Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kolme vanhempaa kertoo, miten riman laskeminen näkyy arjessa - Meillä ei harrasteta pyjamia, se säästää aikaa aamuisin Voisitko sinä ja koko perhe paremmin, jos lasket rimaa hiukan?

Vierailija
24.08.2023 |

No onpa kivaa teinille, että hänen huoneensa sotku kuvataan kaiken kansan nähtäville. 🙈

https://yle.fi/aihe/a/20-10005266

Kommentit (955)

Vierailija
501/955 |
25.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Päiväkodissa on aina joukko ihan isoja lapsia jo jotka ei suostu viemään omaa lautasta koneeseen vuorollaan (kyllä sen voi tohon jättää) , saati pesemään käsiään , pyllyn pyyhkiminenkin on joillekin vierasta. Pärskitään päin atshii ja nenunkaivuu on ihan okei ruokapöydässä. Turha kieltää kaivampa nenää ja syön räkäpallon vaikka muut aterioi.

Hoitajat sitten tappelevat kiljuvien ja vastaanhangottelevien ja poiskarkaavien lasten kanssa kun pitäisi ihan vaan pestä kädet ennen ruokalua ulkoa hiekkalaatikkoleikeistä tultaessa.

Puhumattakaan että omat leikit ja lelut pitäsi korjata pois paikoilleen kuten muidenkin leikkien jälkeen. Kyl ne siihen voi jättää, en siivoo EEEeeeennn ..äääääääääääÄÄÄÄÄ!!!

Mut mitä välii, laskegtaan rimaa, ei sen ny niin justiinsa tarvi olla, eihän.

Onneksi kuiteski useimmat vanhemmat tajuaa että vaatiminen on kunnioittamista ja on viisasta opettaa se oma lapsi perussiistiksi.

Vierailija
502/955 |
25.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun lapset saa päättää itse mitä harrastaa (1-2-harrastusta saa, ei ole pakko) ja ilmaisia harrastuksia niin paljon kuin tykkäävät (koulun kerhot, vpk, partio, seurakuntien kerhot...)

MUTTA en kuskaa, talkoile tms. Tai ainakaan se ei ole oletus tai itsestään selvyys. Ja kausi on käytävä loppuun tai maksettava mulle harrastukseen käytetty summa, jos haluaa lopettaa kesken. Eli, jos ostan sisäpelikengät, mailan, otteluvaatteet, seurapassin, kausimaksun... niin joko käydään kausi loppuun tai maksetaan minulle se menetetty summa. Tämän vuoksi lapset itsekin haluaa ensin kokeilla ilmaiseksi ja yhdessä pohditaan mitä alkuun tarvitaan. Voiko vaikkapa nuottikirjan lainata kirjastosta, soittimen opistolta, voisiko läksyt tehdä vaikkapa nuorisotalon soitinhuoneessa tai koulun bänditilassa? Onko pakko olla otteluasu jo heti alussa, kun vasta kokeilee? Ja missä harrastud sijaitsee? Pääseekö sinne pyörällä tai julkisilla?

Tiedän vanhempia, jotka kuskaa lapsiaan väkisin treeneihin, käyttää vapaa-aikaansa arpa-, sukka- ja kalenterimyyntiin. Minun ei tarvitse. Välillä toimin kuskina, saatan hankkia ainekset mokkapaloihin. Lapsrt leipoo ne kahvioon itse. Ja mielellään tulen katsomaan otteluita tai esityksiä. Muu "harrastusrumba" on mulle täysin vieras käsite.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
503/955 |
25.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ymmärrä tätä skitsoilua "päiväkotivaatteissa nukkumisesta". Miten se eroaa siitä, että nukut samoissa lakanoissa useamman yön?

Meillä taaperoikäiselle vaihdetaan iltaisin pesun jälkeen puhtaat vaatteet, joilla menee seuraavana päivänä päiväkotiin. Eli siis käytännössä paita ja legginsityyppiset housut. Joskus harvoin ne pitää vielä aamulla vaihtaa, jos on tullut hiki tai vahinko. Näin pienellä kuitenkin päivävaatteet on yhtä mukavia mitä yövaatteetkin, eikä ne miksikään nukkuessa mene ja monesti vaihdetaan ruokailujen yhteydessä muutenkin pitkin päivää. Eskarilainen taas käyttää jo mukavampaa yöpukua ja muita vaatteita sitten päivällä.

En minäkään ymmärrä. Ei tullut itselle mieleenkään päiväkoti-ikäisten kanssa, mutta en mä silti pidä aivan skitsoilun arvoisena juttuna. Jos on iltapesupuhdas ja sitten laittaa vaatteet, mikä ongelma, vaikka menee samoilla sitten päikkyyn. 

Meilläkään ei harrastettu pyjamia mutta eri syystä, kumpikaan lapsista ei tykännyt eikä tykkää vieläkään pitää mitään ylimääräistä yllä. Pelkkä yövaippa vaan, myöhemmin pelkät alkkarit. 

Vierailija
504/955 |
25.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaupassa ihmettelin, kun nuori äiti ja lapsensa menivät kaupassa ja vanhan palaneen kusen ja kakkosen lemu leijaili heidän ympärillään. Äiti oli ihan meikattu ja siistin oloinen, ja lapsista toinen oli rattaissa ja toinen käppäili itsekseen. mutta se haju! Oli pakko väistää. Olikohan tässä joku artikkelin säästäjä, joka aikaa säästääkseen pyörii koko kuukauden samoissa vaatteissa ja peseytyy itsekin vain kerran ja luulee, ettei kukaan huomaa, jos on meikit naamassa?

Vähän ohis, mutta lähijunalla kulkiessa huomaa ikävästi miten jotkut ei huolehdi yhtään hygieniastaan, vaikka olisivat päällisin puolin siistejä. Esim. haistaa kuinka jotkut eivät pese hampaitaan aamuisin. Myös sellainen eltaantunut monen päivän hiki haisee usein. Aika monella tuntuu olevan vähän puutteita hygieniassa.

Vierailija
505/955 |
25.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Menee kyllä yli ymmärryksen tuo että ei "harrasteta" pyjamia. Voisiko tämä äiti itse toimia näin, en usko. Pakkohan ne vaatteet on vaihtaa (toivottavasti) iltapesun yhteydessä (meillä lapset ainakin päikyn jälkeen niin töhnäsiä ettei tosikaan) joten eihän tässä oikeesti säästä kuin sen 2minuuttia aamulla. Ymmärrän että joskus lasten aamuvenkoilu ottaa päähän, mutta ei meillä 99% ajasta ole mitään ongelmaa kun lapsi on vaatteiden pukemisen sisäistänyt aamurutiineihin.

Ja ymmärrän sen, että lasten kanssa halutaan viettää aikaa mutta kyllä se nyt vaan on aikuisena hoidettava kodin siisteys (lapset tietty voi ottaa mukaan ikätason mukaan). Kyllä se lapsi ihan oikeasti voi leikkiä sen 10min yksin kun siivotaan aterian jälkeen jäljet. Ei ole kiva asua likaisessa kodissa kenenkään.

Sulla on varmaan helpot ja suht aamuvirkut lapset. Kokeilee samaa usean aamu-unisen rutisijan kanssa, jotka ei oikeasti jaksa tehdä mitään aamuisin ja kaikki kiukuttaa.

Itse koin helpommaksi pestä viikonloppuisin enemmän pyykkiä kuin tapella kolmen aamu-unisen päiväkotilaisen kanssa. Joka ilta lapset kävi suihkussa ja sen päivän vaatteet laitettiin kaikki pyykkiin. Suihkun jälkeen päälle uudet puhtaat seuraavan päivän vaatteet. En ymmärrä miten tämä olisi jotenkin hirveän ällöä tai epähygienistä. Lapsi on kuitenkin aina puhdas.

Tiedän perheitä, joissa ollaan paljon epähygieenisempiä lasten suhteen. Lapset kulkee monta päivää samoissa vaatteissa, pesulla käydään pari kertaa viikossa ja hiuksia ei pestä sampoolla ikinä, kun eivät muka mene likaiseksi. Mietin myös, että miten tällaiset lapset oppii ikinä mitään rutiineja hygieniasta huolehtimisen suhteen. Teineistä viimeistään huomaa missä perheissä opetetaan kunnollista hygieniakäyttätymistä ja missä ei. Omat lapset on teinejä nyt, eikä ikinä ole tarvinnut taistella mistään suihkuun menemisistä tai muista hygieniaan liittyen.

Laitat ne lapsesi liian myöhään nukkumaan. Siksi valittavat kun eivät saa nukkua tarpeeksi. Ota vanhemmuutesi haltuun niin loppuu valittaminen.

Vierailija
506/955 |
25.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuin jotain Siskonpeti-sketsiä. Ylpeilevät lääväilyllään.

Vierailija
507/955 |
25.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Menee kyllä yli ymmärryksen tuo että ei "harrasteta" pyjamia. Voisiko tämä äiti itse toimia näin, en usko. Pakkohan ne vaatteet on vaihtaa (toivottavasti) iltapesun yhteydessä (meillä lapset ainakin päikyn jälkeen niin töhnäsiä ettei tosikaan) joten eihän tässä oikeesti säästä kuin sen 2minuuttia aamulla. Ymmärrän että joskus lasten aamuvenkoilu ottaa päähän, mutta ei meillä 99% ajasta ole mitään ongelmaa kun lapsi on vaatteiden pukemisen sisäistänyt aamurutiineihin.

Ja ymmärrän sen, että lasten kanssa halutaan viettää aikaa mutta kyllä se nyt vaan on aikuisena hoidettava kodin siisteys (lapset tietty voi ottaa mukaan ikätason mukaan). Kyllä se lapsi ihan oikeasti voi leikkiä sen 10min yksin kun siivotaan aterian jälkeen jäljet. Ei ole kiva asua likaisessa kodissa kenenkään.

Minä antaisin armoa tälle äidille, kuitenkin 3 alle 5v lasta. Ymmärrän häntä täysin, vaikka itselläni 2, ja päiväkotirymba aloitettiin vasta kun esikoisen oli eskarissa ja nuorempi 4v. Varhaiset aamulähdöt voi olla oikeasti aika kaameita, varsinkin jos pitää kesken unien lapsi herättää.

Josko perheet tekisi niin monta lasta kuin jaksavat kunnolla hoitaa? Tuolle äidille paras lapsiluku voisi olla yksi lapsi.

Vierailija
508/955 |
25.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä en ymmärrä sitä, että miten se läävässä ja sotkussa moskan syöminen auttaa jaksamaan. Minua se ainakin uuvuttaisi ja jotenkin kaventaisi näkymiä kokonaisvaltaisesti.

En tuomitse eineksiä, itsekin käytän niitä joskus. Mutta jos ruokavalio koostuu lähinnä eineksistä, niin tulee kovin kalliiksi eikä ne kovin terveellisiäkään ole. Varsinkin lapsille niissä on ihan liikaa suolaa.

Vierailija
509/955 |
25.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

" Tietyt perusjutut kuitenkin opitaan lapsena. Esim.oma henkilökohtainen hygienia. Joka ilta ei tarvitse lapsen käydä suihkussa,mutta kyllä joka toinen ilta ainakin. Pyjamassa mukava nukkua. Meillä meni hyvin iltatoumet, kun näytettiin itse mallia, mentiin yhdessä suihkuun jne. Kyllä tästä syntyi rutiini, niin että nyt jo teini ja aikuinen lapsi käyvät joka ilta suihkussa.

Jos lapsi laittaa kovin hanttiin, niin ymmärrän kyllä, ettei aina jaksa, mutta silloinhan lapsi oppii että kiukuttelemalla saa tahtonsa läpi.

Itse olen läheltä katsonut tällaista riman laskemista. Lopputulos oli lopulta se ettei teiniä saanut edes kouluun, kun ei tahdo. Varmaan oli muutakin ongelmaa.

Siivouksessa voi luistaa, mutta hygieniasta ei. Siivouksessa karmea työ, jos ei ole vaikkapa kahteen kuukauteen siivottu...

Ja itse en ole mikään siivousfanaatikko."

Juurikin näin.

Kohtuuton suuripiirteisyys siisteyskasvatuksen suhteen tuottaa aikuisa jotka ei esimerkiksi koskaan pese hampaitaan, kotinsa imuroinnista nyt puhumattakaan.

Vierailija
510/955 |
25.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä en ymmärrä sitä, että miten se läävässä ja sotkussa moskan syöminen auttaa jaksamaan. Minua se ainakin uuvuttaisi ja jotenkin kaventaisi näkymiä kokonaisvaltaisesti.

En tuomitse eineksiä, itsekin käytän niitä joskus. Mutta jos ruokavalio koostuu lähinnä eineksistä, niin tulee kovin kalliiksi eikä ne kovin terveellisiäkään ole. Varsinkin lapsille niissä on ihan liikaa suolaa.

Ei eineksissä mitään pahaa ole, jos niitä käyttää joskus ja esimerkiksi sairastelukierteessä tai sen jälkeen ei heti jaksa kokata.

Mutta ei niitä joka päivä voi syödä, tai ranskalaisia, valmispizzoja ja kalapuikkoja.

Itse olen tämän viikon tehnyt kaiken vapaa-ajan suursiivousta ja olen mm. käyttänyt muussijauhetta yhteen lounaaseen.

Vierailija
511/955 |
25.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alusvaatteilla lapsemme nukkuivat, kun olivat pieniä.

Moni muukin turha asia jätettiin tekemättä, ihan sama mitä muut olisivat ajatelleet. Enkä tietenkään kertonut, mitä se kenellekään olisi kuulunut.

Vierailija
512/955 |
25.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä antaisin armoa tälle äidille, kuitenkin 3 alle 5v lasta. Ymmärrän häntä täysin, vaikka itselläni 2, ja päiväkotirymba aloitettiin vasta kun esikoisen oli eskarissa ja nuorempi 4v. Varhaiset aamulähdöt voi olla oikeasti aika kaameita, varsinkin jos pitää kesken unien lapsi herättää.

Josko perheet tekisi niin monta lasta kuin jaksavat kunnolla hoitaa? Tuolle äidille paras lapsiluku voisi olla yksi lapsi.

Tai sen yhden lapsen sijasta ottaa marsu.

Vierailija
513/955 |
25.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä ketju on kyllä niin täynnä naisvihaa ja halveksuntaa muita naisia kohtaan kun olla ja voi. Voisitte tästedes olla jokainen hiljaa jos ei ole mitään hyvää sanottavaa kenestäkään ja hoitelette vain omat asianne ja oman pienen kuplanne. Jokainen hoitakoot oman kuplansa ja antaa toisten kuplien olla rauhassa...

Jokainen voi miettiä että pitääkö sitä kaikkien ihannoimaa naiskuvaa maatalon emmännästä joka aamusta iltaan uhraa elämänsä siivoukselle viedä eteenpäin seuraaville sukupolville. Kukaan teistä narisijoista ei sano kuolinvuoteella että "harmittaa kun en siivonnut enemmän".

Vierailija
514/955 |
25.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuin jotain Siskonpeti-sketsiä. Ylpeilevät lääväilyllään.

Ylpeästi läävässä -sarja olisi oikein hyvä. Vielä kun siihen väärin ymmärretty kehopositiivisuys, niin siellä voi pizzalaatikoiden keskellä mutustella päivän vasta kolmatta sipsipussia painon huidellessa lähellä kahta sataa. Mutta mitä siitä, olotila on hyvin zen, sielu lepää kun on rima riittävän matalalla.

Vierailija
515/955 |
25.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muutama on tässä ketjussa ottanut esiin sen, että oma äiti oli liiankin siivousvimmainen. Ennen wanhaan sellainen varmaan oli yleisempää, ja kyllähän se on todella tympeää. Nykyään taas tuntuu, että suht yleistä on tuon jutun mukainen porsastelu. Ihan kuin oltaisiin menty ääripäästä toiseen. Nuo naiset tuossa jutussa puhuvat kuin olisi vain kaksi vaihtoehtoa: koti tip top 24/7 tai lasten kanssa oleminen. Maanisen maton hapsujen suoristelun ja lääväilyn välillä on kuitenkin runsaasti vaihtoehtoja. Ei todellakaan ole järkevää ajankäyttöä hinkata kaakeleiden saumoja hammasharjalla aamuin illoin, mutta ihan yhtä järjetöntä on jättää likaiset astiat levälleen pitkin keittiötä. Yksi noista kolmesta ei ollut viitsinyt edes roskiksen ovea laittaa kiinni. Tiskikoneen luukku oli auki, mutta likaiset astiat lojuivat pöydällä. Jos roskis on täynnä, mihin uudet roskat sitten laitetaan. Lattialleko? Ja mikä vaiva muka on tiskien laittamisessa koneeseen, jos ne kuitenkin on saatu siihen viereen tiskipöydälle saakka roudattua? Eihän tuollaisessa ole mitään järkeä. Mutta  nykyään on hyvin yleistä se, että omat törttöilyt ja tekemättä jättämiset kuitataan sillä, että yhteiskunta vaatii liikaa ja siksi ei siis tehdä sitäkään vähää. Ja eihän siinä mitään, jos aikuiset keskenään elelevät kuin sika läävässään. Mutta noilla on lapsia, joille opettavat samat porsastelutavat. Siinä on lapsilla sitten aikuisena kiva alkaa opetella ihmismäistä elämää ja itsestä ja ympäristöstään huolehtimista.

Vierailija
516/955 |
25.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sulla on varmaan helpot ja suht aamuvirkut lapset. Kokeilee samaa usean aamu-unisen rutisijan kanssa, jotka ei oikeasti jaksa tehdä mitään aamuisin ja kaikki kiukuttaa.

Itse koin helpommaksi pestä viikonloppuisin enemmän pyykkiä kuin tapella kolmen aamu-unisen päiväkotilaisen kanssa. Joka ilta lapset kävi suihkussa ja sen päivän vaatteet laitettiin kaikki pyykkiin. Suihkun jälkeen päälle uudet puhtaat seuraavan päivän vaatteet. En ymmärrä miten tämä olisi jotenkin hirveän ällöä tai epähygienistä. Lapsi on kuitenkin aina puhdas.

Tiedän perheitä, joissa ollaan paljon epähygieenisempiä lasten suhteen. Lapset kulkee monta päivää samoissa vaatteissa, pesulla käydään pari kertaa viikossa ja hiuksia ei pestä sampoolla ikinä, kun eivät muka mene likaiseksi. Mietin myös, että miten tällaiset lapset oppii ikinä mitään rutiineja hygieniasta huolehtimisen suhteen. Teineistä viimeistään huomaa missä perheissä opetetaan kunnollista hygieniakäyttätymistä ja missä ei. Omat lapset on teinejä nyt, eikä ikinä ole tarvinnut taistella mistään suihkuun menemisistä tai muista hygieniaan liittyen.

Laitat ne lapsesi liian myöhään nukkumaan. Siksi valittavat kun eivät saa nukkua tarpeeksi. Ota vanhemmuutesi haltuun niin loppuu valittaminen.

Arvasin, että tulee tällainen vastaus. Kahdella lapsella kolmesta oli luontaisesti myöhäinen unirytmi. Yritimme koko päiväkotiajan saada lapsia nukahtamaan ajoissa, mutta harvemmin nämä kaksi saivat unta ennen kymmentä. Joka ilta sama rumba, vaikka oltaisiin menty sänkyyn mihin aikaan. Kaikki kokeiltiin unikouluista ja muista lähtien.

Tuollaisia kommentteja kirjoittaa vain luontaisesti hyvin nukkuvien aamuvirkkujen vanhemmat. Kannattaisi olla vain hiljaa kiitollinen eikä levittää myrkkyä omalla ylimielisyydellään muihin.

Vierailija
517/955 |
25.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämä ketju on kyllä niin täynnä naisvihaa ja halveksuntaa muita naisia kohtaan kun olla ja voi. Voisitte tästedes olla jokainen hiljaa jos ei ole mitään hyvää sanottavaa kenestäkään ja hoitelette vain omat asianne ja oman pienen kuplanne. Jokainen hoitakoot oman kuplansa ja antaa toisten kuplien olla rauhassa...

Jokainen voi miettiä että pitääkö sitä kaikkien ihannoimaa naiskuvaa maatalon emmännästä joka aamusta iltaan uhraa elämänsä siivoukselle viedä eteenpäin seuraaville sukupolville. Kukaan teistä narisijoista ei sano kuolinvuoteella että "harmittaa kun en siivonnut enemmän".

Tuskin kuolinvuoteella muistelee haikeana, kuinka ihanaa se olikaan kun kotona ei nähnyt lattiaa kun kaikki oli aina roskan ja/tai likaisten vaatteiden alla piilossa.

Vierailija
518/955 |
25.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rimaa ei todellakaan pitäisi laskea perus hygieniasta ja ihan perus käytöstapojen opettamisesta (siivoa omat jälkesi, astiasi tms käytön jälkeen). Perussiisteyden ylläpito ei ole nyt  kummoinen homma. Meillä on pari koiraa tms, joten sotkua tuulee jatkuvasti. Mutta siis päivässä menee 5 min tiskikoneen täyttöön / tyhjennykseen ja toinen 5 min hiekan ja karvojen imurointiin...Joten ei nyt niin ajasta ole kiinni. Ja 5 vuotias lapsi osaa itse laittaa likaiset vaatteet omaan pyykkikoriin ja jotenkin raivata lelunsa kaappiin leikin jälkeen.  

Vierailija
519/955 |
25.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Katsotaanpa, mitä ihosairaala sanoo lapsen peseytymiskertojen määrästä.

https://ihosairaala.fi/kuinka-usein-lapsen-tulisi-peseytya/

Esim. 6-vuotias voi peseytyä kerran tai kaksi viikossa ja tarpeen mukaan.

Vierailija
520/955 |
25.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alisa kirjoitti:

Kaikki yyhhoo äitejä ja sen huomaa.

Lapset kulkee likaisissa vaatteissa,syövät mitä sattuu,asunto kuin sikolätti,lapsilla ei mitään sääntöjä,ei mitään harrastuksia..

Se isäkö sitten hoitaa aina lapsille puhtaat vaatteet, valmistaa terveellistä ruokaa, siivoaa, kuskaa harrastuksiin?