Rehellisesti. Kuinka usein ostat/tilaat itselle uusia vaatteita?
Minä ihan liian usein. Joka kuukasi menee helposti satojakin euroja. Selaan iltaisin eri brändien sivuja ja ihailen tyylikkäitä kokonaisuuksia. Sitten tilaan vaikka moni vaate jää melkein käyttämättä kun ei omalle kropalle käykkään yhtä hyvin kuin kuvassa. Myös ihailen mudoikkaasti pukeutuneita ihmisiä kaupungilla ja otan vaikutteita. Sitten on vaatehuone täynnä vaatteita joita ei tule käytettyä kuin paristi.
Kommentit (85)
Tarpeen mukaan. Silloin kun löydän jonkun hyvän paidan tai housut, ostan sopivissa väreissä useamman. Panostan takkeihin ja kenkiin. Menen kuitenkin käytäntö edellä eli tiedän jo mitä oikeasti käytän ja mitä ihailen.
Voin laittaa useamman sata euroa menemään jos koen että on jotain mitä tarvitsen. Sitten taas voin olla tyytyväinen pitkän aikaa ja olla shoppailematta.
Ostin juuri pari villapaitaa talveksi kun en sellaisia omista
Vierailija kirjoitti:
Liian paljon ja liian usein. Pidän vaatteista ja niiden sovittelusta, yhdistelystä jne. Pukeudunkin kyllä kauniisti ja pidän vaatteista hyvää huolta.
Mutta silti ei ole ok ostaa liikaa. Minun onkin pitänyt tehdä tänne vertaistukiketju, koska jatkuvasti rikon päätöstäni, että nyt en osta yhtään mitään. En kyllä selaile kauppoja illat pitkät, mutta liian usein silti. Nyt pitää aktivoitua ja etsiä keinoja pitää tuo päätös.
Ole hyvä ja tee sellainen ketju! Tulisin sinne keskustelemaan laaduista ja löydöistä. Itse hakisin vertaistukiketjulla mistä löytäisi heti kerralla mitä hakee eikä tekisi hutiostoksia.
Hyvä tapa välttää ad hoc ostoksia on käyttää ostoslistaa. Eli kun näet sen ihanan paidan tai huivin niin sen sijaan että ostat sen heti laitat sen listallesi seuraavana palkkapäivänä ostettavaksi. Eli et kiellä sitä itseltäsi suoraan mutta lykkään hankintaa parilla kolmella viikolla.
Hyvin usein käy niin että kun pari viikoa on kulunut niin se aivan välttämättömän tuntuinen huivi ei enää tunnukaan niin tarpeelliselta.
Toinen mitä itse käytän on että pyrin suunnittelemaan vaateostoksia etukäteen. Kun wish listalla on jo tarkkaan harkittuja hankintoja odottamassa niin sinne väliin ei niin helposti tule tungetrua jotain one-off repäisyjä (jotka usein ovat juuri niitä mitkä jäävät kaapin pohjalle).
Kolmas on se, että pitää olla vahva itsekuri siinä että vaikka olisi minkälainen tarjous niin ei osta mitään mikä ei mahdu tänä päivänä päälle, tai jota ei usko käyttävänsä vähintään viittä kertaa seuraavan puolen vuoden aikana. Kannattaa myös aina kysyä itseltään monellako tavalla voit yhdistellä tai käyttää tätä vaatetta. Jos vastaus on vähemmän kuin kolme niin mieti vielä tuleeko sitä varmasti käytettyä..
En enää koskaan. Liian paljon pitämättömiä vaatteita. Ostanut ahdistukseen, en tarpeeseen. Nyt stoppi👍
Tai ihan viimeistään sitten ostan, kun viimeinen sukkapari on ehjänä ja alkkarit.