Luonto on tarkoittanut niin, etteivät kaikki voi saada lapsia!
Mikä siinä on niin vaikeaa hyväksyä, että kaikkien ei yksinkertaisesti ole tarkoitus saada lapsia? Nainen, joka ei ovuloi tai ovuloi hyvin harvoin tai jonka munasoluissa on jotakin vikaa, oletko miettynyt että ehkä on parempi ettet tule raskaaksi lainkaan? Tai sinä jolle tulee keskenmeno tai tuulimunaraskaus kerta toisensa jälkeen, ehkä luonto ei ole tarkoittanut sinua äidiksi. Sama pätee miehiin, joiden siittiöt eivät liiku kunnolla, tai jolla niitä ei ole lainkaan, tällaista miestä ei ole tarkoitettu isäksi. Ihminen on kaikessa " kaikkivoipaisuudessaan" asettanut itsensä luonnon yläpuolelle ja se ei ole oikein.
Kommentit (77)
Ihminen on luonnontuote, ja ihminen on kehittänyt nämä hoidotkin.
Ei tarvitse kärsiä lapsettomuudesta nähdäkseen ne tuhannet kotia tarvitsevat lapset. Kyllä helposti sikiäväkin ne näkee joten siitä vaan menet ja reippaasti adoptoit!!!
Asunto- ja autolaina sulla varmaan jo onkin....
Esim. monet tähänkin keskusteluun ihan älyvapaita kommenteja heittäneet.
Minulla ei ole asunto- eikä autolainaa, enkä harkitsekaan hankkivani lapsia koskaan. Olen 33 v.
En siis usko, että menen adoptoimaan ketään, vaan eihän sitä koskaan tiedä. :)
Mielipiteitä voi siis olla, vaikka ei olisi vauvojakaan, tai " tarvetta" niille. ;)
Siis mikä siinä on niin vaikea ymmärtää, että sairauden hoito koskee jo olemassa olevaa ihmistä - ja koska me ihmiset (empaattisena lajina) koemme sen eettisesti vääräksi antaa toisen kärsiä, koitamme lievittää hänen tuskiansa.
Hoitamalla lapsettomuutta " luodaan" lapsi tilanteeseen missä hän ei muuten saisi alkuansa - ei enää mielestäni kovin eettistä touhua.
Eli rajan veto menee (tai sen tulisi mennä) juuri tässä; ei luoda elämää sinne minne sitä ei luonnollisesti muuten syntyisi.
Jos nainen on jo raskaana ---> elämä on jo saanut alkunsa, on ok hoitaa raskautta / pelastaa vauva - koska ELÄMÄ ON JO SAANUT ALKUNSA.
Miksi tämä on niin vaikeata ymmärtää?
Kaikki tänne vain: lapsettomuushoidoilla aikaansaadut, ulkomailta adoptoidut. Suomi tarvitsee lapsia, koko Eurooppa oikeastaan. Ollaan muutaman kymmenen vuoden kuluttua sellaisessa tilanteessa, ettei paljon auta kysellä, mikä on lapsen alkuperä.
Sitä paitsi lapset ovat ihania. Antaa heitä tulla perheisiin, joihin heitä kaivataan ja joissa heitä rakastetaan.
Kyllähän se on pienelle ihmiselle suuri suru jos ei saa omia lapsia toiveistaan huolimatta. Ei sitä niin helppo ole hyväksyä.
Ihan sama juttu on vakavien sairauksien kanssa, ei niitäkään helppo ole hyväksyä vaikka elämäänhän nekin kuuluvat.
Lapsettomat ovat ansainneet lapsettomuutensa pahojen tekojensa takia.
Ja yksi kaunis päivä Luoja antoi meille ensin yhden lapsen, sitten toisen. Ja ihan ilman mitään hoitoja. Kerrankin näin päin. Lapsettomuus on hirveä asia, sitä ei voi kukaan käsittää ellei sitä ole itse joutunut kokemaan.
Et ole pätevä kommentoimaan koko asiaa jos sulla kerta on lapsia! Ihan turha tulla jänkkäämään että mitä olisit ehkä saattanut tehdä jos et ois saanut lapsia... koska et voi tietää.
Mitäs sinä pyörit täällä vauva lehden keskustelupalstalla mikäli lapset eivät ole suunnitelmissa eikä sinulla ole " tarvetta" niitä koskaan saada?
Käytkö sä täällä levittelemässä pahaa mieltä toisille kärkkäillä ajatuksillasi ja mielipiteilläsi saaden siitä jotain tyydytystä epäempaattiselle ja ehkä ilkeälle pikku minällesi vai mitä???
Monta läheistä paria käyneet läpi lapsettomuuden, odottaneet rauhassa ja lopulta saaneet sen lapsen - ihan kaikki heistä!
Ettekö te osaa odottaa ja malttaa hieman?
4
Täällä pyörii käsittääkseni paljon muitakin ihmisiä, joilla ei ole lapsia, tai ainakaan vauvoja enää. Ja miksi ei pyörisi? Tämä on aiheeltaan vapaa forumi, ja erittäin aktiivinen ja hyvin usein täällä saa nauraa.
Ja mielipiteeni ei ole mielestäni kärkäs, vaan lähinnä toiveikas. Ja edelleen olen sitä mieltä, että on harmi, ettei sattumaa ole helpompi hyväksyä.
T: 30
" Eli lapsettomuudesta kärsivät: teillä taikka teidän miehillänne on huonosti toimivat sukusolut/sukuelimet/hormonit, eikä teidän sen vuoksi ole mahdollista raskautua. Tämä saattaisi olla merkki siitäkin, että väkisintehdyille lapsillennekin periytyy sama vaiva tai heille tulee muita vammoja. Väkisin tehty on väkisin tehty."
Miten selität sen että me olemme saaneet ilman hoitoja ekasta yrityskierrosta yhden lapsen ja toista ei vaan kuulu, vaikka vuosia yritetty! On tehty tutkimuksia eikä mitään vikaa kummastakaan taikka lähisuvusta löytynyt!!!
Vasta kun lapsettomuuden kokee itse niin tietää että mistä on kyse! Jos on aina ajatellut niin että saisi useamman lapsen ja kun vauvakuume iskee eikä lasta tulekkaan niin se on iso asia. Sellaisen sulattamiseen kuluu vuosia. Sitä joutuu kuulkaa märehtimään useita kertoja ennen kuin alkaa helpottaa. Monet itkut itkemään kun ystäville syntyy lapsia ja uteliaat vaan jatkuvasti kyselee että miksi ette ole lapsia tehneet, oletteko niin " itsekkäitä" jne....
Kaikki muut kuninkaalliset - en tahdo nähdä teitä silmissäni! Ja minulle ei sitten saa puhua mitään kuningashuoneista, kuningaskunnista tai kuninkaallisista missään muodossa!!!
Olen myös halunnut Nokian johtajaksi, mutten ole siinä asemassa vielä... Älkää tulko puhumaan minulle, jos olette johtavassa asemassa, vielä parempi on, ettemme pidä mitään yhteyttä.
Plen aina halunnut hienon auton, mieluiten WV Kuplan. Te kuplaihmiset, älkää tulko näköpiiriini moottoritiellä, tai kolaroin teidät!!!
Ja vakaville asioille nauraminen on hyvin inhimillistä. :)
luonnolla ja evoluutiolla ei ole tarkoitusta eikä päämäärää. Haloo...
ovat ihan hyväksyttäviä, enkä vaivaa päätäni niillä. Silti minuakin ärsyttää valtavasti ns. lapsettomien jatkuva itku samasta aiheesta. Samoin kauhistuttavat ihmiset, jotka ovat saaneet esim. 10-20 keskenmenoa, ja jaksavat silti yrittää. Ovatko nämä ihmiset todella niin köyhiä, ettei ole varaa ajatellakaan adoptiota? Auto- ja asuntolainat kyllä varmaan ovat silti.
Minun mielestäni lapsettomuus on samalla lailla luonnollista kuin lasten saaminenkin. Samoin se on muidenkin lajien kohdalla. Joskus ei vain voi saada lapsia, ja olisi hienoa jos olisi enemmän niitä ihmisiä, jotka hyväksyisivät sen sinä sattumana mikä se onkin. Ja vielä hienompaa olisi, jos useampi näistä ihmisistä näkisi itsensä ulkopuolelle ja näkisi ne tuhannet ja tuhannet adoptiota kaipaavat lapset ympäri maailmaa. Rakastaisi lapsia ja ihmisyyttä, eikä vain omia geenejään.
Mielestäni nämä ainaisesti itkevät lapsettomat tekevät hallaa omalle asialleen ja pitävät lapsettomuuden ainaisena tabuna ja " sairautena" , jota on pakonomaisesti hoidettava.