ei "harrasta" pyjamia vaan lapset nukkuvat seuraavan päivän vaatteissa on mulle käsittämätöntä.
En tiedä, onko laiskuudesta, oman itsensä ja kotinsa, jopa lasten laiminlyönnistä tullut joku voimaantumisjuttu? Se, että joskus jää siivous väliin ja se, että sukat jää kiinni lattiaan. Näiden väliin mahtuu paljon variaatioita.
Samaa mieltä, en itse lähde töihin sellaisella vaatteella, mikä on ollut yön päällä, eikä myöskään lapsia lähetetä päiväkotiin eikä kouluun vaatteissa, mitä on pidetty yön yli.
Jos on helposti puettava yöpuku, se sujahtaa nopeasti päälle iltapesujen jälkeen. Vai onko iltapesutkin jo vanhanaikaisia?
On. En itse ainakaan pese lapsia joka ilta suihkussa/kylpyammeessa. Siinäkin säästää jaksamista kun karsii tälläsiä muka pakollisia juttuja pois. Enkä kyllä itsekään muista omasta lapsuudesta, että joka päivä olisi pitänyt käydä pesulla.
Ei tarvitse suihkussa käydä, mutta eikö kuitenkin pestä kasvot, kädet ja hampaat. Kesäaikaan myös jalat, koska juoksevat pihalla paljain jaloin. Ja vaippaikäiseltä kai peppu pestään edelleen?
Kotimme ei ole tiptop, mutta aina näiden juttujen jälkeen tulee pakkomielle alkaa siivota. Samoin kuin aikanaan oli telkussa ohjelma lääväkämpistä, joita siivottiin. Jotain isompaa ongelmaa kyllä on, jos likaisia astioita ei saa koneeseen eikä likapyykkejä pyykkikoriin.
Meillä on lapset nukkuneet aina vauva-ajan jälkeen t-paidalla ja pikkareilla, max kalsarit lisäksi jos on viileää. Siihen sitten aamulla loput vaatteet päälle ja päiväkotiin. Toki eivät olleet mitään hikoilijoita tms. Nyt jo teinejä ja tekevät samaa koska aamuherätykset vaikeita ja kun jatkuvasti tulee kiire kouluun niin pukemisessa säästää sekunteja :D
Ei pitäisi lukea näitä kommenttiketjuja....siis ihanko oikeasti ei päiväkoti-ikäiset pääse iltapesuille joka ikinen ilta?
Ja että ihanko oikeesti pienet lapset nukkuu läpi yön samoissa legginseissä ja paidoissa missä viedään aamulla päiväkotiin?
Oksettavaa. Puhdasta laiskuutta ja lapsen laiminlyöntiä.
Omat tapani laskea rimaa:
- pyykinpesu jää usein viikonlopulle
- työnnän puhtaat vaatteet kaappiin sen kummemmin asettelematta nätisti, ehkä kerran kuussa järjestän vaatekaapin kuntoon
- einekset koululaiselle välipalaksi
- kaikki roskat samaan roskikseen, jos lajitteluastiat ovat täynnä enkä jaksa tyhjentää niitä tai jos tulee mitta täyteen banaanikärpästen kanssa
- likaisia astioita voi olla tiskialtaissa, pöydillä niitä ei saa lojua eli siinä kohtaa on viimeistään tyhjennettävä tiskikone
Jutun keittiöt oli järkyttäviä. En tajua tuota että likaiset astiat lainehtivat pitkin pöytiä ja vielä ihmisellä, joka on ollut viikon yksin kotona. Eli siinä on monen päivä tiskit.
Vierailija kirjoitti:
Ei pitäisi lukea näitä kommenttiketjuja....siis ihanko oikeasti ei päiväkoti-ikäiset pääse iltapesuille joka ikinen ilta?
Ja että ihanko oikeesti pienet lapset nukkuu läpi yön samoissa legginseissä ja paidoissa missä viedään aamulla päiväkotiin?
Oksettavaa. Puhdasta laiskuutta ja lapsen laiminlyöntiä.
Siis tottakai iltapesut, päälle puhtaat t-paita ja pikkarit, nukkumaan ja sitten aamulla lisää vaatteita ja päiväkotiin. Ei tietenkään niitä päivän päällä olleita ja päikyn sotkuissa pyörineitä vaatteita enää päälle.
Vierailija kirjoitti:
Meillä on lapset nukkuneet aina vauva-ajan jälkeen t-paidalla ja pikkareilla, max kalsarit lisäksi jos on viileää. Siihen sitten aamulla loput vaatteet päälle ja päiväkotiin. Toki eivät olleet mitään hikoilijoita tms. Nyt jo teinejä ja tekevät samaa koska aamuherätykset vaikeita ja kun jatkuvasti tulee kiire kouluun niin pukemisessa säästää sekunteja :D
Jokainen hikoilee yöllä, myös lapset. Miten iso vaiva on vaihtaa päiväksi puhdas paita? Vaihto kestää muutaman sekunnin.
Vierailija kirjoitti:
En ymmärrä tätä skitsoilua "päiväkotivaatteissa nukkumisesta". Miten se eroaa siitä, että nukut samoissa lakanoissa useamman yön?
Meillä taaperoikäiselle vaihdetaan iltaisin pesun jälkeen puhtaat vaatteet, joilla menee seuraavana päivänä päiväkotiin. Eli siis käytännössä paita ja legginsityyppiset housut. Joskus harvoin ne pitää vielä aamulla vaihtaa, jos on tullut hiki tai vahinko. Näin pienellä kuitenkin päivävaatteet on yhtä mukavia mitä yövaatteetkin, eikä ne miksikään nukkuessa mene ja monesti vaihdetaan ruokailujen yhteydessä muutenkin pitkin päivää. Eskarilainen taas käyttää jo mukavampaa yöpukua ja muita vaatteita sitten päivällä.
Ei se mitään skitsoilua ole. Onhan ne vaatteet lähempänä ihmistä kuin ne lakanat, ne menevät vasten ihmisen taipeita, peräaukkoa. Ihminen hikoilee yöllä ja se hiki jää vaatteisiin. Ne yön yli nukutut vaatteet ovat jopa kosteat.
Onko tää jo unohtunut?
https://yle.fi/aihe/artikkeli/2015/10/07/mhl-cribs-lapsiperhelaavat-lah…
Nyt en ihmettele, miksi on niin paljon ongelmia nuorilla. Kotikasvatius on laiskaa, hutiloivaa ,sinnepäin, epäjohdonmukaista, välinpitämätöntä, ihan sama periaatteita. Herätkää vanhemmat! On teidän vastuullanne opettaa elämää ja elämisen tavat lapsille.
Monia ajatuksia tulee sekä artikkelista että keskustelusta. Ensinnäkin sain siivottua kämpän tämän innoittamana, kiitos siitä :D
Toisekseen tuntuu ehkä vähän siltä että tuolla vaatehommalla pidemmän päälle ampuu itseään jalkaan. Meillä 3,5v pukee itse, ei vie multa yhtään aikaa. Mutta toki se itse pukemisen harjoittelu on vienyt. Pukeminen on vähän kuin lukeminen, ei sitä heti opi täydellisesti vaan se takkuaa aika pitkään. Mitä vähemmän harjoittelee, sitä pidempään se takkuaa.
Toinen ajatus siihen liittyen että tosiaankin, monilla meillä olisi varaa pikemminkin nostaa rimaa, ei laskea. Jos kämppä on sotkuinen, lapsella ruokana eineksiä ilman kasviksia, eikä yhtään harrastusta, niin toki herää kysymys että mihin ihmeeseen se aikuisen aika menee. Mitä sillä ajalla tehdään? Ikävä kyllä usein vastaus ei ole jakamaton huomio lapselle, vaan pikemminkin omalle ruudulle, kun sivukorvalla kuunnellaan lapsen leikkejä ja kommentoidaan jotain että oltaisiin mukamas mukana.
Vierailija kirjoitti:
Nyt en ihmettele, miksi on niin paljon ongelmia nuorilla. Kotikasvatius on laiskaa, hutiloivaa ,sinnepäin, epäjohdonmukaista, välinpitämätöntä, ihan sama periaatteita. Herätkää vanhemmat! On teidän vastuullanne opettaa elämää ja elämisen tavat lapsille.
Mä inhosin lapsena sitä, kun äiti oli jatkuvasti siivoamassa ja järjestelemässä sitä sun tätä. Kaiken piti olla tip top, tsekkaili ja keräili muruja lattialta jne.
Onneksi isällä oli aikaa mulle. Leikittiin, pelattiin pelejä, urheiltiin, hassuteltiin jne. Isä inhosi äidin siivousintoa myös.
En nyt aikuisena missään läävässä asu, mutten todellakaan jaksa nipottaa. Joskus on siistimpää, joskus sotkuisempaa riippuen monesta asiasta.
Meillä laskettiin rimaa niin, että pukekoot liikuntavaatteet vasta koululla. Heti ensimmäinen opettajan yhteydenotto koski sitä, ettei heillä ole aikaa odottaa, että joku pukee liikuntavaatteet. Ok, ei sitten.
hyi. kertoo laiskuudesta ja saastaisuudesta tämä juttu. miten joku on noin laiska ja pitää likaisuudesta?
Mä luulin että meillä on vähän sotkuista. Noihin verrattuna on kyllä todella siistiä.
Ja kuinka mielelläs ite nukut päivävaatteissa? Mun mielestä se on eniten mukavuuskysymys, joten tottakai vaihdetaan lapsillekin yöpuvut.
Ja on se toki siisteyskysymyskin. Tuskin nuo kuitenkaan lakanoitakaan kovin tiheään vaihtaa kun sehän on tosi iso homma verrattuna vaikka vaatteiden laittamiseen pyykkikoriin tai roskiskaapin sulkemiseen.
Jestas, mikä juttu. En ole todellakaan superihminen, mutta meillä on kaksi lasta, siisti koti, hoidettu piha, koira lenkitetään joka päivä, lapset käyvät aina iltaisin suihkussa ja saavat aamuisin puhtaat vaatteet päälle. Tämä ei ole ylisuoriutumista vaan täysin normaalia elämää. Aikaa yhdessäololle on vapaapäivinä, arki painottuu ihan väkisinkin asioiden hoitamiseen ja niin sen kuuluukin olla. Hassu ajatus, että jatkuvasti tulee olla vapaalla ja pitää kivaa/tehdä merkityksellisiä asioita. Tuntuu, että osa ei siedä tylsyyttä ja perusvelvollisuuksia enää missään muodossa ja ne sitten peitellään tämän tyyliseksi voimaantumiseksi.
Kaupassa ihmettelin, kun nuori äiti ja lapsensa menivät kaupassa ja vanhan palaneen kusen ja kakkosen lemu leijaili heidän ympärillään. Äiti oli ihan meikattu ja siistin oloinen, ja lapsista toinen oli rattaissa ja toinen käppäili itsekseen. mutta se haju! Oli pakko väistää. Olikohan tässä joku artikkelin säästäjä, joka aikaa säästääkseen pyörii koko kuukauden samoissa vaatteissa ja peseytyy itsekin vain kerran ja luulee, ettei kukaan huomaa, jos on meikit naamassa?
Tietyt perusjutut kuitenkin opitaan lapsena. Esim.oma henkilökohtainen hygienia. Joka ilta ei tarvitse lapsen käydä suihkussa,mutta kyllä joka toinen ilta ainakin. Pyjamassa mukava nukkua. Meillä meni hyvin iltatoumet, kun näytettiin itse mallia, mentiin yhdessä suihkuun jne. Kyllä tästä syntyi rutiini, niin että nyt jo teini ja aikuinen lapsi käyvät joka ilta suihkussa.
Jos lapsi laittaa kovin hanttiin, niin ymmärrän kyllä, ettei aina jaksa, mutta silloinhan lapsi oppii että kiukuttelemalla saa tahtonsa läpi.
Itse olen läheltä katsonut tällaista riman laskemista. Lopputulos oli lopulta se ettei teiniä saanut edes kouluun, kun ei tahdo. Varmaan oli muutakin ongelmaa.
Siivouksessa voi luistaa, mutta hygieniasta ei. Siivouksessa karmea työ, jos ei ole vaikkapa kahteen kuukauteen siivottu...
Ja itse en ole mikään siivousfanaatikko.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eihän tässä mitään kiirettä ollut, pelkkää laiskuutta.
Kauanko menee vaatteen heittämisessä pyykkikoriin, verrattuna lattialle? Ennemmin huoneisiin/käytävään pyykkikorit.
Kauan terve ihminen tyhjentää tiskikonetta? Kaksi minuuttia?
Kauanko kulhon laittaa tiskikoneeseen, verrattuna tiskialtaaseen? No ei ole kyllä ajasta kiinni.
Kauanko lapsi pukee aamulla/puet lapsen? Viisi minuuttia ja kolmen rivi vaatetettu. Tuskin ne nimittäin toppahaalarissa tai kuriksissa sentään nukkuu. Sitä paitsi on varmaan supertunkkaista olla samoissa vaatteissa yö ja päivä. Pesevätköhän hampaitakaan?
Paljon kauemmin kaikessa menee, kun asiat ovat rempallaan. Pyykkikorista pyykit koneeseen, minuutti. Lattioilta pyykit koneeseen, vartti.
Tiskivuoren selvitys, tunti. Tiskikone päälle valmiiksi tasaisesti latautuneena, 20 sek?
Laiskuutta on kiva selitellä, mutta ei pitäisi ikinä alentua siihen, että väittää antavansa sillä muille jotakin. Se on säälittävää oman vetelyytensä pönkittämistä muiden kustannuksella.
Sillä vaalealla naisella, Päivillä, oli diabetes-lapsi ja sanoi että on väsynyt kun lääkemuutos rikkoi yöt tms ja "siivotaan kun jaksetaan ja tärkeintä että pää pysyy pinnalla". Niin puhuu ihminen, joka oikeasti on jo aika lopussa, jos yrittää vain pitää pään pinnalla.
Se ei j*malauta ole laiskuutta, että on erityinen lapsi, ja aikuinen tekee lapsen vuoksi ympärivuorokautista hoivatyötä ja oletettavasti käy myös töissä sen lisäksi.
Mene itseesi.
Miten paljon vaativampaa on laittaa likainen lautanen tiskokoneeseen kuin tiskialtaaseen?
Jos tiskikone vielä pyörii niin ei sinne mitään laiteta. Silloin kertyy koko perheen tiskit siihen tasoille ja pöydille. Onko tällainen skenaario täysin tuntematon? Päivin kuvassa koneen täyttö oli jäänyt kesken.
Eikä ihme, jos on pieniä lapsia. Tällä Päivillä oli ainakin 2-vuotias. Voi olla vaikka miten valvontaa vaativia lapsia jaloissa, muitakin kuin se diabeetikko, jolloin ainoat hetket kotitöille on ilta kun lapset nukkuu. Jos silloin itse enää jaksaa.
Kuinka paljon on kokemusta sairaan lapsen hoidosta?
Ihan järkyttävää nokkimista, vaikka hänellä on syy että miksi ei ole jaksanut siivota.
Lopussahan hän sanoi, että "valitsee iltasadun eikä siivoamisen". Jossain kohtaa täytyy antaa itselleen löysää, jos ei pää muuten pysy pinnalla. Silloin kun ihminen uupuu, kaikki ei-pakollinen jää. Se vaan menee niin.
Harmi että empatian taso on nolla.
Toivottavasti teistä kukaan ei tee perhetyötä, no tuskin, siinä pitäisi välittää kanssaihmisistä että sellaiseen lähtee.
Vanhanaikaisena ihmisenä minulla on sellainen outo logiikka, että tiskikone laitetaan päälle siinä vaiheessa, kun se on täynnä eikä sinne todennäköisesti ole tulossa astioita noin tuntiin eli aterian jälkeen. Sitten se tyhjennetään vaikka seuraavan ruuanlaittokerran ohessa ja kas - ei astioita tiskialtaaseen odottelemaan! Lisäksi olen niitä outoja äitejä, jotka tekevät kotitöitä lasten kanssa, jopa 2v osaa osallistua tiskikoneen tyhjentämiseen.
Elämä on juuri niin vaikeaa kuin sen haluaa olevan! Jos haluaa ulkoistaa lapsensa kodista ei tietenkään tee kotitöitä heidän kanssaan vaan öisin. Päivällä vuorovaikutetaan ja ollaan läsnä, vaikka lapsi elämässään tarvitsisi myös taitoja tehdä asioita, ei vain olla.
Minäkin pidän itseäni vanhanaikaisena ihmisenä. Minulle on opetettu, että tiskikone käynnistetään kun se on täpötäynnä. Tämä on ekologisesti ajatellen itsestäänselvyys. Tällöin on aina olemassa se vaara, että osa likaisista astioista jää odottamaan seuraavaa kierrosta.
Eniten ihmetyttää, miten joku ihminen voi tällaisen luonnollisen asian ottaa elämänhallinnan puutteena. Miten voi sydämeen sattua se, että jollain toisella ihmisellä on tiskialtaassa tiskejä joidenkin tuntien ajan tai mahdollisesti yön yli?
Jossakinhan ne likaiset astiat aina ovat, tiskikoneessa tai pöydällä.
-eri.
Tai sitten sellainen villi idea, että pestään se ruuanlaittoon käytetty kattila käsin. Siis sellaisella tiskiharjalla ja Fairylla (näitä myydään ihan kaikissa ruokakaupoissa). Kun kattilaa ei laita tiskikoneeseen, niin sinne mahtuu ne lautaset. Ja hupsista, ei jäänyt likaisia astioita odottamaan pesukoneen valmistumista :).
Siis mä todella jäin miettimään että eikö ihan oikeasti niitä lapsia tajuta osallistaa siivoamiseen? Alle 2-vuotias osaa kerätä tavaroita paikalleen ja tekee sen mielellään jos siitä tehdään leikki tai lauletaan samalla tms. Tää yksikin höpötti että hän nyt valitsee lukeeko lapselle iltasadun vai käyttääkö sen ajan tavaroiden siivoamiseen. Lattiat siis ihan täynnä rojua. Miksi se on joko tai? Lapselle sanotaan että nyt hopoti hoi kerätään tavarat tänne ja tänne, äiti taputtaa tahtia ja sen jälkeen luetaan iltasatu! 10min yhteinen homma joka on lapselle leikkiä ja läsnäoloa.
Ymmärrän että taaperon kanssa se ei ole pomminvarma onnistuminen joka ilta mutta jos johdonmukaisesti osallistaa niin väitän että vähintään viisi iltaa seitsemästä onnistuu ja sit pääsisi kaikki rentoutumaan ja nukkumaan ilman että lattiat on täynnä tavaraa.