Rehellisesti. Kuinka usein ostat/tilaat itselle uusia vaatteita?
Minä ihan liian usein. Joka kuukasi menee helposti satojakin euroja. Selaan iltaisin eri brändien sivuja ja ihailen tyylikkäitä kokonaisuuksia. Sitten tilaan vaikka moni vaate jää melkein käyttämättä kun ei omalle kropalle käykkään yhtä hyvin kuin kuvassa. Myös ihailen mudoikkaasti pukeutuneita ihmisiä kaupungilla ja otan vaikutteita. Sitten on vaatehuone täynnä vaatteita joita ei tule käytettyä kuin paristi.
Kommentit (85)
Keskimäärin 2x viikossa. Tämä on minulle ongelma ja omistan liikaa vaatteita.
Nyt jo ahdistaa ajatuskin että pitäisi ostaa ensi talveksi uudet talvikengät, vanhoista meni pohja poikki.
Ostan yksittäisen uuden vaatteen ehkä kerran kuukaudessa. Lasken tähän jopa alusvaatteet ja sukkaparit. En hanki mitään tarpeetonta.
Maaliskuun 2020 jälkeen en ole ostanut muuta kuin sukkia, alusvaatteita ja yhden takin. Näytän kamalalta eikä huvita edes sovittaa mitään. Nytkin koko kesän olen kulkenut kahdessa asussa, vaihdan vaan aina toiseen ja pesen toisen.
Vierailija kirjoitti:
Työkaveri on käyttänyt ainakin pari vuotta nukkautunutta ja virttynyttä neulepaitaa. En jaksaisi katsella sitä enää päivääkään silmieni edessä toimistolla mutta eihän siitä voi sanoa ääneen. Siisti ja vaihteleva asu on huomaavaisuutta myös muita kohtaan.
Vaihteleva asu? En minä ainakaan pysty muistamaan yhtäkään asua joka olisi jonkun työkaverini päällä ollut, saati sitten kuinka monta kertaa.
Suomalainen käyttää tutkimusten mukaan vuodessa n. 800 e vaatteisiin, kengät vielä erikseen. Naiset käyttää tuplasti miehiin verrattuna. Siitä voi laskea keskimääräisen. Ja kun osa ei osta juuri koskaan, osa ostaa paljon että summa on sellainen. Ruotsalaiset käyttää kaksin verroin suomalaisiin naisiin verrattuna.
He on muodikasta kansaa.
Keväällä ostin pikkuhousuja ja parit bikershortsit kun edelliset olivat hajalla. Ja juhlamekon kevään juhliin. Nämä siis uutena. Kirpputorilta olen ostanut sitten muutaman kuukauden aikana kyllä varmaan 10 vaatekappaletta, moni niistä tosin äitiysvaatteita kun raskaaksi tulin keväällä. Mutta niitä meinaa muulloinkin salakavalasti kertyä. Yleensä maksan kyllä max 4-5e kpl, että rahallisesti ei iso kulu, mutta toisinaan paljastuvat turhiksi kuitenkin.
Sovittamatta en silti ikinä osta ja netistä jos tilaan niin aina palautan, jos ei ole just mitä haluan.
2-3 kertaa vuodessa, yleensä niin, että samaa sorttia kerralla. Housuja kahdet kerralla, t-paitoja 4-6 kappaletta ja samassa yhteydessä alushousuja. Kerran vuodessa ehkä neuleen tai pari, jos on tarpeen. Rintaliivejä kerralla 2-3 parin vuoden välein samaa merkkiä ja mallia.
Sukkia saatan ostaa myös tuon 2-3 kerran lisäksi, jos suosikkimerkkiä on esim. tarjouksessa.
Sitten jos on joku tilaisuus, esim. hautajaiset, niihin sitten vaatteet erikseen, jos tarpeen. Mutta pääsääntöisesti muutaman kerran vuodessa siis. Näin mennyt jo 6-7 vuotta, aiemmin ostelin enemmän. Nyt olen tajunnut, että ei kiinnosta enkä tarvitse. Töissä siistit vaatteet, jos on esiintymistä töiden puolesta, sitten saatan ostaa jotain uutta (vrt. hautajaisvaatteet) mutta lähinnä siksi, jos itse koen, että vanhat vastaavat ovat kulahtaneet.
N44
Vierailija kirjoitti:
Ihmettelen tyyppejä joilla on monta päivää samat vaatteet yllä tai muutama vaatekerta vaihtelee vuodesta toiseen. Eikö se tylsistytä. Näyttää ulkopuolisen silmin nuhjuiselta.
Jos yrittää pitää vaatehankintansa edes jotenkin kestävän kulutuksen rajoissa, käyttää usein samoja vaatteita. Mitä useampi käyttökerta vaatteella, sitä ekologisempaa. Ihmettelen, jos ei joku ole tätä vielä kuullut.
Vierailija kirjoitti:
Ihmettelen tyyppejä joilla on monta päivää samat vaatteet yllä tai muutama vaatekerta vaihtelee vuodesta toiseen. Eikö se tylsistytä. Näyttää ulkopuolisen silmin nuhjuiselta.
Arvot ja ajatukset on jossain muualla kuin niissä vaatteissa, ainakin itselläni. Siitä pidän huolen, että olen pukeutunut tilanteen vaatimalla tavalla ja siisteihin ja ehjiin vaatteisiin. Jos jotakuta häiritsee se, että käytän samoja tai samannäköisiä vaatteita lähes joka päivä, ei siitä ole ainakaan minulle huomautettu. Varmasti niin ajatellaan, mutta minusta se kertoo enemmän siitä toisesta ihmisestä kuin itsestäni. Ja jos olenkin arkielämässä nuhju, niin missä tilanteissa se haittaa, jos minä ja vaatteeni olemme muutoin siistejä ja puhtaita?
Monia syntejä saattaa olla kontollani, mutta vaatteisiin tuhlaaminen ja siltä osin erilaisia ihmis- ja luonnonvararesursseja kuluttava toiminta ei kuulu niihin.
Pari kertaa vuodessa (kesä/talvi). Uusia alusvaatteita ja sukkia tarvii noin puolen vuoden välein. Ehkä jonkun kauteen sopivan uuden vaatteenkin, jos entiset liian kulahtanut.
Yleensä mulla on 3-4asua/kausi +juhlavaatteet + kotilökärit. Entiset menee useamman vuoden.
Kaksi tai kolme kertaa viidessä vuodessa. Tiedän mitkä farkut, topit, sukat ja takin tarvitsen. Vihaan shoppailua yli kaiken. Kirppareilta saatan silloin tällöin löytää jonkun kivan neuleen tms. jota käytän sitten pitkään. Alusvaatteita uusin sitä mukaa kun tarvitsee, eli ehkä kerran tai kaksi parin vuoden aikana.
Ps. Minulla on neulepaita joka on ostettu Seppälästä 15v. sitten
N32
Vierailija kirjoitti:
Työkaveri on käyttänyt ainakin pari vuotta nukkautunutta ja virttynyttä neulepaitaa. En jaksaisi katsella sitä enää päivääkään silmieni edessä toimistolla mutta eihän siitä voi sanoa ääneen. Siisti ja vaihteleva asu on huomaavaisuutta myös muita kohtaan.
Tämä ei ole vielä mitään. Eräs työkaverini käytti yli 5v samaa paitaa JOKA päivä ja nyt ei ollut kyse siitä, että olisi samoja useita. Hän itse kertoi että omistaa yhden ko. paidan ja käyttää sitä koska on mukava, eikä kuitenkaan haise. Kait se sen aina silloin tällöin yön yli kerkesi pestä.
ostan usein ale vaatteita,viimeinen kappale tai sesonki ale.näin pysyy edullisena vaatekaappi.myös kirppikseltä ostan jos löytyy sopivaa. pesukoneen saa täyteen kun on paljon vaatteita ja aina löytyy puhdasta kaapista. tykkään estetiikasta ja tyyli vaihtelusta.vanhat vaatteet lahjoitan eteenpäin
Vierailija kirjoitti:
Kadehdin melkein teitä ketkä ostatte vain harvoin. Olen koukussa kauniisiin vaatteisiin.
Kysehän on mielikuvasta; kuvittelet olevasi tietynlainen ihminen, jos ostat tietynlaisen vaatteen tai asusteen.
Siihen kaikki mainonta ja "muoti" pyrkivät.
En voi tuomita sinua - vaikka ihmettelenkin vaatteita nimenomaisen mielikuvitusminän välineinä - koska itse olen hankkinut jos mitä varustetta, kun haluan mielessäni olla ihminen joka tekee asiaa x. En sitten välttämättä kuitenkaan lopulta ole sellainen ihminen, tai olenkin sellainen ihminen vain hetken aikaa. Kaapissa olevat tavarat kuitenkin muistuttavat välillä olemassaolostaan ja siitä, että ainakin joskus halusin olla ihminen joka tekee asiaa x. Ja aina mietin, josko kuitenkin joskus taas ryhtyisin. Siksi en ole myöskään luopunut välineistä siihen tai tuohon harrastukseen.
Itse ajattelen kuitenkin, että ihminen on jotain asiaa ("x") sen kautta, mitä hän tekee - ei sen perusteella, miltä hän näyttää.
Mutta ihmisiä on tosiaan erilaisia, ja toisille ulkoinen olemus saattaa hyvinkin olla kaikki kaikessa. Nuorempana oli itsellekin tärkeää, miltä näyttää ja millaiset vaatteet ja kamppeet on päällä. Mutta vuosi vuodelta niillä on yhä vähemmän merkitystä. Pääasia, että olen ihmisten ilmoilla asiaankuuluvasti pukeutunut ja kunnioitan siten kanssaihmisiäni, olipa juhla tai arki.
Nettikirppareilta pari kertaa kuukaudessa.
Saa sovittaa rauhassa ja palauttaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vaihteleva asu? En minä ainakaan pysty muistamaan yhtäkään asua joka olisi jonkun työkaverini päällä ollut, saati sitten kuinka monta kertaa.
En minäkään. Minulle on aivan sama, mitä ihmisillä on työpaikalla päällä, kunhan eivät alasti ole. En kiinnitä ihmisten vaatteisiin tai asusteisiin huomiota. Niillä ei ole minulle mitään merkitystä. Sama pätee kaikkiin tilanteisiin, ystävyyssuhteisiin ynnä muuta. Juhlatilaisuuksissa asia on erikseen, tietty etiketti pitää yrittää pitää (lähinnä mietin häitä ja hautajaisia). Mutta arjessa, ei mitään väliä. Asia olisi eri, jos olisin myynnin tai markkinoinnin alalla, työssä, jossa pitäisi edustaa. Sitten tottakai katsoisin tarkkaan, mitä itselläni tai kollegoilla on päällä. Mutta jos kyse on toimistotyöstä, jossa ei sihteröidä johtoryhmää tai esiinnytä asiakkaille, aivan sama.
Ehkä parin kuukauden välein nykyään, lähinnä alusvaatteita, sukkia ja t-paitoja. Ostin nuorempana paljon vaatteita ihan vaan ostamisen ilosta, mutten enää. Laitan rahani mieluummin sijoituksiin.