Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Oikeasti aloin itkeä mun naaman ihon takia

Vierailija
18.08.2023 |

Tajusin, että olen yrittänyt hoitaa tätä aknenaamaani nyt 6kk kotikonstein mm salisyylihapolla, tretinoin-voiteella. Tuloksena tästä on usein se, että naaman pinta "palaa", kuljen 2 viikkoa palovammapotilaan näköisenä, sitten nahkat lähtee suihkussa, ok iho viikon, tulee vähitellen taas täyteen tukkeumaa yms aknea.

Sain nyt tarpeekseni, mietin olen 6kk koittanut tätä hoitaa ja tämä rajoittaa syvästi elämääni, en esim. Uskalla sopia menoja, jos minulla onkin puhjennut paha kosketusihottuma siihen päivään mennessä yms. Työt pahentaa naamaani, oikeasti sinä aikana, kun olen ollut siellä tämä rumba alkanut..
Ja siis mulla on aknea, kosketusihottumaa ja atopiaa, ei tällaista comboa voi hoitaa kotikonstein eikä ainakaan näillä lääkevoiteilla niihin naamani ei koskaan totu joka käyttökerta tekee entistä pahemmat palovammat. Tänään aloin olla niin väsynyt tähän aloin oikeasti itkeä, kun jälleen kerran huomasin, että iho on "palanut" eli täynnä kosketusihottumaa ja joudun perua huomisen menot.

Kommentit (182)

Vierailija
21/182 |
18.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko ruokavalio kunnossa?

On. Olen oikeasti terveysintoilija.

Ei tuo kerro mitään. Todennäköisesti syöt viljoja, siemenöljyjä ja kasviksia, jotka kaikki vaikuttavat hormonitoimintaan ja aiheuttavat tulehduksia - myös ihossa.

Vierailija
22/182 |
18.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei tuo kerro mitään. Todennäköisesti syöt viljoja, siemenöljyjä ja kasviksia, jotka kaikki vaikuttavat hormonitoimintaan ja aiheuttavat tulehduksia - myös ihossa.

No joo syön noita kaikkia. En kuitenkaan koskaan syö makeisia, karkkia, suklaata. En käytä sokeria. Käytän maitoa vain kahvissa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/182 |
18.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaihda tyynyliina joka ilta ennen nukkumaanmenoa, ja pese ne tyynyliinat kuumalla ohjelmalla etikan kanssa. Ettei sun tyynyllä hillu aknebakteerikanta ja pään hilseet koko päivää ja hyppää sitten yöllä takaisin ihon pinnalle tekemään tuhojaan.

Vierailija
24/182 |
18.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vaihda tyynyliina joka ilta ennen nukkumaanmenoa, ja pese ne tyynyliinat kuumalla ohjelmalla etikan kanssa. Ettei sun tyynyllä hillu aknebakteerikanta ja pään hilseet koko päivää ja hyppää sitten yöllä takaisin ihon pinnalle tekemään tuhojaan.

Juu, vaihdan nykyään, n. Puoli vuotta olen vaihtanut tyynyliina ikinä monta kertaa viikossa. Et uskokaan, olen kokeillut kaikkea.

Vierailija
25/182 |
18.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

acne on jotain mitä syöt/ jonkin puutos/tasapainon järkkyminen  ja elimistö pyrkii eroon /korjaamaan7 tasapainottamaan siitä myrkystä eli oireilee ihosta acnena ulos- niin yksinkertaista

Vierailija
26/182 |
18.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No joo syön noita kaikkia. En kuitenkaan koskaan syö makeisia, karkkia, suklaata. En käytä sokeria. Käytän maitoa vain kahvissa.

Kokeile 6 - 8 viikkoa eliminaatiodieettiä, jonka aikana syöt vain lihaa, kalaa, munia ja voita. Ihonhoitorutiini minimaaliseksi, ehkä jättäisin tretinoiininkin pois dieetin ajaksi, koska se ärsyttää ihoa.

Tai sitten tosiaan se Roaccutan-kuuri.

Vierailija
27/182 |
18.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi ihmiset kyselee tällaisella hömppäpalstalla ohjeita sairauksiin, eikä mene lääkärille? Jos on niin kipeä että itkee, luulisi että kiinnostaisi oikeasti hoitaa asia kuntoon.

Vierailija
28/182 |
18.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kokeile 6 - 8 viikkoa eliminaatiodieettiä, jonka aikana syöt vain lihaa, kalaa, munia ja voita. Ihonhoitorutiini minimaaliseksi, ehkä jättäisin tretinoiininkin pois dieetin ajaksi, koska se ärsyttää ihoa.

Tai sitten tosiaan se Roaccutan-kuuri.

Olen katsonut ig että jotkut naiset saa ruokavaliolla isoja muutoksia. Olwn lukenut glykeemisestä indeksistä yms. Kuitenkin mielestäni mulla on jo hyvät elintavat, en lähde muuttamaan niitä. Saan vielä syömishäiriön tämän lisäksi.

Vierailija
29/182 |
18.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi ihmiset kyselee tällaisella hömppäpalstalla ohjeita sairauksiin, eikä mene lääkärille? Jos on niin kipeä että itkee, luulisi että kiinnostaisi oikeasti hoitaa asia kuntoon.

Niin menenkin ja pyydän vahvimmat lääkkeet mitä löytyy. En tiedä miksi aina Olen tällä hömppäpalstalla.

Vierailija
30/182 |
18.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistan armeijan ajalta yhden tupakaverin jolla oli aivan älytön akne.

Sai hormoonipohjaisen hoidon armeijan piikkiin ja akne oli kadonnut kun kotiutui 9 kuukautta myöhemmin.

Käy lääkärissä, sieltä löytyy apu vaivaasi.

Vierailija
31/182 |
18.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä hormoniakneleuka iski pillereiden lopettamisen vuoksi, 40 vuotiaana. Nestemäinen teepuusaippua on auttanut yllättävän hyvin.

Usein ruusufinni on samanlainen kuin normiakne, ihotautilääkäri erottaa ne parhaiten toisistaan.

Vierailija
32/182 |
18.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Muistan armeijan ajalta yhden tupakaverin jolla oli aivan älytön akne.

Sai hormoonipohjaisen hoidon armeijan piikkiin ja akne oli kadonnut kun kotiutui 9 kuukautta myöhemmin.

Käy lääkärissä, sieltä löytyy apu vaivaasi.

No minä olin tuollainen 20-vuotiaana. Posket, ohimot täynnä kuoppia ja paiseita. Meikkivoide teki naamastani ihon värisen, muuten se oli verenpunainen. Nyt tilanne ei todellakaan ole niin paha, mutta naama on aivan täynnä mustapäitä, otsassa paljon röpelöä näppylää ja vasemman posken alue, jossa oli paiseita on taas "aktivoitunut".

Vierailija
33/182 |
18.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja sitten lääkäri kysyy, että mitäs potilas on tehnyt itse omahoitona/kotihoitona tälle vaivalle, (millä kehtasi vaivata lääkäriä ja lääkärin arvokasta aikaa). Kaveripiirissä ei välttämättä ole samasta vaivasta kärsiviä joten mistä muualta sitä vertaistukea kysyisi kuin netistä.

Vierailija
34/182 |
18.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Katso Twistbe:iin ohjeet tai ota yhteyttä heihin, auttavat ihonhoitoon liittyvissä ongelmissa. Toki jos tilanne on todella paha, voit hakea ihotautilääkäriltä lääkekuurinkin, mutta silti voit hellävaraisesti hoitaa ihoasi ulkoisesti. 

Vierailija
35/182 |
18.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja sitten lääkäri kysyy, että mitäs potilas on tehnyt itse omahoitona/kotihoitona tälle vaivalle, (millä kehtasi vaivata lääkäriä ja lääkärin arvokasta aikaa). Kaveripiirissä ei välttämättä ole samasta vaivasta kärsiviä joten mistä muualta sitä vertaistukea kysyisi kuin netistä.

Joo ei ole ei. Parhaalla ystävälläni oli joskus näppylöitä naamassa mutta se meni ajan kanssa itsestään ohi. Eikä hänkään ole varmaan nähnyt minua pahimmillaan kuin silloin vuosia sitten. Mutta nyt jos valitan naamastani häntä naurattaa lähinnä. Kyllä jos nyt ottaisin kuvan miltä näytän, hänkin varmasti sanoisi että lääkäriin.

Vierailija
36/182 |
18.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teepuuöljy.

Vierailija
37/182 |
18.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle on nyt stressaavan kesän ja varmaan jonkun hormonihäiriön vuoksi tänä kesänä tullut todella inhottavia hormoninäppyjä ja semmoisia syviä kystafinnipaiseita. Vuosikausiin ei ole tällaisia ollut, eli se antaa lohtua, että eiköhän tämäkin tilanne jossain vaiheessa sitten rauhoitu. Oma syntini on se, että yritän poksauttaa niitä (hyi, yöks, ällöä- tiedän) ja sitten ne arpeutuu ja itseäni harmittaa.

Muutamia huomioita aloituksesta:

-Sitä ihon kuoriutumista saa aikaan nimenomaan retinoli. Voi olla, että Ap:lla on käytössä liian vahva retinol, tai käyttää sitä liian usein. En myöskään ehkä uskaltaisi yhdistää samaan ihonhoitorutiiniin salisyylihappoa ja retinolia.

Tuo on periaatteessa ihan normaali retinolin vaikutus, mutta itsekään en siitä tykkää. Näpyt saa pois ja rauhoittumaan myös hyvin paljon miedommilla retinoleilla, jotka eivät tee tuota ihon kuoriutumista ja punotusta. Toki, kaikki retinolit kuorii ihoa ja nopeuttaa sen uusiutumista, miedommat vaan tekee sen hellävaraisemmin ja hitaammin. Ei punaista naamaa eikä kuoriutuvaa ihon pintakerrosta.

-Joskus myös liian voimakkaat kuorinnat ja liian hoitavat voiteet voivat saada ihon kukkimaan.

-Vaihtaisin nyt ihan ehdottomasti paljon hellävaraisempiin tuotteisiin. Mieto retinolvoide ja salisyylihappoa vain paikallisesti, vain vaikka vanupuikolla niihin näppyihin ihan pikkupikkupisara.

-Ja ehkä tärkein: Paljon lempeyttä ja kärsivällisyyttä omaa itseä kohtaan. Ihovaivat on tosi ärsyttäviä ja ikäviä, mutta onneksi ne yleensä kyllä rauhoittuu jossain vaiheessa. Pitää vaan jaksaa arvostaa ja rakastaa itseään siitä huolimatta, että on ns. tilanne päällä ihon kanssa.

Vierailija
38/182 |
18.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä itkisin ennemmin tuota kamalaa kirjallista ulosantia.

Vierailija
39/182 |
18.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Roaccutan-kuuri uudestaan? Mieheni pitäen syödä kuuri 2 kertaa, ennenkuin tehosi. Viimeiset 10 vuotta ylläpitänyt ihon kuntoa Basironilla.

Oletko käynyt lääkärissä testaamassa hormoni arvosi? Entäpä oletko kokeillut Spirolactone-kuuria (verenohennuslääke)?

Akne + siihen vielä muut ihon sairaudet oikeasti masentaa, ja suosittelisin pyytämään lääkäriä apuun. A-vitamiini kuuri voiteena on tehokas, mutta minusta kuulostaisi, että se ei yksin riitä, vaan ongelma on enemmänkin eri oireiden sekametelisoppa, jota tret + salisyylihappo vaan kuivattaa ja siten saa ihon ärtymään vielä enemmän...

T. Hormonifinnileuka

Pakko päteä että spironolaktoni on kylläkin vanha nesteenpoistolääke. Huomattiin aikoinaan että sillä on antiandrogeeninen vaikutus, siksi sitä saatetaan käyttää PCOS-oireisiin eli akneen, hirsutismiin, miestyyppiseen hiustenlähtöön. Drospirenoni jota on yhdistelmäehkäisypillereissä (Yaz, Yasmin ja Yasminelle, + vielä minipilleri Slinda) on muokattu spironolaktonista ja se toimii myös antiandrogeenina.

Vierailija
40/182 |
18.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä itkisin ennemmin tuota kamalaa kirjallista ulosantia.

Siinähän itket. Kirjoitan puhelimella.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme neljä kolme