Oikeasti aloin itkeä mun naaman ihon takia
Tajusin, että olen yrittänyt hoitaa tätä aknenaamaani nyt 6kk kotikonstein mm salisyylihapolla, tretinoin-voiteella. Tuloksena tästä on usein se, että naaman pinta "palaa", kuljen 2 viikkoa palovammapotilaan näköisenä, sitten nahkat lähtee suihkussa, ok iho viikon, tulee vähitellen taas täyteen tukkeumaa yms aknea.
Sain nyt tarpeekseni, mietin olen 6kk koittanut tätä hoitaa ja tämä rajoittaa syvästi elämääni, en esim. Uskalla sopia menoja, jos minulla onkin puhjennut paha kosketusihottuma siihen päivään mennessä yms. Työt pahentaa naamaani, oikeasti sinä aikana, kun olen ollut siellä tämä rumba alkanut..
Ja siis mulla on aknea, kosketusihottumaa ja atopiaa, ei tällaista comboa voi hoitaa kotikonstein eikä ainakaan näillä lääkevoiteilla niihin naamani ei koskaan totu joka käyttökerta tekee entistä pahemmat palovammat. Tänään aloin olla niin väsynyt tähän aloin oikeasti itkeä, kun jälleen kerran huomasin, että iho on "palanut" eli täynnä kosketusihottumaa ja joudun perua huomisen menot.
Kommentit (182)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko ruokavalio kunnossa?
On. Olen oikeasti terveysintoilija.
Ei tuo kerro mitään. Todennäköisesti syöt viljoja, siemenöljyjä ja kasviksia, jotka kaikki vaikuttavat hormonitoimintaan ja aiheuttavat tulehduksia - myös ihossa.
No joo syön noita kaikkia. En kuitenkaan koskaan syö makeisia, karkkia, suklaata. En käytä sokeria. Käytän maitoa vain kahvissa.
Kokeile 6 - 8 viikkoa eliminaatiodieettiä, jonka aikana syöt vain lihaa, kalaa, munia ja voita. Ihonhoitorutiini minimaaliseksi, ehkä jättäisin tretinoiininkin pois dieetin ajaksi, koska se ärsyttää ihoa.
Tai sitten tosiaan se Roaccutan-kuuri.
Voi herrajestas miten typerä idea. Voi, lihatuotteet ja muna ruokkivat aknebakteereja. Muutenkin kammottavan huono ruokavalio.
Katsoin pari vuotta sitten brittisarjaa, jossa ihotautilääkäri hoiti pahimmat tapaukset joille muut ihotautilääkärit eivät olleet osanneet tehdä mitään. Sellainen naislääkäri joka puhui vähän skotlannin murteella, se onnistui kyllä saamaan jokaisen ihon kuntoon, ainakin 80% paremmaksi kuin ennen hoitoa.
Tiedän, ettei kaikki halua syödä e-pillereitä akneen, mutta itselle niistä on ollut parhain apu. Kärsin teininä keskivaikeasta aknesta, johon söin mm. antibiootteja ja roaccutania, molemmista oli kyllä apua, kunnes aikuisiällä tuli hormonaalista aknea, johon pyysin viimein e-pillerit. Nyt iho on pysynyt täydellisenä ja uskallan viimein liikkua ulkona ilman meikkiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sitten olen yrittänyt joka hel ve tin rutiinia, sen pesenkö liikaa? Ok, pesen vain jollain aqualan l: tulos on hetken hyvä ja sitten akne pahenee potenssiin 100. En jaksa enää.
Siis apua nuo suomen ja suomen laakarien aina tuputtamat aqualan voiteet. Ne on aivan kamalaa *askaa mita laitat iholle. Sun iho ja mieli on kovan stressin alla ja se on kierre joka pitaa vain katkaista. Muistan itse olleensi samassa tilanteessa kuin sina. Jotenkin suutuin siihen tilanteeseen, etta tutut ja tuntemattomat ihmetteli ihoani viela sen ikaisena (+20v) ja laakarit antoi vain laakekuuria kuurin peraan. Lopetin sitten kayttamasta mitaan. Ainoastaan kookosoljya ja silla oli rauhoittava vaikutus. Kylla siina aikaa meni, mutta kuukaudet kun kului niin iho oli rauhoittunut. Vuosi ja vuosi toisen peraan, kaikki akneen viittaava katosi.
Kokeilin jossain tutulla ollutta aqualan voidetta kun jotain kosteutta kaipasin silla hetkella ja se tuntui ok: lta, kunnes seuraavana aamuna ihmettelin tosi omituista ihoa naamassa. Kuin olisi ollut joku kalvo ihossa, iho oli lisaksi rasvainen ja punoittava kuin auringonpolttama. Muistin sitten sen aqualanin .
Aqualan sarjaa on eri tuotteita. Jotkut ovat vesipohjaisempia ja jotkut rasvaisempia. Sinä sanot, että kalvo tuli iholle. Se on se sen voiteen tarkoituskin ja jos olisit lukenut mitä pakkaus sanoo tietäisit. Kookosöljyä ei tule laittaa kasvoille. Se tukkii ja aiheuttaa juuri niitä epäpuhtauksia mitä yrität torjua. En ihmettele jos kasvojesi iho kärsii kun tunnut melkein tietoisesti siihen pyrkivän.
Aloittajalle, mene ihotautilääkärille. Tuo yhdistelmä vaivoja ei voi olla millään tavalla mukavaa ja mulla on jopa hieman huono omatunto siitä, että ilahduin, että satunnaiset hormonaaliset finnit ja rosacea ovat ainoat vaivani. Toivon, että saat asian kuntoon. Onhan toi aivan peestä.
Koko ikäni iho-ongelmista enemmän tai vähemmän kärsineenä vuosien varrella opittua:
- ihon kuntoon vaikuttaa eniten ruokavalio (=suoliston kunto) ja stressi
- suolisto ja iho tykkää matalan glykeemisen indeksin ruoista, koska korkea indeksi eli nopeasti nouseva verensokeri lisää ihon sebumin tuotantoa, josta taas tulee finnejä kun iho on taipuvainen tukkeutumaan
- omalle iholle sopivista ihonhoitotuotteista on jonkin verran apua, mutta edellä mainittujen asioiden vaikutusta ne eivät pysty pitkällä juoksulla poistamaan
- turvallisimpia vaihtoehtoja ongelma-iholle on herkän ihon mahdollisimman yksinkertaiset tuotteet
- vaikka joku herkän ihon tuote tuntuu sopivan ihan kaikille muille niin sinun iholle se ei silti välttämättä sovi
- jos iho reagoi johonkin punoituksella ja kuumotuksella niin tuote heti pois ja mahdollinen uusi kokeilu aikaisintaan kun iho on rauhoittunut
- kun iho voi hyvin, siinä on ohut rasvainen suojakuori, joka pitää sen pehmeänä ja tali pääsee ihosta ulos ongelmitta tekemään sitä mihin se on tarkoitettu eli suojaamaan ja pehmentämään ihoa, eli hyvä kierre
- oma ongelmaihoni tykkää hikiliikunnasta (jonka jälkeen tietysti suihkuun), auringosta, ulkoilusta ja kaikesta mikä tekee onnelliseksi eli stressin vähäisyydestä ja hallitsemisesta
Tsemppiä kaikille iho-ongelmien kanssa painiville!
Kaikki lähtee ravinnosta on turha vetää purkista parannusta kun vetää irttareita ja muuta höttöä päivät. En puhu ap lle joka on kokeillut lähes kaikkea, mutta RUOKA siitä se lähtee.
Vierailija kirjoitti:
Kaikki lähtee ravinnosta on turha vetää purkista parannusta kun vetää irttareita ja muuta höttöä päivät. En puhu ap lle joka on kokeillut lähes kaikkea, mutta RUOKA siitä se lähtee.
Joissakin allergioissa tai muissa herkkyyksissä, mutta ei todellakaan johdu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei tuo kerro mitään. Todennäköisesti syöt viljoja, siemenöljyjä ja kasviksia, jotka kaikki vaikuttavat hormonitoimintaan ja aiheuttavat tulehduksia - myös ihossa.
No joo syön noita kaikkia. En kuitenkaan koskaan syö makeisia, karkkia, suklaata. En käytä sokeria. Käytän maitoa vain kahvissa.
Kokeile 6 - 8 viikkoa eliminaatiodieettiä, jonka aikana syöt vain lihaa, kalaa, munia ja voita. Ihonhoitorutiini minimaaliseksi, ehkä jättäisin tretinoiininkin pois dieetin ajaksi, koska se ärsyttää ihoa.
Voi herrajestas miten typerä idea. Voi, lihatuotteet ja muna ruokkivat aknebakteereja. Muutenkin kammottavan huono ruokavalio.
Eipä kaikilla. Itse sain kuntoon ihoni siirtymällä takaisin liharuokiin. Elin 12v kasvissyöjänä ja akne paheni ja jätti älyttömän pahat arvet. Sitten rupesin syömään lihaa ja eipä ole sen jälkeen päässyt pahaksi.
Koita tällä korjata ja laita yövoiteeksi.
TUOTTEEN KUVAUS
Suojaava, rasvainen hoitovoide ärtyneelle iholle ja ihovaurioiden hoitoon. Bevita R on ihoa elvyttävä, dekspantenolia ja keramidia sisältävä rasvainen ja vedetön voide. Voide sopii käytettäväksi mm. halkeaviin sormenpäihin, hilseileviin kyynärpäihin, pieniin haavaumiin, rohtumiin ja nirhaumiin. Hoitovoide nopeuttaa ihon paranemista sekä lisää ihon joustavuutta ja kosteutta. Hajusteeton. Valmistettu Suomessa.
https://www.yliopistonapteekki.fi/bevita-r-voide-75-g-16503
Kevyempi versio on se Bevita +B
Jospa lopettaisi ihan kaikki akne tuotteiden käyttämisen. Muistan joskus nuorena kuinka ne pahensivat vain ongelmia. Joku alkoholiton hellävarainen kasvovesi. Kevyempi päivävoide ja hoitava rasvainen yöksi. Saippuoilla ja suhkugeeleillä ei saa pestä ollenkaan. En ymmärrä miksi käyttää kuivattavia tuotteita akne iholle kun ne vaan pahentaa ongelmia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eipä kaikilla. Itse sain kuntoon ihoni siirtymällä takaisin liharuokiin. Elin 12v kasvissyöjänä ja akne paheni ja jätti älyttömän pahat arvet. Sitten rupesin syömään lihaa ja eipä ole sen jälkeen päässyt pahaksi.
Nykyään ei tiedä yhtään kuinka paljon kasviksiin syydetään kasvinsuojelumyrkkyjä kun ilmaston muutoksena tulee enemmän kasvituhoilaisiakin.
Olen huomannut ettei kasvikset maistukkaan enää yhtä hyviltä kuin ennen. Ne saattavat olla ihan mauttomia tai oudon kitkerää.
Syö vegetaarista ruokaa muutama kuukausi ja näet eron.
Itse inhoan vegan ym hössötyksiä mutta pakko tunnustaa että sukulaisnuori pääsi eroon aknesta ym vaivoista kun muutti ruokavaliota.
Oletko käynyt lääkärillä? Jos kuivatat ihoasi jatkuvasti, se ei auta vaan pahentaa tilannetta. Koita päinvastaista.
Se ihon terveys tulee sisältä, ei pintahoidoista. Ota selvää mikä sun ihon triggeröi.
Retinoli ja salisyylihappo on kumpikin liian vahvoja varsinkin yhdessä. Sebamed tuotteet voisi rauhoittaa mutta ne on hieman kuivattavia.
Heitä nyt kesäaikana ainakin se tretinoiinivoide helevettiin, jos et jaksa olla lisäämässä voimakkainta mahdollista aurinkovoidetta monta kertaa päivässä ja aina varjon tai hatun suojassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä sun ihotautilääkäri on tuohon sanonut?
En ole joutunut vuosiin käydä. Näköjään pakko mennä. Soitin terveysasemalta keväällä elidel-voiteen, mutta heitin sen roskiin se oli ihan surkea voide. Soitin myös tretinoin-voiteen tämä on vielä surkeampi.
Minä saan palovammat sekä tretinoiinituotteista että tuosta Elidelistä. Dalacin-voide auttoi lyhytaikaisesti mutta sekin menetti tehonsa. Tulen ihon kanssa edes jotenkin toimeen, kun pysyn ihotautilääkäristä ja apteekin tuotteista kaukana.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ole joutunut vuosiin käydä. Näköjään pakko mennä. Soitin terveysasemalta keväällä elidel-voiteen, mutta heitin sen roskiin se oli ihan surkea voide. Soitin myös tretinoin-voiteen tämä on vielä surkeampi.
Minä saan palovammat sekä tretinoiinituotteista että tuosta Elidelistä. Dalacin-voide auttoi lyhytaikaisesti mutta sekin menetti tehonsa. Tulen ihon kanssa edes jotenkin toimeen, kun pysyn ihotautilääkäristä ja apteekin tuotteista kaukana.
Joo, elidel teki naamastani punaisen ja se alkoi turpoamaan ja polttelemaan ihan sairaasti. Pesin sen pois. Avitcid tekee tosi isot palovammat. Naamani ei totu siihen, ei 2 viikossa, ei kuukaudessa. Se ei sovi minulle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joo ne niiden määräämät voiteet on surkeita. En tiedä kuka voi käyttää niitä? Haluatko naamaasi vain kemialliset palovammat, sitten voiteita. Minulla auttaa vain sisäinen lääkitys.
Mäkin kärsin aknesta nelikymppiseksi. Ihan järkkyjä kipeitä sarvia kasvoi naamaan välillä myös. Otin sitten diane novaa vastaavat pillerit, vaikkei edes ehkäisyn tarvetta sinällään ollut, ja luojan kiitos alkoi helpottaa, eikä takaisin tullut enää vaikka pari vuotta myöhemmin lopetin.
Nyt on vaan sitten iän myötä tullut veltostuminen rumentamassa...
Salisyylia ap sanoo jo käyttävänsä. Ja tuollaiset tee-se-itse-väkerrykset ei todellakaan ole suositeltavia edes normaalille iholle, vielä vähemmän iholle joka on niin ärtynyt kuin mitä ap kertoo.