Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Yllättävä tulos: Alle puolet vanhemmista tuntee pyöräilyn liikennesäännöt

Vierailija
21.08.2023 |

siltä se näyttääkin

Kommentit (74)

Vierailija
41/74 |
21.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen sen ikäinen että ala-asteella opetettiin pyöräilyn liikennesäännöt (pyörillä mentiin kouluun) ja pidettiin liikennekilpailu aiheesta. Sieltä asti olen osannut pyöräillä sääntöjen mukaisesti ja myös oppinut uudet säännöt.

Eniten mua harmittaa se, että muut autoilijat/pyöräilijät eivät osaa niitä esim just näitä väistämissääntöjä. Toistuvasti törmään siihen, että autoilija väistää vaikka ei kuuluisi - tulen esim normaaliristeykseen kolmion takaa niin autoilija pysähtyy ja viittoo mua menemään. Silloin osoitan minulla olevaa kärkikolmiota - jotkut tajuavat jotkut eivät.

Sitten taas ne pyöräilijät, jotka mennä porhaltavat suojateitä pitkin vaikka heidän kuuluisi väistää. Monesti olen itse pysähtynyt väistämään autoilijaa (kuten kuuluukin) niin sitten sieltä mun takaa porhaltaa toinen pyöräilijä suoraan suojatien yli.

Jos väistää koska ei tunne sääntöjä niin se on ongelma. Jos väistää koska haluaa olla joustava ja omaa liikennesilmää siinä milloin omista oikeuksista voi luopua niin se on vain positiivista.

Yleensäkin liikenne kaipaa eniten joustavuutta ja toisten huomioimista. 

Ei ei ja ei. Kohteliaisuusväistäminen on idioottimaista, sillä muiden tienkäyttäjien (sekä autoilijoiden, kävelijöiden että pyöräilijöiden) on mahdotonta ennakoida tilanteita joissa sinä sooloilet koska luulet olevasi joustava. Kun kaikki noudattavat sääntöjä, liikenne sujuu mallikkaasti.

Omat aikeet toki näytetään selkeästi. Sehän on ihan selvää. 

Usein toisen voi päästää yli vain hiljentämällä sopivasti jo kauempana jolloin kukaan ei joudu pysähtymään ja kaikille jää hyvä näkyvyys. Koskee muuten myös toisia autoja. Monesti liikenne sujuu parhaiten kun toiselle tehdään sopiva tila johon hän pääsee vaikka mitään velvollisuutta siihen ei olisikaan. Kaistanvaihdot ovat tästä hyvä esimerkki.

Huonoa liikennesilmää ja joustavuutta aiheuttavat juuri tilanteet jossa jarrutellaan ja kiihdytellään äkkinäisin liikkein, ihan riippumatta siitä toimitaanko sääntöjen mukaan vai ei.

Vielä sujuvammin se liikenne sujuu kun sinä et hidasta silloin kun sinun ei kuulu hidastaa.

Sinäkö et koskaan hiljennä antaaksesi tilaa toiselle autolle vaikka kaistanvaihdon yhteydessä tai tukkoisessa risteyksessä?

Toki, mutta niin kuuluu tehdä. Väistäminen silloin kun toinen on väistämisvelvollinen on id iootin hommaa.

No riippuu millä välineellä on liikkeellä. Ihan mielelläni annan periksi säännöistä moottoripyörällä ajellessa. Ei paljoa lohduta olla sääntöjen mukaan oikeassa, kun auto tulee esimerkiksi stop-merkin takaa eteen.

Vierailija
42/74 |
21.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen sen ikäinen että ala-asteella opetettiin pyöräilyn liikennesäännöt (pyörillä mentiin kouluun) ja pidettiin liikennekilpailu aiheesta. Sieltä asti olen osannut pyöräillä sääntöjen mukaisesti ja myös oppinut uudet säännöt.

Eniten mua harmittaa se, että muut autoilijat/pyöräilijät eivät osaa niitä esim just näitä väistämissääntöjä. Toistuvasti törmään siihen, että autoilija väistää vaikka ei kuuluisi - tulen esim normaaliristeykseen kolmion takaa niin autoilija pysähtyy ja viittoo mua menemään. Silloin osoitan minulla olevaa kärkikolmiota - jotkut tajuavat jotkut eivät.

Sitten taas ne pyöräilijät, jotka mennä porhaltavat suojateitä pitkin vaikka heidän kuuluisi väistää. Monesti olen itse pysähtynyt väistämään autoilijaa (kuten kuuluukin) niin sitten sieltä mun takaa porhaltaa toinen pyöräilijä suoraan suojatien yli.

Jos väistää koska ei tunne sääntöjä niin se on ongelma. Jos väistää koska haluaa olla joustava ja omaa liikennesilmää siinä milloin omista oikeuksista voi luopua niin se on vain positiivista.

Ei ei ja ei. Kohteliaisuusväistäminen on idioottimaista, sillä muiden tienkäyttäjien (sekä autoilijoiden, kävelijöiden että pyöräilijöiden) on mahdotonta ennakoida tilanteita joissa sinä sooloilet koska luulet olevasi joustava. Kun kaikki noudattavat sääntöjä, liikenne sujuu mallikkaasti.

Usein toisen voi päästää yli vain hiljentämällä sopivasti jo kauempana jolloin kukaan ei joudu pysähtymään ja kaikille jää hyvä näkyvyys. Koskee muuten myös toisia autoja. Monesti liikenne sujuu parhaiten kun toiselle tehdään sopiva tila johon hän pääsee vaikka mitään velvollisuutta siihen ei olisikaan. Kaistanvaihdot ovat tästä hyvä esimerkki.

Huonoa liikennesilmää ja joustavuutta aiheuttavat juuri tilanteet jossa jarrutellaan ja kiihdytellään äkkinäisin liikkein, ihan riippumatta siitä toimitaanko sääntöjen mukaan vai ei.

Vielä sujuvammin se liikenne sujuu kun sinä et hidasta silloin kun sinun ei kuulu hidastaa.

Sinäkö et koskaan hiljennä antaaksesi tilaa toiselle autolle vaikka kaistanvaihdon yhteydessä tai tukkoisessa risteyksessä?

Toki, mutta niin kuuluu tehdä. Väistäminen silloin kun toinen on väistämisvelvollinen on id iootin hommaa.

Ei liikennesääntöjen mukaan. Se on vain ja ainoastaan joustavuutta jos muutat omaa nopeuttasi jotta toinen pystyy vaihtamaan kaistaa tai pääsemään vilkkaasta risteyksestä.

Sanoisin tuota ihan välttämättömäksi joustamiseksi. Se toinen auto ei välttämättä pääse turvallisesti ja liikennettä turhaan tukkimatta liittymään tielle ellen anna tilaa. Se on eri asia kuin väistää silloin kun toinen on väistämisvelvollinen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/74 |
21.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No riippuu millä välineellä on liikkeellä. Ihan mielelläni annan periksi säännöistä moottoripyörällä ajellessa. Ei paljoa lohduta olla sääntöjen mukaan oikeassa, kun auto tulee esimerkiksi stop-merkin takaa eteen.

No silloin on totta kai väistettävä jos toinen rikkoo liikennesääntöjä. Jos siis haluaa pelastaa oman nahkansa ja pyöränsä (tai autonsa, tai minkä tahansa).

Vierailija
44/74 |
21.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuljen pyörällä joka päivä suhteellisen vilkkaan autotien ylin sellaisesta ylityspaikasta, jossa autoilla on etuajo-oikeus. Yli 9/10 kerroista autoilijat pysähtyvät ja alkavat viittoa ja vilkutella minua menemään tien yli, vaikka itse yritän vain mennä liikennesääntöjen mukaan.

Vierailija
45/74 |
21.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

jos autoilija väistää paikoissa, joissa pyöräilijällä on väistämisvelvollisuus, se myös osaltaan opettaa niille pyöräilijöille vääriä liikennesääntöjä. Varsinkin, jos väistettävä on lapsi. Ja tässä tarkoitan ihan oikeasti tilanteita, joissa pyöräilijä on oikeaoppisesti pysähtyneenä, jalka maassa odottamassa ylitysvuoroaan, ja autoilija pysähtyy huitomaan, että mee vaan.

Totta, mutta tiedätkö missä vaiheessa lapsi muuttuu pyöränkaltaisella ajoneuvolla kulkiessaan jalankulkijasta ajoneuvon kuljettajaksi?

Alle 12-vuotias lapsi saa ajaa jalkakäytävällä, mutta ei ole jalankulkija. Häntäkin koskevat ajoneuvoa koskevat säännöt eli pyörää ajavaa lapsi ei ole jalankulkijan asemassa esim. suojatiellä.

Vierailija
46/74 |
21.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

No joo, ei yllätä. Suomalaiset ei osaa edes käyttää pyörän kelloa takaapäin ohittaessaan 🙄.

Vierailija
47/74 |
21.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainakin tämän ketjun perusteella suurin osa ihmisistä on liikennesäännöistä aivan pihalla ja aiheuttaa vielä itsekin sekaannusta omilla tulkinnoillaan. Varmaan juuri näitä, jotka vaihtelevat kaistaa motarilla kun joku tulee liittymästä kolmion takaa. Omasta mielestään ovat niiiiin joustavia.

Sekin on näköjään epäselvää, että polkupyörä on ajoneuvo, jolla ajetaan ensisijaisesti ajoradalla tai erillisellä pyörätiellä. Pyörä on kyllä osa kevyttä liikennettä, mutta edelleen ajoneuvo. Ja ajoneuvossa on oltava mm. valot pimeällä ja sen pitää noudattaa oikeanpuoleista liikennettä. Älkää siis opettako lapsianne ajamaan vastaantulijoiden puolta, vaikka se kuinka olisi teidän mielestänne "turvallisempaa". Säännöt koskee kaikkia. Tässä on oikeasti vaikeuksia yrittää olla menettämättä tyystin uskoaan ihmiskuntaan.

https://pyoraliitto.fi/pyorailysta/pyorailijan-liikennesaannot 

Vierailija
48/74 |
21.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo, tänään aamulla viimeeksi kattelin kun sellainen 9-10v poika paukkasi suojatielle fillarilla ihan auton eteen. Vasemmalta. Edes sivulleen vilkaisematta. Eli hienosti oli vanhemmat lapsen opettaneet koulumatkaa kulkemaan.. Onneksi siinä kohdassa on 30h/km rajoitus ja ko. bemarikuski (ehkä vähän jopa yllättäen) noudatti sitä, eli ehti pysähtymään.

Vierailija
49/74 |
21.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ainakin tämän ketjun perusteella suurin osa ihmisistä on liikennesäännöistä aivan pihalla ja aiheuttaa vielä itsekin sekaannusta omilla tulkinnoillaan. Varmaan juuri näitä, jotka vaihtelevat kaistaa motarilla kun joku tulee liittymästä kolmion takaa. Omasta mielestään ovat niiiiin joustavia.

Sekin on näköjään epäselvää, että polkupyörä on ajoneuvo, jolla ajetaan ensisijaisesti ajoradalla tai erillisellä pyörätiellä. Pyörä on kyllä osa kevyttä liikennettä, mutta edelleen ajoneuvo. Ja ajoneuvossa on oltava mm. valot pimeällä ja sen pitää noudattaa oikeanpuoleista liikennettä. Älkää siis opettako lapsianne ajamaan vastaantulijoiden puolta, vaikka se kuinka olisi teidän mielestänne "turvallisempaa". Säännöt koskee kaikkia. Tässä on oikeasti vaikeuksia yrittää olla menettämättä tyystin uskoaan ihmiskuntaan.

Ei ole enää sääntöjen vastaista antaa tilaa motarille liittyvälle autolle vaihtamalla kaistaa, toim. huom. Pata soimasi nyt kattiloita.

Vierailija
50/74 |
21.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tunnen liikennesäännöt, mutta opetan lapselleni ensisijaisesti järjen käyttöä. Esimerkiksi vaikka pienellä pyöräilijä on jossain kohtaa etuajo-oikeus, niin kannattaa silti hiljentää, tsekata ympäristö ja varmistaa, että autot ovat huomanneet hänet ja hiljentävät antamaan tietä.

Jos onnettomuuden seurauksena vammaudut vakavasti, tai kuolet, niin mitä iloa siinä on siitä, että minä tein oikein ja se päälle ajaja väärin. Saa ehkä pienen korvauksen -jos saa ja syyllinen korkeintaan pari kk ehdonalaista. Oma elämä on kuitenkin mennyttä.

Pakko oikaista sen verran, ettei Suomessa ole etuajo-oikeutta liikenteessä kenelläkään. On väistämisvelvollisuus ja onnettomuudenehkäisyvelvollisuus eli aina jos pystyt väistämään jotakuta, joka ei noudatakaan väistämisvelvollisuutta, on sinulla velvollisuus väistää, ettei aiheudu onnettomuutta.

Vierailija
51/74 |
21.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi osa kevyestä liikenteestä onkin ajoneuvoja? Tuo on se mikä ihmisistä tuntuu perustelemattomalta ja oudolta. Eikä tuo ensisijaisesti ajoradalla tai erillisellä pyörätiellä päde. Tavalliset pyöräilijät tuolla ulkona todellisuudessa ajavat siellä missä muukin kevyt liikenne ja autotiellä ajavat vain spandexit. Erillisiä pyöräteitä taas ei ole paitsi ehkä jossain Helsingissä.

Vierailija
52/74 |
21.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onhan se pelottavaa seurattavaa, kun isukit ajavat suoraan suojatielle lapset perässä, paikoissa joissa pyöräilijällä on väistämisvelvollisuus. Siitä lapset oppivat, että pyöräilijää koskee pyörän selässä samat säännöt kuin kävelijää, mikä ei tietenkään pidä paikkaansa.Todella usein sellaiset noin 9-12 -vuotiaat, varsinkin pojat kaahaavat täysin ympärilleen katsomatta suojatielle, joten autoilijan on oltava todella tarkkana (niinkuin toki luuluukin), ettei joku pieni kurvaa alle. Omille lapsille olen yrittänyt opettaa oikeat säännöt, ja toivottavasti he niitä tuolla itsekseen kulkiessaan noudattavat.

Säännöt jotka on tärkeä tajuta, ja varsinkin autokoulua käymättömillä välillä hukassa:

-Pyörän selässä suojatiellä (perinteinen, katkeamaton raidoitus) autolla on etuajo-oikeus, paitsi kun auto on kääntymässä, tai kun kyseessä on pyörätien jatke (usein merkitty keskeltä katkaistulla raidoituksella). Taluttaessa pyöräilijä vertautuu jalankulkijaan, jolla on oikeus kulkea ensin.

-Kääntymismerkki. Näyttäkää sitä oikeasti, ja opettakaa lapsille. "Minä vain tästä viuhahdan" on pelottavan yleinen tapa.

-Pyöräilijä väistää aina jalankulkijoita. Eli kun kaahaat pyörällä yhdistettyä pyörätietä/jalkakäytävää, sinun tulee väistää risteyksen kohdalla jaettua tietä ylittävää risteävään suuntaan menevää jalankulkijaa. Siksi siinä pyörätien päällä on usein ne suojatieviivat! Todella harvoin pyöräilijä väistää näissä, vaikka olisi lapsen kanssa liikkellä. Tuntuvat ajattelevan että "kun mulla on niin hyvä vauhti tässä".

-Normi väistämisssäännöt pätee myös pyöräilijä - pyöräilijä -tilanteissa. Eli oikealta tulevaa väistetään, ellei tule kolmion tai stop-merkin takaa.

Vierailija
53/74 |
21.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Säännöt on menneet todella sekaviksi. Kevyt liikenne ei toimi.

Vierailija
54/74 |
21.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

-Pyöräilijä väistää aina jalankulkijoita. Eli kun kaahaat pyörällä yhdistettyä pyörätietä/jalkakäytävää, sinun tulee väistää risteyksen kohdalla jaettua tietä ylittävää risteävään suuntaan menevää jalankulkijaa. Siksi siinä pyörätien päällä on usein ne suojatieviivat! Todella harvoin pyöräilijä väistää näissä, vaikka olisi lapsen kanssa liikkellä. Tuntuvat ajattelevan että "kun mulla on niin hyvä vauhti tässä".

Eikä väistä aina jalankulkijoita. Ne suojatietkin menevät vaan autotien yli.

Vierailija
55/74 |
21.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tieliikennelain mukaan ajoneuvon kuljettajan – siis myös pyöräilijän – on ylittäessään jalkakäytävää tai suojatietä annettava jalankulkijalle esteetön kulku.

Vierailija
56/74 |
21.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tieliikennelain mukaan ajoneuvon kuljettajan – siis myös pyöräilijän – on ylittäessään jalkakäytävää tai suojatietä annettava jalankulkijalle esteetön kulku.

Mutta eihän pyöräilijä ylitä jalkakäytävää kuin harvoin. Enemmänkin pyöräilijä ajaa jalkakäytävää pitkin. Sitä paitsi jalkakäytävät ovat harvinaisia. Yleensä on kevli.

Vierailija
57/74 |
21.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tulos ei ole ollenkaan yllättävä, kun on seurannut pyöräilijöiden liikennekäyttäytymistä. 

Vierailija
58/74 |
21.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mutta eihän pyöräilijä ylitä jalkakäytävää kuin harvoin. Enemmänkin pyöräilijä ajaa jalkakäytävää pitkin. Sitä paitsi jalkakäytävät ovat harvinaisia. Yleensä on kevli.

Helsingissä, jossa pyöräilijöitä on kymmeniä tuhansia, tapahtuu jalkakäytävän/kevlin ylityksiä paljonkin. 

Vierailija
59/74 |
21.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen samaa mieltä monen muun kanssa, että säännöt on liian sekavat. Kaikkein vaikeimmat ne on hahmottaa pienten lasten ja sellaisten aikuisten, joilla ei ole ajokorttia. Kortittomat eivät välttämättä ymmärrä edes yleisimpien liikennemerkkien tarkoitusta. 

Vierailija
60/74 |
21.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen samaa mieltä monen muun kanssa, että säännöt on liian sekavat. Kaikkein vaikeimmat ne on hahmottaa pienten lasten ja sellaisten aikuisten, joilla ei ole ajokorttia. Kortittomat eivät välttämättä ymmärrä edes yleisimpien liikennemerkkien tarkoitusta. 

No pitäisikö vaikka googlettaa ennen kuin lähtee liikenteeseen sekoilemaan?