Jael, 28, on ollut selibaatissa yli kaksi vuotta
www.is.fi/menaiset/ilmiot/art-2000009790103.html
Jutusta pisti silmään tällainen viisaus:
"Tätä nykyä Jael identifioituu demiseksuaaliksi. Demiseksuaalisuus tarkoittaa, että fyysisen yhteyden lisäksi seksin harrastamiseen kaipaa myös tunnetason yhteyttä."
Anteeksi, mutta eikös tämä seksin tunnetaso ole ns. normaalia? Miksi tällainen määrittely "demiseksuaalisuus"?
Aika usein tuossakin toistuu tämä "minä minä". Tokihan sitä selibaattiaan pitää sitten korostaa peniskakkujuhlilla ja haastatteluilla ip-lehdille?
Kommentit (304)
Onko tämä Jael myös Jor-Elin ja Lara Vor-Vanin lapsi eli Kal-Elin (Superman) sisko?
Jutut on kyllä suoraan Kryptonista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pääsenkö etusivulle koska olen ollut koko ikäni selibaatissa. Onkohan mullekin joku hieno termi olemassa? Tai on varmaan. Syrjäytynyt luuseri.
Selibaatti on vapaaehtoista. Sinä olet incel.
Tuo artikkelin nainen on vocel. Voluntarily celibate.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä olen aina tarvinut henkisen yhteyden kumppaniin, en osaisi kuvitellakaan harrastavani seksiä jonkun tuntemattoman kanssa tai sellaisen ihmisen kanssa joka ei olisi seurustelukumppani. En ymmärrä miksi tällekkin pitää olla oma määritelmänsä, eikö se ole normaalia että ei harrasteta seksiä kenen tahansa kanssa vain seksin vuoksi?
Vai onko yhden yön jutut niin normaalia nykyään, että pitää olla määritelmä ihmisille jotka eivät niitä harrasta?? Minulla on ollut vain kaksi seksikumppania, ja molemmat ovat olleet pitkiä parisuhteita, olenko nyt sitten demiseksuaali? Seksiä harrastettiin vasta muutaman kuukauden tuntemisen jälkeen, koska se tuntui väärältä ilman henkistä yhteyttä. Kavereistani tämä oli outoa ja viivyttelyä, minusta ja kumppaneistani vain järkevää.
N27
tarvinnut ja tällekin
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä oon semiseksuaali. Välillä haluan seksiä ja välillä en. Silleen semisti.
Tälle on myös nimi: grey ace ja se on ihan oikea suuntaumus. Vaikka sinä teetkin pilkkaa.
En minä mitään pilkkaa. Olen semiseksuaali. Älkää pilkatko minua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä olen aina tarvinut henkisen yhteyden kumppaniin, en osaisi kuvitellakaan harrastavani seksiä jonkun tuntemattoman kanssa tai sellaisen ihmisen kanssa joka ei olisi seurustelukumppani. En ymmärrä miksi tällekkin pitää olla oma määritelmänsä, eikö se ole normaalia että ei harrasteta seksiä kenen tahansa kanssa vain seksin vuoksi?
Vai onko yhden yön jutut niin normaalia nykyään, että pitää olla määritelmä ihmisille jotka eivät niitä harrasta?? Minulla on ollut vain kaksi seksikumppania, ja molemmat ovat olleet pitkiä parisuhteita, olenko nyt sitten demiseksuaali? Seksiä harrastettiin vasta muutaman kuukauden tuntemisen jälkeen, koska se tuntui väärältä ilman henkistä yhteyttä. Kavereistani tämä oli outoa ja viivyttelyä, minusta ja kumppaneistani vain järkevää.
N27
Olet 27-vuotiaana naisena erittäin harvinaisessa sarjassa, jos sinulla on ollut vain 2 seksikumppania.
Ilmeisesti. Tapasin nykyisen kumppanini 17-vuotiaana, ja ollaan oltu siitä asti yhdessä. En kyllä tunne ketään muuta, joka olisi samanlaisessa tilanteessa kuin minä, kaverit valittaa kun parisuhteen muodostus on niin vaikeaa nykyään. Kun tavattiin minulla oli ollut 1 poikaystävä ennen häntä, ja poikaystävä oli neitsyt.
Minä olen 34v ja edelleen yhdessä saman miehen kanssa jonka tapasin 17-vuotiaana. Ei muita seksikumppaneita kummallakaan. Eikä olla minkään sortin uskovaisia tai muutenkaan tähän ei sisälly minkäänlaista aatteellisuutta, voisin jopa harkita avointa suhdetta jos mies haluaisi.... Mutta ei ole ollut kummallakaan tarvetta sellaiselle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pääsenkö etusivulle koska olen ollut koko ikäni selibaatissa. Onkohan mullekin joku hieno termi olemassa? Tai on varmaan. Syrjäytynyt luuseri.
Selibaatti on vapaaehtoista. Sinä olet incel.
Tuo artikkelin nainen on vocel. Voluntarily celibate.
Tuon näköinen nuori nainen voi olla vain ja ainoastaan vocel.
Kyllähän se kertoo jotain nykymaailman seksikeskeisyydestä, jos nuori nainen pitää kahden vuoden selibaattia (tai ei edes selibaattia vaan sitä ettei harrasta seksiä muitten kanssa) jonain erikoisena asiana. Oikeastaan ihan tervettä, että välillä julistetaan sen ainaisen seksiseksiseksin lisäksi myös, että ei seksiä. Ja että tosiaan, pukeutuminen ja tietynlainen käytös ei välttämättä tarkoita että ihminen oikeasti haluaa hypätä sänkyyn jokaisen kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Kyllähän se kertoo jotain nykymaailman seksikeskeisyydestä, jos nuori nainen pitää kahden vuoden selibaattia (tai ei edes selibaattia vaan sitä ettei harrasta seksiä muitten kanssa) jonain erikoisena asiana. Oikeastaan ihan tervettä, että välillä julistetaan sen ainaisen seksiseksiseksin lisäksi myös, että ei seksiä. Ja että tosiaan, pukeutuminen ja tietynlainen käytös ei välttämättä tarkoita että ihminen oikeasti haluaa hypätä sänkyyn jokaisen kanssa.
Tämän naisen kohdalla stereotypiat kuitenkin pitävät paikkansa, koska hän on harrastanut juuri niin paljon seksiä eri miesten kanssa, kuin miltä näyttääkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
AP: "Anteeksi, mutta eikös tämä seksin tunnetaso ole ns. normaalia?"
Vastaan että ei ole. Tämän tietää jokainen ihminen joka vaatii tunnesiteen seksiin ja joka on joskus deittaillut. Pidetään suunnilleen jonain friikkinä jos haluaa tutustua ensin ja muodostaa tunneyhteyden ennen sänkyyn hyppäämistä.
Juuri näin. Olen itse aseksuaali, mahdollisesti demi, mutta enpä pääse edes tutkimaan voisiko seksuaalinen halu löytyä, kun kukaan ei halua tutustua rauhassa ilman seksiä niin pitkään kuin mitä tunnesiteen muodostuminen minulta vaatii.
Olen kuullut tämän niin monta kertaa, "siis sehän on normaalia että on tunteita ennen seksiä" - vaan eipä olekaan "normaalia" siinä mielessä että tämä olisi yleisintä. Aseksuaalina/mahdollisena deminä en tunne minkäänlaista seksuaalista vetovoimaa juuri tapaamaani mieheen, ja mieluiten olisimme ensin "romanttisia ystäviä" vaikkapa noin vuoden ajan, jotta voisi nähdä kehittyykö seksuaalisia tunteita. Ihan naurettavaa väittää että suurin osa ihmisistä jotenkin normaalisti deittailisi näin :D. Ystäväpiirissäni kaikki parit on syntyneet niin että ensin tapaillaan ja pannaan, ja sitten katsotaan tuleeko syviä tunteita.
Tässäkin sekoittuu kaksi osin erillistä asiaa - seksin harrastaminen ilman tunteita ja tunteiden kehittymisen nopeus. Itse en pystyisi seurustelemaan ihmisen kanssa, jolla tunteiden syttyminen kestää vuoden. Minulla ne syttyy paljon nopeammin, ja olisi aivan liian tuskallista elää yksipuolisten tunteiden suhteessa odottelemassa syntyykö niitä toisella ikinä vai ei.
No niinpä. Kyllä on varsin yleistä että pitää olla tunteita ennen seksiä. Toisilla vaan niillä tunteilla kestää pitkään kehittyä, kun toiset ihastuvat nopeasti.
Tuohon edelliseen kommenttiin, "Ystäväpiirissäni kaikki parit on syntyneet niin että ensin tapaillaan ja pannaan, ja sitten katsotaan tuleeko syviä tunteita"... Hassua, minun ystäväpiirissäni taas parit ovat syntyneet niin, että on ensin tunnettu jotain kautta vähintään kuukausien ajan, vähitellen ihastuttu ja lopulta aloitettu seurustelu ilman erillistä tapailu/paneskeluvaihetta.
Kyllähän on niiitäkin jotka näkevät vähänkin hyvännäköinsen ihmisen ja paneskelevat niiden kanssa, mutta demiseksuaali tarvitsee sen tunneyhteyden. Monet voivat harrastaa seksiä ilman tunneyhteyttä.
Olen megaseksuaali. Panettaa koko ajan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vastaan että ei ole. Tämän tietää jokainen ihminen joka vaatii tunnesiteen seksiin ja joka on joskus deittaillut. Pidetään suunnilleen jonain friikkinä jos haluaa tutustua ensin ja muodostaa tunneyhteyden ennen sänkyyn hyppäämistä.
Juuri näin. Olen itse aseksuaali, mahdollisesti demi, mutta enpä pääse edes tutkimaan voisiko seksuaalinen halu löytyä, kun kukaan ei halua tutustua rauhassa ilman seksiä niin pitkään kuin mitä tunnesiteen muodostuminen minulta vaatii.
Olen kuullut tämän niin monta kertaa, "siis sehän on normaalia että on tunteita ennen seksiä" - vaan eipä olekaan "normaalia" siinä mielessä että tämä olisi yleisintä. Aseksuaalina/mahdollisena deminä en tunne minkäänlaista seksuaalista vetovoimaa juuri tapaamaani mieheen, ja mieluiten olisimme ensin "romanttisia ystäviä" vaikkapa noin vuoden ajan, jotta voisi nähdä kehittyykö seksuaalisia tunteita. Ihan naurettavaa väittää että suurin osa ihmisistä jotenkin normaalisti deittailisi näin :D. Ystäväpiirissäni kaikki parit on syntyneet niin että ensin tapaillaan ja pannaan, ja sitten katsotaan tuleeko syviä tunteita.
Tässäkin sekoittuu kaksi osin erillistä asiaa - seksin harrastaminen ilman tunteita ja tunteiden kehittymisen nopeus. Itse en pystyisi seurustelemaan ihmisen kanssa, jolla tunteiden syttyminen kestää vuoden. Minulla ne syttyy paljon nopeammin, ja olisi aivan liian tuskallista elää yksipuolisten tunteiden suhteessa odottelemassa syntyykö niitä toisella ikinä vai ei.
No niinpä. Kyllä on varsin yleistä että pitää olla tunteita ennen seksiä. Toisilla vaan niillä tunteilla kestää pitkään kehittyä, kun toiset ihastuvat nopeasti.
Tuohon edelliseen kommenttiin, "Ystäväpiirissäni kaikki parit on syntyneet niin että ensin tapaillaan ja pannaan, ja sitten katsotaan tuleeko syviä tunteita"... Hassua, minun ystäväpiirissäni taas parit ovat syntyneet niin, että on ensin tunnettu jotain kautta vähintään kuukausien ajan, vähitellen ihastuttu ja lopulta aloitettu seurustelu ilman erillistä tapailu/paneskeluvaihetta.
No, olen tuo lainaamasi kirjoittaja ja tosiaan en tunne yhtään hitaasti kehittynyttä pariskuntaa. Ystäväpiirini parit ovat muodostuneet vuoden 2010 jälkeen ja kaikki aloittivat kevyestä tapailuista. Tutuilta en toki ole edes kysynyt eli en tiedä heidän tarinoitaan.
Ja tosiaan demi voi kehittää tunneyhteyden nopeastikin. Itse vaan olen hidas ja kukaan ei ole sitä ymmärtänyt/hyväksynyt. Olen klassisesti siis ihastunut miespuolisiin kavereihini ja saanut aina saman vastauksen kiinnostukseni ilmaistuani - no ei meillä voi olla mitään, mehän ollaan jo kavereita.
Ja tämä siis ok, ei kenenkään tarvitse ihastua minuun. Mutta joskus yön tunteina harmittaahan se ettei koskaan osu omalle kohdalle sitä romanttista tarinaa.
Vierailija kirjoitti:
Mutta kertonee -nyt luulottelen- myös mallivastauksesta siihen, missä asiassa on sukupuolten välillä vallalla ns, kaksoisttandardi tai vanhalla suomella sanottuna kaksinaismoralismi.
Vierailija kirjoitti:
Olen megaseksuaali. Panettaa koko ajan.
Jep, verenkierrostasi ei selvästikään riitä mitään aivoihin asti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No, olen tuo lainaamasi kirjoittaja ja tosiaan en tunne yhtään hitaasti kehittynyttä pariskuntaa. Ystäväpiirini parit ovat muodostuneet vuoden 2010 jälkeen ja kaikki aloittivat kevyestä tapailuista. Tutuilta en toki ole edes kysynyt eli en tiedä heidän tarinoitaan.
Ja tosiaan demi voi kehittää tunneyhteyden nopeastikin. Itse vaan olen hidas ja kukaan ei ole sitä ymmärtänyt/hyväksynyt. Olen klassisesti siis ihastunut miespuolisiin kavereihini ja saanut aina saman vastauksen kiinnostukseni ilmaistuani - no ei meillä voi olla mitään, mehän ollaan jo kavereita.
Ja tämä siis ok, ei kenenkään tarvitse ihastua minuun. Mutta joskus yön tunteina harmittaahan se ettei koskaan osu omalle kohdalle sitä romanttista tarinaa.
Tarkennan vielä että ihastukseni ovat olleet romanttisia, koska en tosiaan ole päässyt tutkimaan mahdollista demiseksuaalisuuttani. Yksipuolinen ihastus ei ole pelkästään herättänyt seksuaalista haluani, vain romanttisen sellaisen.
Kiltti mies kirjoitti:
Ei ole. Se runkkaa ja käyttää dildoa joka ilta kuten kaikki muut naiset..
Ja kaikella todennäköisyydellä myös miestä säännöllisesti, mutta väittää olleensa selibaatissa, jotta parisuhteesta kiinnostuneet miehet olisivat enemmän kiinnostuneita tuosta naisesta.
Eniten jutussa hämmentää, että olen vain muutaman vuoden tuota Jaelia vanhempi, mutta tunsin itseni ihan mummoksi tuota lukiessa. Siis että tarvii tunteet että voi harrastaa seksiä ja yhden illan jutuista tulee paha mieli, ja tää olis jotenkin harvinaista? No ei kyllä ole, kavereissani ehkä 50/50 on niitä jotka on harrastaneet/harrastavat yhden illan juttuja ja tykkää siitä, ja niitä jotka ei harrasta eikä tykkää, vaan haluaa että on ne muut tunteet ensin.
Ihmettelin myös kohtaa, jossa kertoi ettei aio olla kolmatta vuotta seksittä, miten voi tietää että nyt tulee vastaan joku jonka kanssa tulee ne tunteetkin? Vai aikooko sittenkin vaan harrastaa jotain irtosuhteita parin vuoden tauon jälkeen...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Tuntuu, että tosi monesti irtosuhteissa kyse on miehen tyydytyksestä. Olen useasti ollut sellaisessa tilanteessa, ettei seksikumppaniani ole kiinnostanut, että tässä on toinenkin ihminen ja toisen ihmisen halut ja tarpeet.
Silloin seksin harrastamisesta jää jollakin tavalla hyväksikäytetty olo siis sellainen, ettei ole saanut arvoistansa kohtelua seksin toiselta osapuolelta."
???? Daaa? Kenelle tulee yllätyksenä että miehet eivät välitä muusta kuin munastaan??
En IKINÄ harrastaisi yhden yön juttuja 🤮🤢
No moni muu harrastaa. Se, että sinä olet seksuaalisesti rajoittunut, on sinun asiasi. Anna muiden kuitenkin nauttia äläkä tule arvostelemaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Tuntuu, että tosi monesti irtosuhteissa kyse on miehen tyydytyksestä. Olen useasti ollut sellaisessa tilanteessa, ettei seksikumppaniani ole kiinnostanut, että tässä on toinenkin ihminen ja toisen ihmisen halut ja tarpeet.
Silloin seksin harrastamisesta jää jollakin tavalla hyväksikäytetty olo siis sellainen, ettei ole saanut arvoistansa kohtelua seksin toiselta osapuolelta."
???? Daaa? Kenelle tulee yllätyksenä että miehet eivät välitä muusta kuin munastaan??
En IKINÄ harrastaisi yhden yön juttuja 🤮🤢
No moni muu harrastaa. Se, että sinä olet seksuaalisesti rajoittunut, on sinun asiasi. Anna muiden kuitenkin nauttia äläkä tule arvostelemaan.
Naiset eivät halua irtosuhteita, vaan parisuhteen ja rakkauden. Miehet eivät tätä välttämättä ymmärrä. Nainen ei halua olla miehen panopatja, koska miestä ei kiinnosta naisen nautinto. Naiselle tunteet heräävät seksin kautta, eikä irtosuhteiden harrastaminen ole tämän vuoksi naiselle mahdollista.
Tälle on myös nimi: grey ace ja se on ihan oikea suuntaumus. Vaikka sinä teetkin pilkkaa.