Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Vanhusten vaikeat omaiset

Vierailija
21.08.2023 |

Tämän työpäivän jäljiltä tunteiden purku tänne internetin ihmemaailmaan.
Hoitajana uraa takana 8 vuotta, vanhushuollossa pitkä pätkä. Ja alkaa kuppi olemaan niin saakelin täynnä.
Syitä tälle on monia, hoitojärjestelmä kusessa ja työntekijöiden kohtelu yms yms. Kuitenkin yksi iso syy, joka risoo niin kauheasti on muistiraidaiden vanhusten vaikeat perheet ja omaiset.
Hoitajien kohtelu omaisten puolesta on välillä niin töykeää ja halveksivaa, ettei voi sanoin kuvailla. Ei tippaakaan ymmärrystä, ei arvostusta, ei kohdella edes ihmisenä. Kirotaan päin naamaa, uhkaillaan, syytetään, haukutaan, puretaan kaikki huono omatunto mummon tilanteesta hoitajan niskaan. On aivan surkeat hoitajat, kun eivät saaneet 96v mummoa takaisin ajokuntoiseksi aivoinfarktin jälkeen. Aivan poropeukalohoitajat, kun se lääkäri ei määrännytkään saattohoidossa olevalle isälle verenohentajaa, sillä nythän isälle saattaa mudodstua hyytymiä. Kauhistellaan kuinka mummon oman lampaan 100% villasta omin kätösin kudotti lempi paita kutistui pesussa ja kuinka nyt tarvitsee saada firmalta korvaukset tunnearvosta. Tai sitten kun muistisairas on silpunnut vanhan kuva kansion perhekuvat ja laittanut suuhun, ihmetellään miksi hoitaja ei ollut vahtimassa 24/7 vaarin tekemisiä. Vinkki vitonen muistisairaiden omaisille: ÄLKÄÄ TUOKO NIISTÄ OVISTA SISÄÄN MITÄÄN MIKÄ EI VOI KÄYDÄ VESSAN PÖNTÖSSÄ, JOUTUA SUUHUN TAI HÄVITÄ VAIPPAROSKIKSEN MUKANA.
Kuitenkin tänään sain täyden laidallisen niskaani tätä perinteistä, omaiselta joka puolen vuoden jälkeen tuli näkemään äitiä, ja sai aivan hirveä kohtauksen siitä kuinka äitiä ei enää auteta vessaan pytylle, silloinhan äiti jää kokonaan petipotilaaksi. Siinä sitten yrität rivien väliin saada kerrotuksi että rakas äiti ei ole ottanut askeltakaan viimeiseen neljään kuukauteen TIA-kohtauksen jälkeen. Pas*at hoitajat kun eivät edes viitsi äitiä nosturilla vessaan kärrätä (nosturin käyttö aiheuttaa muorille aivan suunnatonta ahdistusta). Lupasi tekevänsä sossuun ilmoituksen meistä, sanoin selvä ja annoin mukaan yhteystiedot.
Eniten painaa päähän se, kuinka näille omaisille ei saa sanoa sanaakaan takaisin. Ei saa puolustaa itseään, ei saa huutaa takaisin (niin useasti tekisi mieli). Hoitajia kohdellaan aivan ala-arvoisesti, ja sitten kun päästään lääkärin kanssa puhelimeen niin koko homma olikin vain väärinkäsitys ja tilanne on hallinnassa. Hoitajista saa puhua facebookin puskaradiossa oikein nimellä, kuinka tässä talossa tämä hoitaja on aivan ammattitaidoton, eikä hänen hoidettavaksi kannata mennä. Me ei saada edes korjata faktoja vaan pitää antaa lääkärin numero kouraan. Kerran opiskeluaikoina olin töissä hoivakodissa, jossa yhden ja ainoan kerran olen kuullut hoivakodin esimiehen sanovan vanhuksen perheelle kovaa takaisin ja muistuttanut että jos ei hoito kelpaa niin viekää mummo kotiin. Menivät hiljaiseksi.
Olen suunnitellut että kun joskus jätän irtisanomislapun pomon pöydälle, ja viimeiset kolme viikkoa alkavat, annan niin täydeltä laidalta kaikille, jotka sitä ansaitsevat. Siinä vaiheessa ei ole seuraamuksia, eikä tarvitse välittää kenenkään mielipiteistä.

Kommentit (45)

Vierailija
41/45 |
22.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Entä sitten se omainen joka on esim. lääkäri ja kieltää masennuslääkkeiden käytön iäkkäällä vanhemmallaan. Tämä vanhus masentuu niin paljon ettei halua nousta edes sängystä. Ruoka lakkaa maistumasta ja hygienian hoidosta tulee loppu koska suihkuun ei kerta kaikkiaan mennä. Tai edes pestä käsiä/kasvoja. Vaatteitakaan ei saa vaihtaa koska on otettava huomioon vanhuksen itsemääräämisoikeus.

Sitten kun tämä kyseinen omainen tulee käymään ja ihmettelee miksi vanhus ei enää pääse suihkuun siinä onkin selittäminen. Huokaus. Karu totuus on se että nämä hankalat omaiset eivät vaan suostu ymmärtämään mikä vanhuksen tilanne on oikeasti. Ja kuvittelevat auttavansa vanhusta.

Onneksi on olemassa myös erittäin asiallisia ja mukavia omaisia joiden kanssa voi oikeasti neuvotella vanhuksen hoidosta. Nämä omaiset arvostavat myös hoitajien työtä ja jos he haluavat huomauttaa jostain sekin tehdään fiksusti.

Vierailija
42/45 |
28.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo paljon kokemusta juuri tästä, kun omaisille ei saa laittaa vastaan. Ehkä kauhein asia minkä itse olen nähnyt, oli opiskeluaikana keikkaillessani eräässä pienemmässä palveluyksikössä. Siellä neliraajahalvaantunut mies, jolla todella minimaalista aivotoimintaa jäljellä, piti joka päivä nosturilla kuljettaa vessaan pöntölle tekemään tarpeet. Sitten siinä kahden hoitaja työaikaa kulutettiin se melkein tunti, kun  odoteltiin josko pönttöön tuurilla saattaisi suolesta valua jotain. Ja vaimohan tätä siis vaati, hänelle piti päivittäin lähettää KUVA, jolla todistettiin että vessaan viety on. Aivan järkyttävää, mies ei itse enää ollut mitenkään tietoinen ja selvästi ahdistui nosturilla kuljettamisesta ja vessan kylmästä ilmasta. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/45 |
28.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joo paljon kokemusta juuri tästä, kun omaisille ei saa laittaa vastaan. Ehkä kauhein asia minkä itse olen nähnyt, oli opiskeluaikana keikkaillessani eräässä pienemmässä palveluyksikössä. Siellä neliraajahalvaantunut mies, jolla todella minimaalista aivotoimintaa jäljellä, piti joka päivä nosturilla kuljettaa vessaan pöntölle tekemään tarpeet. Sitten siinä kahden hoitaja työaikaa kulutettiin se melkein tunti, kun  odoteltiin josko pönttöön tuurilla saattaisi suolesta valua jotain. Ja vaimohan tätä siis vaati, hänelle piti päivittäin lähettää KUVA, jolla todistettiin että vessaan viety on. Aivan järkyttävää, mies ei itse enää ollut mitenkään tietoinen ja selvästi ahdistui nosturilla kuljettamisesta ja vessan kylmästä ilmasta. 

Aivan hirveää :O Ei kai nyt kenestäkään alasti vessalla saa ottaa kuvaa, ei edes vaikka vaimo pyytää. Mielestäni teidän olisi kyllä pitänyt suojella miestä paremmin vaimo perverssisiltä pyynnöiltä.

Vierailija
44/45 |
06.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onpa kauheaa omaisten käytös. Minun äitini sai kesällä hoitopaikan yksityisestä palvelutalosta ja luotan hoitajien ammattitaitoon. Fakta on se, että äitini ei itse ole tehnyt koskaan muuta kuin tuhonnut terveyttään. Ja yhteiskunnan resurssit on rajalliset. Jokaisen pitää itsekin ottaa vastuu terveydestään!! Zemppiä ja jaksamista toivotan hoitajille. On törkeä ja vaativa ala. Terv 62 vuotias omainen

Vierailija
45/45 |
06.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvinpä alkoi meidän äitimme palvelutaloaika. Sisko kävi puhumassa hoitajille valheita toisesta siskostaan. Ja raportoimasss huonoista väleistä. Yritti valehdella ettei äiti muka halua nähdä tätä vanhempaa siskoa. Hoitajille ei edes pitäisi tuollaista vuodattaa. Hoitajien tehtävä on hoitaa. No. Tämä valepukki saatiin kuriin ja hyvä näin. Työrauha hoitajille. Tekevät hyvää työtä!! 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kahdeksan neljä