Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Taas pakkouskontoa lapselle

Vierailija
19.12.2006 |

Päiväkodissa menevät kaikki joulukirkkoon. (ja pyhäkouluun arkisin) Niin sitten myös meidän lapsi, " ettei erottuisi joukosta" . Joutuisi yksin oleen poissa sieltä. " kyllähän meiltä joku sitten jää hänen kanssaan mutta hankalaahan se on ja varmaan ikävää kun kaikki kaverit menee" Miksi ihmeessä kunnallisessa päiväkodissa sitten pitää tunnustaa jotain uskontoa?

Kommentit (166)

Vierailija
141/166 |
20.12.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nimittäin se, että miksi lapseni joutuisi pakosta kuulemaan mielestäni vääriä olettamuksia joita ovat siis ateisitien esittämät väitteet.

Vierailija
142/166 |
20.12.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

he eivät missään nimessä saa tuoda tavoillaan tai mielipiteillään julki ateismiaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
143/166 |
20.12.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

Vierailija:

kirjakielenkin perusti Agricola kääntäessään Raamatun suomen kielelle. Niin se vaan menee ja luterilaisuus on meissä kaikissa tavalla tai toisella.

Eikä tuokaan oikein perusteluksi uskontokasvatukselle riitä. Opetetaan historia historiana, mutta uskonto on monesti ollut lähinnä kehityksen hidaste. Tarkoitan tässä kehityksellä nyt tieteitä.

Vierailija
144/166 |
20.12.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

Vierailija:

Kerro ikään soveltuvasti omista näkemyksistänne ja anna päiväkotien ja koulun kertoa luterilaisista näkemyksistä.

Pienelle lapselle ei saa kertoa näkemyksiä " totuuksina" . Olisikin niin, että vaikka raamattuun tutustuttaisiin teatterin tms. kautta, mutta kun sitä ei kyseenalaisteta näissä uskontokasvatuskysymyksissä. Ei päiväkoti ja koulu ole mitään luterilaisuuden mekkoja, niiden tehtävänä on toimia oppilaitoksena ja päivähoitopaikkana. Hoitakoot ihmiset kotonaan tämän uskontokasvatuksen.

Vierailija
145/166 |
20.12.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kuuluta kirkkoon, se on helppoa. Mutta olen satavarma, että lapsi alkaa jossain vaiheessa uskoa joulupukkiin, vaikka ei me vanhemmat sitäkään haluttaisi.

Vierailija
146/166 |
20.12.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos vanhempi ruksaa elämänkatsomustiedon, sitä pitäisi kunnioittaa. Tämähän on ihan selvä homma. Turhaa siinä on jeesustella tiukkapipoisuudesta, jos vanhempi pistää pahakseen sen, että hänen oikeuksiaan ei kunnioiteta.

Te ateisteja kritisoivat: sallisitteko itse sen, että lapsellenne jatkuvasti syötettäisiin vapaa-ajattelijoiden sanomaa, ja heidän liitostaan kävisi säännöllisesti lähettiläs tolkuttamassa lapsille, että jumalaa tai jeesusta ei ole? Ettekö sallisi sitä. No onpa tiukkapipoista.

Ja tätä on turha vääristellä niin päin, että ateistit haluaisivat riistää muilta kristillisen kasvatuksen. Ainakin minun ja monen muun puolesta sitä toki saisi antaa niille, jotka sitä haluavat. Mutta miksi muille? Nythän nimenomaan uskontoa pakkosyötetään vanhempien toivomuksesta huolimatta, ei ateismia. Jotta tämmöistä rautalangasta vääntämistä...

Vierailija
147/166 |
20.12.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

niin kovasti täytyy herneitä vedellä nenään yksistä joulujuhlista, raukat...

Vierailija
148/166 |
20.12.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uskontoon liittyvät asiat ovat hyvin henkilökohtaisia ja ne liittyvät arvoihin. Varmasti vapaa-ajattelijat ovat miettineet asiaa syvällisesti. Ei kyse ole vain " herneiden nenään vetelemisestä" . Kirkossakäynti on äärimmäisen uskonnollinen toimitus, ei mikään pikkujuttu.

Vierailija:

niin kovasti täytyy herneitä vedellä nenään yksistä joulujuhlista, raukat...

Vierailija
149/166 |
20.12.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, onneksi sinun lapsesi ei tarvitse mennä kirkkoon. Ihan oikeasti, jos vanhemmilta kysytään, taatusti valtaosa vanhemmista hyväksyy tämän kirkkoon menemisen, ja jopa pitää sitä kauniina traditiona. Jos vaikkapa kymmenen hengen lapsiryhmästä kahdeksan vanhemmat hyväksyvät asian, silloin 8 lasta menee kirkkoon ja 2 ei. Sillä selvä. On hyvä, että ajattelet itse. Mutta anna myös muiden ajatella. Jos vie lapsensa kunnalliseen päivähoitoon ja kouluun, täytyy hyväksyä selllainen yleisen linjan mukaan meneminen. Laita lapsesi yksityiseen kouluun tai päiväkotiin, niissähän on poikkeavia linjauksia. Tai voit palkata kotiin mieleisesi hoitajan ja jatkossa opettajan.

Vierailija
150/166 |
20.12.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

Jos vanhempi ruksaa elämänkatsomustiedon, sitä pitäisi kunnioittaa. Tämähän on ihan selvä homma. Turhaa siinä on jeesustella tiukkapipoisuudesta, jos vanhempi pistää pahakseen sen, että hänen oikeuksiaan ei kunnioiteta.

Te ateisteja kritisoivat: sallisitteko itse sen, että lapsellenne jatkuvasti syötettäisiin vapaa-ajattelijoiden sanomaa, ja heidän liitostaan kävisi säännöllisesti lähettiläs tolkuttamassa lapsille, että jumalaa tai jeesusta ei ole? Ettekö sallisi sitä. No onpa tiukkapipoista.

Ja tätä on turha vääristellä niin päin, että ateistit haluaisivat riistää muilta kristillisen kasvatuksen. Ainakin minun ja monen muun puolesta sitä toki saisi antaa niille, jotka sitä haluavat. Mutta miksi muille? Nythän nimenomaan uskontoa pakkosyötetään vanhempien toivomuksesta huolimatta, ei ateismia. Jotta tämmöistä rautalangasta vääntämistä...

Vierailija
151/166 |
20.12.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä ihme nyt on ongelma?

Ap, onneksi sinun lapsesi ei tarvitse mennä kirkkoon. Ihan oikeasti, jos vanhemmilta kysytään, taatusti valtaosa vanhemmista hyväksyy tämän kirkkoon menemisen, ja jopa pitää sitä kauniina traditiona. Jos vaikkapa kymmenen hengen lapsiryhmästä kahdeksan vanhemmat hyväksyvät asian, silloin 8 lasta menee kirkkoon ja 2 ei. Sillä selvä. On hyvä, että ajattelet itse. Mutta anna myös muiden ajatella. Jos vie lapsensa kunnalliseen päivähoitoon ja kouluun, täytyy hyväksyä selllainen yleisen linjan mukaan meneminen. Laita lapsesi yksityiseen kouluun tai päiväkotiin, niissähän on poikkeavia linjauksia. Tai voit palkata kotiin mieleisesi hoitajan ja jatkossa opettajan.

Vierailija
152/166 |
20.12.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

kiitos erittäin hyvästä keskustelusta, hyviä näkökulmia edelleenkin . En muuten ole sitä AV-tyyppiä joka lyö löylyä välillä muka jonkun muun nimissä. Tässä aiheessa ei näköjään myöskään tarvitse, riittää kun vastaa ihan omana itsenään:)

Että minun pitäisi surra sitä hoitajaa joka joutuu jäämään lapseni kanssa päiväkodille? Tai jos on merkitty ettei lapsi kuulu kirkkoon, miksi siinä joukossa sitä on niin vaikea muistaa, muistetaanhan allergiatkin? Ja niin kuin allergioissakin, en minä pidä minään jos joku muu lapsi saa pähkinää tai nauttii siitä, kunhan sitä ei allergiselle anneta. Siis tämä nyt siihen itsepintaiseen väitteeseen että meidän kirkkoon kuulumattomuus jotenkin estäisi muiden nautttimisen niistä joulukirkoistaan. En nyt millään ymmärrä miten uskonnon harjoittamista haittaa se jos nimenomaan

päiväkodista ei siellä kirkossa käydä. Ellei, niin kuin epäilen, siellä kirkossa EI käydä muuten kuin päiväkodista... eli sellaista syvää uskonnollisuutta ja vakaumuksellista elämänkatsomusta.

ap

Vierailija
153/166 |
20.12.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

kun jaksaa vääntää rautalangasta.

ap

Vierailija:

Vierailija
154/166 |
19.12.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

" Vanhemmalla on lapsestaan peruskasvatusvastuu ja päiväkodin henkilökunta tulee tukea vanhempia lapsen kasvatuksessa"

Teoriassa tuetaan, käytännössä, kuten nyt täällä näkyy, ei. Minusta vanhempien tukemista ei ole se että sanotaan " voi voi kai tänne sitten on pakko yhden jäädä hänen kanssaan vaikka kyllä meille hankalaa tulee" jne. Mutta tottakai vastuu on edelleen minulla, ja aion tietysti toimia sen mukaan.

ulkosuomalaiselle: kiitos sympatiasta, etäisyys usein auttaa näkemään muutakin kuin sen oman hiekkalaatikon.

ap

Vierailija
155/166 |
19.12.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

" Vanhemmalla on lapsestaan peruskasvatusvastuu ja päiväkodin henkilökunta tulee tukea vanhempia lapsen kasvatuksessa"

Teoriassa tuetaan, käytännössä, kuten nyt täällä näkyy, ei. Minusta vanhempien tukemista ei ole se että sanotaan " voi voi kai tänne sitten on pakko yhden jäädä hänen kanssaan vaikka kyllä meille hankalaa tulee" jne. Mutta tottakai vastuu on edelleen minulla, ja aion tietysti toimia sen mukaan.

ulkosuomalaiselle: kiitos sympatiasta, etäisyys usein auttaa näkemään muutakin kuin sen oman hiekkalaatikon.

ap

Vierailija
156/166 |
19.12.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja voin kertoa ettei se koske kaikkia p-koteja. Esim meidän p-kodissa homma toimii hienosti, kaikilta vanhemmilta kysytään saako lapsensa osallistua uskontokasvatukseen, ja kun kerrotaan että ei, asia on ok ja sen mukaan toimitaan.

Sen sijaan on kohtuutonta vaatia, että kaikki mahdollinen kiellettäisiin päiväkodeista jonkun vähemmistön mielipiteen/vakaumuksen vuoksi. Koska tasapuolisuuden nimissähän pitäisi sen uskontokasvatuksen lisäksi kieltää, konsertit, teatterit, veriruuat, tanssit jne...

Vierailija
157/166 |
19.12.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

... mutta kylläpä kirjoitit ristiriitaisesti!!! ai ap:llä ei ole oikeutta päättää uskooko lapsi vai ei? Näinhän se on mutta miten musta tuntuu että sinä numero 5 olet kuitenkin kastattanut pienen vauvasi jo lapsena?? Eikö se ole pakottamista uskomaan ja jo vauvana liittymään johonkin mistä hän ei ymmärrä yhtään mitään?

meillä lapsia ei ola kastettu, vaan he päättävät ymmärrysiässä sitten itse mihin uskovat. minusta olis myös hyvä ettei koulussa/hoidoissa tuputettaisi jotain tietty uskontoa koska on paljon eri uskontoja ja myös perheitä josta eivät kuulu mihinkään uskontoon.

on perheen oma asia mitä opettaa/ei opeta lapsilleen.

Vierailija
158/166 |
19.12.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos päiväkodin henkilökunta on tosiaan noin nihkeää, minä olisin korostetun korrekti ja reipas. Tuollaisiin törppötoteamuksiin varmaankin kyllä sanoisin, että niin kyllä jonkun täytyy varmastikin jäädä lapseni kanssa. Kysyisin vielä, että mitä suunnittelevat tuolla aikaa tekevänsä? Lapsi kun ei ansaitse minkäänlaista ' rangaistusta' poisjäännistään. Minulla on oikeastaan samankaltainen kokemus kuin sinulla ap, joskin meillä hauskan esti minun näkemykseni 5- vuotiaalle lapselle sopivasta konsertista. Päiväkodin lapsille oli hankittu liput Maija Vilkkumaan konserttiin ( esiintyminen meidän lähellä ). Minun näkemykseni ja vakaumukseni mukaan tuo ei ole 5- vuotiaalle sopivaa viihdykettä ja kielsin lapsen osallistumisen tapahtumaan. Minä puhuin henkilökunnan kanssa asiasta paljon ja lopputulos oli, että lapseni jäi päiväkodille aikuisen kanssa ja askartelivat sillä aikaa talvista metsää. Lapseni nautti kovasti askartelusta ja me kävimme perheen kanssa myöhemmin lasten konsertissa. Päiväkodin henkilökunta suhtautui asiaan onneksi myönteisesti ainakin minun kanssani keskustellessaan, vaikka aiheutimme heille lisäpäänvaivaa.

T. 44

Vierailija
159/166 |
19.12.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

meidän mukaanlukien, on paljon uskonnollista opetusta.

On kirkossakäyntejä, pväkodissa käy seurakunnan ihmisiä, pappeja jne.

Minusta tuo on ihan selkeää aivopesua, jos lähestulkoon kerran viikossa on jonkin sortin uskonnollista toimintaa.

Aluksi kysyttiin aina kun oli joku tapahtuma, että onko ok, että lapsi osallistuu (emme kuulu kirkkoon) mutta nyt ei ole kysytty, ei joulukirkosta, ei mistään muustakaan.

Ja joulukirkkoon lapsi vietiin, muttei sitten kuvaelmasta annettu osaa, kun ei kuulu kirkkoon :(

Opettajat " ovat olleet surullisia" kun lapsi ei siunaa ruokaa. Aika ikävästi toimittu minusta, syyllistää lasta noin, että nyt ope on surullinen kun et risti käsiäsi ja sano Siunaa Jeesus ruokamme jne.

Pöh. Saa nähdä, miten käy kun kouluun lapsi menee, onkohan siellä ET-tunnit. Vai kuinka käy, jos ei Et-tunneille tarpeeksi osallistujia?

Onko silloin hyppytunti? JA mistä sitten todistukseen ET- arvosana?

Vierailija
160/166 |
19.12.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

lapsesi osallistuvan uskonnollisin juttuihin tai että haluat päättää asian aina tapauskohtaisesti. Mitä en kyllä ymmärrä. Päiväkodissakin on niin paljon kaikenlaista, että on työ ja tuska muistaa kaikesta tehdä erillistä kyselyä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kuusi kuusi