Mikä ajaa ihmisen narisemaan köyhästä joulusta täällä!!
Siis minkä ihmeen takia pitää narista köyhästä joulusta??
Suomessa jokaikisellä on mahdollisuus normaaliin elämään.. On sosiaalietuuksia vaikka miten paljon!!
Minusta tuntuu, että on mielenköyhyyttä jos ei ymmärrä, että sillä työmarkkinatuella minkä saa, ei muka voisi joulua laittaa.. Että pitäisi jonkun vielä joulukin kustantaa heille!!
Tähän mennessä jokaisen näkemäni valittajan taustalta löytyy oma tyhmyys ja sinisilmäinen maailmankatsomus..
Miten voi sössiä luottotietonsa? Miten voi olla, ettei ole 6 kk saanut säästettyä veromätkyihin rahaa?
Eri asia on sairaat jne. Mutta täällä perustelut tuntuvat olevan, että kun ei voi tilata mistään kun ei ole luottotietoja tai että ulosottoon menee rahat.. No daa! Tyhmästä päästä kärsii koko kroppa!!
Ja kaikenlisäksi asia esitetään siihen mallliin kuin se olisi sen ulosottomiehen syy, että se vie teiltä rahat, ilman omaa osaa lainkaan!!
Eikö aikuiset ihmiset osaa ottaa vastuuta itsestään ja tekemisistään?!?
Aina pitäisi olla saamassa joltain jotain, kun se kuuluu mulle??!!
Kommentit (65)
ennen kuin menen syömään. Jos luit ekan viestini niin tajuat että mieheni sairastui äkkiä--> hänellä ei tuloja-->ei varaa maksaa vuokraa-->neuvoteltu maksuaikaa-->sossu ei suostu maksamaan näiden parin sairaskuukauden vuokrarästejä (juu ei olisi pitänyt neuvotella vaan mennä heti sossuun, mutta kun kaikkialla kehotetaan neuvottelemaan)-->rästit menee lopulta ulosottoon-->luottotiedot menee
Oletko itse kokeillut valittaa sossun toimista? Se vie aikaa kuukausia, jopa vuosia ja jos olet koko ajan samalla sossun asiakas niin arvaapa minkälaista kohtelua sieltä saat. Voit ehkä kuvitella mikä shokki oli luottotietojen menetys, se lamaannutti aika pahasti, samoin kuin miehen sairaus, joten eipä siinä paljoa jaksanut samaan aikaan vielä sossun kanssa taistella. Hieman sen jälkeen kun aloitin vielä opiskelunkin ja sekin vei ihan kiitettävästi aikaa
Juu, ja velkaneuvojista kuulin ensimmäisen kerran vasta paljon sen jälkeen kun luottotiedot oli mennyt, ei niitä paljoa mainosteta
ELI EI OLLUT RAHAA MAKSAA LASKUJA, MIHINKÄÄN MUUHUN EI NIITÄ TUHLATTU
Vierailija:
Ei todellakaan! Vaan teillä on ollut rahat silloin maksaa ne laskut, mutta olette kuluttaneet johonkin muuhun ne?!Ja jos sossu näin toimi, olette kai valituksen tehneet?
Ja ai niin kunnissa on myös velkaneuvojia..
oli 40:n viestissä on se ongelma. Eli jos on itse joutunut elämässään tekemään selviytyäkseen koviakin ratkaisuja, ja elänyt pienillä tuloilla tosi niukasti, ja muuttanut työn perässä jne, siitä seurannut hyvinvointi on muka niiden köyhien selkänahasta.
Kun ei se niin ole. Työssäkäyvät ja hyvätuloiset maksavat kaikki köyhien ja sairaiden tuet mitä Suomessa tarjotaan, niinkuin se kuuluu ollakin. Jos meille tulee ongelmia, otan mielelläni avun vastaan, ja hyvällä omalla tunnolla. En kuitenkaan haluaisi syyllistää omasta osastani niitä jotka pitkää päivää tehden maksavat hyvinvointivaltiomme kulut.
No voishan sitä sanoa, että suljen silmäni yhteiskunnan epäkohdilta..
Olen sitä mieltä, että opintotukea ei tarvitse korottaa, se opintolainan kanssa riittää aivan hyvin.. ja kyllä opintolaina on osa opintotukea ja se kuuluu ottaa jos ei pelkällä opintorahalla pärjää..
Tiedän kyllä, että on köyhiä? Valittavatko he oikeasti täällä? Täällä narisevat ne joilla ei ne asiat olisi huonosti jos ei omalla tyhmyydellä olisi asioita pilattu!
Sekin nainen joka narisi kun ei jääkään enää käteen 6000 ¿ kun mies jäi työttömäksi.. no työttömyyspäivärahallahan sitä pärjäis, mutta kun oli omaa tyhmyyttään jätetty liittoon liittymättä ja mitä vielä siinä olikin..
Eli usein nämä narisijat ovat niitä ahneita joille mikään ei riitä! On ollut mahdollisuus parantaa elämänlaatuaan, mutta sen sijaan on ostettu kulutusluotoilla jos mitä ja mällätty luottotiedot..
Kuten ketjussa on tullut ilmi, on myös erikoistapauksia.. Sitä en kiellä... Mutta harvoin he täällä narisevat??
Kyllä jokainen saa joulun taiottua vaikka pahvista jos vaan oma ylpeys antaa periksi!
Ap, opiskelija 50¿/kk käteen, jolla on opintolainaa jo 10 000¿ eikä edes persusta pelota.. Joka on köyhästä perheestä lähtöisin ja elänyt 15 vuotiaasta asti ilman penninhyrrää kotoa.. Ja syönyt pääosin makaronia ja leipää ilman voita.. Silti aina säästöön sai rahaa, että joululahjat sai pikkusisaruksille antaa!
Ja joka on ymmärtänyt ottaa vastuun omista tyhmyyksistään ja tekemisistään, eikä ole päivääkään olettanut, jonkun kantavan rahan kotiin! Työttömänäkin vuosia ollut, mutta silti rahaa osannut budjetoida tulevaa sähkölaskuakin varten.. ;)
Ei tarvitse olla tyhmä vaikka onkin köyhä!
Eli olen se suosta ylös noussut, joka katsoi vierestä kun omat kaverit ryyppäsivät omat ja vanhempien rahat ja nyt ihmettelevät kun ei rahat riitä mihinkään.. Kas kummaa? Miksei..?
No tuli ehkä liian ärsyttävä ja vittuileva aloitus tehtyä, mutta silti.. Ei ollut tarkoitus polkea oikeasti köyhiä, vaan näitä avlla valittavia, joilla taustalla lähes aina oma syy sille, ettei joulua aikaiseksi saada!!
ap
yksilölähtöisistä asioista tässäkään maassa. Samoin suhtautumisella köyhyyteen on laajempia ulottuvuuksia.
Jos se, että näkee metsän yksittäisiltä puilta on filosofointia niin jo on kumma.
Minua ihan oikeasti huolestuttaa se, että ihmiset eivät tajua, kuinka yskilön syyllistäminen palvelee tiettyjä tahoja tässä yhteiskunnassa. Miksi tavalliset työntekijät ovat toistensa kimpussa? - tavallinen työntekijähän se köyhä tai työtönkin periaatteessa on.
Kyse on ihan hajoita ja hallitse politiikasta. On tietysti hyvä, jos pätkätyöläinen kokee onnistuvansa kun saa tässäkin kuussa rahat riittämään tonnikalamakaronin avulla, mutta se onnistuminen on tosiaasiassa vaan alistumista.
Alistumista siihen, että joku siellä jossain yrityksessä vetäisee sen pätkätyöläisen kymmenen vuoden tulot yhdellä päätöksellä osinkoina omalle tililleen. Noin vain ja kaikkien lakien mukaan.
Mutta eikö sinun silloin pitäisi nähdä kokonaisuus, jossa sinä ja se kammoksumasi luuseri ovat itseasiassa samassa veneessä kantamassa ropoja osakkeenomistajien rahakirstuun.
Mitä paremmin sinä pärjäät pienellä palkallasi ja mitä kovemmin vahdit luuserityöttömän etuuksienkäyttöä sitä enemmän sinne osakkeenomistajan pussiin kertyy säästöä.
että jollekin tonnikalamakaroni on alistumista, toiselle normaalia ja hyvää lapsiperheen elämää. Ja se että minä olen pätkätyöläinen ja joku toinen rikas ei ole minulta pois.
Yhteiskuntahan nimenomaan kustantaa elämäsi jos ei tee pätkätöitä? Ja joo tiedän kaikki työkkärin karenssit.. Mutta eipä oo tähän päivään mennessä kukaan töitä työkkäristä tarjonnu!
Miksi te sallitte sen tekemällä ne työt? Miksi sairaanhoitajat tekevät työnsä nurisematta? Siitähän siinä on kyse.. valinnasta, omaehtoisesta halusta tehdä ja auttaa! Jos ei itse pistä kampoihin ei voi olettaa, että kukaan mitään ilmaiseksi antaa??!!
Ei ole kyse siitä, että valtionherrat antavat luvan homman jatkua, vaan tekijät eivät ota härkää sarvista kiinni ja lopeta..
Sairaanhoitajat tekevät niska limassa hommia paskapalkalla ja valittavat, vaan kun sanotaan, että lopeta tekemästä.. mitä vastaavat, jonkunhan ne on tehtävä?? kas kas kummaa?? miksi sama tahti jatkuukaan??
Ei vaan ole, jos se on ainoa vaihtoehto. Toisten rikkaus on sinulta pois, älä ole tyhmä. Pointti on, että kenekään täällä ei olisi yhtään pakko elää sillä sörsselillä, jos tulonjako noudattelisi sitä mitä se oli 15v sitten.
Tietenkin voit jeesustella niukkuuden onnellistavasta vaikutuksesta, mutta etkö muka mieluummin söisi kuhawokkia? tai ennen kaikkea: eikö tonnikalamakarooni maistu vielä paremmalta silloin kun sen voi valita eikä sitä ole pakko syödä? Ja eikö muka tutnutisi kivalta, jos olisi kohtuulliset keskitulot taattu ja hyvä eläke päälle? Ettei tarvitsisi huolehtia että jatketaanko työsopimusta?
Samoin kuin se, että miksi molemmat eivät suuntaa katsetta sinne, missä oikeasti on rahaa mitä jakaa, eikä vaan murusia.
Eli rikkailta lisää köyhille?
Tiedätkö paljonko enemmän 3000 ¿ tienaavalle jää enemmän käteen kuin 2000¿ tienaavalle? Tiedätkö kuinka paljon enemmän tuo 3000 ¿ tienaava tekee enemmän töitä??
On näitä mitä kummallisempia johtajia ja uusrikkaita.. mutta tosiasia on se, että rikkailta todellakin jo otetaan paljon..
Ennemminkin pitäisi muuttaa työnantajille kohdistuvaa verotusta, että ne lusmutkin saatais sieltä kotoa töihin ja ne vähemmän lusmutkin..
Nyt ei kannata töihin mennä kun palkka -hoitomaksut on huonompi kuin sosiaalituet.. Ja miksi silloin edes menisi töihin?? Sulaa hulluutta! Siellä se yhteiskunnan vika on.. liian suuret kustannukset työntantajille työntekijöistä! Ei niitä pidä verottaa enää jotka jo töitä tekevät!!
Kukaan ei voi päättää geeneistään. Osalla meistä ihan oikeasti on alhaisempi älykkyysosamäärä kuin toisilla. Osa meistä ihan oikeasti ei osaa hoitaa asioitaan, kun eteen tulee hiukan monimutkaisempi elämäntilanne. He tekevät vääriä ratkaisuja ja saavat maksaa siitä köyhyydellä.
Emme me ole syntymässämme tasa-arvoisia.
On hyvä, että on olemassa tämmöinen purkautumispaikka, missä voi anonyymisti valittaa asiasta jos toisestakin.
Ja ei sillä työmarkkinatuella tosiaan leveästi eletä. Lapsiperheissä on nykyään paljon tosi köyhiä.
Lisäksi köyhyys on suhteellista. On luonnollista, että ihmiset vertaavat itseään muihin ympärillään oleviin ihmisiin. Osalla on tosi paljon rahaa!
VArmasti on myös niitä, jotka eivät osaa rahankäyttöään fiksusti suunnitella, ja siksi ajautuvat vaikeuksiin. Mutta sekin on ihan inhimillistä. Eikä edes ole pahin ihmisen rikos!
Ja elämä voi yllättää joskus sinutkin ap. Työttömyys, avioero, puolison kuolema, asunnon hinnanromahdus, vakava sairaus.. Ne kaikki voivat romahduttaa talouden.
Toivottavasti kuitenkin pysyt pinnalla ja hyvää joulua!
Useimmissa maissa köyhällä ei ole edes varaa tai mahdollisuuttakaan olla tekemättä töitä, eli siinä mielessä Suomi on köyhien paratiisi.
käteen jäävässä osuudessa.
Kyse on nimenomaan omaisuus-, osinko- jne tulojen verottamisesta ja yritysveroista. Enkä väitä että se olisi yksinkertaista, kun koko maailmanlaajuinen talousjärjestelmä palvelee suuryritysten ja niiten omistajien etua. Aina löytyy joku brasililialainen sokeriruokoviljelmäorja tai thai-lapsi joka vääntää hommat halvemmalla. Tai intiealainen nörtti, joka on valmis tinkimään tai sietämään omassa yhteiskunnassaan räikeitä epäkohtia ja niille perustuvia halvempia elinkustannuksia.
ja se tilanne saattaa tulla yhtäkkiä eteen mikäli ei ole yhtään omaisuutta ja kaikki tulovirrat katkeaa... Ehkä jotkut vielä lamaantuu siinä tilanteessaan niin että ei osaa pyytää apua tai eivät vaan saa sitä mistään.
Mutta sitä minä en ihan ymmärrä että aletaan joulukuussa miettimään että mistäs sen joulun nyt rakentaisi kun ei ole yhtään varaa. Joulun pystyy kuitenkin ennakoimaan aika hyvin, sieltä se joka vuosi tulee :) Lahjoja voi ostaa vaikka kesällä ja varmasti tosi köyhäkin saa vaikka 50 senttiä viikossa talteen että voi sitten ostaa lapselle jotain kivaa jouluna. Tämä ongelmanratkaisumalli pätee siis niihin jotka ovat olleet köyhiä jo silloin kesällä.
Mä olen itsekin köyhistä oloista kotoisein, perheeltä meni lamassa kaikki, sossun asiakkaita oltiin kaupungin vuokrakämpässä asuttiin, vanhemmat eros jne. jne. Silti olen saanut itseni jaloilleen, koulutettua hyvin, on työpaikka ja miehellä vielä parempi työpaikka... Ehkä just siksi, että olen valmis ollut välillä tekemään niitä uhrauksiakin. En ole vaan märissyt ja alkanut suoltaa lapsia kun on vähän vauvakuume nostanut päätään, olen lähtenyt opiskelemaan muualle ja TEHNYT TÖITÄ TULEVAISUUTENI ETEEN!!!
EN mä oikeasti ymmärrä näitä narisijoita. En vaan ymmärrä. JOs ette mitään ole valmiita tekemään, niin pitäkää edes päänne kiinni.
Vierailija:
ei siis ole oikeus hankkia lapsia, kiitos, nyt sekin tuli ilmi. Tai jos ehkäisy pettää niin abortti on tehtävä, ja sitten saatte yhden syyn lisää haukkua tyhmiä. Jos sitten kuitenkin hankkii niitä lapsia on parempi varmistaa että ne ovat terveitä, sairaita lapsia ei köyhällä saa olla.
Ja on muutettava pois kotipaikkakunnalta ystävien ja sukulaisten luota kaupunkiin ahtaaseen vuokrakämppään ties minkälaisten ihmisten joukkoon. -->jos olet köyhä sinulla ei ole mitään oikeuksiaVierailija:
Jos asuu paikkakunnalla, jossa on ihmisiä enemmän kuin työpaikkoja, on melko todennäköistä että kaikille ei töitä riitä. Fiksut muuttavat työn parässä, tekevät keikkahommia tai työllistävät itse itsensä, tyhmät jäävät paikoilleen ja valittavat.Jos hankkii lapsia, on melko varmaa, että heistä koituu kuluja (vaate-, ruoka-, lääkäri-, tarvikekuluja yms.) Jos lapsia hankkii enemmän, tulee myös kuluja enemmän.
Nämä kaksi faktaa ovat hyvin salaista tietoa, jota tuskin kukaan voi itse päätellä. On ymmärrettävästi myös hyvin vaikeaa suunnitella elämäänsä näiden tietojen mukaan. Parempi vain valittaa ja odottaa että joku tulee ja korjaa elämän takaisin raiteilleen.
Vierailija:
silloin pakotetaan muuttamaan kalliiseen kolmioon kaupunkiin alueelle jolla ei voi iltaisin edes ulkoilla ja huumeruiskuja joka paikassa?
Vierailija:Mä kun olen asunut aika pahamaineisissakin paikoissa, mutta tollaseen en ole vielä sentään törmännyt. JA jos noitakin on, niin jonkunhan niissäkin pitää asua. EHkä se ympäristö voisi ajaa ihmistä vähän yrittämään elättää itsensä.
Tajuatko itsekään? Että koska jotkut kuolevat nälkään sen takia että niitä riistetään niin suomalaisen köyhän pitäisi olla onnellinen, koska se voi kitkuttaa?
Eikö tuon logiikan mukaan olisi ihan yhtä oikeutettua sanoa, että Tansaniassa sihteerin palkka on max 100e/kk niin että siihen nähden kaikki suomaliset ovat ruhtinaita (niinkuin ovatkin)?
Se johtuu siitä, että sinä olet saanut elämäsi järjestykseen. Kuulut siis yhteiskunnan voittajiin, ihan sama suuriin vai pieniin, mutta kuitenkin.
Et kestä narinaa köyhyydestä koska se on särö onnelassasi. Kahdesta syystä. Ensinnäkin se muistuttaa, että kaikilla ei men hyvin tässä maassa. Sinun onnesi on toisten kustannuksella rakennettu. Kun työpaikkoja on pitkään ollut vähemmän kuin työhalukkaita tulos on se, että vaan osa saa töitä. Se on ollut pudostuspeliä ja jäljet näkyvät. Niiltä voi sulkea silmänsä ja yrittää höpöttää laskuudesta ja työhaluttomuudesta ja muusta höpönlöpöstä että itsestä tuntuisi paremmalta, eikä tarvitsisi ajatella sitä, että tuloerot oikeasti kasvavat.
Sitten toinen asia on se että pelkäät. Suomi oli lapsuudessasi vielä suht koht turvallinen, ei ollut vaaraa pudota hirveän syvälle, turvaverkot pitivät. Nyt niitä on karsittu ja ne päästävät läpi. Jokainen köyhä joka valittaa niitä reikiä muistutttaa sinua siitä, että reikiä on ja kuka tahansa voi pudota milloin tahansa.
Kumpikin on aika ikävä tunne. Yksittäinen ihminen työstää riskeistä ja kasvavasta epätasa-arvosta aiheutuvaa epävarmuuttaan omalla tavallaan. Yksi tapa on ulkoistaa koko asia oman itse ulkopuolelle, " luusereiden omaksi syyksi" .