Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Sinä jotka teet työtä toisen kotona

Vierailija
21.08.2023 |

Esim jos työnä kotihoito, remontti jne. Miltä se tuntuu työpaikkana, kun kyseessä on kuitenkin toisen yksityinen tila? Tuleeko jännitteitä asukkaiden välillä tästä, mihin saa mennä ja mihin ei ja mitä saa missäkin tehdä ja koetko että se haittaa työtäsi?

Kiinnostaa vaan tällainen.

Kommentit (11)

Vierailija
1/11 |
21.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jotenkin joskus työnantajieb vieraista, kun sattuvat samaan aikaan paikalle. En tiedä miksi. työnantakien kanssa kahdenkesken on yleensä rentoa. No, olenkin muutenkin aina viihtynyt paremmin kahdenkesken, kuin porukoissa.

-henkilökohtainen avustaja

Vierailija
2/11 |
21.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

He ovat nyt töissä,ei aikaa vastata sinulle  asiasta!Lisäksi työn jälkeen on varmasti perhe elämä, muuta aktivitettiä.Tuskin tuhlaavat  vapaa aikaansa tällä sivulla?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/11 |
21.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

He ovat nyt töissä,ei aikaa vastata sinulle  asiasta!Lisäksi työn jälkeen on varmasti perhe elämä, muuta aktivitettiä.Tuskin tuhlaavat  vapaa aikaansa tällä sivulla?

Kiitos sinulle vastauksesta ;

Vierailija
4/11 |
21.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Avustajana saan toimia toisen talossa ihan kuin olisin kotona. Ei tarvi kysellä lupaa mihinkään esim jääkaapista saa syödä mitä haluaa. Tosin itselläni on yleensä silti omat eväät mukana.

Vierailija
5/11 |
21.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kodinhoitajana en avaa huoneiden ovia ilman lupaa ja laitan kaiken täsmällisesti samoille paikoille kuin mitä olen ottanut. Esim. astiat astiakaappiin aina samaan järjestykseen ja hiusharja käden ulottuville yöpöydän reunalle.

Tässä työssä muisti kehittyy palauttamaan kaikki samoin ja onkin vaikeaa suhtautua vapaa-ajallani ihmisiin, jotka eivät toimi kodissani samoin. Joidenkin kodit ovat epäkäytännöllisempiä, jolloin voin ehdottaa muutoksia, mutta omin päin en muuttele eikä minun kotonakaan saa muutella mitään.

Dementoituneiden kanssa on tietenkin erilaista. Silloin minä päätän enemmän, miten kodista saa turvallisemman ja toimivamman.

6/11 |
21.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aikoinaan tein hommia kotisairaanhoitajana eikä toisen kodissa työskentely ollut mikään ongelma. Mähän hoidin sitä ihmistä, mulla oli tietyt tehtävät eikä mitään tarvetta haahuilla asunnossa ympäriinsä. Tarvikkeet kuten verinäytteiden ottoon, haavanhoitoon yms mulla oli mukana omassa laukussa ja joko asiakas istui jollain tuolilla tai makasi sängyssään. 

Uskoin, että muillakin ammattilaisilla on sama tilanne. Jos tekevät keittiöremonttia, niin eihän heillä ole mitään tarvetta mennä muihin huoneisiin. Ulko-ovelta keittiöön ja keittiöstä ulko-ovelle. 

Vierailija
7/11 |
21.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiinnostava kysymys. Tuleeko helposti syytöksiä siitä, että olette vaikka koskeneet johonkin vaikka ette ole niin tehneet?

Vierailija
8/11 |
21.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ollut avustajana. Minulle ei ole luontevaa olla toisen kotona, mutta moni alalla oleva osaa olla heti kuin kotonaan. Itse vaikutan aluksi epävarmalta, sillä haluan kunnioittaa asukkaan henkilökohtaista tilaa & tapoja ja esitän paljon kysymyksiä saadakseni kuvan, mitä henkilö pitää soveliaana ja toivottavana.

Vierailija
9/11 |
21.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yleensä sopimalla ja juttelemalla pääsee pitkälle, itse teen kotisiivouksia ja kodinhoitoon liittyviä asioita (pyykinpesu, tiskit, järjestely). Hankalimpia ovat tilanteet, joissa asiakkaan käsitys hämärtyy ostamastaan palvelusta. Oletetaan että kaikki asumiseen liittyvät asiat hoituvat samalla. Puhutaan jo pienistä huoltotöistä, putkista jne jotka eivät kuulu. Ja yritetään sisällyttää nämä sovittuun työaikaan. Myös se että ongelmatilanteissa omassa kodissa otetaan iltaisin yhteyttä tai viikonloppuisin, joskus eivät ole mitään omaan alaan edes liittyvää. Ja se että myös ne työasiat voidaan sopia maanantaina aamusta, ei sunnuntaina illasta. Siinä ei ehdi tapahtua mitään kovin isoa välissä, etteikö voisi työaikaan ottaa yhteyttä. Ehkä tämä liittyy jotenkin eri rytmisyyteen ihmisillä ja siihen että myös siinä asumisessa toivotaan ulkoistusta ja palveluita. Tosin jos ovi ei toimi, lattiakaivo on tukkeutunut, kodinkone reistailee. On siivousyrittäjä ehkä väärä henkilö ratkomaan näitä puhelimitse alkuyöstä. Vaikka säännöllisesti kodissa käykin.

Vierailija
10/11 |
21.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teen yrittäjänä kotisiivouksia ja koska asiakkaina on paljon senioreita, niin he ovat lähes aina kotona. Samoin on nykyään paljon etätyöntekijöitä ja muutamia lapsiperheitäkin, joten hyvin usein paikoissa on joku kotosalla. Ja sehän on vain kiva juttu. Asiakkaani ovat ihania ihmisiä ja useimmilla olen käynyt säännöllisesti jo vuosia, joillakin koko ajan, eli 15 vuotta.

Mietin tunnelmaa jo silloin, kun menen tutustumaan paikkaan, eli jos tunnelma ei ole mukava ja asiallinen, niin en tee sinne sopimusta. Yleensä kuitenkin olen erittäin toivottu ja vastaanotto on lämmin, joten silloin on tietenkin kiva mennäkin tähän paikkaan. Kunnioitan toisen kotia ja toimin ammattimaisesti aina.

Ei toisen kotona ole mitenkään outoa olla, sillä minulla on rautainen ammattitaito ja tiedän tasan tarkkaan mitä teen. On ihan normaalia, että vaikka 90 vuotias asiakasrouva istuu lähellä rollaattorin päällä juttelemassa kanssani ja olo on silloin samanlainen kuin olisin ollut vaikka mummoni luona auttamassa.

Vierailija
11/11 |
21.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kiinnostava kysymys. Tuleeko helposti syytöksiä siitä, että olette vaikka koskeneet johonkin vaikka ette ole niin tehneet?

Vain yhdessä paikassa on tullut 15 vuoden aikana epäasiallista käytöstä asiakkaalta ja sen paikan lopetin heti.

-Kotiisiivousyrittäjä-

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän yhdeksän yhdeksän